Billjud mysko problem (löst)

Permalänk
Medlem

Billjud mysko problem (löst)

Hej

Problemet, ingen bas i vare sog basar eller övriga högtalare i bilen.
Jag fick plocka batteriet i helgen så allt stod strömlöst i kanske 5 timmar.
Ett problem med låset på förardörren löste sig självt men stereon har fått bekymmer.
Huvudenheten är en gammal kenwood ddx4023bt med två steg kopplade.
En 2 kanal som driver fram och en mono för bas. Allt har fungerat klockrent länge och nu får jag ingen bas ur varre sig framsystem eller basar.
Monosteget har inte gått in i protect och basarna ät uppmätta och av allt jag kan se hela.
Båda stegen och kodningen startar upp som dem skall så remote är som den skall. Alla säkringar är hela både vid batteriet och deldosan bak samt stegens säkringar för kanalerna.
Standardundersökningar är helt enkelt gjorda och även om en säkring på monosteget hade gått så förklarar det inte varför ingen bas kommer ur framsystemet.
Plockade innan jobbet idag säkringen under huven för säkerhets skull.
Huvudenheten har jag rensat minne och tryckt reset på till ingen nytta.
Val för bas i menyn är på så det är som det skall.
Idéer?
Behöver tips på vad jag kan kolla på efter jobbet för jag är totalt förvirrad.
Alltså.
Ström kommer till stegen.
Remote fungerar
Stegen startar
Basar hela
Säkringar hela

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

det är inte så att den nollat inställningen för att "aktivera" stegen? Har det på min Alpine, tror det heter POWER IC eller ngt, har jag inte aktiverat den så händer det inte ett skvatt med stegen, kanske finns en liknande inställning?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Använder du blåtand?
Fick aldrig basen att fungera över blåtand när jag hade kenwood stereo.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

det är inte så att den nollat inställningen för att "aktivera" stegen? Har det på min Alpine, tror det heter POWER IC eller ngt, har jag inte aktiverat den så händer det inte ett skvatt med stegen, kanske finns en liknande inställning?

Lågnivå för bas är aktiverad i menyn men ja allt nollades så jag fick återställa/återkalla inställningar. Även tryckt in resetknappen på fronten och nollat igen den vägen.
Det mysko är dock att även att vanliga framhögtalarna är utan bas. (skall se över det steget ikväll, möjligt att jag har satt en högpassfilter på av någon skev anledning, men bör inte vara så)

Skrivet av Json_81:

Använder du blåtand?
Fick aldrig basen att fungera över blåtand när jag hade kenwood stereo.

Använder blåtand men det har fungerat klockrent i flera år fram tills nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RainesX:

Använder blåtand men det har fungerat klockrent i flera år fram tills nu.

Den funderingen borde vara enkel nog att få svar på om du har möjlighet att testa från annan källa. Att det funkat i flera år betyder inte att det fungerar just nu. Alltid bra att ta bort så många möjliga orsaker till felet som möjligt under felsökning.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så enkelt att du hade en annan EQ-preset innan alla inställningar nollades?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Den funderingen borde vara enkel nog att få svar på om du har möjlighet att testa från annan källa. Att det funkat i flera år betyder inte att det fungerar just nu. Alltid bra att ta bort så många möjliga orsaker till felet som möjligt under felsökning.

Har ett usb i också, skall testa det då. Tanken att blåtand skulle sluta ge bas slog mig aldrig så tack för tipset.

Skrivet av Red Beaver:

Kan det vara så enkelt att du hade en annan EQ-preset innan alla inställningar nollades?

Har testat lite olika eq men dem går från skrikiga till mer skrikiga känns det som. Enda som är lyssningsbart är podcasts. Men jag ska se över dessa en gång till bara för att.
Har 2 av orginal högtalarna inkopplade fortfarande, ska se hur dem låter utan övriga. Kanske något där som börjat spöka?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Använder du blåtand?
Fick aldrig basen att fungera över blåtand när jag hade kenwood stereo.

Skrivet av jawik:

Den funderingen borde vara enkel nog att få svar på om du har möjlighet att testa från annan källa. Att det funkat i flera år betyder inte att det fungerar just nu. Alltid bra att ta bort så många möjliga orsaker till felet som möjligt under felsökning.

Det verkar som att från klarblå himmel så har bas slutat fungera över blåtand.
Någon gissning på vad som hänt och hur jag fixar en sådan sak?
Nvm var snabb att fråga. Detta löste mitt problem. Fånig grej som får en att felsöka allt och lite till. Syod redo att öppna stegen och kontrollera kondingar sen var det så här enkelt.
https://youtu.be/ZcRzGCXuW5o
Stort tack för tipset 👍
Ovanpå allt så passade jag på laga bagagerumsgolvet när jag ändå hade allt rivet från igår.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kollat alla kablar och sladdar? jag har en baslåda i bakluckan som "far runt" lite ibland och ibland så kan en lågnivå kabel lossna, i hatt hyllan ovanför har jag ett litet steg till 6x9orna och där brukar jag alltid komma åt high pass filter knappen så jag bara får diskant.

funkar dom "vanliga" utgångarna från stereon normalt? är allt via slutsteg? det finns kabel att köpa tex billigt från kjell eller liknande där du kan koppla in rca kablarna till en 3.5mm adapter och då spela ljud till slutstegen via tex din telefon. kan vara lättare att felsöka om man kan använda en säker fungerande källa tycker jag.

sådär så kan du koppla in telefon till stegen var för sig och se hur det låter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kollat alla kablar och sladdar? jag har en baslåda i bakluckan som "far runt" lite ibland och ibland så kan en lågnivå kabel lossna, i hatt hyllan ovanför har jag ett litet steg till 6x9orna och där brukar jag alltid komma åt high pass filter knappen så jag bara får diskant.

funkar dom "vanliga" utgångarna från stereon normalt? är allt via slutsteg? det finns kabel att köpa tex billigt från kjell eller liknande där du kan koppla in rca kablarna till en 3.5mm adapter och då spela ljud till slutstegen via tex din telefon. kan vara lättare att felsöka om man kan använda en säker fungerande källa tycker jag.

https://i.imgur.com/lOzHLUs.jpg

sådär så kan du koppla in telefon till stegen var för sig och se hur det låter.

Tack för tipset men fungerar igen nu. Se inlägg igen, editerat.
Bra tips som kan komma till hands i framtiden dock. Problem lär uppstå igen om jag känner till murphys lag rätt.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt