Väljer du bort filmer för att de är 3D? (Bio)

Permalänk
Medlem

Här nere i Malmö har de börjat köra i stort sett alla de tidiga föreställningarna i 2D.
Ett stort framsteg.

Permalänk
Medlem

"3D" på IMAX på Filmstaden Scandinavia är väl OK, men då bör man sitta någorlunda i mitten av salongen för att man ska kunna se duken någorlunda rakt framifrån. Sen kostar en biljett kostar kanske lika mycket som BluRay-utgåvan som släpps någon månad senare.

Jag väljer annars 2D i en bra salong med stor duk och 4K-projektor. Annars får de vara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Föredrar i regel 2D, så ja.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Går det att välja väljer jag alltid 2D... Ända sen jag skaffade linser så verkar inte 3D-effekten funka särskilt bra. Vet inte om jag inbillar mig eller om linserna förstör effekten på något vis, men det blir bara jobbigt varje gång.

Nu vet jag inte tids skillnaden mellan när du började använda linser , men 3D har förändrats. I början handlade det mest om effekter som att saker flög ut ur bilden etc. Nu är det bara filmat så att det ska bli mer "djup" i filmen, så man verkligen får känslan av att karaktärer i filmen står en bit från varandra än att allt är helt platt osv.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Jag går endast på 3D bio om det är en film jag verkligen vill se och annat alternativ ej existerar. Om filmen visas utan 3D går jag hellre på det alla dagar i veckan!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Nu vet jag inte tids skillnaden mellan när du började använda linser , men 3D har förändrats. I början handlade det mest om effekter som att saker flög ut ur bilden etc. Nu är det bara filmat så att det ska bli mer "djup" i filmen, så man verkligen får känslan av att karaktärer i filmen står en bit från varandra än att allt är helt platt osv.

Har man ett synfel så kan 3D-effekten bli lidande då själva tekniken bygger på att bilder överlappar varandra. Jag har hört att det t.ex. kan vara besvärligt för astigmatiker men det är så klart väldigt individuellt.

För att besvara frågan så avskyr jag dagens 3D och väljer hellre att stanna hemma än att se en film i 3D. Flugan med 3D-TV blåste förbi rätt snabbt men tyvärr verkar alla scifi-/actionfilmer som går på bio förlita sig rätt hårt på 3D. Som tur är så är jag inte särskilt intresserad av den typen av film men om jag inte minns fel visades bl.a. The Hobbit endast i 3D.

Edit: Jag hade tydligen redan svarat i tråden men jag tar tillfället i akt att såga 3D än en gång...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

ABSOLUT, har varit på två. Första avatar som ändå var ok. Då pratar vi om effekten och inte själva filmen som var under all kritik. Andra mins jag inte ens. Fick huvudvärk och lämnade.

Lägg slantarna på bättre manus, filmning och produktion.

Edit. Har en 75" tv med bra ljud till så behovet av bio har minskat markant.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Inaktiv

På Bio väljer jag aktivt bort 3D, då jag tydligen har svårt att skifta fokus ifrån undertexter (Som jag egentligen aldrig behöver, om det är på engelska) till själva bilden bakom.

Permalänk
Medlem

Får huvudvärk av 3D och tycker det är allmänt störande så ja.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Undviker ju förvisso bio helt... men även 3D för hemmabruk.

Permalänk
Medlem

Jag väljer bort 3D på bio för att jag tycker att det alltid blir "crosstalk" (se bild nedan). Är det fler som har problem med det, eller det är någon form av synfel jag har kanske. (inte så grovt som på bilden men det syns i alla fall)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Väljer alltid bort 3D om det går, sämre bild och störande med glasögonen (speciellt då jag redan har glasögon), har faktiskt tagit för vana att vänta några veckor efter premiär, då brukar de komma fler visningar i 2D.

@Nudel: Ser mer eller mindre ut så för mig också, beror lite på filmen.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kevlarheart:

Nu vet jag inte tids skillnaden mellan när du började använda linser , men 3D har förändrats. I början handlade det mest om effekter som att saker flög ut ur bilden etc. Nu är det bara filmat så att det ska bli mer "djup" i filmen, så man verkligen får känslan av att karaktärer i filmen står en bit från varandra än att allt är helt platt osv.

Det var många år sedan jag skaffade linser nu. Jag hann nog bara se en 3D-film innan jag skaffade linser. Sen dess har jag sett en hel del filmer utspritt över åren och tycker fortfarande det blir dåligt.
Kan hända att det som @ågren nämnde är vissa synfel som är värre drabbade.

Så även jag hoppas att flugan dör ut snart, alternativt börjar använda någon ny, bättre teknik.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Lego Master

Jag kommer inte aktivt ignorera en film jag vill se bara för att den går i 3D, men finns det olika föreställningar med och utan 3D, så kommer jag primärt välja den utan 3D om det fungerar tidsmässigt.

Inte skaffat en 3D-tv hemma. Har däremot en 3D-ready skärm, men har inga glasögon till den och har inte undersökt hur man får det att funka.

"Meh" är väl den generella känslan från mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Har man ett synfel så kan 3D-effekten bli lidande då själva tekniken bygger på att bilder överlappar varandra. Jag har hört att det t.ex. kan vara besvärligt för astigmatiker men det är så klart väldigt individuellt.

För att besvara frågan så avskyr jag dagens 3D och väljer hellre att stanna hemma än att se en film i 3D. Flugan med 3D-TV blåste förbi rätt snabbt men tyvärr verkar alla scifi-/actionfilmer som går på bio förlita sig rätt hårt på 3D. Som tur är så är jag inte särskilt intresserad av den typen av film men om jag inte minns fel visades bl.a. The Hobbit endast i 3D.

Edit: Jag hade tydligen redan svarat i tråden men jag tar tillfället i akt att såga 3D än en gång...
Skickades från m.sweclockers.com

Ja, både jag och min bror är astigmatiker. För mig funkar det men för brorsan blir det bara en plåga.
Jag föredrar ändå 2D.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag skippar 3D filmer som inte är gjorda i 3D.

http://realorfake3d.com

Är det riktig 3D så brukar ju filmen vara planerad för det och det känns som man går miste om berättarteknik då.

Föga få filmer görs ju i 3D så inte så konstigt att det blir så dåligt då.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag undviker också filmer i 3D

Permalänk
Medlem

Ja, det gör jag. Har inget synfel men stör mig ändå på det och tycker ärligt talat inte att det tillför något större värde till filmen. De få gånger jag går på bio är det 2D som gäller.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Skäggig legend

Kul, har inte sett denna tråd innan!

Ja, jag vägrar se på 3D. Känns oklart och att de i filmer, baserade på 3D - ska lägga in just effekter i scener som skriker: DETTA ÄR 3D, TITTA VA COOLT. - folk i salongen säger woooooow vilken humla!!!!

Man ska istället lägga pengar och energi på en välproducerad film utan massa onödig bling bling.

Sen måste jag säga att jag inte tycker om Bio överlag heller... När man har Oled hemma känns bilden mest grå och dassig tyvärr.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Jag väljer bort 3D på bio för att jag tycker att det alltid blir "crosstalk" (se bild nedan). Är det fler som har problem med det, eller det är någon form av synfel jag har kanske. (inte så grovt som på bilden men det syns i alla fall)

https://3dvision-blog.com/wp-content/uploads/2011/02/acer-aspire-5745dg-tru-bottom-crosstalk.jpg

Jag upplever att bilden blir som du säger, nästan som suddig / laggar

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Jag upplever att bilden blir som du säger, nästan som suddig / laggar

Det märkliga är att när jag kör med projektorn hemma, och kan ställa in 3Dn så har jag inget crosstalk alls. Men ja man kanske får ge det 10 år till innan tekniken är mogen på bio (tänker att var man sitter i salongen bör spela roll)

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Tycker inte 3d på bio ger något mervärde alls. Snarare tvärtom.

Skulle vilja testa typ vr film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gammal tråd, men tänkte gå på Gemini Man som går i 3D plus. Är det någon som sett filmen i detta nya 3D format ? Så här skriver dom iaf om 3D+

Kortfakta om 3D+
3D+ betyder att man filmat med 120 bilder per sekund, i biografen projicerat som 60 bilder per sekund per öga - mot det normala 24 bilder per sekund - vilket ger ett bilddjup och en skärpa du aldrig upplevt tidigare. Bilderna innehåller mer än vad ett öga normalt skulle uppfatta och placerar biobesökaren i handlingens mitt. Upplevelsen går utöver vad en normal filmvisning kan förmedla och ger närmast en känsla av förstärkta sinnen

Permalänk
Medlem

Klarar inte av 3D film. Har själv glassögon och får bara huvdvärk av den extra vikten.

Permalänk
Medlem

@m0rk: samma här, fast jag får dubbelseende om de inte ligger direkt mot mina andra glasögon... och klarar då oftasvist bara en timme innan jag får svårt att fokusera ihop bilderna

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Avstängd

3D och 3D+ annars får bio vara.
Kan lika gärna sitta hemma och titta på 2D.

folk vill ha 2D med 24fps suddigt och tycker det är bra?

Hobbit var fantastiskt att se med 3D och hfr.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag kollar ofta på bio, men aldrig på 3D-film. I Norrköping så verkar de dock inte ha någon fokus på 3D, och det är väldigt sällan som jag måste välja en annan tid, än den jag ville ha från början, på grund av 3D.
Jag tycker inte att 3D-glasögonen är några problem, där emot så anser jag att bildkvalitén på 3D-film är undermålig.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Men hur e 3D + skall vara bättre bildkvalite ? Har själv glasögon så får se hur det går. Men dom brukar ej sitta så bra utanför mina egna.

Permalänk
Medlem

Väljer inte bort filmen, men jag väljer aktivt bort 3D versionen!

Permalänk
Medlem

Ser bara icke 3d filmer på bio. Att betala mer för en sämre upplevelse förstår jag mig inte på...

Skickades från m.sweclockers.com