Intel fimpar 10 nanometer för stationärt – går direkt till 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det är inte bra att Intel hamnar efter heller, för det behövs 2 för konkurrensen, men som det är nu är det inte ledar-tröja någonstans... speciellt inte hos Intel iaf.

Du får det att låta som Intel skulle dö ut
Siffror är inte allt som betyder något när det gäller försäljning

Permalänk
Medlem

Och nu bajsa alls AMD fanboys på sig. 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

På vilket sätt är den dålig?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lite missvisande att rubriken ger sken av att de struntar i 10nm för desktop/stationära när de själva har gått ut och sagt att de visst kommer att lansera produkter i det segmentet.

Vad som sedan avses med desktop är en annan fråga men rubriken känns väldigt clickbait när det redan i samma artikel avslöjas att det som påstås i rubriken inte är sant.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

På vilket sätt är den dålig?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att jag störde mig på rubriken, men det hela känns ju faktiskt lite oklart. För som ni skriver så dementerar intel detta, att ni sedan väljer att tolka vad intel menar med "dekstop" till något annat som inte egentligen är "stationärt" gör det hela rätt spekulativt eller?

Hur som, känns som att bollen är hos AMD hur vida detta kommer bli ett stort problem för Intel eller inte. Skylake på 14nm är fortfarande konkurrenskraftigt mot Zen2, och Ice lake på laptop-sidan ser också lovande ut, samt att Intel har även möjlighet att sänka priserna på sina produkter då de har en bra vinstmarginal och en stor kassakista. Om AMD dock forsätter att förbättra Zen i den takt dom haft nu... Ja då blir det tuffare tider om de måste vänta till 2022 innan vi får se någon större uppgradering från Intel. Och desktop kommer nog få sitta i baksätet för det är nog laptop och server segmenten som Intel kommer prioritera att hålla konkurrenskraftigt i förstahand.

Permalänk
Medlem

10nm borde ha skippats från början eller åtminstone tillverkats med EUVL, många huvuden har rullat hos intel för det misstaget tillsammans med de två stora säkerhets tabbarna som uppdagades tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

På vilket sätt är den dålig?

Skickades från m.sweclockers.com

Den följer all andra media som har valt att rapportera om det här ryktet, men Sweclockers valde att ta med att det inte stämde, men det fram kom inte i själva rubriken. Hade varit bättre om det stod direkt i rubriken Intels ståndpunkt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Börjar kännas lite som att se introt till en sci-firulle från 80-talet.

"In the year of 2022, Intel launched a new microprocessor"

Sedan sitter vi där 2022 och likväl svävar inte bilarna, eller 10 nm för den delen.

Jag gillar Intels prollar, men det börjar bli svårt att förstå hur illa de har satt sig i skiten med sin övergång från 14 nm. Att komma från monopolställning och få så pass stora problem är ganska pinsamt.

Permalänk
Medlem

@muSashi: En rubrik är en rubrik och kan inte/ska inte ta upp allt som står i en artikel för då är det ingen rubrik längre.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ågren @sKRUVARN @muSashi en rubrik kan inte innehålla hur mycket som helst och ändå vara läsbar, och här valde vi att fokusera på det som alla tecken pekar på: att Intel skippar desktop-specifik tillverkning på 10 nanometer och siktar på 7 nanometer istället.

Att Intel hävdar att de kommer lansera 10nm för desktop handlar troligtvis som vi nämner i brödtexten om att de lanserar bärbara 10nm i desktop-produkter. Då kan Intel hävda att 10nm finns för desktop, och det blir en definitionsfråga om man tycker att det är en korrekt klassificering. Jag tror de flesta tänker på desktop-specifika produkter när de tänker på Intel och 10nm för desktop.

Huruvida det är rätt eller fel är en diskussion vi kan föra i brödtexten, eller här i kommentarerna för den delen, men det får inte plats i rubriken. Att Intel påstår annat tar vi dessutom upp i ingressen som visas direkt under rubriken.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oceanic:

10nm borde ha skippats från början eller åtminstone tillverkats med EUVL, många huvuden har rullat hos intel för det misstaget tillsammans med de två stora säkerhets tabbarna som uppdagades tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Lätt att vara efterklok.
Intel är nog inte mer intresserade av att slänga pengar i sjön. Kanske hade de skippat noden om de för några år sedan visste vad de vet nu ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nice 2022.
Då kommer vi se 14nm++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ innan lansering

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Imponerande vilken selektiv läsning det var här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@ågren @sKRUVARN @muSashi en rubrik kan inte innehålla hur mycket som helst och ändå vara läsbar, och här valde vi att fokusera på det som alla tecken pekar på: att Intel skippar desktop-specifik tillverkning på 10 nanometer och siktar på 7 nanometer istället.

Att Intel hävdar att de kommer lansera 10nm för desktop handlar troligtvis som vi nämner i brödtexten om att de lanserar bärbara 10nm i desktop-produkter. Då kan Intel hävda att 10nm finns för desktop, och det blir en definitionsfråga om man tycker att det är en korrekt klassificering. Jag tror de flesta tänker på desktop-specifika produkter när de tänker på Intel och 10nm för desktop.

Huruvida det är rätt eller fel är en diskussion vi kan föra i brödtexten, eller här i kommentarerna för den delen, men det får inte plats i rubriken. Att Intel påstår annat tar vi dessutom upp i ingressen som visas direkt under rubriken.

Igen jag störde mig inte på rubriken så ska inte älta allt för mycket i det här, för ni förtydligar det i artikeln som du säger. Men det är ju inte svårare löst än att skriva "rykte: i början av rubriken som ni gör i många andra artiklar, eller typ "Ny källa:".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sant. Men AMD använder den, och har ett bra tag nu, medan Intel inte ens lanserat den (10nm) än. Och som det ser ut nu, aldrig kommer inom desktop.

Och vid 2022 har AMD redan bytt nod en gång till till 7+ och 5nm är i planerna då med. Och detta antar att Intel ens kan få ut noden i tid som de planerar, vilket var ca 10 år sedan de lyckades med. Allt sedan 22nm har ju varit försenat, även om 10nm varit extrem-fallet.

Så även om siffrorna är udda, är det bättre att ha en lanserad nod, än en på pappret bättre.

Det är inte bra att Intel hamnar efter heller, för det behövs 2 för konkurrensen, men som det är nu är det inte ledar-tröja någonstans... speciellt inte hos Intel iaf.

Håller med, jag bryr mig egentligen inte om noden är tillverkad på 22nm eller 7nm. Jag är endast ute efter vad man får för prestanda i realiteten.
Många verkar tro att det automatiskt blir bättre prestanda när man krymper noden, vilket inte är helt sant och det finns massor av andra faktorer som påverkar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av sKRUVARN:

Igen jag störde mig inte på rubriken så ska inte älta allt för mycket i det här, för ni förtydligar det i artikeln som du säger. Men det är ju inte svårare löst än att skriva "rykte: i början av rubriken som ni gör i många andra artiklar, eller typ "Ny källa:".

Jag tycker att det som serveras i ingressen, på silverfatet placerat direkt under rubriken på framsidan, räcker mer än väl. Som Andreas redan gått in på valde vi i själva rubriken att fokusera på det alla tecken pekar mot och har gjort under väldigt lång tid. Inklusive våra egna kontakter som talat om detta sedan i somras, men vars uppgifter vi inte kunnat få stärkta tidigare.

Hade uppgifterna varit mer osäkra håller jag med om att ett "Rykte:" eller en mer vagt formulerad rubrik hade kunnat vara på sin plats.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Om något så visar det här vilken lyckoträff Intel gjorde med skylake 2015 om de själva inte kan överträffa den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Lätt att vara efterklok.
Intel är nog inte mer intresserade av att slänga pengar i sjön. Kanske hade de skippat noden om de för några år sedan visste vad de vet nu ;).

Intel hade endel problem att få ordning på 14nm tillverkningen så man borde förutsett att 10nm med samma teknologi skulle bli väldigt problematisk och kostsam även om det var möjligt rent teoretiskt. Men det arbete som lagts ner på 10nm ger naturligtvis kunskaper till nytta när man fortsätter nedåt 7nm och vidare och deras fabriker har gått på full kapacitet hittills så ingen jättekris även om AMD’s fanbois här på Sweclockers tror så. Sen är det riktigt bra för oss konsumenter med förnyad konkurrens på processormarknaden oavsett vilken tillverkare man väljer bygga/uppdatera sin rigg på. 🙂

Edit: Sen kommer ARM starkt framåt och kan röra till i grytan på PC marknaden, rätt intressanta tider framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Intel intar ledarposition igen. Inte bra för AMD.

"Ses vid mållinjen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Och nu bajsa alls AMD fanboys på sig. 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, de kräks över sådana kommentarer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Wow, det går verkligen inte särskilt bra för Intel R&D! Det är ju inte så länge sedan de hade mer än ett decenium som de hela tiden var minst ett processteg före alla konkurrenter.

Ska bli intressant att se om de utnyttjar sin enorma ekonomiska fördel gentemot AMD för fulspel som de gjorde när AMD var först med sin 64-bitars processor. Jag hoppas verkligen att de lägger pengarna på att komma ifatt med R&D istället ...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte speciellt säkert att det "räcker" med pengar för att komma ifatt på kort sikt (om de nu har nya/fler problem med att få till produkten). Satsar man fel tidigt i utvecklingen kan det ta en massa tid/jobb/pengar att komma ifatt, och tid är svårt att ta in. Pengar köper ingenjörstimmar, testhårdvara etc men du kan inte magiskt korta utvecklingstid hur som. "9 kvinnor kan skapa ett barn på en månad". (eller liknande variant med samma innebörd).

Men vi får hoppas på jämn kamp i fortsättningen. Det är naturligtvis bra att AMD äntligen kan få lite välbehövd cash på kort sikt, men på lång sikt är det mycket bättre för oss konsumenter att AMD och Intel ligger nära varandra

Permalänk
Medlem

@Cyberz:
Kan du se in i framtiden? Varför ska man "oroa" sig om något som kanske eller inte händer om två år? AMD skulle lika gärna kunna ge ut en 4000-serie väl vid Intels 7nm-släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är lite missvisande att rubriken ger sken av att de struntar i 10nm för desktop/stationära när de själva har gått ut och sagt att de visst kommer att lansera produkter i det segmentet.

Vad som sedan avses med desktop är en annan fråga men rubriken känns väldigt clickbait när det redan i samma artikel avslöjas att det som påstås i rubriken inte är sant.

Fast finns kanske en logik med det hela, intel har tidigare ivår gått ut med att alla problem med 10nm är lösta och att allt går som planerat, men tydligen va det inte hela sanningen. Så att intel säger att 10nm kommer till desktop behöver inte betyda mycket.
sen kan det även vara som det står i artikeln att det kanske kommer men att det då blir till hedt och inte vanliga 115x. Vilket skulle va förståeligt då det bara är avskalade server processorer mer eller mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Och nu bajsa alls AMD fanboys på sig. 😂😂

Skickades från m.sweclockers.com

Haha varför? Betyder ju att AMD kommer leda o alla borde köra på det till 2022 åtminstone.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Håller med, jag bryr mig egentligen inte om noden är tillverkad på 22nm eller 7nm. Jag är endast ute efter vad man får för prestanda i realiteten.
Många verkar tro att det automatiskt blir bättre prestanda när man krymper noden, vilket inte är helt sant och det finns massor av andra faktorer som påverkar.

I Amd's fall så var det dock uppenbarligen så, iom övergången från 12nm för 2000-serien till 7nm för nuvarande 3000-serien, att prestanda ökade extremt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD drar ifrån

Intel kommer vara inaktuella på desktop sidan fram till 2022, först då kommer de med 7nm och Pcie 5.0 support.

Men samtidigt kommer AMD med Zen 5, andra generationens optimerad 5nm+ prestanda chip efter Zen 4.

Jag tycker mig se att Intel kommer ligga en generation efter AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Om något så visar det här vilken lyckoträff Intel gjorde med skylake 2015 om de själva inte kan överträffa den

Skickades från m.sweclockers.com

Den arkitekturen tillkom för att de totalt ignorerade säkerhetstänket, försöken att täta till alla "hål" har kostat mycket av den prestanda som ursprungligen fanns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Det är inte speciellt säkert att det "räcker" med pengar för att komma ifatt på kort sikt (om de nu har nya/fler problem med att få till produkten). Satsar man fel tidigt i utvecklingen kan det ta en massa tid/jobb/pengar att komma ifatt, och tid är svårt att ta in. Pengar köper ingenjörstimmar, testhårdvara etc men du kan inte magiskt korta utvecklingstid hur som. "9 kvinnor kan skapa ett barn på en månad". (eller liknande variant med samma innebörd).

Men vi får hoppas på jämn kamp i fortsättningen. Det är naturligtvis bra att AMD äntligen kan få lite välbehövd cash på kort sikt, men på lång sikt är det mycket bättre för oss konsumenter att AMD och Intel ligger nära varandra

Jo det är klart. På väldigt kort sikt är det bara prissänkningar som kan hjälpa dem. Men på lite längre sikt så gör det stor skillnad om de lägger extra pengar på R&D eller extra pengar på vad som de facto är mutor för att klara konkurrensen.

De skulle ju också kunna licensiera patent från TSMC eller Samsung för att komma ikapp på lite kortare sikt. Allt är OK utom att missbruka sin dominerande ställning på marknaden i mina ögon! (och fortfarande inom lagens ramar förstås )

Permalänk
Medlem

Känner spontant att jag inte bryr mig om det så tar 3 år till innan vi ser nått roligt från Intel.
Har precis gått från en gammal 4770K till en 9900K. Kommer säkert stå mig i minst 6 år till på 9900K.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kommer vi då se AMD "göra en intel" och chockhöja sina priser med lanseringen av Zen 3? Skulle inte bli förvånad. Hade ju varit trevligt om båda aktörerna kunde konkurrera med varandra samtidigt för en gångs skull?!

Det kommer inte att hända de närmaste 20 åren. Intel's kassa är enorm. De har en stor fördel när de utvecklar både noden och mikroarkitektur.
De kan se vilka egenskaper passar ihop. AMD:s fiasko med mikrokod och frekvenserna kommer att sitta länge i våra skallar.

Vem vill ha en server CPU när de inte kan ens släppa en 100% fungerande CPU för oss vanliga???

Permalänk
Skrivet av EliteSweden:

Känner spontant att jag inte bryr mig om det så tar 3 år till innan vi ser nått roligt från Intel.
Har precis gått från en gammal 4770K till en 9900K. Kommer säkert stå mig i minst 6 år till på 9900K.

Precis. Själv är jag nöjd med intel's 14nm++ som fan. Kommer att uppgradera till 9900K snart.