Tips för att felsöka intermittent peak cpu-usage

Permalänk
Medlem

Tips för att felsöka intermittent peak cpu-usage

Tjena,

Tänkte jag drar en kort historia här. Har precis byggt om min HTPC (se sign) och uppgraderat från en 4790K till en 9700K och gått från 16gb minne till 32GB minne.

Så mitt problem är att vi har precis installerat rise of the tomb raider och så fort man kommer in i ett nytt område eller intermittent någonstans i spelet så får jag en peak på 100% cpu på alla 8 kärnor vilket fryser hela spelet. Det verkar enbart vara i Rise of the Tomb raider (xbox game pass körs det genom) för när jag testade rage2 i i 4K i ca 30 minuter uppstod problemet inte alls öht.

Det jag initialt vill göra är att bara se över så att det är spelets (processen) som spikar 100%. Jag kör MSI Afterburner med Rivatuner och vet att jag spikar (det kan jag se även i grafen över tid efter jag stängt ner spelet). Men jag vill verifiera att det är spelet som gör det så det inte är någon applikaton eller tjänst i bakgrunden som av outgrundlig anledning peakar samtliga 8 kärnor i ca 2-5 sekunder på 100% cpu. Jag kan inte heller återskapa problemet på begäran så det gör det ännu svårare för felet skulle potentiellt kunna vara vad som både mellan mjukvara och hårdvara. Ännu jobbigare blir det iom de flesta komponenterna är nya (byggdes ihop igår).

Jag är ute efter att historiskt kunna se processer/applikationer cpu-utnyttjande och mappa det ihop med after-burner.

Finns det någon mjukvara som ni vet som kan göra detta? Har testat perfmon i Windows men den berättar inte CPU-Usage och den är ganska grötig att arbeta med så letar efter något annat.

Tar tacksam emot tips!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Prova söka efter sysinternals process explorer. Ska finnas nerladdningslänkar från microsoft.
Sysinternals har även gjort "process monitor" som kan användas för att spela in mer på djupet vad ett program försöker göra på datorn, men det är nog overkill för det du frågar.

Skickades från m.sweclockers.com

stavning