Vilken grafikdel i ny laptop? WX 3200 eller RX 550

Permalänk
Medlem

Vilken grafikdel i ny laptop? WX 3200 eller RX 550

Det är nu äntligen dags att byta min arbetslaptop. Jag sitter nu och försöker ta fram en rad olika alternativ att välja mellan. Jag känner dock att jag har problem att se skillnaden mellan två olika grafikdelar. Så jag hoppas ni kan hjälpa mig. Det gäller följande:

AMD Radeon RX 550
AMD Radeon Pro WX 3200

Datorerna vars grafikdel jag jämför är HP ZBook 14u G6 och HP EliteBook 840 G6.

Om jag har förstått rätt, så ska WX3200 vara baserad på RX550, men jag har svårt att hitta benchmarks för dessa där jag kan se en skillnad i prestanda. Vilken grafikdel skulle ni ha valt, och med vilken anledning?

Datorn kommer inte spelas på, Den ska användas till ECAD, Matlab, simuleringar, osv.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le9:

Det är nu äntligen dags att byta min arbetslaptop. Jag sitter nu och försöker ta fram en rad olika alternativ att välja mellan. Jag känner dock att jag har problem att se skillnaden mellan två olika grafikdelar. Så jag hoppas ni kan hjälpa mig. Det gäller följande:

AMD Radeon RX 550
AMD Radeon Pro WX 3200

Datorerna vars grafikdel jag jämför är HP ZBook 14u G6 och HP EliteBook 840 G6.

Om jag har förstått rätt, så ska WX3200 vara baserad på RX550, men jag har svårt att hitta benchmarks för dessa där jag kan se en skillnad i prestanda. Vilken grafikdel skulle ni ha valt, och med vilken anledning?

Datorn kommer inte spelas på, Den ska användas till ECAD, Matlab, simuleringar, osv.

Jag vet inte hur det ligger till med eventuell prestandaskillnad rent generellt (låter väl inte som att det borde vara så stor skillnad om det stämmer att det är workstationvarianten av RX550 som du ställer mot RX550), däremot så är väl mitt tips att gräva lite i om det finns skillnad i funktion som någon av mjukvarorna du tänker använda drar nytta av.

Traditionellt har det ju iaf varit så att det funnits funktionalitet tillgänglig med workstationkorten som inte stöddes med spelkorten. (Väldigt avsiktligt just för att företag som har folk som jobbar med dessa tyngre applikationer ska ha en anledning att betala mer.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Le9: Om du inte får ett väldigt bra svar här i tråden som hjälper dig så är mitt råd att skriva till dom som gör programmen du ska använda och fråga.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte hur det ligger till med eventuell prestandaskillnad rent generellt (låter väl inte som att det borde vara så stor skillnad om det stämmer att det är workstationvarianten av RX550 som du ställer mot RX550), däremot så är väl mitt tips att gräva lite i om det finns skillnad i funktion som någon av mjukvarorna du tänker använda drar nytta av.

Traditionellt har det ju iaf varit så att det funnits funktionalitet tillgänglig med workstationkorten som inte stöddes med spelkorten. (Väldigt avsiktligt just för att företag som har folk som jobbar med dessa tyngre applikationer ska ha en anledning att betala mer.)

Skrivet av SCORPIUS:

@Le9: Om du inte får ett väldigt bra svar här i tråden som hjälper dig så är mitt råd att skriva till dom som gör programmen du ska använda och fråga.

Tack för svaren! Jag tycker ju att med mina användningsområden bör ett kort som WX 3200 vara mer optimerat. Men det var en bra idé att kolla upp de specifika programvarorna för att se vilken grafikkrets som bör prestera bättre. Dock är nog skillnaden marginell. jag ska fortsätta undersöka saken!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Mini | Asus Crosshair VIII Impact | Ryzen 5900x | G.Skill Trident Z RGB 2x8GB 3800MHz CL15 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair SF750 80+ Platinum