En fråga angående Torrenting som svensk i Spanien!

Permalänk

En fråga angående Torrenting som svensk i Spanien!

Jag har läst att det ska vara lagligt att ladda ner, men inte att ladda upp kopieringsskyddat material i Spanien. Innebär detta att jag som svensk kan ladda ner kopieringsskyddat material fritt så länge jag är i Spanien? Skulle detta fortfarande gälla om jag enbart använde mig av en VPN i Spanien och inte var där fysiskt? Jag läste på wikipediasidan om OpenVPN att "man se ex Webb-TV via streaming som om man vore "hemma", trots att det egentligen bara går att se i landet "hemma" och man fysiskt är "borta". Rent juridiskt är man "hemma" trots man är "borta" och hemmanätverket utgör förutsättningen". Jag planerar dock att använda en vanlig VPN som jag har betalat för.

Permalänk
Medlem

En torrent är väl byggd så att du delar med dig samtidigt som du laddar ner?

Sen har vi det här med införsel av i Sverige illegala varor som råkar vara legala utomlands. Som inte är ok.

Sen har vi gemensamma EU regler...

Så nä, skaffa bara några streaming konton som alla andra o se nytt på bio.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Juridiskt sett är det ju där du är som gäller som regel, sedan finns det undantag där om du gör något emot något/någon i ett annat land kan det bli tal om att följa de lagarna etc.

Din nationalitet har ingen bäring på vad som är lagligt eller olagligt när du är i ett annat land.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Men om man inte Torrentar då och bara laddar ner? Om man laddar ner genom en VPN från Spanien bör det väl vara juridiskt ok, eller?

Permalänk
Medlem

Gör du det i Sverige så är det olagligt.

Permalänk
Medlem

Även om det är en juridisk gråzon,vilket jag ändå tvivlar på att det är, så hade det ändå inte hjälpt om nu filmbolagen får för sig att du nu ska få betala för dina hyss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav Abrahamsson:

Men om man inte Torrentar då och bara laddar ner? Om man laddar ner genom en VPN från Spanien bör det väl vara juridiskt ok, eller?

Att trafiken går via andra länder gör ingen skillnad, det gör det redan, det är där du är fysiskt som avgör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Juridiskt sett är det ju där du är som gäller som regel, sedan finns det undantag där om du gör något emot något/någon i ett annat land kan det bli tal om att följa de lagarna etc.

Din nationalitet har ingen bäring på vad som är lagligt eller olagligt när du är i ett annat land.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite oklart om detta säger det ena eller andra här, första stycket verkar lite antyda det, andra motsäger det.

Men bara för att förtydliga vad jag gissar avsågs, samt hur det faktiskt är: Jo, det finns handlingar som är fullt lagliga i ett annat land men som fortfarande kommer klassas som kriminell handling även utförd i det landet, samt såklart i Sverige, såvida du är svensk.

Knappast troligt att småskalig digital kaparverksamhet faller under den principen dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Lite oklart om detta säger det ena eller andra här, första stycket verkar lite antyda det, andra motsäger det.

Men bara för att förtydliga vad jag gissar avsågs, samt hur det faktiskt är: Jo, det finns handlingar som är fullt lagliga i ett annat land men som fortfarande kommer klassas som kriminell handling även utförd i det landet, samt såklart i Sverige, såvida du är svensk.

Knappast troligt att en storskalig digital kaparverksamhet faller under den principen dock.

Vad menar du?
Första stycket säger att det är vart du är fysiskt som avgör vilka lagar du faller under, det finns dock undantag som exempelvis någon tar sig in på CIA servrar i USA, USA begär då utlämning och du döms enligt deras om du blir utlämnad.

Andra stycket klargör att din nationalitet (dvs ditt medborgarskap, svensk, dansk, ryss etc) inte spelar in om du är i ett annat land än ditt hemland och gör något som är olagligt eller lagligt där. Länder med laglig marijuana, prostitution etc eller saker som är lagliga här men inte i de på andra ställen som förtal av vissa kungliga, vissa religiösa regler så som avbildningar etc. Du lyder under de lagar där du är, inte vart du är ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller sprider upphovsrättsskyddat material.

Tråd låst.