Rusta upp en Macintosh LC II

Permalänk
Medlem

Rusta upp en Macintosh LC II

Jag har råkat komma över en väldigt specifikt Macintosh LC II som för mig har visst sentimentalt värde för mig. För att datorn inte bara skall bli stående, oanvänd och oälskad har jag några problem jag behöver lösa.

Problemen är följande:
* Hårddisken låter som ett djur
* Data på disken bör sannolikt backas upp på ett eller annat sätt

Jag har läst mig till att det finns ett project som heter SCSI2SD vilket låter positivt för möjligheten att byta ut disken. Det som dock uppstår är åtminstone tre frågor.

* Är det någon här som har använt SCSI2SD med ett lyckat resultat?
* Hur kan man smidigast få över data från den gamla disken till den nya?
* Finns det något mer man bör tänka på förutom att hålla ett öga på läckande batterier och kondensatorer?

Tack på förhand.

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk

@Locutio: Oftast i dom här gamla macarna har scsi-hårddiskarna dött för länge sen, och med tanke på hur du beskrev dess ljud kan det bli svårt. Men om du har tur kan det finnas nåt sätt att rädda datan men jag vet inget sätt. Jag har själv en Mac IIcx som jag tänker försöka "rädda" med en sån där scsi2sd men jag har inte haft varken tid eller pengar till en. Förresten hittar jag inget om Macintosh LE II. Menade du LC?

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Det var givetvis LC jag menade.

Disken är det inget fel på än få länge men det lär säkert som du säger bara vara en tidsfråga tills den dör så jag vill därför gärna göra en backup i den mån det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem

Det enklaste sättet att få över data borde väl vara att koppla in den nya disken till den externa SCSI-kontakten på Mac-datorn och sedan bara kopiera över vad som behövs.

Kräver ju rätt sorts kabel/kontakt och strömförsörjning och sånt, men vad jag kan se vid en snabb anblick så verkar det finnas till SCSI2SD projektet.

Alternativt öppna och koppla in ny disk på samma SCSI-sladd som den gamla, och sen kopiera data. Förutsätter att SCSI-kabeln är kontakterad för mer än en disk.