Permalänk

RT-AX92U problem

Hejsan!

Har precis köpt ASUS RT-AX92U 2 Pack, installationen gick bra, har en på nedanvåning som är kopplad till mitt fiber modem och sen placerade jag den andra som en AiMesh nod på ovanvåningen. Tycker det fungerar ganska bra men ibland så tappar den anslutningen över Wifi, även tappat kontakt med min stationära dator som är inkopplad till noden på ovanvåningen, datorn där är ansluten med en nätverks kabel. Är det någon som har någon idé vad problemet kan vara att man tappar anslutningen, finns ju en uppsjö med inställningar i ASUS web gränssnitt.

Permalänk
Medlem

@Vincent78: Är noden inkopplad med kabel? Annars gör det.
Vad jag kan se så har den ett 5GHz band som backhaul band, men dom banden har sämre räckvidd så det kan vara att den helt enkelt tappar kontakten med routern om du kör över detta.

Kolla även om du har senaste firmware, annars uppdatera.

Permalänk

@MacAllan:

Har felsökt hela helgen, drygt. Har den senaste firmware uppdaterad på båda enheterna. Jag tror det är som du säger att den helt enkelt tappar kontakt med routern. Jag provade nu med kabel och det är en enorm skillnad, stabilt som satan nu. Tack för tipset 👍😀 Nu blir det ett annat huvudbry att dra en lång nätverkskabel på ett snyggt sätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

@Vincent78: Är noden inkopplad med kabel? Annars gör det.
Vad jag kan se så har den ett 5GHz band som backhaul band, men dom banden har sämre räckvidd så det kan vara att den helt enkelt tappar kontakten med routern om du kör över detta.

Kolla även om du har senaste firmware, annars uppdatera.

RT-AX92U är dock deras WIFI6-router som har backhaul via WIFI6 på ett eget band. Så teoretiskt så ska du kunna få ännu bättre backhaul än en vanlig Gigabit-kabelanslutning (upp mot 4800 Mbps, i praktiken säger ASUS självt runt 1350 Mbps om man testar med två datorer ansluta via kabel till respektive enhet - då med 2 nätverkskort för att komma över 1 Gbps-gränsen).

Jag håller på slutföra en testpilot på denna och har inte hunnit testa backhaul-hastigheten ännu så det ska bli intressant att se om det verkligen blir runt 1 Gbps (finns bara gigabit-anslutningar så man får inte ut mer per enhet).

Jag har ännu inte märkt något liknande, d v s att de tappar kontakt med varandra. WIFI6 ska teoretiskt vara bättre på att få bra hastigheter i ytterkanterna av täckningen men testa att flytta Mesh-noden lite för att se om det är något som just där stör/WIFI-skugga.

Sen som MacAllan säger - se till att du har senaste firmware. Det verkar som de haft problem med stabiliteten i de första versionerna. Sen är det självklart så att om man kan ha en ethernet-anslutning mellan enheterna så blir det mer stabilt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

@Björn Endre: Jo men vad hjälper hastigheten om den tappar kontakten?
WiFi 6 använder fortfarande 5 GHz bandet och det är där problemet ligger eftersom det inte har samma räckvidd som 2,4 GHz.

Om du "testpilotar" den routern så testa gärna räckvidden på backhaul eftersom det är just 5 GHz, dvs om du har möjligheten att separera enheterna tills dom tappar kontakten eller har en massa väggar eller tak/golv mellan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

@Björn Endre: Jo men vad hjälper hastigheten om den tappar kontakten?
WiFi 6 använder fortfarande 5 GHz bandet och det är där problemet ligger eftersom det inte har samma räckvidd som 2,4 GHz.

Om du "testpilotar" den routern så testa gärna räckvidden på backhaul eftersom det är just 5 GHz, dvs om du har möjligheten att separera enheterna tills dom tappar kontakten eller har en massa väggar eller tak/golv mellan.

Ja, det är 5 GHz men det finns diverse nya tekniker som gör att Wi-Fi 6 just ska ge en bättre räckvidd samt bättre prestanda för många enheter. Så det går inte direkt att jämföra 5 GHz för Wi-Fi 5 och 5 GHz för Wi-Fi 6. T ex så kan du slå på 160 MHz-frekvensen också förutom 40/80. Vilket påminner mig att OP ska kolla om detta är påslaget (Advanced WIFI-inställningar och sen växla till 5 GHz-2 och klicka i att den ska använda det).

men visst har du rätt - om den tappar kontakten hela tiden så spelar det ingen roll. Jag håller just på med att testa olika placeringar på ena noden för att se vad man kan få ut. tar bara lite tid att köra iperf3 hela tiden och flytta datorer. Jag har dock som sagt ännu inte upplevt att kontakten mellan de två AX6100-enheterna har ploppat ur.

En sak jag noterade direkt var att min iPhone 11 Pro Max anslöt med 2.4 GHz i garaget och fick ut runt 51/47 Mbps i Speedtest mot Sunet men när jag tvingade den att ansluta till Wi-Fi 6-bandet (det bandet är normalt specificerat för backhaul men man kan visa SSID och ansluta) fick jag runt 210/191 Mbps.

Samtidigt har jag haft problem med att routern lägger telefonen på 2.4 GHz även när den borde välja 5 GHz istället. ASUS har dock mkt möjligheter att styra när en enhet ska välja 2.4 Ghz istället för 5 GHz så ska leka lite med den.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

@Björn Endre: Skall bli spännande att se om dom kan förlänga räckvidden på 5 GHz bandet, eftersom det har med våglängden på signalen att göra tror jag inte på det förrän det är bevisat eftersom den borde vara den samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

RT-AX92U är dock deras WIFI6-router som har backhaul via WIFI6 på ett eget band. Så teoretiskt så ska du kunna få ännu bättre backhaul än en vanlig Gigabit-kabelanslutning (upp mot 4800 Mbps, i praktiken säger ASUS självt runt 1350 Mbps om man testar med två datorer ansluta via kabel till respektive enhet - då med 2 nätverkskort för att komma över 1 Gbps-gränsen).

Jag håller på slutföra en testpilot på denna och har inte hunnit testa backhaul-hastigheten ännu så det ska bli intressant att se om det verkligen blir runt 1 Gbps (finns bara gigabit-anslutningar så man får inte ut mer per enhet).

Jag har ännu inte märkt något liknande, d v s att de tappar kontakt med varandra. WIFI6 ska teoretiskt vara bättre på att få bra hastigheter i ytterkanterna av täckningen men testa att flytta Mesh-noden lite för att se om det är något som just där stör/WIFI-skugga.

Sen som MacAllan säger - se till att du har senaste firmware. Det verkar som de haft problem med stabiliteten i de första versionerna. Sen är det självklart så att om man kan ha en ethernet-anslutning mellan enheterna så blir det mer stabilt.

Blir nog ändå svårt att slå kabel. Wifi 6 är inte full duplex så även om det går fortare åt ett håll så tappas detta när det skall sändas åt andra. Högre latency drar ju också ner farten i många fall.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W