Väsentlig skillnad mellan 240Hz-skärmar?

Permalänk
Medlem

Väsentlig skillnad mellan 240Hz-skärmar?

Jag hade nog tänkt köpa grisen i säcken på en 240Hz skärm om någon sådan skulle dyka i pris under black friday. Frågan är om det finns någon väsentlig skillnad i bildkvalitet/panel mellan modellerna med TN-panel, 24-25" och 1080p? Priserna sträcker sig ju från 3500 enda upp till 7000:- för till synes liknande specifikationer?

Vet att Alienware AW2518HF har vara nere under 3000:- ett antal tillfällen tidigare. Jag betalar gärna så lite men skulle vilja veta vilka skillnaderna är mellan "budget" och "premium" i dessa fall?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Generellt är den grundläggande kvaliteten hög jämfört med vanliga 144 Hz-skärmar. Men det är heller inte så att någon är så fantastiskt mycket bättre eftersom det är TN-teknik det handlar om. Det är detaljskillnader helt klart men också ganska snarlikt. Det som sätter prisskillnaderna är funktionerna runt om, stativ, eftersläpsreducering, G-sync etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Generellt är den grundläggande kvaliteten hög jämfört med vanliga 144 Hz-skärmar. Men det är heller inte så att någon är så fantastiskt mycket bättre eftersom det är TN-teknik det handlar om. Det är detaljskillnader helt klart men också ganska snarlikt. Det som sätter prisskillnaderna är funktionerna runt om, stativ, eftersläpsreducering, G-sync etc.

Jag har hört dig nämna tidigare att 240Hz skärma rent generellt håller högre kvalitet än 144Hz-skärmarna. Sitter idag på en Acer XF240H som i ärlighetens namn har ganska kass bildkvalitet, inte minst med 144Hz påslaget. 60Hz ser betydligt bättre och mindre urvattnat ut. Tror du jag kommer jag kunna räkna med bättre bildkvalitet över lag om jag slår till på en 240Hz-skärm oavsett modell? Såklart subjektiva frågeställningar kanske, men ändå. Du har erfarenhet, det har inte jag.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Alltid svårt att uttala sig om specifika skärmar då det finns hundratals modeller och alla med sina särpräglande karaktärsdrag. Men att äldre spelskärmar tappar kontrast i höga frekvenser är inte helt ovanligt. Panelen är förmodligen för trög för att regleras i 144 Hz. Ett sätt att kliva runt det är minska dynamiken/kontrastomfånget och vinna några millisekunders responstid genom att hindra kristallerna i sin vridning och inte låta dem gå hela vägen till svart och vitt

240 Hz-panelerna har verkligen byggt bort mycket av de problemen även om det förstås är skillnader dem emellan. Därav att jag har som stående rekommendation att välja 240 Hz-modeller om man har råd. Även om (alldeles för) många hakar upp sig på att de "... inte behöver 240 Hz...” så är kvaliteten bättre på alla punkter.