Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Permalänk
Relik 📜

Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Som rubriken!

https://www.reddit.com/r/movies/comments/dgaexq/the_lord_of_t...
https://www.4kfilme.de/der-herr-der-ringe-und-der-hobbit-film...

Känns verkligen på tiden. Jag bara räknar med det är en ny inläsning från master, och inte samma halvbra som användes till Extendet Cut på Blu-ray. Ni vet, den som gjorde hela första filmen grön.. 🤷‍♂️

Lite taggad på det här faktiskt! Kollar på filmerna någon gång om året, och en uppgraderad variant säger jag inte nej till.

(The Hobbit-triologin kommer också, men.. ingen bryr sig.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Riktigt kul, men undra hur de ska hantera dessa animeringar de gjort, tex trollet i Moria.
Risken finns att det ser ut som när man ser Starwars EP1 slagfältet mellan Gungans och Trade Federation droidsen.
( Men för allas bästa bör ingen se Starwars EP1-3 någonsin igen )

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Sidde:

Riktigt kul, men undra hur de ska hantera dessa animeringar de gjort, tex trollet i Moria.
Risken finns att det ser ut som när man ser Starwars EP1 slagfältet mellan Gungans och Trade Federation droidsen.
( Men för allas bästa bör ingen se Starwars EP1-3 någonsin igen )

Jadu.. med lite tur finns det material kvar så det är "enkelt" att rendera om med i alla fall högre upplösning. Alternativt, bygga om CGI:n helt som gjordes med till exempel TNG till Blu-ray. Eller.. så ser det bara lite billigt ut.

Själv har jag svårare för andra scener, speciellt ett par med Treebeard. Ska bli intressant att se hur de löser det där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Tveksamt med tanke på upplösningen så ny rendering?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Sagan om ringen / The Lord of the Rings kommer till 4K UHD

Sluta jag har redan DVD och Blu-Ray!
Usch har fortfarande ingen UHD läsare varken till dator eller TV :/

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att dem lyckas med att få allt att se bra ut. Älskar verkligen sagan om ringen trilogin, och skulle gärna skaffa en UHD tv för att se på den!

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk

Trevligt trevligt. Har faktiskt inte sett dom på ett par år nu även om jag tycker dom är grymma rullar.
Blir lite så med långa storslagna filmer för mig. Speciellt om man ska se om en trio.
Väntar nog på detta släpp !

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Själv har jag svårare för andra scener, speciellt ett par med Treebeard. Ska bli intressant att se hur de löser det där.

Just den anledningen och de scenerna jag föredrar att se ifrån DVD. Blu-ray får det att idag se ut som ett spel från '94 där man knappt trodde att grafiken kunde bli bättre. Hoppas de lägger lite möda på att få till det nu.

Permalänk
Medlem

Har insett en tid nu att jag tycker det är roligare att titta på ”making of...” än filmerna. Läser hellre böckerna igen.

(Speciellt The Hobbit där första filmen är ok men sedan bär det utför)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Celebmir:

Har insett en tid nu att jag tycker det är roligare att titta på ”making of...” än filmerna. Läser hellre böckerna igen.

(Speciellt The Hobbit där första filmen är ok men sedan bär det utför)

Skickades från m.sweclockers.com

"bär av utför" är lite av ett understatement.. Min bestämda åsikt är att Hobbit #2 och #3 är rena skräpet. Så bra källmaterial, så halvhjärtat genomförande. Första filmen klarar sig med nöd och näppe, men den är mil från LOTR-trilogin.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"bär av utför" är lite av ett understatement.. Min bestämda åsikt är att Hobbit #2 och #3 är rena skräpet. Så bra källmaterial, så halvhjärtat genomförande. Första filmen klarar sig med nöd och näppe, men den är mil från LOTR-trilogin.

Jag försökte vara snäll...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Helt JÄVLA underbart.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har ägt alla både Theatrical och Extended på både DVD och Blu-Ray så lär väl bli Extended på UHD-Blu ray när man väl införskaffar sig en sådan spelare

För min del så kan jag bortse från "sämre" CGI i filmer som åldrats. Det är inte effekterna som har huvudrollen utan en fantastisk berättelse och en resa man får följa med på.

Trist för er som ska se äldre filmer och störa er på CGI som inte är modernt... Man missar ju så många bra filmer om man ska sitta och låta hjärnan klaga på effekter. Bara stänga av och låta sig föras med i filmen

Permalänk
Medlem

Jag ser mer fram emot Dolby Atmos/DTS:X.
Hoppas på att det blir maffigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"bär av utför" är lite av ett understatement.. Min bestämda åsikt är att Hobbit #2 och #3 är rena skräpet. Så bra källmaterial, så halvhjärtat genomförande. Första filmen klarar sig med nöd och näppe, men den är mil från LOTR-trilogin.

Skojar du

Antal ord :
The Hobbit: 95,022
Fellowship of the Ring: 177,227
Two Towers: 143,436
Return of the King: 134,462

5x mindre material resulterade i samma mängd med film. Kom igen.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Alla var överens att Hobbit skulle vara en film. Utom pengakåta producenten som visste att vilken skit som helst skulle sälja så han gjorde tre. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av zeleni:

Skojar du

Antal ord :
The Hobbit: 95,022
Fellowship of the Ring: 177,227
Two Towers: 143,436
Return of the King: 134,462

5x mindre material resulterade i samma mängd med film. Kom igen.

Vet inte om det är mig du kastar känga mot eller filmerna, men! Det jag menade är att källmaterialet i form av boken, Sillmarillion och annat som bygger på Tolkiens värld. Inget emot att det broderad ut lite utanför Hobbit, men sättet det görs på i filmerna är bara kass. Utdraget, oengagerat. En ensam, fokuserad, film hade sannolikt varit mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som rubriken!

https://www.reddit.com/r/movies/comments/dgaexq/the_lord_of_t...
https://www.4kfilme.de/der-herr-der-ringe-und-der-hobbit-film...

Känns verkligen på tiden. Jag bara räknar med det är en ny inläsning från master, och inte samma halvbra som användes till Extendet Cut på Blu-ray. Ni vet, den som gjorde hela första filmen grön.. 🤷‍♂️

Lite taggad på det här faktiskt! Kollar på filmerna någon gång om året, och en uppgraderad variant säger jag inte nej till.

(The Hobbit-triologin kommer också, men.. ingen bryr sig.)

JO! the hobbit extended är så mycket bättre än original, även om den fortfarande inte är i närheten av lotr.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

nu blev jag ju sugen på att se LOTR triologin igen..
Dom är ju helt fantastiska filmer.
har ej läst någon av böckerna , inte min grej

Gillar även Hobbit filmerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vet inte om det är mig du kastar känga mot eller filmerna, men! Det jag menade är att källmaterialet i form av boken, Sillmarillion och annat som bygger på Tolkiens värld. Inget emot att det broderad ut lite utanför Hobbit, men sättet det görs på i filmerna är bara kass. Utdraget, oengagerat. En ensam, fokuserad, film hade sannolikt varit mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är filmerna så klart :). Tänker exakt det samma som dig. Hobbit skulle ha varit en 3 timmars film, sen drog dom det ut till 3x 2 timmars filmer. Så dom har gjort 3 filmer av en bok som är 30% kortare än the fellowship of the right t.ex. Vilken brodering.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Bäst sätta in Peter Jacksons kommentar till varför det vart 3 filmer med Hobbitarna

https://www.hypable.com/why-is-hobbit-three-movies-peter-jack...

Med tanke på att Tolkien alltid utelämnade kriget och liknande pga sina erfarenheter av 1 världskriget så har film 3 sin plats.
I boken, de slogs sen var det över.
I boken avhandlats hela denna med 5 olika grupper på en sida!!!
en sida typ med 5 olika grupperingar som slogs?

Nu fick vi en hel film och jag tackar Peter jackson för det annars skulle vi haft nån, ok de vann, vad hände?????
Läs boken?
duh

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vet inte om det är mig du kastar känga mot eller filmerna, men! Det jag menade är att källmaterialet i form av boken, Sillmarillion och annat som bygger på Tolkiens värld. Inget emot att det broderad ut lite utanför Hobbit, men sättet det görs på i filmerna är bara kass. Utdraget, oengagerat. En ensam, fokuserad, film hade sannolikt varit mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte de hade rättigheterna till att använda Silmarillion eller andra berättelser tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vad gäller "The Hobbit" tycker jag "The Hobbit 2012 Maple Films fanedit" funkar bra.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot!!
Älskar både Hobbit och LOTR

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Skojar du

Antal ord :
The Hobbit: 95,022
Fellowship of the Ring: 177,227
Two Towers: 143,436
Return of the King: 134,462

5x mindre material resulterade i samma mängd med film. Kom igen.

Fast just det har jag ingenting emot. När de sa att de skulle göra tre filmer om The Hobbit blev jag ganska glad för även om boken är tunn så är film en ineffektiv berättelsemetod. Problemet är däremot hur de gjorde filmen, fy fan...

Filmen har en del guldkorn men överlag är den både löjlig och dålig. Sevärd om man måste få sin fix av tolkien, men det är knappt.

Permalänk

Gör detta filmerna bättre?
Även om boken inte är den magiska tingest som den är hyllad som så är ju filmerna bedrövliga, bara 300 scener där det slåss, dom viktigaste stunderna av förhandlingar och utveckling av karaktärerna är ju borta.
Fortfarande förundrad över att dom sålt så bra.
Dom skulle hetat något annat. eller "inspired by..."

*let the wars begin*

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Vore lämpligt om de visades på bio också i samband med detta

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Har inte sett dessa filmer än. Lär väl kanske göra det när 4K versionerna kommer då

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Blir att leta reda på en extended cut av ringen-trilogin. Inga hobbitfilmer för mig.

Skrivet av Elektroman:

Vore lämpligt om de visades på bio också i samband med detta

I dessa Coronatider tycks bio vara något som hör till historien. Många filmer släpps direkt utan att gå på bio, även om undantag förstås finns där man hellre skjuter upp filmen på obestämd tid.

Nu gillar jag inte bio men tycker ändå den har sin plats, men inte om det drar ut på tiden tills filmen släpps för streaming och försäljning. "Why not both?", liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har inte sett dessa filmer än. Lär väl kanske göra det när 4K versionerna kommer då

Har du hållit till under en sten?