Sony: "Inte säkert att Playstation 5 blir fullt bakåtkompatibel med Playstation 4"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Båda bygger på samma ISA (instruktionsuppsättning), som är x86. Det som skiljer är mikroarkitekturen där PS4 bygger på Jaguar och PS5 sägs bygga på Zen 2. I praktiken så ska detta inte spela någon som helst roll då Zen 2 är en mycket mer kapabel mikroarkitektur. Tittar man på PC-branschen så ser vi i stort sett aldrig att bakåtkompatibiliteten dör när vi uppgraderar våra komponenter. Det som oftast ställer till det är när det sker stora förändringar i operativsystemet, och min gissning är att PS5 kommer köra ett BSD-baserat OS, precis som PS4 och PS3. Så där tror jag inte problemet sitter. Och Microsoft, som har använt Jaguar och kommer använda Zen 2, precis som Sony, har gått ut med att Xbox Scarlett kommer vara fullt bakåtkompatibelt. Så hårdvaran tvivlar jag är på är problemet.

När Sony säger att alla PS4-spel inte kommer fungera på PS5 så måste man gå tillbaka och titta på vad det är som skiljer PS4-spelen åt, och då är det framför allt sättet man spelar på som skiljer. Vi har VR-spel, Playstation Camera-spel, spel som har spelmekanik som är beroende utav touchplattan (t.ex. Tearaway). Om Sony överger dessa finesser med PS5 så innebär det ju också att dessa spel inte kommer fungera.

Jag tror absolut du har rätt i sak. Bakåtkompatibilitet kommer att vara regel snarare än undantag, förutom om det handlar om hårdvara som inte stöds längre som touch eller VR-headset. Men om det är samma arkitektur så är ju också XBone och Scarlett samma arkitektur som PS4 och 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Båda bygger på samma ISA (instruktionsuppsättning), som är x86. Det som skiljer är mikroarkitekturen där PS4 bygger på Jaguar och PS5 sägs bygga på Zen 2. I praktiken så ska detta inte spela någon som helst roll då Zen 2 är en mycket mer kapabel mikroarkitektur. Tittar man på PC-branschen så ser vi i stort sett aldrig att bakåtkompatibiliteten dör när vi uppgraderar våra komponenter. Det som oftast ställer till det är när det sker stora förändringar i operativsystemet, och min gissning är att PS5 kommer köra ett BSD-baserat OS, precis som PS4 och PS3. Så där tror jag inte problemet sitter. Och Microsoft, som har använt Jaguar och kommer använda Zen 2, precis som Sony, har gått ut med att Xbox Scarlett kommer vara fullt bakåtkompatibelt. Så hårdvaran tvivlar jag är på är problemet.

När Sony säger att alla PS4-spel inte kommer fungera på PS5 så måste man gå tillbaka och titta på vad det är som skiljer PS4-spelen åt, och då är det framför allt sättet man spelar på som skiljer. Vi har VR-spel, Playstation Camera-spel, spel som har spelmekanik som är beroende utav touchplattan (t.ex. Tearaway). Om Sony överger dessa finesser med PS5 så innebär det ju också att dessa spel inte kommer fungera.

Du har en förklaring i nyheten:

Citat:

Majoriteten av instruktionerna och funktionerna i Jaguar-arkitekturen och GCN 2.0 stöds i Zen 2 respektive RDNA, men några få skillnader kan vara det som gör att Sony inte kan utlova garanterad fullständig bakåtkompatibilitet. AMD har avlägsnat och lagt till instruktioner under åren mellan Jaguar och Zen 2, och GCN 2.0 är utformad efter en annan beräkningsmodell. Detta kan sammantaget ställa till med bekymmer i speltitlar som hårdkodats mot dessa skillnader

Även Mark Cerny har pratat endel om problem som kan uppstå och att verkligheten inte är "det är x86, det funkar automatiskt" som så många tycks tro:

Citat:

Moving to a different CPU - even if it's possible to avoid impact to console cost and form factor - runs the very high risk of many existing titles not working properly," Cerny explains. "The origin of these problems is that code running on the new CPU runs code at very different timing from the old one, and that can expose bugs in the game that were never encountered before.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-inside...

Permalänk

@Xinpei:
JOO jag förstår, men om vi tänker på hur Microsoft fått Xbox360 spel funka på Xbox One i nån Virtuel Xbox360 emulator som skapar en "mjukvaru version av 360 i nån slags Virtuel Emulator Mojäng" Om det går att göra, och visst det blir en prestanda kostnad med virtuella grejer, men jag tänker så här, kör allting på nya hårdvaran som går att göra, sen ha en Virtuel (PS4) som tar tag i bitarna som inte funkar med nya hårdvaran? Borde väl funka? Tycker isåfall xbox360 låter mer Scifi än detta?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Surdeg 🍞

@GoldMasterGollum303: Släpp ut alla känslor, låt dem komma! Snorhulka som Helena Bergström!

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk

fixa fel

LOL! TAck för att du har lite mer självdistans, och inser det är inget personligt. Konstigt, många förstår inte såna här saker som "skoja", utan tar allt bokstavligt? Men hehe..Snorhulka... HAHA; glömt bort det ordet, tack återigen!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO