Microsoft renderar två miljoner städer i Flight Simulator

Permalänk
Medlem

Anmälde intresse för tech alfan, så får se hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem

Jag är klart mer exalterad över nya Microsoft Flight Simulator än Red Dead Redemption 2 på PC. Detta spel verkar faktiskt banbrytande på flera sätt, där man har hela världen och kan flyga var man vill. Självklart är en del områden mindre detaljerade, men städer och annat i västvärlden bör vara mycket bra representerat. Sen är Google maps klart bättre än Bing maps, men får väl vara nöjd med det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det ser sjukt najs ut ja. Jag tänker mig att den här världen borde vara mer än en flygsimulator. Microsoft Earth SDK, typ. Skulle jag vilja leka med.

Tycker jag också. Är inte så intresserad av flygsimulatorer, men själva världen skulle jag vilja åka runt i - bara åka runt och upptäcka världen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Det verkar som att utvecklarna överväger VR-stöd efter tjat från fans. Detta känns som en spelupplevelse som verkligen skulle göra sig bra i VR.

Ungefär 20 minuter in kommer uttalandet om VR i denna ljudfil.
https://www.dropbox.com/s/npflp15dzg40o2b/AVSim_Interview_AUD...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså.... Inte riktigt samma sak. Detta är en simulator så det är antagligen en hel del mer avancerat än att slajda runt i luften i GTA.

Själv så ser jag fram emot denna version väldigt mycket, har hållit mig borta från Microsoft flight simulator sen dom halkade efter en hel del och har nu flygiot och hållit mig till X-Plane 11 men nu kommer jag absolut köpa denna version. Jag är redo! Jag är så redo, detta ser uber ut

Nej, det förstår jag. Men vill inte att det ska vara så avancerat som en riktig flygning med en kvarts pre-flight check som man ser i simulatorer på Youtube.

Permalänk

Verkar vara en lovande version. Få se vad den kan ge flygklubbens simulator.

Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Detta skulle verkligen få mig att uppgradera mitt mainsystem, lär ju bli hyfsat tungdrivet på högsta setup hur som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Ska bli spännande att se om det går att starta med en Boing 747 från Tidaholms flygplats denna gången!

Var lite tight senast...

Permalänk

Så länge det kan simulera en boar-strike är jag nöjd...

Från dagens Notam:
>>> ESSX/VASTERAS/JOHANNISBERG <<<
- CAUTION ADVISED DUE WILD BOAR IN AREA.
FROM: 07 OCT 2019 10:24 TO: 06 DEC 2019 10:00 EST

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Avstängd

Det viktigaste är om man kan krascha i Mount Everest och göra en mellanlandning på Kebnekaise.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte när ni kallar simulatorn för spel.

Permalänk
Medlem

Men det finns fortfarande inga siffror om vad för typ av uppkoppling man bör ha om man vill uppleva allt på max? Samt hårdvara?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Jag gillar inte när ni kallar simulatorn för spel.

Det marknadsförs väl som ett spel, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jocke92:

Det går att ställa in realismen allt från mycket enkelt nybörjarläge till så mycket realism man kan få(ännu mer med tillägg ibland så avancerade att simulatorn kan användas i flygplanstillverkares egen utbildning.)

Det är väl det som gjort att det ändå sålt så bra, detta att det kan passa både den som vill spela lite spel och titta på utsikten helt enkelt, upp till den totala flygnörden (ofta pilot i verkligheten också) med egenbyggd cockpit och som använder virtuell flygledning för att exakt återskapa verkligheten.

I dagens gamla FSX (och vidareutvecklade proffsversionen som ej får säljas som spel Prepare 3D från Lockheed Martin men kan köpas för träning och utbildning),
där kan man ladda ned och även köpa olika tillägg och mer utvecklade flygplan som ökar realismen betydligt och dessa Youtubers som kör 15min preflight check lär nog ha många av dessa.

Redan FSX har för övrigt runt 22000 flygplatser och går att flyga världen runt, med diverse tillägg går det att få det så bra att man kan flyga på bara ren sikt VFR (Visual Flight Rules) utan navigeringshjälpmedel redan i dag.(motsatsen till instrumentflygning IFR där man flyger utan yttre referenser bara på instrument)

Naturligtvis kan man flyga IFR i simulatorn också, jag tycker det är rätt kul att ställa in moln och nollsikt och landa då det är rätt utmanande att landa när man inte ser landningsbanan före i princip samma ögonblick som man sätter ned planet.(ja vissa mer avancerade flygplan kan automatlanda, då är det inte så svårt när man programmerat in det rätt i flygdatorn FMS.)

Men klart att man längtar efter denna, har haft alla MSFS(MicroSoftFlightSimulator=MSFS) versioner till och med den första som utvecklades av Sublogic från början till C64 och Atari och som MS köpte in och satte sitt eget namn på.(C-64 varianten var klart bättre än PC varianten vid den här tiden)

Slutade logga flygtid i simulatorn för rätt många är sedan när jag inte orkade krångla med det vid datorbyten och ominstallationer men jag hade femsiffrigt antal timmar redan då så jag är defintivt en av nördarna även om jag bara har special joystick med sidroderfunktioner samt lite mera och inte en hel cockpit även om jag har möjlighet till flera skärmar.

https://arstechnica.com/gaming/2019/09/the-new-ms-flight-simu...

Har jag också gjort med flyglärare bredvid med den skillnaden att jag faktiskt klarade av att starta och landa med så jag gjorde verkligen allting från början till slut utom att prata i radion för det gjorde flygläraren.

Nu hade jag visserligen redan provat några spaka på turer och även flugit lite i andra sammanhang innan detta och hade redan då tusentals timmar simulator annars tror jag inte han vågat låta mig landa också då det är det svåraste momentet. Han märkte väl att jag flög så pass bra att han vågade låta mig landa med, var nog nyfiken på om jag faktiskt kunde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Jag gillar inte när ni kallar simulatorn för spel.

En simulator blir det väl ändå inte förens man har all kringutrustning som är nödvändig för att det skall kunna kallas för just simulator.
Programvaran i detta fallet borde såldes vara ett spel som med rätt utrustning tillsammans blir en simulator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej, så säger alla som kommer från Finspångs storebror. Då har man med sig byn som slagpåse hela livet.

Det ser sjukt najs ut ja. Jag tänker mig att den här världen borde vara mer än en flygsimulator. Microsoft Earth SDK, typ. Skulle jag vilja leka med.

OT/fun fact: på ett tidigare säljjobb var det en kille som ständigt ville ringa till Finspång för att all vara så trevliga (kanske något naiva) där. Själv kände jag så om Kalix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

En simulator blir det väl ändå inte förens man har all kringutrustning som är nödvändig för att det skall kunna kallas för just simulator.
Programvaran i detta fallet borde såldes vara ett spel som med rätt utrustning tillsammans blir en simulator.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med att kalla simulatorn för spel är att folk köper simulatorn som spel och tror att det ska finnas en massa saker att göra, sen klagar dom på flygsimulator forum och tycker att "spelet" är tråkigt för att det inte finns/eller är för lite att göra.

Jag tycker inte att det är kringutrustningen som gör att det är en simulator, kringutrustningen är bara hjälpmedel för att få simulatorn till den nivå du själv vill ha den på.
Prepar3d, Flight simulator X m.m. är flygsimulatorer som man använder till att simulera flygning till den nivå som man själv tycker, och som jag förstår det så ska Microsoft Flight simulator vara en sådan simulator.
I min värld så kan man naturligtvis använda simulatorn bara för nöjes skull och bara flyga runt, men jag tror man tröttnar ganska fort på den då.

Permalänk
Medlem

Så sjukt taggad på detta Var för första gången uppe i ett 4-sitsigt Piper PA-28 vid det lokala flygfältet för några veckor sedan. Friheten är oslagbar alltså. Men detta är ju det något billigare alternativet xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Problemet med att kallad simulatorn för spel är att folk köper simulatorn som spel och tror att det ska finnas en massa saker att göra, sen klagar dom på flygsimulator forum och tycker att "spelet" är tråkigt för att det inte finns/eller är för lite att göra.
......Flight simulator X m.m. är flygsimulatorer som man använder till att simulera flygning till den nivå som man själv tycker, och som jag förstår det så ska Microsoft Flight simulator vara en sådan simulator...

Bra skrivet och förklarat för dem som inte riktigt förstår vad en spelsimulator är. Finns ju de som arbetar en hel dag med Euro Truck Simulator 2 och känner en mening med det. Och de goa gubbarna som kör iRacing är ju fantastiska.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Det verkar som att utvecklarna överväger VR-stöd efter tjat från fans. Detta känns som en spelupplevelse som verkligen skulle göra sig bra i VR.

Ungefär 20 minuter in kommer uttalandet om VR i denna ljudfil.
https://www.dropbox.com/s/npflp15dzg40o2b/AVSim_Interview_AUD...

Skickades från m.sweclockers.com

Vore rent ut sagt kriminellt att inte lägga till stöd för VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RX10:

Problemet med att kalla simulatorn för spel är att folk köper simulatorn som spel och tror att det ska finnas en massa saker att göra, sen klagar dom på flygsimulator forum och tycker att "spelet" är tråkigt för att det inte finns/eller är för lite att göra.

Jag tycker inte att det är kringutrustningen som gör att det är en simulator, kringutrustningen är bara hjälpmedel för att få simulatorn till den nivå du själv vill ha den på.
Prepar3d, Flight simulator X m.m. är flygsimulatorer som man använder till att simulera flygning till den nivå som man själv tycker, och som jag förstår det så ska Microsoft Flight simulator vara en sådan simulator.
I min värld så kan man naturligtvis använda simulatorn bara för nöjes skull och bara flyga runt, men jag tror man tröttnar ganska fort på den då.

Fast om man kollar på tex Steam skulle detta spel kategoriseras som simulator.
Då bör de som köper veta vad det ger sig in i bara genom att läsa beskrivningen. Missar man ändå så ja då är det inte mycket att göra anser jag.

Sedan står jag fast vid att det inte blir en simulator förens man använder sig av styrenheter som simulerar den riktiga varan.
Att spela en flygsimulator med mus och tangentbord blir inte en direkt simulerande upplevelse.
Precis som ett bilspel utan ratt och pedaler inte blir rätt. Det kan vara kul att spela men någon simulation kan det aldrig bli tal om när input enheten inte ens finns för fordonen i fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Vore rent ut sagt kriminellt att inte lägga till stöd för VR.

Ja här finns det ett behov samt bra möjligheter att få till något väl fungerande också.
Precis som med vissa bilspel.
Man skall heller inte glömma bort att med sådana här spel finns det ofta människor som är villiga att betala mycket pengar för att få en så autentisk upplevelse som möjligt.
HTC m.m borde verkligen vara intresserade att hjälpa till med implementationer av detta till MFS just vara för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast om man kollar på tex Steam skulle detta spel kategoriseras som simulator.
Då bör de som köper veta vad det ger sig in i bara genom att läsa beskrivningen. Missar man ändå så ja då är det inte mycket att göra anser jag.

Sedan står jag fast vid att det inte blir en simulator förens man använder sig av styrenheter som simulerar den riktiga varan.
Att spela en flygsimulator med mus och tangentbord blir inte en direkt simulerande upplevelse.
Precis som ett bilspel utan ratt och pedaler inte blir rätt. Det kan vara kul att spela men någon simulation kan det aldrig bli tal om när input enheten inte ens finns för fordonen i fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har flugit simulator i många år och suttit 1000 tals timmar med flygsimulator för PC (ex: Prepar3D), och att göra en flygning från ex: Arlanda till New York i en Airbus 330 går alldeles utmärkt med mus och tangentbord. Man använder knappt joystick eller pedaler, möjligt vis vid start och landning. däremot använder man ex: planets autopilot nästan hela tiden, och den är utmärkt i virtual cockpit. Så varför är det så viktigt med hårdvara för att det ska vara en simulator?

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se detta kombinerat med free roaming bilsimulator med inslag av My Summer Car och GTA V.

Bygg en rally Ford i de Värmländska skogarna. Bunkra med mat, vatten och vapen för att sen köra till Ryssland och skjuta en isbjörn.