Felsökning av PSU: Kan jag köra paperclip-metoden utan moderkortskabeln?

Permalänk
Medlem

Felsökning av PSU: Kan jag köra paperclip-metoden utan moderkortskabeln?

Hej

Jag byggde nyligen ihop en dator, men den ville inte starta. När jag slog på den klickade något relä i nätaggregatet och chassifläktarna snurrade, men strax efter klickade det igen och fläktarna stannade.
Jag kollade att alla kablar var anslutna och testade samma sak igen, med samma resultat.

Nu kopplade jag bort allt från moderkortet, med undantag av CPU och fläktar, men det blir absolut ingen reaktion när jag försöker starta datorn, inte ens klickandet.

Jag tänkte kolla om nätaggregatet fungerar och hittade ett test som involverar att ta ett gem eller en kabel och koppla mellan två kontakter på moderkortets strömkabel, men jag lyckas inte få loss kabeln från moderkortet. Jag antar att jag kan göra samma sak fast direkt i nätaggregatet. Jag vet dock inte vilka pins jag ska koppla mellan.
Nätaggregatet är ett Corsair SF450, som jag köpte ”nytt i öppnad förpackning”, därav har jag misstankar att det är trasigt.

TLDR: Min fråga är alltså vilka pins på nätaggregatet jag kopplar ett gem eller liknande mellan för att få fläktarna att snurra (om det inte är trasigt dvs).

Tack på förhand!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Innan du börjar mecka med sånt skulle jag rekommendera att du bygger ihop datorn en gång till utanför chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gissningsvis har du inte satt i distanser eller missat något annat, därmed har det blivit en kortslutning och en poly fuse har gått, det kommer ta en stund innan det då funkar att starta.
Som Dax säger så är det bättre att du monterar ihop datorn utanför chassit eller att du går igenom allt igen innan du börjar försöka något sådant.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Hej

Jag byggde nyligen ihop en dator, men den ville inte starta. När jag slog på den klickade något relä i nätaggregatet och chassifläktarna snurrade, men strax efter klickade det igen och fläktarna stannade.
Jag kollade att alla kablar var anslutna och testade samma sak igen, med samma resultat.

Nu kopplade jag bort allt från moderkortet, med undantag av CPU och fläktar, men det blir absolut ingen reaktion när jag försöker starta datorn, inte ens klickandet.

Jag tänkte kolla om nätaggregatet fungerar och hittade ett test som involverar att ta ett gem eller en kabel och koppla mellan två kontakter på moderkortets strömkabel, men jag lyckas inte få loss kabeln från moderkortet. Jag antar att jag kan göra samma sak fast direkt i nätaggregatet. Jag vet dock inte vilka pins jag ska koppla mellan.
Nätaggregatet är ett Corsair SF450, som jag köpte ”nytt i öppnad förpackning”, därav har jag misstankar att det är trasigt.

TLDR: Min fråga är alltså vilka pins på nätaggregatet jag kopplar ett gem eller liknande mellan för att få fläktarna att snurra (om det inte är trasigt dvs).

Tack på förhand!

Det där klickljudet är bara normalt i SF-serien.
Satte nyligen ihop en mITX-dator till lillbrorsan med SF600 V2 och det har samma distinkta klickljud från ett relä vid på och avstängning. Blev lite konfunderad då jag inte haft det förut i något nätagg, googlade lite snabbt och såg att det som sagt är normalt.

https://smallformfactor.net/reviews/corsair-sf600-review-new-... (under noise)
"When the PSU turns on and when it turns off there is a distinct relay click.
Many other PSUs do this and it is nothing to be worried about."

https://forum.corsair.com/v2/showthread.php?t=127387&t=127387
"Newer PSUs do this because you have a relay that essentially switches power from the +5VSB to the normal +5V between the off and on modes of the PSU."

Här har du en guide för att testa nätagget, om det nu skulle vara trasigt ändå:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/712848-starta-nataggre...

För att få bort 24-pinnaren från moderkortet så tryck in den lilla spärren/låsklacken och dra uppåt bara, ibland får man vicka lite fram o tillbaka. Dra inte i själva kabeln bara, utan i huvudet samtidigt som du håller in spärren.

Vad har du för komponenter i övrigt?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Grön kabel och valfri svart på nätagget. mot allas rekommendationer skulle jag testa detta först om jag misstänker nätagget då ett dåligt nätagg kan förstöra mycket dyrare komponenter. hellre ett nätagg för en tusenlapp än att råka förstöra något mycket dyrare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Grön kabel och valfri svart på nätagget. mot allas rekommendationer skulle jag testa detta först om jag misstänker nätagget då ett dåligt nätagg kan förstöra mycket dyrare komponenter. hellre ett nätagg för en tusenlapp än att råka förstöra något mycket dyrare.

Fast detta säger bara om nätagget startar eller ej, utan load och kunskap kommer du inte kunna avgöra något direkt mer än det?
Och startar det inte så gör det ingen skillnad i om det är inkopplat och startar det vet du inte om något är fel, eventuellt kan du kolla spänningarna men som sagt utan load lär det inte ge mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Mina andra komponenter är:

NCASE M1 V6
ASUS EX GTX1070 O8G
i7 4790K
Gigabyte Z97N Gaming 5
2x8GB Ballistix Sport 1600MHz
Crucial MX500
Noctua U9S

GPU, CPU, moderkort och minnen köpte jag begagnat i marknaden här.
Grafikkortet fungerade innan jag tog med mig det hem, men övriga komponenter har jag inte sett fungera med egna ögon. Jag litar på att säljarna var ärliga, men komponenterna kan förstås ha skadats när de skickades.

Det är typiskt att jag råkar ut för krångel när jag valt att bygga i ett litet chassi.

@D-ryd Jag vet att jag ska trycka in spärren på sidan, men problemet är att kontakten sitter så hårt ändå. Jag ser hur moderkortet ger efter när jag försöker dra ut den, vilket gör mig rädd att jag ska bryta av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM