Undersökning: SweClockers säljare frågar

Permalänk
Medlem

Då har man svarat på frågorna såg inte detta för ens nu då jag satt och spela lite apex med sonen och en till.

Måste hålla med om på vissa frågor borde det varit med precis köpt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Edin:

Tack för alla svar hittills, redan över 650 stycken på två timmar. Uppskattas stort och kommer att hjälpa oss.

@Jacob kommer att få det väldigt svettigt däremot med kompletteringsfrågorna och han hälsar att han önskar förslag på frågor från communityt som han ska ställa när han gör sin rundringning / Sverigeturné.

Vad vill ni veta? Kan ju bli en fin nyhet med sammanställning av detta sen :).

Ps. Lämna blankt om ni inte kan svara eller ”vet ej” om det finns på frågan (tillagt på svar efter 21.00 ikväll).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kallar Sverige-turnén Meet & Geek

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hur ligger det egentligen till med DVORAK-kvoten?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad det gäller att köpa grejer, så är det lite svårt att veta när något inte ligger nära förestående Min stationära dator gör vad den behöver och är inköpt inom senaste två åren. På sikt kanske det blir nytt grafikkort för min del, sådant som TV beror på livssituation mer än något annat. Nätverksprylar blir det säkert så fort man känner för att lägga pengar på det.

Skrivare? Nej förhoppningsvis inte, har en multifunktionell bläckstråle som bör fungera flera år till. Dokumentmatare för skannern hade varit trevligt, men behövs förhoppningsvis inte i hemmet och dubbelsidiga utskrifter har jag redan. Inte så mycket för en tekniksida att uppmärksamma (skrivare då), kan rekommendera att inte köpa de för ~500 kr för hemmabruk, men i mellanklassen brukar det mesta vara hyfsat

Skrivet av griid:

Avbröt formuläret.
Många företag har som policy att inte lämna ut arbetsrelaterad information (även om detta var "anonymt")
Sedan saknades det väldigt många svarsalternativ gällande tid för nästa inköp.
"Mer än 24 månader" hade varit bra att ha med och "inte alls"
Annars var det bra

Det kanske är lite otydligt, men du behöver inte kryssa i något bara för att det är en radioknapp.

Permalänk
Medlem

En kategori på över 24 månader vid köp av saker skulle vara bra! Jag köper liksom inte flera routrar om decenniet ens..

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Då har man svarat på frågorna såg inte detta för ens nu då jag satt och spela lite apex med sonen och en till.

Måste hålla med om på vissa frågor borde det varit med precis köpt.

Hell yeah.
Köpte en ny dator ink allt för 2 veckor sen.. så mycket blev bara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

"precis köpt" kanske vore ett intressant alternativ, inväntar leverans på ett flertal saker

Jag tog kortaste alternativ på prylar jag precis köpt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Första mobiltillverkare jag kom att tänka på... alcatel, doro, och ZTE.
Första grafikkortstillverare... Inno3D.
Chassitillverkare inwin.

Varför dessa frågor? När jag får en sån fråga tänker jag typ på de mest udda alternativ som snabbast dyker upp.
Det avslöjar ingenting av vad jag potentiellt skulle köpa eller från vilken tillverkare.

Hur mycket pengar lägger jag på teknik? Typ ingenting... jag har en hel soptipp/guldgruva i garderoberna.
Hur ofta uppgraderar jag datorn? Har inte uppgraderat någon dator med något som kommit efter 2013 bortsett från SSD. Jag tror de flesta entusiaster är tillräckligt upplysta för att inte uppgradera när det inte är absolut nödvändigt. Det är nybörjarna som blir uppgraderingskåta när de ser grafer som visar på 10% prestandaökning från en "uppgradering" när de läser prestandatester.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Comic Sans? Verkligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Vilken tillverkare av kablar tänker jag på? Jag kan bara Deltaco... Däremot det som ploppade upp i huvudet var inget mindre än SweCable Wolverine 3000!

https://www.sweclockers.com/nyhet/7510-sweclockers-lanserar-s...

Vi två är säkerligen inte själva med att svara Deltaco på kabel-frågan. Får hoppas att det mynnar ut i en stor kampanj från Deltaco där alla tänkbara kablar finns att köpa till extrapris för oss medlemmar

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuffeG:

Är du arbetslös så kan du inte välja det som alternativ (inte jag i detta fallet).

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, nu kan man det...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Vi två är säkerligen inte själva med att svara Deltaco på kabel-frågan. Får hoppas att det mynnar ut i en stor kampanj från Deltaco där alla tänkbara kablar finns att köpa till extrapris för oss medlemmar

Deltaco (och Supra) här!

Fast valde ej kontaktas, man hinner inte med allt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Frågan om hur mycket man lägger per år är knepig tycker jag, det kan ju bli över 20k ett år följt av ett par år då det bara är 1-2k. Skulle frågat efter ett medelvärde eller något.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Första mobiltillverkare jag kom att tänka på... alcatel, doro, och ZTE.
Första grafikkortstillverare... Inno3D.
Chassitillverkare inwin.

Varför dessa frågor?

Rimligen är det väl relevant (direkt eller indirekt) för vad de som köper annonsplats är intresserade av att veta.

Skrivet av Chris_Kadaver:

När jag får en sån fråga tänker jag typ på de mest udda alternativ som snabbast dyker upp.

Mycket hjälpsamt

Skrivet av Chris_Kadaver:

Det avslöjar ingenting av vad jag potentiellt skulle köpa eller från vilken tillverkare.

Det vette tusan om jag tror på i ett större perspektiv. Men om du specifikt menar vad just du personligen kommer göra så kan jag ju knappast säga emot.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Testpilot

Rätt intressant läsning att fylla i, saknades dock lite svarsalternativ (t.ex. om man studerar och inte jobbar).
Dock insåg jag en sak när man kom till delen med kablar... Kan inte komma på namnet på några andra än Deltaco och Supra (som jag inte köper då det är överprisat jippo utan fördelar) - Är rätt säker på att alla kablar jag har inte är Deltaco

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror de flesta entusiaster är tillräckligt upplysta för att inte uppgradera när det inte är absolut nödvändigt. Det är nybörjarna som blir uppgraderingskåta när de ser grafer som visar på 10% prestandaökning från en "uppgradering" när de läser prestandatester.

Kan inte hålla med dig alls på denna fronten faktiskt, vill man ha senaste funktionerna eller kunna kräma i med dom högsta inställningarna (spel) då får man vara beredd att punga ut med. 10% ökning i prestanda kan vara skillnaden mellan att hinna rendera ett till arbete/utkast under dagen eller nå den där gyllene FPS-gränsen.

Skulle inte påstå att jag är ny till denna värld heller då jag varit aktiv på swec sedan 2011 och aktiv med datorer, foto mm. sedan innan det med. Ser dessutom ingen korrelation mellan att vara entusiast och hur mycket man öppnar plånboken heller, egentligen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Den som spenderar över en miljon kronor på hemelektronik per år får gärna kontakta mig!

Feedback: borde ha funnits "egenföretagare" under frågan om hur många som arbetar på företaget. Tog istället 1-5 personer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts av några tidigare vore det bra med svarsalternativ som sträcker sig bortom 24 månader när det gäller inhandling av nya saker. Vissa köper eller uppgraderar saker ofta medan andra väntar flera år (längre än 24 månader). Många har skrivit vad de har för utrustning och prylar i sina signaturer och där ser man en stor spridning från de som har det allra senaste till sådant som har många år på nacken.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

kul sista fråga gay varning när man gör den på kontoret på jobbet haha

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Enda kaffe som serveras hos mig är Irish ;), så du är förberedd

Fick mig osökt att tänka på denna gamla klassiker: https://m.sweclockers.com/forum/trad/932044-jonas-recenserar-...

Permalänk
Medlem

Tja hade ni velat ha SEK skulle jag ställa upp, men dollar är bara fel i det rådande världsläget (läs trump inte värd versal )

Permalänk
Medlem

Egentligen vill ju de flesta (alla) att Jacob ska vara den som faktiskt ställer de kompletterande frågorna men jag fegade ur på slutet för jag tänkte att då ställer ingen några frågor om det behövs. Men nu ångrar jag mig. Tänk om Jacob faktiskt hade hört av sig. Jag lämnade ju telefon och rumsnummer också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kanske jag som missat något alternativ, men kändes som att man behövde välja att man ska köpa allt inom 24 månader. Fanns inget alternativ som "mer sällan" eller "köper aldrig".

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Det första som jag tänkte på när det gäller kablar är Monster Cable
Grafikkortstillverare var Gigabyte
Chassitillverkare Lian LI
Rätt så odda val hhaha

Permalänk
Geeks
Grundare

Tack för all feedback på frågorna allihop!

Trots självironin i texten om undersökningen så är vi väldigt stolta över annonsmiljön på SweClockers och vill förbättra den, över våra säljare Emil & Jakob som anstränger sig för att hålla hög relevans, över alla er som aktivt valt att inte köra adblock, över att vi kan ha samarbetspartners som Bahnhof som valde att ställa upp för oss och lösa många av de problem vi haft. Åter igen, tack alla som svarat - över 1650 nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Får vi kontakta dig?
- Ja, men bara Jacob Hugosson <- lol

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv

Hur gammal är du. Äldre men löjligt barnslig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Enda kaffe som serveras hos mig är Irish ;), så du är förberedd

Helt rätt, det skall vara bakteriefritt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Varför lägga undersökningen på en extern länk? Känns osäkert / oseriöst!

Jao, var är det osäkra exakt vilket menar du ? Och oseriöst, jesus vad folk är oseriösa som använder googles tjänster dagligen isf. ?

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Hur mycket spenderar du på datortillbehör på ett år?, max en tusenlapp om året sen 30 lök på en gång när nåt coolt nytt släpps fanns inte som alternativ

Precis, frågan var svårsvarad
Kan gå säkert ett år där jag bara köper en ny mus.. Sen plötsligt ny dator, tv, laptop etc för 100k swoosh..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P