Hur stor kommer 8K filmer vara i framtiden?

Permalänk
Medlem

Hur stor kommer 8K filmer vara i framtiden?

Hur stor kommer 8K filmer vara i framtiden? Hur stor kommer det vara på BluRay skivan och rippade filmer? När lär vi se filmer med 8K och hur stor kommer utbudet vara?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet kanske en streamings tjänst skivor tror jag kommer att försvinna med tiden.
utbud för 8k kommer inte att vara stort i början se bara hur det är med 4k ;;) tog tid innan den kom på filmer tror inte nåt tv bolag kommer att sända i 8K

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Tro det kommer ta 10år om ens mer innan vi ser äkta 8k film. Ser vi till 4k så har inte det ens blit standard än så. När det kommer till storlek så tro jag vid det laget kommer ingen anväda skivor längre kommer va stream hela vägen.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem

8K har 4ggr så många pixlar som 4K, men då jag inte vet hur det komprimeras så är det svårt att säga, men förmodligen 3-4ggr så stora som en 4K film.

Edit: Jag kanske missuppfattade frågan totalt hehe.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Gisssar på flera år Men alla vill säkert köpa lcd/led tv apparater dyrt när det står 8k:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

Tro det kommer ta 10år om ens mer innan vi ser äkta 8k film. Ser vi till 4k så har inte det ens blit standard än så. När det kommer till storlek så tro jag vid det laget kommer ingen anväda skivor längre kommer va stream hela vägen.

Vi stressar inte ens 1080p i bra kvalité än. Streama idag är så sönderkomprimerade och har kass färginfo. Och nu har vi inte talar om ljudet än.

Nä, Bluray kommer leva bland entusiaster länge än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

OS 2020 Tokyo kommer sändas i 8k
så japan pushar iaf för det sen ett tag sen

Permalänk
Medlem

Allt mellan 1 och 500 GB skulle jag gissa på.. Beroende på längd

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

En mp4 med 4k på ca 1 timme är ca 18,5 GB så räkna 2 - 5 ggr. Med raw ska man nog räkna 10x till.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det beror helt på. Om vi håller till rippade rakt av om 10 år... då gissar jag på ca 40-50Gb. Det är där B R ligger idag och när det väl börjar komma filmer i 8K så finns det bättre komprimeringstekniker än idag. Nödvändigheten skapar efterfrågan. Så funkar det med teknik.
För väldigt få kommer vilja ha filmer i 100+Gb. Detta är ren killgissning men en rimlig sådan i mitt tycke.

Men som @Sundberg_90 sade. Vi har väldigt mycket att hämta än bara i 1080p. Har du sett en ordentligt kodad och avkodad sådan film så förstår du.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lär inte komma något fysiskt 7680 x 4320-format. Biofilmer är inte på den nivån och det skulle vara så otroligt liten nisch. Utöver testsändningar kommer det i princip inte finnas något 8K-UHD-material att tillgå.

Kommer det någon tjänst i framtiden så lär den snarare fungera ungefär som biografer idag, d.v.s. du laddar ner till en disk-array över internet och sen DRM på det som bestämmer när du får titta på grejerna. Det är så långt borta att HEVC inte lär vara aktuellt däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vi stressar inte ens 1080p i bra kvalité än. Streama idag är så sönderkomprimerade och har kass färginfo. Och nu har vi inte talar om ljudet än.

Nä, Bluray kommer leva bland entusiaster länge än.

Skickades från m.sweclockers.com

Tacka Netflix och deras skit DRM som gör att det knappt går att få över 720p på flera androidflagskepp

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vi stressar inte ens 1080p i bra kvalité än. Streama idag är så sönderkomprimerade och har kass färginfo. Och nu har vi inte talar om ljudet än.

Nä, Bluray kommer leva bland entusiaster länge än.

Skickades från m.sweclockers.com

Netflix har några titlar i Doby Vision och Atmos, ser för j-a bra ut så nog finns det alternativ idag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Netflix har några titlar i Doby Vision och Atmos, ser för j-a bra ut så nog finns det alternativ idag.

Tja, och vissa ser inte skillnad på 60 o 144Hz. Vi är alla olika. Bara tacka gudarna att man får en billig smak i den här världen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Netflix har några titlar i Doby Vision och Atmos, ser för j-a bra ut så nog finns det alternativ idag.

Inte jämförbart med en br disk

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Det finns nästan lika mycket snobberi inom "fimentusiast"-världen som inom hifi-entusiast-världen men sanningen är ju att man kan vara entusiast på olika sätt och att lättillgänglighet har en tendens att vinna alla formatstrider i slutändan. UHD BR är märkbart bättre än Netflix när det gäller bild och ljud men inte så mycket bättre att merparten av oss skulle åka till en affär och hyra en film istället för att bara starta den direkt på teven liksom.

Sen är kvaliteten på dagens filmer inte mycket att hurra för, och då menar jag inte bild- och ljudmässigt utan manus, skådespeleri och så. Jag var en filmentusiast, köpte (och hyrde) mängder med filmer på först VHS och sen DVD exempelvis. Jagade förhandskopior av nya filmer med tickers i suspekta videobutiker eller skakigt avfilmade i någon biosalong. La också ett helt år på att plugga filmvetenskap på heltid. Men dagens filmutbud är väldigt ointressant för mig, bara superhjältar och skräck liksom. Dagens främsta berättande sker inom TV-serier i mina ögon och de kommer sällan på BR, speciellt inte inom rimlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Inte jämförbart med en br disk

Min poäng är att det kommer och kommer komma allt mer alternativ till 1080 med sönderkomprimerad färgdjup och ljud.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns nästan lika mycket snobberi inom "fimentusiast"-världen som inom hifi-entusiast-världen men sanningen är ju att man kan vara entusiast på olika sätt och att lättillgänglighet har en tendens att vinna alla formatstrider i slutändan. UHD BR är märkbart bättre än Netflix när det gäller bild och ljud men inte så mycket bättre att merparten av oss skulle åka till en affär och hyra en film istället för att bara starta den direkt på teven liksom.

Sen är kvaliteten på dagens filmer inte mycket att hurra för, och då menar jag inte bild- och ljudmässigt utan manus, skådespeleri och så. Jag var en filmentusiast, köpte (och hyrde) mängder med filmer på först VHS och sen DVD exempelvis. Jagade förhandskopior av nya filmer med tickers i suspekta videobutiker eller skakigt avfilmade i någon biosalong. La också ett helt år på att plugga filmvetenskap på heltid. Men dagens filmutbud är väldigt ointressant för mig, bara superhjältar och skräck liksom. Dagens främsta berättande sker inom TV-serier i mina ögon och de kommer sällan på BR, speciellt inte inom rimlig tid.

Ja det är en stor sorg att tv-serier släpps på webben långt innan de släpps på br, de är alltid tråkigt komprimerade och gråtrista

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Får känslan av att 8K är något som TV-tillverkarna vill att vi ska tycka är coolt så de återigen kan sälja nya apparater till hela världens befolkning. Hur mycket av utbudet sänds idag i 4K som inte kommer från streamingtjänster?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tja, och vissa ser inte skillnad på 60 o 144Hz. Vi är alla olika. Bara tacka gudarna att man får en billig smak i den här världen

Skickades från m.sweclockers.com

Om du hävdar att det inte är någon större skillnad på 1080 och 4K HDR så undrar jag om det beror på okunskap eller rent snobberi?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Får känslan av att 8K är något som TV-tillverkarna vill att vi ska tycka är coolt så de återigen kan sälja nya apparater till hela världens befolkning. Hur mycket av utbudet sänds idag i 4K som inte kommer från streamingtjänster?

Precis mina tankar. Kommer inte finnas någon nytta av så pass hög upplösning på många år. Till och med 4K är för mycket för skärm/duk mindre än 40-50" IMHO.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du hävdar att det inte är någon större skillnad på 1080 och 4K HDR så undrar jag om det beror på okunskap eller rent snobberi?

Fast just nu så var det väl du som hävdade att Netflix kvalité var fullt tillräcklig jämfört med Bluray? Eller missförstod jag ditt första inlägg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Storleken beror på bitraten som väljs. Bitraten är en kompromiss mellan storlek och kvalitet.
För streamingtjänster kan bitraten variera med innehåll, något som är lika sant för bluray-filmer och piratkopior.

Mest troligen rör det sig om <4x av 4K-material, för samma uppfattade kvalitet och framerate, men hur mycket mindre kan vi bara spekulera om.

Gällande bluray är vi kvar på standardskivor med 25/50GB, men det finns även commercial BDXL med upp till 128GB.
Så om det inte tas fram något helt nytt format kan vi nog räkna med att 8K-filmerna kommer vara 50-128GB.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Hur långt är ett snöre?

Storleken beror på bitraten som väljs. Bitraten är en kompromiss mellan storlek och kvalitet.
För streamingtjänster kan bitraten variera med innehåll, något som är lika sant för bluray-filmer och piratkopior.

Mest troligen rör det sig om <4x av 4K-material, för samma uppfattade kvalitet och framerate, men hur mycket mindre kan vi bara spekulera om.

Gällande bluray är vi kvar på standardskivor med 25/50GB, men det finns även commercial BDXL med upp till 128GB.
Så om det inte tas fram något helt nytt format kan vi nog räkna med att 8K-filmerna kommer vara 50-128GB.

Ultra HD Blu-ray är på 100 GB med tre lager, 66 GB med två lager (1000^3 B) alternativt gamla BD-formatet med 50 GB på två lager och kan köra en bitrate mellan 82 till 128 Mbit/s beroende på skivformat.

8K-UHD-tvsändningar bör kanske hamna runt 100 Mbit/s, men något nytt skivformat kommer knappast.

BDXL är ett skrivbart format och har ingenting med film/video att göra mer än att UHD-BD också kör tre lager på 100 GB-skivor.

UHD-BD kommer äntligen få lite skjuts i och med Playstation 5 nästa jul, just nu är det ett otroligt nischat format och det är knappt någon som tillverkar spelare. De enda som tillverkar lite mer high-endspelare där idag är Sound United (under Pioneer, som utöver det varumärket använder/äger Denon, Onkyo, Marantz med flera för andra produkter). Samsung senaste spelare som säljs här är från 2017, LG, Panasonic och Sony har varit lite mer aktiva men inte mycket och Oppo gav upp och tillverkar inte längre några spelare. Xbox One S är väl måttligt populär så väl som Xbox One X, men de räcker inte för att verkligen ge UHD-BD ute i stugorna inte är de superbra som mediaspelare längre heller.

Biofilmer levereras för t.ex. 3996 x 2160, men med annan kompressionsteknik och större färgrymd och färgdjup. På filmområdet kommer det ta lång tid innan vi ser lite mer material i 8K-UHD. Blu-ray kommer inte uppdateras för 8K-UHD om man får gissa, vill man verkligen leverera 8K-UHD på fysiskt format så vore 200-1000 GB SD-kort ett lämpligt val. Volymerna för ett nytt optiskt format och dessutom spelare för dessa finns nog inte där.

TVs som säljs idag kan inte ens ta emot 4K-UHD-sändningar över marknätet/satellit/kabeltv i regel, så utöver toppmodeller och STB-lådor för testsändningar tar det många år innan vi ser något större språng mot 8K-UHD där.

Känns som du missat Ultra HD Blu-ray (lanserat 2016) @sniglom Det är hur som helst bästa formatet för UHD och UHD med HDR i hemmet. UHD som i 4K-UHD då.

Man skulle kunna tänka sig att 4K-UHD och 8K-UHD börjar levereras som nedladdning för din TV, STB eller konsol – men i princip ingen kommer ju ha lagring vid tvn (för prylarna) för att använda sig av det hela, så det är nog för liten nisch för att kunna lyckas även om någon får för sig att lansera funktionen. Strömmat kommer nog i praktiken hålla sig på 4K-UHD ett bra tag, men det är ju i.a.f. något vi faktiskt har i någon mån. Många 8K-UHD-tvs kommer säkert kunna strömma en testslinga/video över nätet däremot

Biografer har redan gått från att leverera på hårddiskar till att leverera över internet – men där finns det också en vits att ha lagring.

I hemmet kommer spelkonsolerna vara fulla av spel. TV-boxarna kommer levereras utan lagring – där har de strömningstjänster med repriser istället för inspelning i dagsläget. Ultra HD Blu-ray-spelarna kommer inte ha någon lagring inbyggt. Mediaboxarna med tvOS eller Android TV kommer inte ha lagring för mer än apparna. Strömningsstickorna med Roku, FireOS eller Googles Chromecast kommer inte ha någon lagring. TV-apparaterna kommer inte ha någon inbyggd lagring för innehåll och så vidare. 4K-UHD fysiskt är i praktiken redan en nisch för den delen! Apple skippade t.ex. möjligheten att ladda ner 4K-UHD-filmer till 4K Apple TV och för den delen deras macOS-datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ultra HD Blu-ray är på 100 GB med tre lager, 66 GB med två lager (1000^3 B) alternativt gamla BD-formatet med 50 GB på två lager och kan köra en bitrate mellan 82 till 128 Mbit/s beroende på skivformat.

8K-UHD-tvsändningar bör kanske hamna runt 100 Mbit/s, men något nytt skivformat kommer knappast.

BDXL är ett skrivbart format och har ingenting med film/video att göra mer än att UHD-BD också kör tre lager på 100 GB-skivor.

UHD-BD kommer äntligen få lite skjuts i och med Playstation 5 nästa jul, just nu är det ett otroligt nischat format och det är knappt någon som tillverkar spelare. De enda som tillverkar lite mer high-endspelare där idag är Sound United (under Pioneer, som utöver det varumärket använder/äger Denon, Onkyo, Marantz med flera för andra produkter). Samsung senaste spelare som säljs här är från 2017, LG, Panasonic och Sony har varit lite mer aktiva men inte mycket och Oppo gav upp och tillverkar inte längre några spelare. Xbox One S är väl måttligt populär så väl som Xbox One X, men de räcker inte för att verkligen ge UHD-BD ute i stugorna inte är de superbra som mediaspelare längre heller.

Biofilmer levereras för t.ex. 3996 x 2160, men med annan kompressionsteknik och större färgrymd och färgdjup. På filmområdet kommer det ta lång tid innan vi ser lite mer material i 8K-UHD. Blu-ray kommer inte uppdateras för 8K-UHD om man får gissa, vill man verkligen leverera 8K-UHD på fysiskt format så vore 200-1000 GB SD-kort ett lämpligt val. Volymerna för ett nytt optiskt format och dessutom spelare för dessa finns nog inte där.

TVs som säljs idag kan inte ens ta emot 4K-UHD-sändningar över marknätet/satellit/kabeltv i regel, så utöver toppmodeller och STB-lådor för testsändningar tar det många år innan vi ser något större språng mot 8K-UHD där.

Känns som du missat Ultra HD Blu-ray (lanserat 2016) @sniglom Det är hur som helst bästa formatet för UHD och UHD med HDR i hemmet. UHD som i 4K-UHD då.

Man skulle kunna tänka sig att 4K-UHD och 8K-UHD börjar levereras som nedladdning för din TV, STB eller konsol – men i princip ingen kommer ju ha lagring vid tvn (för prylarna) för att använda sig av det hela, så det är nog för liten nisch för att kunna lyckas även om någon får för sig att lansera funktionen. Strömmat kommer nog i praktiken hålla sig på 4K-UHD ett bra tag, men det är ju i.a.f. något vi faktiskt har i någon mån. Många 8K-UHD-tvs kommer säkert kunna strömma en testslinga/video över nätet däremot

Biografer har redan gått från att leverera på hårddiskar till att leverera över internet – men där finns det också en vits att ha lagring.

I hemmet kommer spelkonsolerna vara fulla av spel. TV-boxarna kommer levereras utan lagring – där har de strömningstjänster med repriser istället för inspelning i dagsläget. Ultra HD Blu-ray-spelarna kommer inte ha någon lagring inbyggt. Mediaboxarna med tvOS eller Android TV kommer inte ha lagring för mer än apparna. Strömningsstickorna med Roku, FireOS eller Googles Chromecast kommer inte ha någon lagring. TV-apparaterna kommer inte ha någon inbyggd lagring för innehåll och så vidare. 4K-UHD fysiskt är i praktiken redan en nisch för den delen! Apple skippade t.ex. möjligheten att ladda ner 4K-UHD-filmer till 4K Apple TV och för den delen deras macOS-datorer.

Väldigt mycket text, väldigt lite innehåll runt frågeställningen.
Nej, jag har inte missat Ultra HD Blu-ray, tvärtom valde jag BDXL av en god anledning.

BDXL är ett rent skivformat, till skillnad från Ultra HD Blu-Ray som också specificerar codec, upplösningar, framerates, kopieringsskydd etc. Hur 4K lagras på bluray är ganska ointressant om vi intresserar oss för filstorleken, som i slutänden bestäms av skivformatet.

Den andra anledningen är att BDXL-skivor har gjorts upp till 128GB medan Ultra HD Blu-Ray är specificerat till 100GB. Om vi ska sia om framtiden är det bättre att utgå från skivformatets möjligheter än videoformatets begränsningar.

För att dra en analogi så pratar jag om att CD-formatet kan bära 700MB i ett sammanhang av filstorlekar, medan du kommer och påpekar detta som en felaktighet, eftersom jag måste ha missat standarden redbook audio.

"8K-UHD-tvsändningar bör kanske hamna runt 100 Mbit/s, men något nytt skivformat kommer knappast."
Ett nytt videoformat, som exempelvis "8K Blu-ray", kommer att behövas om 8K ska kunna levereras på skiva eftersom detta per definitionen inte går med "Ultra HD Blu-ray".

Rent bandbreddsmässigt kan bluray leverera dessa 100mbit/s. En skiva på 128GB räcker då 10.000 sekunder eller 2h:45m.

Men vad jag undrar är, vad baserar du siffran 100mbit på? Och varför just till TV? Detta är trots allt siffran alla här inne gissar runt. Vet du något om DVB som vi andra inte känner till?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nej, jag har inte missat Ultra HD Blu-ray, tvärtom valde jag BDXL av en god anledning.

Jag valde BDXL eftersom det är ett rent skivformat (inte också specifikation för videoformat), vilket är mer relevant eftersom Ultra HD Blu-ray definierar också tillåtna videoformat. Per definition skulle inte Ultra HD Bluray kunna bära en 8K-ström, något som lagringsformatet BDXL givetvis kan.
Det andra är den simpla anledningen att BDXL visar att 128GB fungerar, en storlek som inte finns till Ultra HD Bluray. Ska vi spekulera om framtiden bör vi utgå från möjligheter i mediat, snarare än begränsningar med nuvarande format.

Ultra HD Bluray som du pratar om bestämmer exempelvis att HEVC ska användas i upp till 4K och 60fps, vilket så klart är helt överflödigt om det är storlek på lagringsmediat vi söker. För att dra en analogi så pratar jag om att CD-formatet kan bära 700MB i ett sammanhang av filstorlekar, medan du kommer och påpekar detta som en felaktighet, eftersom jag måste ha missat standarden redbook audio.

"8K-UHD-tvsändningar bör kanske hamna runt 100 Mbit/s, men något nytt skivformat kommer knappast."
Ett nytt videoformat, som exempelvis "8K Blu-ray", kommer att behövas om 8K ska kunna levereras på skiva eftersom detta inte går med "Ultra HD Blu-ray".

Rent bandbreddsmässigt kan bluray utan problem leverera över 100mbit/s. En skiva på 128GB räcker då 10.000 sekunder eller 2h:45m.

Men vad jag undrar är, vad baserar du siffran 100mbit på? Och varför just till TV?

Nu missade du att läsa, BDXL är inte formatet på skivorna för Ultra HD Blu-ray det är bara specifikationen och namnet på tre och fyrlagers skrivbara skivor. Därför det kändes fel och därför jag skrev mitt svar som jag gjorde.

Spelare med samma skivformat fast för 8K-UHD kommer knappast, meningen med videoformatsstandarder är väl ändå att de ska leverera bättre kvalité än strömmat eller sänt material. Nytt kodningsformat kan ju komma, men då skulle man ju kunnat argumentera för att 4K-UHD skulle in på 25 och 50 GB blu-rayskivor också.

Sista stycket, Japan.

Permalänk
Medlem

En 4K Complete UHD Bluray ligger vanligtvis någonstans 50-90GB per skiva.
Min gissning är någonstans runt 250GB för en Complete 8K Bluray.

Fann detta vid en snabb googling: "Pretty sure BDXL is 128GB and Sony with a few partners have been working on a 300GB variation."
Verkar som om Bluray i dagsläget har en begränsning på 100GB eller 128GB som skrevs ovan. Så tekniken med Bluray lär behövas uppdateras inför en lansering med 8K, vilket då enligt ovan möjliggör 300GB stora filer på en skiva.

Uppdaterade med info från nätet.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu missade du att läsa, BDXL är inte formatet på skivorna för Ultra HD Blu-ray det är bara specifikationen och namnet på tre och fyrlagers skrivbara skivor. Därför det kändes fel och därför jag skrev mitt svar som jag gjorde.

Nej, jag missade inte att läsa. Att BDXL är just bara ett skivformat, vilket inte Ultra HD Blu-ray är, var precis min poäng med att välja det.

Du missade att svara på min frågeställning runt dina gissningar om bitrate däremot.

Skrivet av Petterk:

Spelare med samma skivformat fast för 8K-UHD kommer knappast, meningen med videoformatsstandarder är väl ändå att de ska leverera bättre kvalité än strömmat eller sänt material. Nytt kodningsformat kan ju komma, men då skulle man ju kunnat argumentera för att 4K-UHD skulle in på 25 och 50 GB blu-rayskivor också.

För att du ska kunna ha detta påståendet får det förankras i verkligheten. UHD BR är specat upp till 128mbit/s, vilket är mer än det dubbla du hämtar ur DVB T2, det går teoretiskt att plocka ur DVB S2 (men jag har inte hittat någon som kör det) Strömmad media skulle teoretiskt kunna ge hur mycket bandbredd som helst, men i praktiken handlar det om kostnad att leverera samt möjlighet på folk för bred front att få rejält snabba internetlänkar till överkomliga priser.

Så länge inget radikalt händer på bred front, står sig den optiska median fortfarande riktigt bra bitrate-mässigt. Att det skulle dyka upp någon streamingtjänst+internetleverantör som levererar säg 200mbit+ för överkomliga pengar till halva USA under peak-timmar, det tror jag när jag ser det.

Men du kanske är mer insatt i kommande DVB-standarder och ser en utrullning på bred front av DVB-T3 eller DVB S3 på 200mbit+?

Att 25-50GB räcker för 4K, råder det nog ingen tvekan om i fall du frågar en streaming-provider.
https://teknikveckan.com/nyheter/hur-bra-kvalite-erbjuder-ege...
Som du ser leverar ingen i närheten av de 50mbit/s som 4K på 25-50GB skulle ligga runt.
Det högsta i den listan är knappt 25mbit/s från Apple. Dvs, en storfilm skulle ligga på ca 20GB.

Att den optiska median är på väg ut, råder det nog ingen tvekan om. Men den stora drivkraften är inte kvalitet, utan att vi inte ska kunna äga och sälja vidare media.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nej, jag missade inte att läsa. Att BDXL är just bara ett skivformat, vilket inte Ultra HD Blu-ray är, var precis min poäng.

Ultra HD Blu-ray inkluderar även ett skivformat (ROM4) som i princip enbart UHD-BD använder, BDXL är ett format för skrivbara skivor så det är något helt annat som inte används för att distribuera media. BDXL är inte ett kommersiellt format, det är skrivbara skivor precis som CD-R, DVD+/-R eller BD-R SL/DL.

Det är först med nästa generations konsoler som skivformatet som togs fram för UHD-BD används för annat än video, i någon riktig omfattning.

Den högsta kapacitet för pressade BDs är alltså 100 GB. Dessa går såklart att läsa snabbare än UHD-BD-specifikationen anger, men att läsa t.ex. dubbelt så fort kan låta mer och kräver i värsta fall ändå en ny optisk enhet. Ska man lägga ner arbetet med nya kretsar, ny programvara, nytt videoformat, kanske ny videokompressionsteknik och utveckla nya optiska enheter, men inte utveckla en ny skivtyp?

I övrigt finns det inget mer att tillägga som skulle föra diskussionen framåt. Vill du argumentera för TV-kvalité får du så göra.

Permalänk
Medlem

8K är förstås på väg, främst pushat av TV-tillverkarna, men har svårt att se att det kommer spela någon större roll på ganska länge, då man nu når diminishing returns på väldigt många fronter:

- Den stora skaran TV-tittare sitter alldeles för långt borta eller har för liten TV för att till fullo utnyttja 4K, vad ska då 8K tillföra?

- Filmer producerade innan den digitala revolutionen filmades i regel på 35mm film, och man brukar säga att den har någonstans runt 4K i upplösning under optimala omständigheter. För äldre filmer i 4K finns det alltså mycket att hämta, i 8K not so much.

- Majoriteten av filmer producerade efter att man började filma och slutföra filmer digitalt är gjorda i 2K. I 4K är de alltså redan uppskalade, att skala upp dem till 8K kommer inte ge några som helst fördelar.

- Vad gäller nyare produktioner kan man inte heller bara filma i 8K och tro att man automatiskt får knivskarp bild då optiken, dvs. objektiven på kamerorna, också börjar sätta gränser. Lite då och då har vi på jobbet fått in 8K-material filmat med RED och jag har ännu inte sett något sådant material som ens varit i närheten av att vara värt besväret som 8K innebär. Skärpan på objektiven, sensor-brus och kamerakomprimering har gjort skillnaden mot 4K minimal.

Så summa summarum, med några få undantag som 70mm/IMAX tillför 8K i princip ingenting för de 100 år av filmat material vi producerat hittills, och även när det gäller helt nya produktioner är det väldigt många faktorer som ska vara rätt för att det ska bli någon effekt. Tror vi kommer sitta med 8K-apparater men titta på max 4K-material ett bra tag framöver.