Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Hur är 2390kr nästan 3890kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är det inte. Jag hade tittat på fel linje i ett kalkylblad så jag är glad att det har klargjorts.
 
Men jag skulle fortfarande föreslå att 3700X är ett bättre köp än 2700X för spel, videoredigering eller annan CPU-intensiv användning. Den har cirka 15-20% ökning av hastigheten med 32% lägre absolut effekt. (Det har även PCIe 4.0 och andra nya funktioner.)

2700X Gold Edition marknadsförs för överklockning och som ett slags samlarobjekt. Anses det vara bra i antingen av dessa områden?

Permalänk
Skrivet av Super Älg:

Det är det inte. Jag hade tittat på fel linje i ett kalkylblad så jag är glad att det har klargjorts.
 
Men jag skulle fortfarande föreslå att 3700X är ett bättre köp än 2700X för spel, videoredigering eller annan CPU-intensiv användning. Den har cirka 15-20% ökning av hastigheten med 32% lägre absolut effekt. (Det har även PCIe 4.0 och andra nya funktioner.)

2700X Gold Edition marknadsförs för överklockning och som ett slags samlarobjekt. Anses det vara bra i antingen av dessa områden?

Går man kring 2400kr så är de väl givet att köpa en 3600, skillnaden mellan den och en 2700x är inte enorm om man både ska vara lite produktiv och spela så kommer den fungera galant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är det verkligen värt att köpa tex en MacBook Pro nu med det dåliga tangentbordet som de kört i tre generationer nu trots 20% rabatt? Nästa år kommer Apple med nya MacBook Pros med nya typ av brytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det verkligen värt att köpa tex en MacBook Pro nu med det dåliga tangentbordet som de kört i tre generationer nu trots 20% rabatt? Nästa år kommer Apple med nya MacBook Pros med nya typ av brytare.

Nej!

Det tycker inte jag iaf.

Jag väntar på nästa års modeller, utan problem med tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har dom inte fått ordning på problemet än, med nya batchar eller så alltså?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har dom inte fått ordning på problemet än, med nya batchar eller så alltså?

Det är ju apple, så frågan är om de ens erkänt problemet för sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Har dom inte fått ordning på problemet än, med nya batchar eller så alltså?

De gjorde ett försök, men de verkar inte tro så mycket på det själva.

https://www.theverge.com/2019/5/22/18634932/apple-macbook-pro...

Om det inte är akut med en ny dator nu skulle jag nog avvakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är ju apple, så frågan är om de ens erkänt problemet för sig själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det ju lite tyvärr.

Skrivet av Naki:

De gjorde ett försök, men de verkar inte tro så mycket på det själva.

https://www.theverge.com/2019/5/22/18634932/apple-macbook-pro...

Om det inte är akut med en ny dator nu skulle jag nog avvakta.

Är inte direkt ute efter nåt nytt, sitter fortfarande med min surface Pro (17) som jag är nöjd med.
Var mest nyfiken i allmänhet om dom fått bukt med problemet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ett större problem är väl att de lött fast ram och lagring så att inte ens något så banalt kan bytas av användaren. Jag tycker Apples bärbara är några av de bästa man kan köpa men sådant beteende ska inte uppmuntras.

Tur att min mbp från 2012 fortfarande duger mer än väl till det jag använder den till. Efter att jag bytt ram och lagring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ett större problem är väl att de lött fast ram och lagring så att inte ens något så banalt kan bytas av användaren. Jag tycker Apples bärbara är några av de bästa man kan köpa men sådant beteende ska inte uppmuntras.

Tur att min mbp från 2012 fortfarande duger mer än väl till det jag använder den till. Efter att jag bytt ram och lagring...

Grymma kylningslösningar i alla fall... "is this a placebofan?"
Louis opens new Macbook Air, immediately loses mind.

Edit.
På riktigt, vad kyler fläkten ens?!
MacBook Air Teardown
Ser ut att sitta något som pressar mod undersidan av skalet som fläkten blåser emot men själva CPU "kylaren" är i liknande storlek som den på nordbryggan från ett mobo anno 2002 och ser inte ut att ha någon kontakt eller luftflöde alls..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Ett större problem är väl att de lött fast ram och lagring så att inte ens något så banalt kan bytas av användaren. Jag tycker Apples bärbara är några av de bästa man kan köpa men sådant beteende ska inte uppmuntras.

Tur att min mbp från 2012 fortfarande duger mer än väl till det jag använder den till. Efter att jag bytt ram och lagring...

Det börjar bli ett stort problem även vad gäller Windowsdatorer – det görs antagligen för att datorerna ska kunna bli så tunna som möjligt …
Tillverkarna får ju då dessutom möjlighet att höja priset rejält på modellerna med mer RAM och större hårddisk ...

Det fick bli en lite tjockare och mer uppgraderbar laptop för min del eftersom jag haft 16 GB RAM i min förra laptop sedan 2012 och inte kunde tänka mig att nedgradera till 8 GB.
Jag vill dessutom kunna byta hårddisken själv - ett byte av en lödd hårddisk lär kosta minst 2 500 kronor och göra dessa datorer olönsamma att fixa efter bara några år. Det brukar ju inte vara frågan om en hårddisk går sönder utan när …?

Jag kan faktiskt inte tänka mig att köpa en dyr dator där jag inte kan byta åtminstone hårddisken själv (och gärna även uppgradera dess RAM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

SteelSeries Arctis Pro Wireless

1.889:- inkl. frakt på Komplett
Ligger annars runt 3.300:- enligt Prisjakt

Är det någon som har erfarenhet av dessa, hur står det sig för gaming jämför mot andra headset i prisklassen. Finns det någon som hellre rekommenderar något annat?

Just nu har jag ett par Senheiser som är 5-7 år gamla, dom funkar klockrent men börjar bli rätt sunkiga så kan va gött med ett par nya.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

SteelSeries Arctis Pro Wireless

1.889:- inkl. frakt på Komplett
Ligger annars runt 3.300:- enligt Prisjakt

De gick för 1690kr på förra årets Black Friday.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Är det någon som har erfarenhet av dessa, hur står det sig för gaming jämför mot andra headset i prisklassen. Finns det någon som hellre rekommenderar något annat?

Just nu har jag ett par Senheiser som är 5-7 år gamla, dom funkar klockrent men börjar bli rätt sunkiga så kan va gött med ett par nya.

Mina öron tyckte att ljudet var något obalanserat, men det löste jag via equalizern.
En del påpekar att det hörs något slags "white noise" när det inte spelas något ur elementen, men det är inget jag lagt märke till.
Otroligt skönt att slippa kabel.

Skrivet av Derix:

De gick för 1690kr på förra årets Black Friday.

Det stämmer. Köpte mina då.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Mina öron tyckte att ljudet var något obalanserat, men det löste jag via equalizern.
En del påpekar att det hörs något slags "white noise" när det inte spelas något ur elementen, men det är inget jag lagt märke till.
Otroligt skönt att slippa kabel.

Det stämmer. Köpte mina då.

Najs tack för info om pris. Men skulle någon rekommendera några andra lurar i <2k klassen?

Annars känns det som ett rimligt pris att betala för dessa.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Skrivet av Holmgren3n:

Najs tack för info om pris. Men skulle någon rekommendera några andra lurar i <2k klassen?

Annars känns det som ett rimligt pris att betala för dessa.

Kanske dessa?
Verkar helt klart intressanta.
https://www.sweclockers.com/nyhet/28345-sennheiser-slapper-tr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Mina öron tyckte att ljudet var något obalanserat, men det löste jag via equalizern.
En del påpekar att det hörs något slags "white noise" när det inte spelas något ur elementen, men det är inget jag lagt märke till.
Otroligt skönt att slippa kabel.

Det stämmer. Köpte mina då.

I RF-läget så finns det ett white noise (allts när du har den kopplad mot datorn). Dock kan det ju vara externa källor som ger upphov till white noiset. Dock har jag även provat dessa på landstället där det ändå är ganska lite störningar, kan man tycka, och det finns ändå ett white noise)
I Bluetooth-läget finns det inget påtagligt white noise.

Något jag tycker är ganska irriterande med dessa hörlurar är att om man lutar huvudet mot stolens nackstöd eller slöligger i en soffa så kommer man åt ljudratten så att det blir oönskade inställningar av ljudvolymen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackrabbid:

Det såg ju intressant ut, helt klart värt att kika på kanske.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumjohan:

Sapphire Radeon RX 5700 8GB, 3 190 kr som fyndvara @ NoN (referenskort)

Billigast på prisjakt för referenskort RX 5700 är 3 790 kr.

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Finns också AMD Ryzen 9 3900X för 5 090 kr, däremot står det att det inte finns i lager. Men går att klicka på lägg till i kundvagn ändå, kanske är värt ett försök

Billigaste på prisjakt där det finns i lager 5 990 kr

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Finns det någon här som har lagt en beställning på fyndvaran av 3900X fastän denna ej funnits i laget? Har ni fått höra något från NetOnNet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Icte:

Finns det någon här som har lagt en beställning på fyndvaran av 3900X fastän denna ej funnits i laget? Har ni fått höra något från NetOnNet?

När jag beställde en 3700X fyndvara som inte fanns i lager hos NoN så tog det om jag minns någon dag extra innan jag hörde något, sedan kom det en ny. Så har du tur är några extra dagars tystnad värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

När jag beställde en 3700X fyndvara som inte fanns i lager hos NoN så tog det om jag minns någon dag extra innan jag hörde något, sedan kom det en ny. Så har du tur är några extra dagars tystnad värt det

Skickades från m.sweclockers.com

Då får jag hålla fingrarna i styr och vänta

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Finns det någon här som har lagt en beställning på fyndvaran av 3900X fastän denna ej funnits i laget? Har ni fått höra något från NetOnNet?

Beställde också en 3900X men har inte hört något.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

När jag beställde en 3700X fyndvara som inte fanns i lager hos NoN så tog det om jag minns någon dag extra innan jag hörde något, sedan kom det en ny. Så har du tur är några extra dagars tystnad värt det

Så gjorde de inte denna gång tyvärr. Beställde den innan jag såg att någon tipsat om den i tips-tråden. Fick ett mail tidigare idag om att den var slut på lager och därmed inte kommer att levereras. Om det beror på att de nya exemplaren också råkade ha tagit slut under helgen eller om de blivit mer strikta med sådant är oklart. Som lite kuriosa kan förövrigt nämnas att de verkar ha lagt upp den samma dag klockan 09:57:14 (baserat på deras produkt-API) så måste ha sålts snabbt om den var slut i lager redan 2 timmar senare.

Inet har också ett exemplar tillgängligt som fyndvara, men efter deras senaste prishöjning är priset på den samma eller högre än nypris hos andra butiker, vilket nästan känns som en förolämpning.

Skrivet av Icte:

Finns det någon här som har lagt en beställning på fyndvaran av 3900X fastän denna ej funnits i laget? Har ni fått höra något från NetOnNet?

Ja, se ovan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://www.mindfactory.de/Highlights/MindStar

16GB Patriot Viper Steel, 3733 Mhz CL17 för 743:-
1800W Nätagg med 142 Ampere för 529:-

Måste skickas via t.ex. Mailboxde.com

Är det ram kitet verkligen värt då? Tror en rev-e cl15 3000 mhz ballistix för ca 800 kan man förmodligen få till cl16 3733 utan besvär. Men iofs så kräver det att man ska orka mecka runt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Beställde också en 3900X men har inte hört något.

Uppdatera gärna hur det gick i slutändan.

Från egen erfarenhet så brukar de ibland hedra ordrarna. Men jag tror inte de kommer göra det på 3900x då den postades i fyndtråden samt att det förmodligen var många som beställde. Skulle blivit för stor förlust från deras sida.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Uppdatera gärna hur det gick i slutändan.

Från egen erfarenhet så brukar de ibland hedra ordrarna. Men jag tror inte de kommer göra det på 3900x då den postades i fyndtråden samt att det förmodligen var många som beställde. Skulle blivit för stor förlust från deras sida.

Som du ser ovan så har de redan svarat åtminstone mig att den är slut i lager och inte kan levereras. Se ett utdrag från mailet nedan:

Skrivet av NetOnNet:

Dessvärre måste vi meddela att produkten X - Ryzen 9 - 3900X 3.8GHz med artikelnummer X1008616 på din order tagit slut och kommer inte åter in på vårt lager.

Vi beklagar detta och hoppas du finner en annan produkt av intresse.

Vänligen återkom med besked om du vill avboka din order eller om du vill beställa en annan artikel istället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Grymma kylningslösningar i alla fall... "is this a placebofan?"
Louis opens new Macbook Air, immediately loses mind.

Edit.
På riktigt, vad kyler fläkten ens?!
MacBook Air Teardown
Ser ut att sitta något som pressar mod undersidan av skalet som fläkten blåser emot men själva CPU "kylaren" är i liknande storlek som den på nordbryggan från ett mobo anno 2002 och ser inte ut att ha någon kontakt eller luftflöde alls..

Nåja, du behöver inte bli upprörd över okunksap. fläkten tvingar luft att röra sig över kylflänsen. Optimalt? nej. Funkar det? Uppenbarligen. (med cpu runt 90c vid 100% belastning men wooho apple i guess...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Som du ser ovan så har de redan svarat åtminstone mig att den är slut i lager och inte kan levereras. Se ett utdrag från mailet nedan:

Ah. Jo, jag såg ditt meddelande om det men missade utdraget du hade postat.

Lite som jag trodde då - Postas det på fyndtråden så blir det ofta för många som köper när den ej finns i lager. Annars brukar man ha flyt, jag har fått helt nya saker för fyndpriset. Lyckades få en helt ny 3700x för 3290kr för längesen fastän det stod ej i lager. Men då postade jag ej i fyndtråden med hopp att ingen annan köper också

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ah. Jo, jag såg ditt meddelande om det men missade utdraget du hade postat.

Lite som jag trodde då - Postas det på fyndtråden så blir det ofta för många som köper när den ej finns i lager. Annars brukar man ha flyt, jag har fått helt nya saker för fyndpriset. Lyckades få en helt ny 3700x för 3290kr för längesen fastän det stod ej i lager. Men då postade jag ej i fyndtråden med hopp att ingen annan köper också

Ja, det är svårt att säga vad är orsaken till att dessa inte skickades ut men det faktum att 3900X ändå tar slut relativt snabbt överallt till fullpris gör nog att de är mindre sugna på att sälja ut dem billigare oavsett. Priserna verkar ju vara på väg uppåt hos en del återförsäljare också.

Egentligen tycker jag att det är lite konstigt att den inte automatiskt döljs när den inte längre finns i lager. Om de ibland skickar ut varor för fyndvarupriserna är det helt ok för mig att de fortsätter att låta folk beställa varorna ett tag dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q