The Witcher 3 på Switch kompromissar med bildkvaliteten

Permalänk
Melding Plague

The Witcher 3 på Switch kompromissar med bildkvaliteten

The Witcher 3 släpps snart till hybridkonsolen Switch i komplett utförande. Grafiskt sett har dock en del kompromisser gjorts, där särskilt det handhållna läget körs i en påtagligt låg upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt att dom får det att fungera på hårdvara som Switchen, men vetefan om det är en bra upplevelse att spela spel som the Witcher 3 med så dålig prestanda och tråkig grafik.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Coolt att dom får det att fungera på hårdvara som Switchen, men vetefan om det är en bra upplevelse att spela spel som the Witcher 3 med så dålig prestanda och tråkig grafik.

Tråkig kommentar. Är väl grymt att folk som av en eller annan anledning inte har en speldator, men har en switch, får möjlighet att spela detta fantastiska RPG. Ser ut att vara en riktigt bra "port" med tanke på den hårdvara som switchen har, och grafik vänjer man sig vid rätt fort om storyn och spelet är bra. I SweClockers omröstningen om bästa Fallout spelet vann Fallout 2 från 1998, och många anser forfarande att Morrowind från 2002 är det bästa Elder Scrolls spelet. Så grafik är verkligen inte allt om man har en bra story, och det har ju W3.

Permalänk
Medlem

Antagligen om man kan så är det ju att föredra att köra på andra plattformar. Men om man av nån anledning vill kunna spela Witcher 3 på språng eller om man endast har Switch att spela på så är det ju häftigt att det går.

Sen tycker jag CDPR ska ha beröm för att de klämde in hela spelet och all DLC på en kassett. Inte helt ovanligt på Switch att man får halva spelet på kassetten och andra halvan måste man ladda ner på sitt SD kort.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

The Switcher 3 kommer göra bussresor roliga.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Något måste man offra om man skall spela på en brödrost.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Tråkig kommentar. Är väl grymt att folk som av en eller annan anledning inte har en speldator, men har en switch, får möjlighet att spela detta fantastiska RPG. Ser ut att vara en riktigt bra "port" med tanke på den hårdvara som switchen har, och grafik vänjer man sig vid rätt fort om storyn och spelet är bra. I SweClockers omröstningen om bästa Fallout spelet vann Fallout 2 från 1998, och många anser forfarande att Morrowind från 2002 är det bästa Elder Scrolls spelet. Så grafik är verkligen inte allt om man har en bra story, och det har ju W3.

Håller åtminstone delvis med. Även om det inte lär bli versionen att föredra om man öht har andra alternativ så öppnar det iaf dörren för fler att få spela spelet.

Problemet jag ser är väl i första hand att Witcher 3 har grafik som från början är snygg med ambitionen att se realistisk ut. När man tar detta och sänker upplösning, texturkvalitet m.m. och dessutom får låg bildfrekvens för att det fortfarande är mer än hårdvaran riktigt mäktar med så blir ju upplevelsen lidande jämfört andra Switch-spel. Spel som gjorts för Switch från början kan ju nämligen vara snygga men typiskt då med en helt annan grafisk stil (något slags stiliserat utseende), detta ser ju däremot mest "sådär" ut även om man ju förstår att det inte blir bättre med den hårdvaran.

Grafiken är som sagt inte allt, men om man ser till att spela i dockat läge så blir jag ändå lite rädd för hur det faktiskt kommer se ut på en normalstor TV.
I handhållet läge så är det en annan sak, på 6" ser det nog rätt OK ut, dock låter det ju som att bildfrekvensen är högst tveksam i handhållet läge, så frågan är väl hur spelupplevelsen blir då istället.

Inget av det här är väl någon egentlig överraskning, det är ett spel som i grunden tydligt är avsett för mer kapabel hårdvara, så om de fått det att fungera "tillräckligt bra" för att de flesta ska tycka att de får en kul upplevelse så har de ju lyckats.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Önskar det kom en till dlc expansion till detta underbara spel.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Att dom inte kallar detta spel för "The Switcher 3" gör mig enormt besviken.

Jag kommer iaf inte köpa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Att dom inte kallar detta spel för "The Switcher 3" gör mig enormt besviken.

Jag kommer iaf inte köpa det.

De har ju inte missat "Switcher", se t.ex. https://twitter.com/Marcin360/status/1163718747108122624, men spelet har ju som du noterat behållt sitt ursprungliga namn.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Fortfarande imponerande att dom kan driva Witcher 3 på en switch, men tror att förlusten i bildfrekvens och detaljnivå kan bli för mycket. Vet att jag kommer störa mig på det och inse att det är ett spel när jag egentligen bara vill dras in så mycket som möjligt.

...någon dag ska jag spela igenom hela spelet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fortfarande imponerande att dom kan driva Witcher 3 på en switch, men tror att förlusten i bildfrekvens och detaljnivå kan bli för mycket. Vet att jag kommer störa mig på det och inse att det är ett spel när jag egentligen bara vill dras in så mycket som möjligt.

...någon dag ska jag spela igenom hela spelet också

Vafalls, har du inte spelat igenom hela spelet ännu?! Helgerån!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av evil penguin:

Vafalls, har du inte spelat igenom hela spelet ännu?! Helgerån!

Jag har börjat men har inte spelat på över ett år nu

Permalänk
Medlem

usch det såg verkligen inte vackert ut..

Permalänk
Medlem

usch vilken pixelsoppa...

Permalänk
Medlem

Alltså först och främst så har jag en Ryzen 3700x med en 2070 så jag har kört TW3 på max alla DLCs. Jag äger även en ps4 och en Switch. Jag spelar mest pc sen Switch aldrig ps4. Swicht är till för att spela en stund från sängen eller sitta och skita och spela Zelda.. eller när man åker tåg etc.. Den gör det den ska utmärkt .. ungefär som att säga att en landsvägscykel inte är lika snabb som en tung MC...
Men som vanlig på the Interwebs de som gapar mycket vet oftast minst..

Permalänk
Avstängd

"The Pixler 3" eller ännu värre, "The Swixler 3"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

960 × 540 samt runt 30FPS och under.. Folk köper verkligen allt, spelupplevelse noll.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Trist nyhet, hör inte hemma på sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon34034:

Trist nyhet, hör inte hemma på sweclockers

Undrar också varför Geeks AB inte separerar FZ och Sweclockers lika tydligt längre. Tycks vara någon sorts identitetskris, man vill skriva "lite grann" om spel på Swec samtidigt som man fortsätter satsa på FZ. De har lite problem med sin varumärkesprofilering, om det över huvud taget är något som de reflekterar över.

Men dom brukar bli defensiva när man kritisterar deras bolag, var ju det där med att kunna utvecklas och ta feedback...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon52343:

Undrar också varför Geeks AB inte separerar FZ och Sweclockers lika tydligt längre. Tycks vara någon sorts identitetskris, man vill skriva "lite grann" om spel på Swec samtidigt som man fortsätter satsa på FZ. De har lite problem med sin varumärkesprofilering, om det över huvud taget är något som de reflekterar över.

Men dom brukar bli defensiva när man kritisterar deras bolag, var ju det där med att kunna utvecklas och ta feedback...

För min egen del, ser hellre att de stänger mitt konto än att jag kniper tyst, en lojal kund yttrar sig för att förbättra dvs. inte låter skeppet sjunka

Permalänk
Medlem

Billig och flexibel plattform, brukar nuförtiden köpa spelen till Switch om de finns. Grafikskillnader har jag oftast slutat bry mig om. Jag var ”insugen” i SM64, det brukar inte vara något problem. Dock kan man ju ibland lära sig uppskatta artistisk talang lite mer när det renderas på ett biffigare grafikkort. Och så finns det ju förstås dåliga portningar. Ojämn fps är inte skönt, men 30fps dockat för denna genre känns som att det duger för mig.

Inte bestämt mig för om jag ska orka spela Witcher 3 men gör jag det så blir det nog switchporten.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag förstår att spelupplevelsen är viktigast på Switch, och inte grafik och prestanda... men det här blir ju bara jobbigt. Det kan ju inte gå att spela vettigt när man inte ens ser vad det är som händer.

Problemet i sig är inte konsollen, utan spelen som görs till den. Switch funkar ju bra för enkla plattformsspel och 2D-grejer, men att spela Witcher 3 är inte rätt.

Sen är det lite tragiskt att Nintendos bästa konsoll inte ens klarar av ett AAA-spel som är 4 år gammalt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ett spel med så bra story klarar sig nog ändå.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Tycker det rätt otroligt hur bra det går för 3'e part till Nintendo Swith, trots nedgraderad grafik och sådant.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Spelar man handhållet på en så liten skärm lider man inte lika mycket av upplösningen och fps som på en 72" TV. Jag har en 32" TV och är rätt nöjd med 1280x720 till spel överlag. Går väl att klocka upp Switchen, skulle vara intressant att se hur mycket skillnad det gör på ett sådant här spel, eller ingen skillnad alls.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Kenneth:

Jag har börjat men har inte spelat på över ett år nu

Ställer mig i samma skam led.
Har böjar detta fantastiska spel men sedan kom det barn, sälja lägenhet, köpa hus, renovera hus, och så det där med jobb jobb jobb. Och i början av nästa år kommer nästa liv till världen, men sedan, efter det när allt lugnat ner sig efter några år, DÅ!!! då ska jag spela klart

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Trist nyhet, hör inte hemma på sweclockers

Skrivet av anon52343:

Undrar också varför Geeks AB inte separerar FZ och Sweclockers lika tydligt längre. Tycks vara någon sorts identitetskris, man vill skriva "lite grann" om spel på Swec samtidigt som man fortsätter satsa på FZ. De har lite problem med sin varumärkesprofilering, om det över huvud taget är något som de reflekterar över.

Men dom brukar bli defensiva när man kritisterar deras bolag, var ju det där med att kunna utvecklas och ta feedback...

Sweclockers har dock haft spelnyheter på sajten långt innan man köpte FZ. Sen är ju Switch ändå hårdvara och det är trots allt imponerade att man lyckats få W3 att ens fungera i en så klen hårdvara som Switch.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Ställer mig i samma skam led.
Har böjar detta fantastiska spel men sedan kom det barn, sälja lägenhet, köpa hus, renovera hus, och så det där med jobb jobb jobb. Och i början av nästa år kommer nästa liv till världen, men sedan, efter det när allt lugnat ner sig efter några år, DÅ!!! då ska jag spela klart

Ja, det tar ett tag att klara av. Har lagt ner 138 timmar på huvudkampanjen och DLC:s men hoppade över de flesta side quests.

Permalänk
Medlem

Ånej lite sämre grafik det måste vara totalt ospelbart.
Många verkar väldigt bortskämda med att bildkvaliteten alltid måste vara perfekt, hellre spelkvalitet än bildkvalitet.
De spel jag spelade som ung hade riktigt dålig grafik men det var roliga att spela ändå, jag hade gärna sett detta även på PC om spelet fungerat med en iGPU/APU i en modern laptop.