ARC : Samsung UE75KS8005 -> Pioneer VSX-1130

Permalänk
Medlem

ARC : Samsung UE75KS8005 -> Pioneer VSX-1130

Jag lyckas inte få ljud från TVn till min förstärkare. TVn har en anslutningsdosa. I den är tv-boxen från Telia inkopplad i uttag 1(STB). Ljud fungerar i tvns inbyggda högtalare. Från HDMI 4(ARC) går en hdmi kabel till förstärkarens HDMI out 1(ARC). Förstärkaren fungerar med alla andra källor utom TV som har ARC in som ljudkälla. bara tyst, ingen indikation på inkommande signal när jag exempelvis byter till bitstream på tvns ARC-inställning. Har jag missat något? Finns ingen ny firmware till förstärkaren och TVn hittar jag inget sådant.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Har du aktiverat ARC i förstärkarens HDMI-inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har du aktiverat ARC i förstärkarens HDMI-inställningar?

Som jag förstår det, ja.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mordekai: Stäng av allt. Gå och sov över natten. Så kanske det bara fungerar nästa gång. För det typiskt ARC. Allt rätt inställt. Inget fungerar. Sedan fungerar det plötsligt.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag är helt med på det, dessvärre var detta tredje gången jag försökte på ett år (mammas grejer). Känner att det är väldigt svårt att förstå inställningarna på Pioneeren, de skriver inget i manualen om hur man kopplar in källorna till TVn för att använda ARC. Samsung-TVn är inte heller helt uppenbar hur man ska ställa in... Inte kul för min mamma med fyra fjärrkontroller, ibland skickar de on/off över HDMI CEC och ibland inte, alltid ur synk.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mordekai: Och ingen möjlighet att gå via optisk? ARC är en sådan där funktion som brukar framkalla svordomar hos mig.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att köpa ny förstärkare, hon hatar Pioneeren och är helt klart villig att köpa en ny. Högtalarna är 4st bokhyllestorlek B&W ca ett år gamla samt en biffigare center. ingen sub. Hon behöver inga fler källor än TVn klarar och TVn lyckas styra kanalbyte på hennes TV-box så om den kunde styra volymen på stärkaren vore hon hemma. Gränssnittet för att byta källa är också mil bättre på TVn än förstärkaren. Förstärkaren behöver mao bara ha en utgång/ingång som har ARC, inget annat behövs. Gärna modern, GUI på TVn etc. Hon har en AppleTV och en dator som är anslutna till TVn så hon behöverf inga källor anslutna även om BT/Airplay 2 kan vara nice för henne att spela upp ljudböcker eller spotify från utan att sätta igång TV/AppleTV.

Tror detta är hennes center
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/centerhogtalare/bowers--...

Och tror att hon har dessa som front/surround
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/stativ--och-kompakthogta...

Om förstärkaren har nätverksfunktioner bör den ha ethernetuttag, finns framdraget.
Bortkastat (felet ligger i TVn eller ni vet vilken inställning jag glömt?)
Eller är någon av dessa (eller deras storasyskon) en mer ändamålsenlig förstärkare?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5165417,5149546,511...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Mordekai: Och ingen möjlighet att gå via optisk? ARC är en sådan där funktion som brukar framkalla svordomar hos mig.

Då är vi två.
Optisk förlorar jag definitivt möjliheten att styra volymen från TVns fjärr, dessutom är den väl ofta begränsad till Stero antingen av HDCP eller TVns implementation.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mordekai: Ingen detaljkoll på förstärkare tyvärr. Men kan mycket väl vara så att en modern apparat har mindre handskakningsproblem jämfört med äldre modell.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mordekai:

Som jag förstår det, ja.

På min Pioneer VSX-922 fick jag gå in i Home-menyn och ställa in ARC i HDMI-settings eller vad det nu hette. Ta en titt där så det verkligen är påslaget.
Manualen beskrev det knapphändigt, men visade i alla fall vart inställningarna fanns.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.