Konstigt ''skrapande'' ljud innuti ny dator

Permalänk
Medlem

Konstigt ''skrapande'' ljud innuti ny dator

Kan börja med att säga mina specs på nya datorn
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Samsung 970 EVO Plus 1TB
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16
Corsair RM750X 750W v2

Man hör klart och tydligt att det kommer innuti datorn, inte jätte högt men man hör det vagt ändå. Vet inte riktigt hur man ska förklara ''skrapandet'' Låter nästan som man drar nageln på en raspig yta ganska snabbt, är exakt jämna intervaller på typ 2 sekunder.
Lyssnar jag med örat väldigt nära datorn så låter det som att det kommer från nedre delen av datorn, alltså nära PSU'n.
Detta är andra dagen jag har datorn men hörde inget igår vilket är konstigt

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

snabb uppdatering, kännde närmare på datorn, och känner klart och tydligt att det är grafikkortet. Känner jag på en t.ex port på grafikkortet känner man väldigt tydligt att det vibrerade när det skrapande ljudet kom

Permalänk
Medlem

Kan vara att det är taskiga lager i en fläkt, prova att snurra fläktarna för hand.
Har du tur så känner du om det går trögt i ett lager

Permalänk
Medlem

Ännu en uppdatering, låg ner och lyste med kameran på GPU fläktarna, 2080 ti har ju så att dom sluttar snurra när det inte behövs och börjar snurra när den når en viss temp, men ser nu att dom startar och stoppar HELA tiden, alltså börjar snurra i 2 sekunder, sen sluta, börja snurra 2 sekunder sen sluta, och varje gång dom börjar snurra kommer det här skrap ljudet, men bara i starten inte när dom väl börjat snurra helt.

Finns det någon lösning på detta eller kan man manuellt göra så att gpu fläktarna snurrar konstant?

Permalänk
Medlem

@Gx rade: Har samma problem med mitt 1080ti, enda sättet jag fått att fungera är att sätta en egen fläktkurva. Det är lite olika med olika kort men mitt har som default att dra igång kylning vid ca 56 grader vilket brukar tendera i att det "varvar" upp och ner hela tiden.

Permalänk
Medlem

Du får ju känna lite på fläktarna, när datorn är avstängd. Det kan ju faktiskt vara något som är trasigt, då får man ju byta kortet. Om det nu är något som skrapar. Annars kan du testa att sätta en egen fläktkurva.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Kan börja med att säga mina specs på nya datorn
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Samsung 970 EVO Plus 1TB
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL16
Corsair RM750X 750W v2

Man hör klart och tydligt att det kommer innuti datorn, inte jätte högt men man hör det vagt ändå. Vet inte riktigt hur man ska förklara ''skrapandet'' Låter nästan som man drar nageln på en raspig yta ganska snabbt, är exakt jämna intervaller på typ 2 sekunder.
Lyssnar jag med örat väldigt nära datorn så låter det som att det kommer från nedre delen av datorn, alltså nära PSU'n.
Detta är andra dagen jag har datorn men hörde inget igår vilket är konstigt

Tacksam för all hjälp!

Har det också på mitt 2080 vid vissa låga varvtal, verkar vara vanligt förekommande. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547511-knarrande-ljud-fran-nytt-rtx-2080

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla! Fick som lite smått panik när nya delarna verkade vara trasig haha.
Gick in i asus tweak 2 och ändra så att fläkarna inte slutar snurra vid en viss tempratur, så nu t.ex så är dom alltid 40% men när temperaturen är över 50c så ökar kraften gradvis upp till typ 85c.

Har ni någon tips eller förbättringar på bättre fan curve så får ni gärna säga till!

Permalänk
Medlem

jättevanligt på dessa kort ( 2060,2070,2080 ) har samma problem, fick inaktivera "0db läget" för att den skulle sluta, den brukar börja göra så vid 55*C ungefär, för den hinner inte varva ner fläkten innan den måste börja varva upp igen, och iom att värme = saker expanderar, så blir det minimala glapp, om du provar ställa kortet upp (lodrätt monterat) så får du inte samma problem.
tyvärr...

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W