Tråden om LG:s nya ultrawides (34GK950G and 34GK950F)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Skumt. Jag gjorde en firmwareuppdatering på skärmen och vips så började displayporten att fungera igen.

Dock skulle jag bli tokig om skärmen flimrar, oacceptabelt! Men det kanske också har blivit bättre i och med uppdateringen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dock skulle jag bli tokig om skärmen flimrar, oacceptabelt! Men det kanske också har blivit bättre i och med uppdateringen.

Vi får se. Det händer då och då. Intressant nog när jag försökte hitta information om ändringar i den senaste firmware-uppdateringen så läser jag en post på ett annat forum från en person som upplevt problem med att skärmen helt enkelt dör och inte går att få igång igen utan att man drar ur strömkontakten. Det kanske var något sådant jag upplevde nyss i så fall. Jag drog nämligen aldrig ur strömkontakten. Så det är möjligt att det problemet åtgärdades i den uppdateringen.

Är det någon som sett några noteringar om vilka ändringar som gjorts i senaste firmware?

För andras framtida referens så är det här vad snubben skrev:

--

One thing that the update might have fixed is waking up with black screen after computer sleep.

I had various problems with this. After computer goes to sleep and monitor goes in to standby it did not wake properly when waking computer from sleep, screen power up but shows black screen until i remove power plug back of screen and put it back in to get picture.

Also if i power down screen manually and then computer goes to sleep, later starting screen manually and waking up computer results in screen power up but shows black screen.

Some times i managed to get the screen going by powering on and off screen with power button but most times i had to remove power plug back of screen and put it back in to get picture.

Before this update i tried anything i could think of to fix this problem, updating my Gigabyte 1080Ti Aurus Xtreme with the new displayport firmware from nVidia, trying several different displayport cables and reinstalling Win10 and even tried an EVGA 1060 FTW+ without any luck.

After the new monitor update this problem seams to be fixed, can not be sure since i only used the update for two days but i have not had the problem since the update.

Heard of several other people having the same problem in different ways, would be interesting to hear if the problem seams to be fixed for them also.

Permalänk

Har nu haft min 34GK950F sen i våras och kan säga att jag är extremt nöjd.

Använder det tillsammans med ett RTX2080 och har inte upplevt några problem över huvud taget. Har använt g-sync till ett flertal kända titlar och upplever att det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

En väldigt udda förfrågan men det vore viktigt för mig att veta:

Är det någon som har en 34GK950F och som använder Corsairs iCUE?

Jag har lagt märke till att så fort iCUE är öppet och är det markerade fönstret så flimrar hela skärmen. Lägger jag ett annat fönster precis intill som inte ens täcker över iCUE-fönstret, men jag då klickar i det andra fönstret, så slutar skärmen att flimra. Misstänkter att det på något sätt har med rutnätet i bakgrunden av iCUE-fönstret att göra, men extremt udda dock att det slutar bara jag klickar i ett annat fönster trots att iCUE fortfarande syns på skärmen.

Om någon kan testa detta så syns det lättast om du inte har något jätteljust i bakgrunden då flimret syns betydligt mer när det är mörkt (med t.ex. Steam eller Spotify i bakgrunden och iCUE ovanpå).

Vore fint om man kunde ta reda på om det är något generellt som spökar eller om det är min skärm specifikt.

Flimret uppstår ändå ibland, men med iCUE så kan jag trigga det när som helst.

Permalänk
Medlem

Ang, iCue, har du sett denna tråden?
https://forum.corsair.com/forums/showthread.php?p=986082&p=986082

Förövrigt, fick hem en 34GK950F igår, och måste säga att jag är extrem nöjd. inga problem alls. Lirar bra med GTX 1080. Lite glow i hörnorna men inget som jag lider av eller märker, annat än om jag släcker rummet och lägger en svart bakgrund. Foten tycker jag är klockren då dem tillåter skärmen att komma nära väggen.

Velar fram och tillbaka med Brightness.. 25 känns ok för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakapo:

Se på fan! Det löste problemet med iCUE i.a.f.! Tack!! Tänk om det är iCUE som orsakat allt skärmflimmer jag upplevt hittills (även när iCUE inte är det valda fönstret). Vi får se om det uppstår igen, annars är jag dig förevigt tacksam då jag kanske hade returnerat skärmen i onödan annars.

Skrivet av kakapo:

Förövrigt, fick hem en 34GK950F igår, och måste säga att jag är extrem nöjd. inga problem alls. Lirar bra med GTX 1080. Lite glow i hörnorna men inget som jag lider av eller märker, annat än om jag släcker rummet och lägger en svart bakgrund. Foten tycker jag är klockren då dem tillåter skärmen att komma nära väggen.

Velar fram och tillbaka med Brightness.. 25 känns ok för tillfället.

Håller med dig fullständigt i det du skriver. Ang. Brightness så brukar jag själv köra på 22. Det kan hända att jag sänker till 15 när jag läser på nätterna, och ibland att jag höjer till 50 när jag spelar då det ger mer "oomph" i färgerna då. Dock brukar jag inte orka ändra och 22 känns bra "all-round."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

En väldigt udda förfrågan men det vore viktigt för mig att veta:

Är det någon som har en 34GK950F och som använder Corsairs iCUE?

Jag har lagt märke till att så fort iCUE är öppet och är det markerade fönstret så flimrar hela skärmen. Lägger jag ett annat fönster precis intill som inte ens täcker över iCUE-fönstret, men jag då klickar i det andra fönstret, så slutar skärmen att flimra. Misstänkter att det på något sätt har med rutnätet i bakgrunden av iCUE-fönstret att göra, men extremt udda dock att det slutar bara jag klickar i ett annat fönster trots att iCUE fortfarande syns på skärmen.

Om någon kan testa detta så syns det lättast om du inte har något jätteljust i bakgrunden då flimret syns betydligt mer när det är mörkt (med t.ex. Steam eller Spotify i bakgrunden och iCUE ovanpå).

Vore fint om man kunde ta reda på om det är något generellt som spökar eller om det är min skärm specifikt.

Flimret uppstår ändå ibland, men med iCUE så kan jag trigga det när som helst.

Hade exakt samma problem med min gamla G-sync skärm, när jag hade iCUE öppet så börja toppen av skärmen att flimra, det var en Asus 34 rog swift pg348q, men det fanns även andra program och spel som gjorde att den också börja att flimra med G-sync på, så fick köra utan G-sync.

34GK950F är ju inte en äkta G-sync skärm eller certifierad av Nvidia så det är fler än dig som har samma problem med den här skärmen tyvärr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Köpte 34GK950F på Elgiganten. Jag blev helt enkelt sugen på att testa om Ultrawide äntligen kan vara ett alternativ värt att uppgradera till. Elgiganten har riktigt bra "öppet köp", man får prova produkten man köpt i 30 dagar.
Haft den ca 1 vecka nu. Jämför med min Asus ROG Swift PG279Q, då det är denna skärm jag suttit framför senaste åren. Där jag anser att PG279Q är den bästa 27-tums IPS som tillverkats än så länge, håller inte riktigt LG:n upp till dom höga kraven. Asus monitor har sjukt bra färger, respons, hz, ulmb och den har såklart gsync. Kontrollerna är supersmidiga med en liten yoystick och lätt att lära sig. Ingenting krånglar, det bara fungerar. 6700kr på prisjakt på dagens datum.

Det enda negativa man kan säga är att Asus IPS tillhör "bleed-lotteriet". Jag hade dock tur och fick bra exemplar direkt.

Har för några år sedan testat 75hz-100hz ultrawide och det blev återköp direkt efter bara några dagar. Det var ingenting som imponerade då. Kändes träigt, slött och eftersläp. LG´s Ultrawide funkar dock mycket bättre än förväntat, äntligen 144hz på en bred skärm. Funkar fint med G-sync via Nvidia. Skärmen har bra färger, bra fot och enkla anslutningar. Den är snygg och ganska diskret i sin styling. Det ser sjukt nice ut att ha den på sitt skrivbord! Wow. Mitt 1080Ti klarar av att spela många spel utan att jag upplever någon som helst ryckighet eller eftersläp. Wow Classic var tex riktigt nice på ultrawide och i Heroes of the Storm ser man mycket mer av spelfältet än vad en "normal" spelare ser, vilket helt klart är trevligt. Arbetsytan i windows känns stor. Steget ifrån 2560x1440 till 3440x1440 är riktigt gött!

Svaga punkter:

# Ljusstyrkan är så sjukt stark, att man måste sänka ordentligt. Även med sänkt brightness känns skärmen skum i färgerna sida vid sida mot Asus IPS. Det är något med ljusstyrkan som känns konstigt bara. Ögonen känns också mer ansträngda när man suttit i flera timmar.

# Skärmen kan helt plötsligt få för sig att "flimra". Enkelt förklarat stänger den av sig och tänder sig själv igen. Detta händer några gånger per dag.

# När jag försökt att stänga av skärmen, sätter den igång sig själv efter några sekunder. 1-2 gånger händer detta innan jag tillslut lyckas. Detta har hänt flera gånger nu.

# Kontrollerna på skärmen upplevs som väldigt klumpiga/osmidiga. Kvaliteten på plast och stabilitet är också rätt skrangligt. Min Asus är stum, inget knarr, ingen svikt. Trycker man fingret längst ut på ena sidan av skärmen rör den sig några millimeter. LG:n är tvärtom. Hela skärmen svajar när man trycker till den och lyfter du lite i ena kanten gungar den. Det knarrar i plasten. För 12000kr ger det ingen premiumkänsla alls, man får mer tankarna på budgetskärm.

# Tog flera omstarter av PC:n för att skärmen skulle kunna visa rätt upplösning i spel. Första gångerna saknades native upplösningen som alternativ och alla spel blev "stretched" för att fylla skärmen istället.

# Kraftig bleed i övre högra hörnet, detta syns tydligt med mörk bakgrund. Alltså troligen ett skärmlotteri. Trist att tillverkarna fortsätter slarva med QC.

Om skärmen kostat runt 8000kr, hade jag lättare kunnat blunda för konstigheterna. Den är ju trots bristerna en jävligt läcker skärm, men för 12000kr förväntar man sig mer för pengarna. Blir återköp och väntan på bättre alternativ värda pengarna.

LG UltraGear 38GL950G kanske kan vara ett alternativ, men för 25000kr förväntar jag mig inga av ovanstående skavanker såklart

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Inaktiv

Gällande det omtalade flimret där skärmen slocknar för en halv sekund och tänds igen så kan jag meddela att mitt andra exemplar var felfritt på den fronten.

Upptäckte nyligen att Freesync inte fungerade på skärmen. Fick höra från en polare att Hz siffran på menyn ska ändras i takt med refreshraten, trodde den enbart visade grundinställningen då den alltid låg på 144Hz för mig. Efter många om och men med att få firmwareuppdateringen att fungera så fungerar Freesync utmärkt.
Var redan fantastiskt nöjd mer skärmen innan jag fixade detta men nu är den ännu bättre.

Om någon annan stöter på samma problem som mig med att uppdatera skärmen så gick det till såhär. Använde mig av LGs control programvara. När jag först försökte uppdatera så bad programmet mig hela tiden sätta i USB-kabeln för att fortsätta trots att den var isatt.
Såg då tipset att prova med en annan dator i en reddit post. Med den andra datorn kunde jag inte ens se uppdateringsalternativet. Anslöt då skärmen med HDMI istället för DP och då kunde jag välja uppdatera, men control programvaran bad mig fortfarande att ansluta USB-kabeln.

Efter att ha flyttat runt den mellan flera olika uttag så hittade jag äntligen ett som fungerade och skärmen uppdaterade mjukvaran från 3.00 (2.14) till 3.02 (2.16)

Permalänk
Medlem

Har G-varianten men jag får inte upp något alternativ att uppdatera skärmen. Finns det något sätt att kontrollera nuvarande version och om det finns någon uppdatering tillgänglig?
Provat koppla via DP + USB till en dator och kört Onscreen Control samt HDMI + USB till en annan dator men samma där. Ser inget alternativ om att uppdatera programvaran på skärmen.
Kan bara justera skärmen och liknande.

Permalänk
Skrivet av Chim:

Har G-varianten men jag får inte upp något alternativ att uppdatera skärmen. Finns det något sätt att kontrollera nuvarande version och om det finns någon uppdatering tillgänglig?
Provat koppla via DP + USB till en dator och kört Onscreen Control samt HDMI + USB till en annan dator men samma där. Ser inget alternativ om att uppdatera programvaran på skärmen.
Kan bara justera skärmen och liknande.

Gällde inte update bara F versionen, det kan vara det.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Gällde inte update bara F versionen, det kan vara det.

Aha så G-modellen anses som komplett från fabrik då, ingen justering behövs där..
Vet inte om jag ska ta det som något positivt eller negativt

Permalänk
Skrivet av Chim:

Aha så G-modellen anses som komplett från fabrik då, ingen justering behövs där..
Vet inte om jag ska ta det som något positivt eller negativt

Skulle ta det som positivt för inputlag var ingen vidare innan update på F versionen. Jag märkte det i alla fall.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har läst igenom det mesta i tråden men ber om ursäkt om detta diskuterats sedan tidigare.

Någon annan som har problem med displayport på F versionen?

Jag har ett 2070 Super och skärmen fungerar i ca 90% av fallen när jag sätter igång den, men i 10% av fallen så hittar den ingen input.

Värt att säga är att jag självklart inte ändrat någonting mellan gångerna. Ibland räcker det med att stänga av skärmen och slå på den igen, ibland krävs en omstart och ibland krävs att man kopplar ur både displayport och strömkabel; stänger av datorn väntar nån minut och sen kopplar in igen.

edit: kanske inte var så uppmärksam ändå märkte jag;
@Mortac var hittade du uppdaterad firmware? Hittar bara HDR och "vanliga" drivrutiner (senast uppdaterade 2019-03-06) på LG:s hemsida.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Illernos: Du beskriver ett ganska vanligt problem med Displayport generellt. Nu minns jag inget om kabeln som följde med, men den del löser den här typen av Displayort-bekymmer med en certifierad kabel. Går igenom DP-kablar här: https://www.sweclockers.com/artikel/27577

Tesat även att stänga av skärmens Deep Sleep-funktioner. Då kan du behöva kombinera med ett klassisk strömbrytare för att stänga av skärmen den vägen. Ofta löser sig den här typen av problem med att vaktmästaråterställa skärmen i vilket fall. Så strömbrytare spar en hel del meck.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding bra att veta, tack! Ska kika på en vettig kabel att investera i då först och främst.

Permalänk
Medlem

Ni som har F varianten av denna skärm, är den något ni kan rekommendera? Finns ju inga andra alternativ om man vill ha 34" Curved, IPS och Freesync2

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Illernos: Se mitt tidigare inlägg för hur du uppdaterar:

https://www.sweclockers.com/forum/post/17929006

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Ni som har F varianten av denna skärm, är den något ni kan rekommendera? Finns ju inga andra alternativ om man vill ha 34" Curved, IPS och Freesync2

Finns inget vettigt just nu. LG har en variant till som är en 38 tum och 175hz, men jag tycker inte det är värt priset.
Antingen att du avvaktar eller köper F varianten. Själv är jag jättenöjd med den.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

@Jerban: Kan bara instämma med ovan. Jag har haft skärmen (F-versionen) i snart ett halvår och jag är jättenöjd med den. Det är i mitt tycke den bästa skärmen du kan hitta i den här prisklassen om man vill ha ultrawide, och jag kommer aldrig kunna gå tillbaka till en skärm utan ultrawide igen. Det vore som att gå tillbaka till 4:3 efter man vant sig vid 16:9. Det är så underbart att ha den extra bredden framförallt i spel, och hittills så har de flesta spelen haft stöd för det.

När man ändrar upplösningen till 2560x1440 istället för 3440x1440 för att se hur det hade sett ut på en vanlig 16:9-skärm så inser man hur mycket man missar utan ultrawide. Det är en helt annan upplevelse att spela på, och inte bara i 3D-spel, utan även spel som Path of Exile, Albion Online eller något så enkelt som Heroes of Hammerwatch blir så mycket skönare att spela med all den extra bildyta man får.

Vill man gå ett steg högre så börjar kostnaden att skena iväg. Jag menar, en 38GL950G kostar mer än dubbelt så mycket. För all del om pengar inte är ett problem för dig, men tar man någon som helst hänsyn till kostnad så hade jag personligen aldrig lagt ut det dubbla för att få 4" extra med en upplösning på 3840x1600. DPI:n är ju identisk, men spelen blir också betydligt mer tungdrivna, och när skärmen är större så behöver man antagligen också ha den längre bak, så storleksskillnaden blir inte heller lika väsentlig i det avseendet. Skulle jag lägga ut 25 000 kr på en skärm så skulle jag åtminstone vilja ha ordentlig HDR på den, men 38GL950G är inget steg framåt HDR-mässigt jämfört med 34GL950F då det fortfarande är mer eller mindre oanvändbart.

När det kommer till PG35VQ så börjar vi snacka om nästan 3 gånger priset. HDR och 200 hz i all ära, men vad jag förstått så kan du inte köra skärmen i 200 hz om du använder HDR och bästa färgdjup, utan behöver då köra den i 144 hz istället. Då börjar vi plötsligt att snacka om 3 gånger priset för en skärm som är 1" större och har HDR. Är HDR värt så mycket pengar, när man dessutom får ghosting och glow på köpet (p.g.a. VA istället för IPS)? Nja, absolut inte för mig iaf. Speciellt inte med tanke på att HDR gärna skulle behöva fler zoner i panelen för att fungera optimalt, även om HDR-funktionen inte på något sätt är dålig, utan ska faktiskt ge en upplevelse. Men åter igen; priset.

34GK950F känns därför som den bästa lösningen just nu medan man inväntar HDR och/eller OLED-skärmar som fortfarande lär behöva några år till på sig att mogna. G-versionen ser jag ingen direkt anledning till att köpa eftersom man betalar mer för mindre. Jag kör själv med GeForce och Freesync och det verkar fungera utmärkt, samtidigt som man slipper låsa sig till Nvidia.

Permalänk
Medlem

@Mortac
Uppskattar ditt inlägg och har nu bestämt mig för att beställa en 34GK950F. Vågar man ta en av de som ligger i fyndhörnan på Inet? Känns som att de kan vara returnerade just på grund av att de har BLB över snittet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rezol: Alltid en risk man tar när man köper returex. Det är ju svårt att sia om. Det kan ju likväl vara någon som ångrat sig av andra anledningar, men du har ju alltid möjlighet att returnera den själv om du inte är nöjd. Min skärm har ärligt talat ganska mycket bleed, men det är trots det inget jag märker av vid vanlig användning, utan ser det egentligen bara när jag tittar efter det när bilden är väldigt mörk.

Glöm bara inte att uppdatera firmware när du får hem den, såvida skärmarna inte lanseras uppdaterade numera.

Permalänk
Medlem

@Mortac Tack för det utförliga svaret! Kommer nog bli en sådan skärm då Även fast jag blir lite osäker när man ser hur många av denna skärm det finns i fyndhörnan hos Inet

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Det har varit många produktionsfel med skärmen tyvärr, men får man en som fungerar så är den ju bra. Får väl byta den om man har otur. 2 års garanti trots allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jerban:

Ni som har F varianten av denna skärm, är den något ni kan rekommendera? Finns ju inga andra alternativ om man vill ha 34" Curved, IPS och Freesync2

34GK950F är den bästa ultrawide-skärmen under 24-25k. Jag gick från en Acer XF270HUA (27" 1440p 144Hz IPS) och ville ej göra en nedgradering i respons, input lag och bildkvalitet. Med denna skärm så behövde jag inte göra det. Nu har jag samma sak fast med wide gamut I ultra wide. Rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Instämmer med tidigare postare, är supernöjd med skärmen. Hade kanske tur med mitt exemplar men backlight bleed är okej, tror jag? Det är iallafall symmetriskt och inte utmärkande och det räcker gott för mig. Tillverkad 2019/06.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Amatörrecension

Så jag fick hem min från Inet igår, beställd för 9999:- från fyndhörnan. Också tillverkad 2019/06. Förutom att påsarna med kablar hade öppnats så visade den inga tecken på användning. Efter att jag synat den med ficklampa upptäckte jag några skrapmärken längst upp. De visade sig dock vara smuts som enkelt gick att torka bort och det var antagligen jag själv som hade orsakat fläcken. Skyddsplasten sitter till och med kvar! OSD:n sa att skärmen hade varit igång i två timmar totalt och jag har nu ökat den siffran till 14 timmar.

Har provat några blandade spel och upplevelsen är fantastisk. Det är skönt att kunna se så mycket på en gång i RTS och det är jävligt fränt att slita kroppsdelar av demoner i DOOM i ultrabrett perspektiv. Visserligen kommer jag från en TN-panel med hemsk banding så för mig är skillnaden antagligen som att prova väl behövda glasögon för första gången.

Det märks att HDR på datorskärmar har en lång väg att gå och så kanske det förblir tills vi får något med OLED eller bättre. Men måste ändå säga att det blir rätt snyggt. Videon till vänster i bilden är HDR och den högra är SDR. Vet inte hur autentisk jämförelsen är då HDR tekniskt sett var avstängt på skärmen när jag tog bilden, men jag tycker att det var ungefär så tydlig som skillnaden var.

När det kommer till spel har jag haft blandade resultat, men det kanske beror mer på spelen. Kommer fortsätta fippla med inställningar för att försöka få till HDR men om jag inte lyckas så känner jag mig ändå trygg då allt fortfarande ser förbannat bra ut även i SDR.

Att ha en böjd skärm märks av men man slutar tänka på den efter ett tag. Det känns helt enkelt bra. Tydligen är det jämna avståndet snällare mot ögonen, men kom dock ihåg att låta dem slappna av genom att titta på något långt bort då och då, oavsett skärm!

Angående backlight bleed så är det inget jag har tänkt på. Lutar jag mig framåt som nu när jag skriver eller när jag spelar ett intensivt FPS så kanske det märks när bilden är mycket mörk. Det kan dock bero på att mina ögon hamnar lite för högt upp. Från en knapp meters avstånd ser det ut som nedan. Bilden är dock betydligt svartare i verkligheten.

Måste också nämna en fruktansvärt förfulande funktion vid namn Black Stabilizer. Syftet är att öka synligheten i mörka områden för att ge ett övertag i spel, men det den verkar göra är att helt enkelt kapa en bit av botten på gråskalan. För mig var den satt till 50 från början men när jag sänker till 15 eller lägre är bilden kanon.

Kan med gott samvete starkt rekommendera den här skärmen. Jag har utan tvekan fått vad jag har betalat för. Det hade varit coolt med "äkta" HDR men som alla säger så är det inget att gå efter i dagsläget. Foten är förresten lite svajig så skaffa en tredjepartsarm om du tror att det kommer vara ett problem.

Vill du hellre ha VA-panel? MSI har en som snart kommer till Sverige och som verkar vara nästan lika bra.
Vill du ha den absolut högsta bildkvaliteten som finns just nu? LG C9 ser faktiskt inte ut att vara en helt dum idé.
Trots att det är en TV.

Nu har jag snart lagt två timmar på att skriva detta istället för att spela (och äta middag). Klart slut!

Edit:
Läste mer om buggen med black crush. På sweclockers-recensionen står det att den uppstår när man bläddrar över sRGB-alternativet i OSD-inställningarna, för mig och många andra kommer den (också? Vågar inte testa) när skärmen har slagit över till HDR och sen tillbaka. Först räckte inte en omstart men efter en fabriksåterställning och sedan en omstart till så funkar allt som det ska igen. Efter en visit på lagom.nl har jag nu kommit fram till att standardinställningen för Black Stabilizer är 50 och det är där eller eventuellt på 45 den bör stå. I och med fabrikskalibreringen så behöver man nog inte röra Picture Adjust-inställningarna speciellt mycket, utan det man faktiskt har nytta av ligger under Game Adjust.
Lite jobbig bugg men överkomligt och förhoppningsvis åtgärdas den med en framtida uppdatering av firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Så jag fick hem min från Inet igår, beställd för 9999:- från fyndhörnan. Också tillverkad 2019/06. Förutom att påsarna med kablar hade öppnats så visade den inga tecken på användning. Efter att jag synat den med ficklampa upptäckte jag några skrapmärken längst upp. De visade sig dock vara smuts som enkelt gick att torka bort och det var antagligen jag själv som hade orsakat fläcken. Skyddsplasten sitter till och med kvar! OSD:n sa att skärmen hade varit igång i två timmar totalt och jag har nu ökat den siffran till 14 timmar.

Har provat några blandade spel och upplevelsen är fantastisk. Det är skönt att kunna se så mycket på en gång i RTS och det är jävligt fränt att slita kroppsdelar av demoner i DOOM i ultrabrett perspektiv. Visserligen kommer jag från en TN-panel med hemsk banding så för mig är skillnaden antagligen som att prova väl behövda glasögon för första gången.

Det märks att HDR på datorskärmar har en lång väg att gå och så kanske det förblir tills vi får något med OLED eller bättre. Men måste ändå säga att det blir rätt snyggt. Videon till vänster i bilden är HDR och den högra är SDR. Vet inte hur autentisk jämförelsen är då HDR tekniskt sett var avstängt på skärmen när jag tog bilden, men jag tycker att det var ungefär så tydlig som skillnaden var.

https://i.imgur.com/GPxYTXC.jpg

När det kommer till spel har jag haft blandade resultat, men det kanske beror mer på spelen. Kommer fortsätta fippla med inställningar för att försöka få till HDR men om jag inte lyckas så känner jag mig ändå trygg då allt fortfarande ser förbannat bra ut även i SDR.

Att ha en böjd skärm märks av men man slutar tänka på den efter ett tag. Det känns helt enkelt bra. Tydligen är det jämna avståndet snällare mot ögonen, men kom dock ihåg att låta dem slappna av genom att titta på något långt bort då och då, oavsett skärm!

Angående backlight bleed så är det inget jag har tänkt på. Lutar jag mig framåt som nu när jag skriver eller när jag spelar ett intensivt FPS så kanske det märks när bilden är mycket mörk. Det kan dock bero på att mina ögon hamnar lite för högt upp. Från en knapp meters avstånd ser det ut som nedan. Bilden är dock betydligt svartare i verkligheten.

https://i.imgur.com/pMYxX7s.jpg

Måste också nämna en fruktansvärt förfulande funktion vid namn Black Stabilizer. Syftet är att öka synligheten i mörka områden för att ge ett övertag i spel, men det den verkar göra är att helt enkelt kapa en bit av botten på gråskalan. För mig var den satt till 50 från början men när jag sänker till 15 eller lägre är bilden kanon.

Kan med gott samvete starkt rekommendera den här skärmen. Jag har utan tvekan fått vad jag har betalat för. Det hade varit coolt med "äkta" HDR men som alla säger så är det inget att gå efter i dagsläget. Foten är förresten lite svajig så skaffa en tredjepartsarm om du tror att det kommer vara ett problem.

Vill du hellre ha VA-panel? MSI har en som snart kommer till Sverige och som verkar vara nästan lika bra.
Vill du ha den absolut högsta bildkvaliteten som finns just nu? LG C9 ser faktiskt inte ut att vara en helt dum idé.
Trots att det är en TV.

Nu har jag snart lagt två timmar på att skriva detta istället för att spela (och äta middag). Klart slut!

Kul att du är nöjd, och alltid trevligt med en mini recension =)!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert 📺

@Rezol: Väl skrivet och bra jobb med att tweaka fram en fungerande inställning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Recension

Intressant och bra text! Fick mig att beställa en från fyndhörnan jag också för 9999:- (komplett med alla tillbehör) tillsammans med ett 5700XT Red Devil då mitt R9 Fury kommer få det jobbigt annars

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F