Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Stannade till detta ställe när jag hade vägarna förbi i somras.

http://jervpizzabar.se/

Det är nog den godaste pizzan jag ätit i Sverige, annorlunda och bara helt fantastisk.
Är man pizzaälskare är det värt en rejäl omväg bara för att få uppleva detta hantverk.

På bilden så påminner pizzan mycket om de napolitanska pizzorna som finns på dirty dough. Riktigt bra och långt ifrån vanliga svennepizzor i mina ögon.

Dirty dough är lite roligt för det är två engelsmän som driver stället och de har någon svensk tjej som jobbar också, men sen har de tre-fyra italienska gubbar som bakar pizzorna på mjöl, tomater och mozzarella importerat från Italien. Så vill man ha en italiensk upplevelse så är det rätt nära.

Permalänk
Medlem

Stad: Kivik
Pizzeria: Friden
Pizza: Efter behag
Motivering: Definitionen av godaste pizzan är svår, tycker dock Friden är värd att tas upp här. Mysig miljö och riktigt goda pizzor!

Permalänk
Medlem

Stad: Stockholm/Nacka
Pizzeria: Krokhöjdens pizzeria
Pizza: Kebabpizza
Motivering: Är utan tvekan bästa kebabpizzan, litet ställe som många älskar. Måste testas!

https://www.pizzakartan.se/0484314/Krokh%C3%B6jdens_Pizzeria

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Stad: Göteborg
Pizzeria: Portofino
Pizza: Quattro Formaggi - Mozzarella, chévre, gorgonzola och parmesan. Med valnötter och päronmarmelad.
Motivering: Om inte ingredienserna övertygat redan så kommer min historia med pizzan:

Jag jobbade under en period väldigt mycket i Göteborg och bodde ofta på Dockyard Hotel som ligger väster om Älvsborgs bron.
På vägen dit ligger himmelriket. Portofino.

Första gången åt jag där med några kollegor. Personalen höll öppet lite längre för våran skull då vi hade ringt i förväg och meddelat att de inte skulle släcka den vedeldade pizzaugnen. De var väldigt trevliga, gav oss varsin meny och frågade vad vi ville dricka.
Jag beställde ett glas vatten med bubblor och började titta i menyn. Allt såg väldigt gott ut men jag var sugen på en pizza så jag bläddrade direkt till den sidan. Läste sakta men säkert igenom toppingen på respektive pizza men när jag kom till Quattro Formaggi så var det som att jag inte längre kunde se de andra pizzorna. Den får det bli.

När servitrisen återvände med mitt glas beställde vi våra pizzor och jag blev ifrågasatt av mina kollegor över mitt val av pizza.
"Päronmarmelad..? Är du dum i huvudet? Det är ju inte mat."
Viftade bort deras kommentarer och väntade hungrigt på min pizza.

Sen kom hon där. Snygg, vacker och elegant. Jag glömde bort min sambo och mitt liv där hemma. För stunden fanns bara HON (pizzan, inte servitrisen, även om hon säkert såg bra ut hon med).
Ordet kärlek fick en ny innebörd.

Skar upp en slice och lyfte den till munnen... Jag ska inte beskriva vad jag kände då. Det finns ju ändå barn på SweClockers.

Efter detta har det varit som en romantisk kärleksaffär. Jag åt ofta på Portofino och mer än en gång beställde jag en till pizza efter jag ätit för att ta med till hotellet.
Alla som har rest mycket och tagit med mat till hotellet vet vilka skamfulla blickar man brukar få. Jag kunde inte bry mig mindre om deras blickar. Jag tyckte synd om dem och deras gråa, trista liv.

Såhär levde jag och MIN pizza länge tills dess att mina uppdrag i Göteborg blev allt färre och färre... Nu är jag glad om jag får se henne vartannat år.
Men jag är inte bitter. Better to have loved and lost than to never have loved at all.

P.S

Ska det vara en slafspizza så:

Stad: Kristinehamn
Pizzeria: Akos
Pizza: Vesuvio Special - En Vesuvio med Pommes och mild sås.
Motivering: Flötig.

Permalänk
Medlem

Stad: Kiruna
Pizzeria: Palladium
Pizza: Minns inte namn. Hade iaf renfilé.
Motivering: Mmmmmfffggghhtttt *dräggel* Köpte en pizza, njöt mig igenom den och köpte en till likadan direkt. Bästa pizzan jag ätit någonsin, alla kategorier, tveklöst.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Bästa kebabpizzan:
Stad: Linköping
Pizzeria: Europizza
Pizza: Kebabpizza (Nöt)
Motivering: Deras kebabkött är av toppkvalité, inte det sönderkryddade "kryddjärpe"kebaben som de flesta andra pizzerior har. Svingod sås och bra råvaror.

Bästa gyrospizzan:
Stad: Linköping
Pizzeria: Don Quixote
Pizza: Gyrospizza
Motivering: Kunglig kvalité på gyrosköttet, vitlökssåsen är riktigt bra.

Bästa kött+bea pizzan:
Stad: Linköping
Pizzeria: Lazlos
Pizza: Poker (oxfilé, fläskfilé, bea)
Motivering: Här märker man också stor skillnad på kvalitén på köttet mot många andra pizzerior, likaså bean är av riktigt hög kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Stad: Stockholm/Nacka
Pizzeria: Krokhöjdens pizzeria
Pizza: Kebabpizza
Motivering: Är utan tvekan bästa kebabpizzan, litet ställe som många älskar. Måste testas!

https://www.pizzakartan.se/0484314/Krokh%C3%B6jdens_Pizzeria

Nu ska de få bekänna färg. Dock ett stort minus gällande parkering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

By: Malå
Pizzeria: Byblos
Pizza: Orient Special.
Motivering: Enda pizzerian i byn, varierande kvalitet. Hamburgertallriken brukar dock vara väldigt bra, en slafsig burgare dränkt i pepparsås.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Inaktiv

Stad: Stockholm
Pizzeria: Meno Male
Pizza: Nduja
Motivering: Riktig italiensk pizza med stark korv och chili. Bränner på tungan efteråt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pizza och pizza, glutenkänslig som man är blir det kebab oftast. Glutenfri pizzeria-pizza blir ingen glad av, det är oftast en djupfryst barnpizzabotten dom tar en tjuga extra för.

Stad, nej, håla: Mockfjärd
Pizzeria: Pizzeria Rhodos
Pizza: Kebabtallrik

Motivering:
Var i trakten och behövde akut bukfylla. Jag var väldigt skeptisk först då exteriören ser ut som en gammal bilverkstad man bara målat om ytterväggen för 25 år sedan på typ, samt att byggnaden delas med ett tvätteri. Inne var det dock ljust och fint, bestick och servetter framdukat på de ca 10 borden. Lugn och trevlig personal, en del övriga varmrätter, t ex fisk eller grekiska rätter, plankstek m.m. Rent och snyggt i lokalen och köket av det man såg. En kebabtallrik gick på 113 spänn, men det var en riktigt stor portion och framförallt gott och med färska grönsaker. Bra krispiga strips.

Jag tror att de skulle vinna på att piffa upp exteriören lite då jag tror fler vågar stanna på väg till Sälen då. En lite udda grej är att toan ligger på utsidan av huset, så det kanske är en gammal mack.

Jag äter gärna där igen, 4 kebabrullar av 5 möjliga.

Permalänk

Stad: Köpenhamn
Pizzeria: Mother
Pizza: Nick says it's good
Motivering: En av få sardellpizzor därute som dessutom kan matchas med ett schyst vin.

Permalänk
Medlem

Stad: Stockholm
Pizzeria: Fuori di Pizza
Pizza: Vad som helst, min favorit är Pizzeriens namne.
Bättre än både meno male och 800 grader. Italiensk Pizza av Italienare med Italienska ingredienser.
Min favoritingredians Scamorza finns finns samt min favoritläsk Chinotto.

Permalänk
Medlem

Drar till med två Blekingepizzerior:

Stad: Karlshamn
Pizzeria: Siesta
Pizza: Valfri, men kebab är alltid fint
Motivering: Bästa pizzabotten jag har testat, lite mer mot knapriga hållet med lite tuggmotstånd. Dessutom bra såser.

Stad: Karlskrona
Pizzeria: Mozzarella Pizzeria
Pizza: Kevins med extra skinka är min favorit
Motivering: Gillar du ost? Gillar du krämig sås? I så fall borde du testa Mozzarella i Karlskrona. Go-to när jag ska ha pizza.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Stad: Stockholm, Järfälla
Pizzeria: Francos Pizzeria
Pizza: Kungsängen
Motivering: En inbakad kebabpizza som sätter sig som en limpdeg runt midjan. Matkoma i minst 4 timmar utlovas. Ät upp på egen risk.

Permalänk
Medlem

Stad: Örebro
Pizzeria: Lokus
Pizza: Kebabpizza
Motivering: Svårbeskrivbart hur offantligt god deras kebabpizza är, är nånting i hästväg! Då har man ändå tryckt i sig en del under årens lopp

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Stad: Kalmar
Pizzeria: Pizzeria Italia
Motivering: Pizzeria Italia har både pizzeria på St:a Gertrudsgata 4 i Kalmar samt att deras pizzor även finns att köpa i bl a ICA-butiker. Enl mig det närmaste man kan komma en perfekt pizza.

http://italiakalmar.se/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Bästa kebabpizzan:
Stad: Linköping
Pizzeria: Europizza
Pizza: Kebabpizza (Nöt)
Motivering: Deras kebabkött är av toppkvalité, inte det sönderkryddade "kryddjärpe"kebaben som de flesta andra pizzerior har. Svingod sås och bra råvaror.

Bästa gyrospizzan:
Stad: Linköping
Pizzeria: Don Quixote
Pizza: Gyrospizza
Motivering: Kunglig kvalité på gyrosköttet, vitlökssåsen är riktigt bra.

Bästa kött+bea pizzan:
Stad: Linköping
Pizzeria: Lazlos
Pizza: Poker (oxfilé, fläskfilé, bea)
Motivering: Här märker man också stor skillnad på kvalitén på köttet mot många andra pizzerior, likaså bean är av riktigt hög kvalité.

Kan nog inte hålla med om Europizza okej ställe men alla ställen som serverar nötkött på pizza i Linköping får köttet från samma ställe
Don Quixote har jag aldrig ätit har funderat några gånger men ligger så konstigt.
Lazlos var länge sedan jag åt på (över 20 år sedan) det var okej då hur det är nu vet jag inte.
Bästa enligt mig

Kebabbåt
Stad: Linköping
Pizzeria: Tropicana
pizza: kebabbåt en halvinbakad pizza med kebabkött i (gyroskött) har testat med annat kött i blir inte samma sak
Motivering: ingen annan som gör den lika bra av alla ställen jag testat.

Kan även ge förslag till en av dom sämsta pizzerior jag varit på
Malmköpings Pizzera 4 år sedan jag åt där men inget smaka inte ens skinkan smaka lite salt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Nu ska de få bekänna färg. Dock ett stort minus gällande parkering.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är nog vanligast att ta med. Alternativet är att man fortsätter förbi busshållplatsen, svänger in höger och parkerar längs med vägen (möjavägen)

Nu antar jag att du redan vart där så vad blir ditt betyg och vilken pizza föll valet på?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Beror på vad man är ute efter men Kungsgrillen i Växjö gillar jag. Inga finlirs-pizzor kanske, men de har vegetarisk kebab, skinka, kyckling, bacon osv. Så man kan få de mesta "vanliga" pizzorna vegetariska vilket är trevligt. Även mycket veganskt.

http://xn--kungsgrillenvxj-dlb22a.se/#utbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Ja, det är nog vanligast att ta med. Alternativet är att man fortsätter förbi busshållplatsen, svänger in höger och parkerar längs med vägen (möjavägen)

Nu antar jag att du redan vart där så vad blir ditt betyg och vilken pizza föll valet på?

Jag tog ju en kebabpizza då var det som rekommenderades.
Ger den en 7 av 10.
Bra botten, bra sås. Trevlig kille.
Schysst pizza, värt ett besök. Sen kanske det inte var topklass.

Så:
Järfälla/Jakobsberg
Emils
Gyrospizza med 20kr extra kött.
Sen har man med sig sambal hemifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jönköping
Alcamo
Kebabpizza

Käkade här ofta under gymnasiet (så fort plånboken tillät).
Bor i Stockholm numera och äter och dricker gott, men så fort jag får möjlighet försöker jag köpa en pizza här. Kebabsåsen är ett mästerverk. Jobbade själv på pizzeria förr i tiden men mina bidrag är som kryddat vatten i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Jönköping
Alcamo
Kebabpizza

Käkade här ofta under gymnasiet (så fort plånboken tillät).
Bor i Stockholm numera och äter och dricker gott, men så fort jag får möjlighet försöker jag köpa en pizza här. Kebabsåsen är ett mästerverk. Jobbade själv på pizzeria förr i tiden men mina bidrag är som kryddat vatten i jämförelse.

https://youtu.be/oV7YT9h_dkk?t=442

Meeeen!!!
Gruppresa till Jönköping?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eat:

Meeeen!!!
Gruppresa till Jönköping?

Ska dit på fredag 😬

Permalänk
Medlem

Stad: Gränna
Pizzeria: ?
Pizza: Bantarpizza (Degfri utan fyllning. Serveras med ett glas vatten.) 50 öre
Motivering: Ett lättare alternativ.

Såg det på menyn för många år sen på genomresa. Ingen aning om varken pizzerian eller pizzan finns kvar.

Permalänk
Medlem

Stad: Oxelösund
Pizzeria: Pizzamästaren (eller pizzakällaren som den kallas).
Pizza: Vikingkebab
Motivering: Så jäkla god bara. Och det viktigaste av allt, dom snålar verkligen inte med såsen!

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Stad: Varberg
Pizzeria: Varbergs Pizzeria
Pizza: Kebab
Motivering: Yes

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Stad: Härnösand
Pizzeria: Minikrogen
Pizza: Gangster (Gangsta)
Motivering: Egentligen bara en capricciosa med en specialsås och jalapenos på. Men den är helt fantastisk. En redig slafspizza, inte fin någonstans. Men det är den enda pizza som gäller uppe i Härnösand.

Stockholm är det nog 800grader som jag hittills provat som är bäst.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

By: Bjärred
Pizzeria: Bjärreds pizzeria mer känd som Neptuni-grillen
Pizza: Alla är riktigt goda speciellt dem med gyros kebab
Motivering: Det är helt enkelt väldigt goda pizzor.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk

Stad: Malmö
Pizzeria: Pizzeria Bellevue
Pizza: Siciliana
Motivering: De är generösa med fyllningen på pizzorna, som alltid är perfekta!

Skickades från .sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Jag tog ju en kebabpizza då var det som rekommenderades.
Ger den en 7 av 10.
Bra botten, bra sås. Trevlig kille.
Schysst pizza, värt ett besök. Sen kanske det inte var topklass.

Så:
Järfälla/Jakobsberg
Emils
Gyrospizza med 20kr extra kött.
Sen har man med sig sambal hemifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Då ska jag se till att försöka hitta förbi Emils och testa rekommendationen!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-