Asus Prime X570-Pro – moderkort med PCI Express 4.0 utan att ta risker

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Så då till fläktens ljud: i mitt Fractal Design R6 med de medföljande fläktarna snurrande i 800 rpm hördes chipsetfläkten över allt annat. På grund av dess tonalitet (ettrigt högfrekvent vinande) hördes den mycket väl även vid stresstestande av systemet och var betydligt mer störande än de övriga fläktarna i systemet.

Usch, dessa typer av högfrekventa ljud är så fruktansvärt störande. Det låga brummandet och dämpade vinandet från 120+ mm fläktar som snurrar i låg RPM stör mig inte så mycket, det kan nästan vara ett vilsamt ljud. Men jag trodde vi skulle slippa dessa vinande, tjutande 40 - 60mm fläktarna som var populära för sisådär 20 år sedan. Även om de kanske inte låter mer i decibel är det ett mer störande ljud.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kul att denna kom upp nu.
Köpte detta kort förra veckan till min nya burk.
Sitter med en 3600x 16gram och lite stuff.

Valde detta kort pga färgen (sitter man med ett Lian Li PC-001, så är det viktigt..) , alla kontakter där bak, speciellt till mitt ljudsystem och alla USB portar. Samt att jag har en fin kaka att i framtiden slänga på en starkare CPU.

Nöjd än så länge, dock är mitt senaste moderkorts inköp ifrån 2012....

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tip Top:

Ingen OC test bruka skilja lite mellan MB och i ryzen så är ju 50mhz hit eller dit rätt mycket i slutändan, då det inte finns så mycket marginal , tycker det kunde varigt med me

Just OC-testet är väldigt svårt att genomföra med någon form av reproducerbarhet, speciellt med mitt urval på en processor och en uppsättning minnesstickor.
Skall absolut ha det i åtanke till nästa testa och se om det går att göra på något bra sätt.

Något speciellt som du är ute efter eller bara absolut högsta nåbara frekvens?

Skrivet av twit:

Klistrar in ett inlägg jag gjorde i annan tråd gällande chipsetkyllösningen:

Grymt! Jag upplevde dock kylaren som helt klart godkänd, dock testades kortet på öppen testbänk och dessutom liggandes. Skall testköra nästa gång jag får möjlighet även vertikalt placerat moderkort för att se om detta skapar mer oljud.

Skrivet av Thomas:

Det finns ju äldre moderkort som har väl tilltagen VRM. Till och med mitt X370 ska klara att överklocka en 3950X (när de kommer).
Se t ex denna tråd av tellus82.
Liknande sammanställning från en reddit-användare.

@Tellus82, den mannen är en riktig ambassadör och hjälper till med information och delar med sig av sin kunskap i forumet! 🤩💪👏

Skrivet av burger_:

Kortet har en q-connector!

Skrivet av Ratatosk:


Guld värt!
Alla moderkort borde ha en.

Jag gillar inte Q-connectors alls faktiskt, fattar grejen i ett litet tajt chassi om man pluggar in grejerna sent. Dock vet jag hur grejerna skall pluggas in i sömnen så kanske är fel person att fråga.

Lovar att ta med detta i nästa recension på moderkort

Skrivet av Djhg2000:

Nu kliar det massor i ingenjörsfingrarna , det heter ju verkningsgraden!

Helt rätt, dock skulle jag vilja hävda att ett språk endast är meningsfullt om det förmedlar informationen vilket är anledningen till att energieffektivitet användes i detta fallet. Verkningsgrad hade nog gott kunnat användas det med!

Skrivet av filbunke:

Tillhör de som ser det om en fördel.

Jo, med tanke på kortets andra kretsar känns inkluderandet av WiFi kanske som ett steg i fel riktning. Jag tycker dock att kort för 3 lax gott kan trycka på lite snabbare nätverkskrets. 2019 förtjänar bättre!

Skrivet av IceMan(FZ):

Kul att denna kom upp nu.
Köpte detta kort förra veckan till min nya burk.
Sitter med en 3600x 16gram och lite stuff.

Valde detta kort pga färgen (sitter man med ett Lian Li PC-001, så är det viktigt..) , alla kontakter där bak, speciellt till mitt ljudsystem och alla USB portar. Samt att jag har en fin kaka att i framtiden slänga på en starkare CPU.

Nöjd än så länge, dock är mitt senaste moderkorts inköp ifrån 2012....

Kul! Dela gärna med dig mer om dina tankar, kul att få fler tankar från annan vinkel!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack. Hjälpsam artikel. Det ser ut som ett bra bräde.
Se även: Budget X570 VRM Thermal Performance, A Must Watch For Potential Buyers!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Det senaste moderkortet med styrkretsen X570 att besöka testlabbet är Asus Prime X570-Pro, en modell som utlovar PCI Express 4.0 utan onödiga krusiduller.

Läs hela artikeln här

Varför inte testa kylförmågan? Både vrm o chipset. Vissa når ju 80-125c

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

alla dessa små chipset fläktar borde låta mindre om man klipper bort alla galler som sitter i vägen? på vissa av mina fläktar(speciellt i äldre chassin) så har jag fått ned ljudet rejält genom att sätta brickor emellan fläkt och galler.
kanske fungerar här också om dessa galler sitter nära fläkten?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Över 1000:- för att stoppa en processor från AMD i är astronomiskt om det inte är typ threadripper. AMDs cpuer overklockar inte eller så marginellt att det är försumbart. Och du får ju inte bättre cpu-prestanda än med ett B450 moderkort för tusenlappen?! Så varför? PCI-E 4 är väl inte värt mellanskillnaden? Extremt nischat måste jag säga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

alla dessa små chipset fläktar borde låta mindre om man klipper bort alla galler som sitter i vägen? på vissa av mina fläktar(speciellt i äldre chassin) så har jag fått ned ljudet rejält genom att sätta brickor emellan fläkt och galler.
kanske fungerar här också om dessa galler sitter nära fläkten?

Flera som tagit bort fläkten helt. Och skillnaden rent tempmässigt är 1-2c. Alltså det blir varmt oavsett.

Fläkten gör ingen nytta pga hur de designat det, samt att placeringen är precis under grafikkortet på 9/10 brädor. Så den suger bara in varmluft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Över 1000:- för att stoppa en processor från AMD i är astronomiskt om det inte är typ threadripper. AMDs cpuer overklockar inte eller så marginellt att det är försumbart. Och du får ju inte bättre cpu-prestanda än med ett B450 moderkort för tusenlappen?! Så varför? PCI-E 4 är väl inte värt mellanskillnaden? Extremt nischat måste jag säga.

Just nu så håller jag med dig. Till AM4 så lär jag inte spendera mer än 1300 kr som max på moderkort Mitt Aorus B450M kostade mig 1100 kr och jag har ett msi B450M Bazooka V2 på väg hem också för hela 1049 kr. Man får jäkligt mycke för pengarna med B450. Jag hoppas att B550 hamnar i samma prisklass som B450.
Hade nästan varit mer logiskt om PCI-E 4 lanserades med Threadripper istället. Ny teknik brukar vara först ut i HEDT och inte i konsumentklasserna.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Intressant...
🤣
...eller inte.

😭

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är väl relativt? Om ett moderkort innehåller alla eller majoriteten av samma funktioner som ett moderkort för 1000:- mer så är det väl prisvärt relativt till konkurrenterna?

Söker man "Bang for the buck" så är det dock aldrig X-serien moderkort man ska sikta in sig på. Framförallt inte X570 utan om man vill ha en majoritet av funktionerna (minus PCI-E 4.0) så är väl X470 ett betydligt bättre val.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Just nu så håller jag med dig. Till AM4 så lär jag inte spendera mer än 1300 kr som max på moderkort Mitt Aorus B450M kostade mig 1100 kr och jag har ett msi B450M Bazooka V2 på väg hem också för hela 1049 kr. Man får jäkligt mycke för pengarna med B450. Jag hoppas att B550 hamnar i samma prisklass som B450.
Hade nästan varit mer logiskt om PCI-E 4 lanserades med Threadripper istället. Ny teknik brukar vara först ut i HEDT och inte i konsumentklasserna.

Vad jag förstår så var det nånga år sen AMD utvecklade och tillverkade chipsets på egen hand. X570 känns jävlogt early adopter ur den aspekten och kostar därefter. Jag kanske inte hade köpt ett B450 under tusenlappen till en Ryzen 9 men till typ Ryzen 5 3600 m.fl. funkar ju flertalet billigare B450-kort som finns där ute. Det är väl bara ett fåtal man bör undvika, men det kan man ju googla på. Hardware unboxed hade en bra genomgång av flera B450-modeller strax efter lansering. Hur som helst har man 2000:- mer att lägga på bättre grafikkort eller cpu om man väljer B450 över X570. När PCI-E 4 blir relevant lär det vara läge att byta sockel oavsett.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad jag förstår så var det nånga år sen AMD utvecklade och tillverkade chipsets på egen hand. X570 känns jävlogt early adopter ur den aspekten och kostar därefter. Jag kanske inte hade köpt ett B450 under tusenlappen till en Ryzen 9 men till typ Ryzen 5 3600 m.fl. funkar ju flertalet billigare B450-kort som finns där ute. Det är väl bara ett fåtal man bör undvika, men det kan man ju googla på. Hardware unboxed hade en bra genomgång av flera B450-modeller strax efter lansering. Hur som helst har man 2000:- mer att lägga på bättre grafikkort eller cpu om man väljer B450 över X570. När PCI-E 4 blir relevant lär det vara läge att byta sockel oavsett.

Lite så jag tänker också. Och eftersom jag ändå siktar på R5 till R7 modellerna och inte överklockar så funkar en hel del av dom billiga B450 moderkorten utmärkt.
Aorus B450M är ganska klen i VRM, men de är inget problem för en vanlig R7 2700. Vid belastning så har min VRM toppat knappa 60 grader med ganska dåligt luftflöde. Och en R7 3700X drar mindre ström så jag är övertygad att de kortet klarar en sån utan problem också.
Moderkortet från MSI har bättre VRM och bör klara mer belastning bara man har lite luftflöde över VRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Inaktiv

Behöver man wifi på sitt gaming / workstation moderkort, då väljer man ett moderkort med det!
Moderkortet saknar också... "onödiga" krusiduller

Permalänk
Medlem

X570 Prime Pro moderkorten känns solida med bra vrm, gäller för alla Asus kort då de i grunden kör samma vrm rakt över all produkter. Någon frågade varför det är viktigt när processorerna inte svarar bra på överklockning ändå, största anledningen är energieffiktivitet/verkningsgrad (mindre värmeutveckling vid hög belastning), dessutom skalar processorerna mot värme, väl optimetad kylning ger högre klockfrekvens, kanske inte avgörande vid turbo på en kärna men borde göra att processorn kan köras i högre frekvens på fler kärnor samtidigt. Stor skillnad? Nej, iaf inte i singlecore. Det finns däremot x570 mobos med ruskigt dålig vrm med följden att processorerna begränsas. Det bästa lågpris mobon till x570 plattformen vill jag påstå är Prime P (inte Pro), Tuf kortet, som är i princip samma som Pro Prime kortet kan man ibland hitta till bra reducerat pris och är då också ett bra instegskort till x570. Både Actually Hardcore Overclocking och Hardware Unboxed har gjort en hel del inslag om x570 moderkorten och Asus Prime P framstår som ett rkitigt schysst instegskort. Verkar dock som att man ska akta sig för samtliga utom ett av MSI korten då de helt missyckats med vrm design med väldigt hög värmeutveckling till följd, kort som throttlat eller helt enkelt stängt ner sig under stresstest. Vad gäller chipset fläkten är det riktigt trist att den återkommit men jag har iaf aldrig hört den i mitt bygge, kanske kommer när den fyllts med damm om något år, men verkar som att många av tillverkarna iaf lovat att hålla med ersättningsfläktar i det fall man får problem. Avslutningsvis: x470 korten verkar vara bättre ur en ekonomisk synvinkel samt att de saknar chipset fläkt, frågan är bara om de kommer att stödja Ryzen 3? X550 korten torde ligga och lura runt hörnet, ska bli intressant att se hur de presterar och om de har chipset fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Flera som tagit bort fläkten helt. Och skillnaden rent tempmässigt är 1-2c. Alltså det blir varmt oavsett.

Fläkten gör ingen nytta pga hur de designat det, samt att placeringen är precis under grafikkortet på 9/10 brädor. Så den suger bara in varmluft.

gäller detta även när den belastas? för har jag förstått det rätt så är den ofta tyst eller ibland helt avstängd om belastningen är låg men kör man tri sli och raid på alla m2 kort och alla sata portar så kanske det blir varmare?
om inte så känns designen rätt dålig och inte så genomtänkt alls.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

gäller detta även när den belastas? för har jag förstått det rätt så är den ofta tyst eller ibland helt avstängd om belastningen är låg men kör man tri sli och raid på alla m2 kort och alla sata portar så kanske det blir varmare?
om inte så känns designen rätt dålig och inte så genomtänkt alls.

Designen är oigenomtänkt. Bara ta loss covern på en X570-F, eller E och kika.

Många med bra kunskap påstår ju att alla X570 hade kunnat kylas passivt, alltså chipset då.

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att Asus inte löst det med halv-passiva fläktlösningar på chipsetfläktarna än. De flesta andra tillverkar har redan implementerat lösningar där fläkten står helt stilla så länge temperaturer tillåter (dvs nästan hela tiden).

Permalänk
Medlem

Ser inte hur detta moderkortet skulle vara något nytt eller speciellt prisvärt??

Om man kollar på mest sålda x570 moderkort just nu så har ju ASUS länge haft sitt ROG Strix X570-F Gaming, vilket också kostar 2999kr normalpris, men de har kampanjer lite då o då så du kan oftast få tag på det ett par hundralappar mindre. Samt att det faktiska slutpriset blir lägre då ASUS har ett cash-back program rullandes och om jag minns rätt får du €45 tillbaka om du mailar ditt kvitto, serienummer, och vart du vill ha pengarna insatta till ASUS.

Så säg att du kan få ett "ASUS ROG Strix X570-F Gaming" för slutpris på ca 2300kr (finns för ~2750kr ibland + ~450kr cashback). Det var så jag köpte mitt (på webhallen med medlemsrabatt) för ca 2 veckor sedan.

Största skillnaden dem emellan vad jag kunde se vid en snabb jämförelse är:

  • X570-F Gaming har fler sata portar och har kylfläns för båda sina M.2 platser istället för bara den ena

  • Prime X570-Pro har ECC stöd och en PS/2-port.

Annars är boardlayout och komponenter mer eller mindre identiska.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

x000 rpm-fläktar på moderkort känns som en dikeskörning. Personligen hade jag föredragit att höja priset nån hundring och ersätta fläkten med en något mer påkostad passiv kylning, som bevisligen finns på marknaden men enbart på toppmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur många har egentligen varit begränsade av att B350/X370/B450/X470 endast har 8 st PCIe 2.0 anslutningar? Använder själv ett B350 och stoppat i ett dual 10 Gbit/s NIC mot chipset, det är på gränsen för 4x PCIe 2.0 men fungerar i praktiken lysande!

Tja, Säg att du har en X470 Asus Crosshair Hero VII (eller är det VIII?).

Ett GTX 2080 TI vet vi redan idag får en liten bottleneck på PCI-E 3.0 x8
Säg att du då har moderkortet ovan och du också har två st NVME SSD diskar (Är ju inte orimligt). Om du då läser moderkortets manual så står det att om du använder båda NVME portarna, så ändrar PCI-E slotten från x16 till x8

Så beroende på din setup så kan du redan i dagsläget springa på bottlenecks i PCI-E, och om du planerar att behålla burken i 3-5 år så kan det verkligen bli problematiskt om du tänker uppgradera.

Citat:

En fråga som poppar upp är: varför har det blivit sådant enormt fokus på VRM i samband med Ryzen 3000?

Jag tror väl en av problemen är att med för dålig kvalite på VRM så blir de extremt varma och kan faktiskt rent av throttla
https://www.youtube.com/watch?v=kxJ8rB5DiUE

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Tycker det är synd att Asus inte löst det med halv-passiva fläktlösningar på chipsetfläktarna än. De flesta andra tillverkar har redan implementerat lösningar där fläkten står helt stilla så länge temperaturer tillåter (dvs nästan hela tiden).

Ja det är trist men bedömningsvis kommer funktionen vara irrelevant på brädorna med den här kyllösningen. Som den är designad klarar den helt enkelt inte av att avleda värmen vid passiv drift.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ja det är trist men bedömningsvis kommer funktionen vara irrelevant på brädorna med den här kyllösningen. Som den är designad klarar den helt enkelt inte av att avleda värmen vid passiv drift.

Fungerar bra på de brädorna som har det mig veterligen? Både MSI och Gigabyte har inställningar för semipassiv drift. ASUS går ju bort helt om man vill bygga något tyst, vilket såklart är tråkigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Designen är oigenomtänkt. Bara ta loss covern på en X570-F, eller E och kika.

Många med bra kunskap påstår ju att alla X570 hade kunnat kylas passivt, alltså chipset då.

Konstigt att dom inte tänkte på det borde både bli billigare och enklare(kanske större fläns) utan fläkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det här med VRM ser jag som att AMD har krävt mer av tillverkarna, redan 2700X gjorde att många moderkort gick onödigt varmt.
Nu drar ju de nya Ryzen 3000 CPU-erna upp till och med 3800X betydligt mindre ström än 2700X, men 3900X drar ungefär samma och 3950X bör dra betydligt mer. Om man vill kunna specca moderkorten för att klara 3950X var en betydande uppgradering av VRM nödvändig.

Dessutom, många håller på med streaming numera vilket är en konstant och ganska hög last, klena VRM lär inte gilla spelstreaming alls. Sådana laster var inte lika aktuella längre bak i tiden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Med tanke på att många av användarna i forumets "ryzen 3000"-tråd kör på X470 så verkar det fungera skitbra, nu när det kommer ut utbenade BIOS. Kör man sedan lägre än 3900X så är det ännu mindre anledning att köpa X570, om man inte behöver PCIe 4.0.
Att man inte skulle behöva betala premium för X570 känns i mina ögon konstigare när det är såpass mycket före allt det konkurrerar med på konsumentsidan.

Vi är många som även kör X370 utan strul med Ryzen 3 series. En nackdel är väl att det är svårare att köra minnen snabbare än 3600MT/s stabilt (en del lyckas också med 3800MT/s) vilket (beroende på minnen) går betydligt enklare på X470 och X570 men i övrigt går det som tåget med fina benchmarks, själv kör jag mina minnen i 3600@C15 på mitt Asus X370 Prime Pro bord. AMD har ju nästan varit för generösa att Ryzen 3 lirar såpass bra både med X370, X470 och självklart X570 fast det gör att de får en hel del gratispoäng hos oss sparsamma entusiaster. Dock undrar jag ibland över hur X570 försäljningen egentligen går...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Tja, Säg att du har en X470 Asus Crosshair Hero VII (eller är det VIII?).

Ett GTX 2080 TI vet vi redan idag får en liten bottleneck på PCI-E 3.0 x8

Intressant, visste inte om det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant, visste inte om det här.

Men inte med 1080 Ti, har kollat både 8x och 16x, ingen skillnad alls. Så, man måste upp på 2080 Ti för att det ens ska bli mätbart, frågan är om det då är märkbart. Tror inte det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Men inte med 1080 Ti, har kollat både 8x och 16x, ingen skillnad alls. Så, man måste upp på 2080 Ti för att det ens ska bli mätbart, frågan är om det då är märkbart. Tror inte det.

Har för mig det är en försämring på cirka 3%, så knappt märkbart

Om du däremot köper en dator du tänker behålla i 5 år med en möjlig GPU uppgradering så kan du springa in i en mycket större flaskhals om några år

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoCc:

Har för mig det är en försämring på cirka 3%, så knappt märkbart

Om du däremot köper en dator du tänker behålla i 5 år med en möjlig GPU uppgradering så kan du springa in i en mycket större flaskhals om några år

Ja, jag planerar rätt garanterat att köpa Nvidias 7nm nästa år, RTX done right typ. Som tur är i mitt fall så har jag 16x på alla mina datorer, med mitt C7H stympas grafiken om jag har två M.2 så där har jag bara en(i gengäld går båda i fullfart om man använder två). På mitt Prime Pro har jag två M.2, men där stympas inte grafiken, i gengäld går båda M.2 långsammare. Två olika lösningar på samma problem från en tillverkare, vill man ha supersnabb lagring är ju C7H bättre med M.2 RAID i fullfart och på det sättet mer workstation-orienterad.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Usch, dessa typer av högfrekventa ljud är så fruktansvärt störande. Det låga brummandet och dämpade vinandet från 120+ mm fläktar som snurrar i låg RPM stör mig inte så mycket, det kan nästan vara ett vilsamt ljud. Men jag trodde vi skulle slippa dessa vinande, tjutande 40 - 60mm fläktarna som var populära för sisådär 20 år sedan. Även om de kanske inte låter mer i decibel är det ett mer störande ljud.

Kan inte svara för alla x570 men kan säga att Aurous X570 Elite's chipsetfläkt är helt ljudlös. Återkommer om ett par år med en uppdatering. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB