Permalänk

Inaktivera Windows Defender

Jag har försökt inaktivera min Windows Defender men jag lyckas ej och detta kontot jag är inloggad på är admin samt att det har fungerat tidigare. Har googlat mycket och försökt fixa men har fortfarande inte löst det problemet.

https://i.imgur.com/RamXURP.png

Permalänk
Medlem

@CyrusRNetWork:
Är det Home eller Pro av Windows du har?

Om det är Pro starta Grupprinciper och gå sedan hit "Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Defender", där har du massa inställningar för det.

Observera att ändringar i Grupprinciper kräver omstart för att bli aktiva, eller att man tvingar en uppdatering via kommandprompt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@CyrusRNetWork:
Är det Home eller Pro av Windows du har?

Om det är Pro starta Grupprinciper och gå sedan hit "Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Defender", där har du massa inställningar för det.

Observera att ändringar i Grupprinciper kräver omstart för att bli aktiva, eller att man tvingar en uppdatering via kommandprompt.

Vad är det jag ska ändra på i dessa inställningar?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av CyrusRNetWork:

Jag har försökt inaktivera min Windows Defender men jag lyckas ej och detta kontot jag är inloggad på är admin samt att det har fungerat tidigare. Har googlat mycket och försökt fixa men har fortfarande inte löst det problemet.

https://i.imgur.com/RamXURP.png

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt måste jag först fråga: varför vill du inaktivera Windows Defender?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt måste jag först fråga: varför vill du inaktivera Windows Defender?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska öppna en fil som blockeras av windows defender därför behöver jag inaktivera den

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Ska öppna en fil som blockeras av windows defender därför behöver jag inaktivera den

Du kan bara göra ett undantag till den filen?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyrusRNetWork:

Vad är det jag ska ändra på i dessa inställningar?

Skrivet av CyrusRNetWork:

Ska öppna en fil som blockeras av windows defender därför behöver jag inaktivera den

Det beror lite på varför filen blockeras och vilken del av Windows Defender det är som gör det, då Windows Defender består av flera delar i senare versioner av Win 10.

Men om det rör sig om en fil bara så är det som iBurningMan nämner förmodligen lättare att försöka lägga till den som ett undantag.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

ticka av de två översta när du vill öppna filen:

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Du kan bara göra ett undantag till den filen?

Skrivet av Belzader:

Det beror lite på varför filen blockeras och vilken del av Windows Defender det är som gör det, då Windows Defender består av flera delar i senare versioner av Win 10.

Men om det rör sig om en fil bara så är det som iBurningMan nämner förmodligen lättare att försöka lägga till den som ett undantag.

Skrivet av Factorial112:

ticka av de två översta när du vill öppna filen:
http://tinyimg.io/i/9AT72Vf.jpg

Jag kan knappt trycka på Snabbsökning det är så att den är helt låst därav behöver jag öppna upp så de inte står administratör längre.

Permalänk
Medlem

Om du är admin och ändå får upp meddelande att inställningarna är hanterade av administratör får det mig att misstänka att datorn är domänansluten och eftersom du själv inte nämner något om GPO:er / policy's så låter det som att det är en företagsdator.
Om det är fallet och filen du vill hantera är legitim för företaget så är det bara att höra av sig till IT-avdelningen.

Är det inte en företagsdator eller domän-joinad dator så gissar jag att du har större problem med datorn....
Men kanske du kan kringgå problemet (endast det problem du nämner) med att köra (som admin i powershell):

Set-MpPreference -DisableRealtimeMonitoring $true

När du sedan ska slå på det igen kör du:

Set-MpPreference -DisableRealtimeMonitoring $false

P.S. Måste erkänna att jag inte har koll på exakt vad man kan och inte kan mellan Home och Pro...D.S.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Om du är admin och ändå får upp meddelande att inställningarna är hanterade av administratör får det mig att misstänka att datorn är domänansluten och eftersom du själv inte nämner något om GPO:er / policy's så låter det som att det är en företagsdator.
Om det är fallet och filen du vill hantera är legitim för företaget så är det bara att höra av sig till IT-avdelningen.

Är det inte en företagsdator eller domän-joinad dator så gissar jag att du har större problem med datorn....

Det står så på vissa inställningar på min dator också, och det är varken en företagsdator eller en som är med i någon domän.
Det blir så om man ändrar på saker i Grupprinciper under "Computer Configuration".

@CyrusRNetWork
Det är troligtvis under "Computer Configuration -> Windows Components -> Windows Defender Antivirus -> Real-time Protection" du ska in.
Där finns inställningarna för att stänga av Realtidsskydd etc.

Är det dock en företagsdator så kan du bryta mot företagets regler/policy om du går in och ändrar på saker där, och du bör istället kontakta IT-avdelningen med ditt problem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det står så på vissa inställningar på min dator också, och det är varken en företagsdator eller en som är med i någon domän.
Det blir så om man ändrar på saker i Grupprinciper under "Computer Configuration".

Du har rätt. Jag lever nog fortfarande i en värld där folk inte ändrar i GPO:er lokalt på privata datorer (fortfarande en generalisering).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-