IKEA Trådfri rullgardiner, Fyrtur och Kadrilj

Permalänk
Medlem

Var förbi Ikea Barkarby igår och de hade typ 3-4st av de smalaste modellerna i lager (osäker om det var 60 eller 80cm?).

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

Köpte en 120 i Jönköping idag fanns 9 kvar efter jag tog min vid lunchtid.
Har inte lyckats para repeatern men fjärren lyckades jag få in.
Kan ju vara fel på repeatern har försökt i 2 timmar med den nu utan att lyckas.

Svåra och få tag i kan man säga satt upp på att dom skulle maila mig när dom kom in i Linköping
Fick ett mail i onsdags att dom kom in på morgonen någon gång kollar lagret vid lunch och då fanns det inga kvar.

Bara tur att jag var i Jönköping idag på andra ärenden och kolla hemsidan att det skulle finnas 10 i lager så vara bara att skynda sig in och ta en.

Bara jag får det att funka som jag vill så kan det bli en till uppe vid tv rummet men funderar på en som släpper in lite ljus då och inte blir hel mörk.

Så en paus på parande, så får jag ta tag i det imorgon igen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har inte lyckats para repeatern men fjärren lyckades jag få in.
Kan ju vara fel på repeatern har försökt i 2 timmar med den nu utan att lyckas.

Testa att starta om IKEA gateway - fungerade för mig när jag inte kunde lägga till repeatern.

Skrivet av vinylens:

Svåra och få tag i kan man säga satt upp på att dom skulle maila mig när dom kom in i Linköping
Fick ett mail i onsdags att dom kom in på morgonen någon gång kollar lagret vid lunch och då fanns det inga kvar.

Jag var själv i Linköping och handlade 2st 100cm vid öppning i Onsdags, även de var slut vid lunch.

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på dessa innan och hade glömt bort den men nu blev jag ju sugen igen (när den nu kommer till min Ikea dvs. En fråga som någon här kanske kan svara på som lyckats få hem den. Längden på gardinen är ju ohyggligt lång på just den modellen som jag har tänkt på (120x195) stannar den automatiskt när den når "marken" eller en kant? Kan man ställa in så den bara går en viss längd? Mitt fönster är ju inte 195cm högt liksom

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Kan man ställa in så den bara går en viss längd?

Korrekt

Permalänk
Medlem

Löste installationen genomföljande
1. Släppte kontrollen från appen.
2. Reseta kontrollen och repeater.
3. La till kontrollen igen vilket gick väldigt fort denna gång.
4. Para kontrollen med repeatern.
5. stoppa batteriet i rullgardinen.
6. para kontrollen med rullgardinen.
7. rulla ner gardinen till den max längd man vill ha den och dubbelklicka på en av knapparna på rullgardinen(upp eller ner) så sparar den max läget.

Efter det så funkar den både i appen och med kontrollen

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inhandlade Kadrilj 80cm igår. 2 stycken. Eftersom vi är tummen mitt hand familjen så brukar allt borrande vara det som skapar störst problem. Men det var Easy Peasy.

Sen började ju strulet. Hittade ingen vettig instruktion i materialet som kom med hur man skulle mecka in det i sin Ikea Smart Home app. Hittade heller ingen vettig instruktion om hur man skulle länka in två gardiner.... (Kan ha missat det i den otydliga dokumentationen)

Vi höll nog på i 1,5 h med att få till det. Men tack vare https://www.youtube.com/watch?v=eDayNByg-PY&vl=sv så fick vi en fungerande instruktion att följa! Men trots de tog det oss alltså ca 1,5 h att få ihop det. Videon tar upp alla problem man får.

Det jag lärde mig var Tålamod, 30 SEK kan vara 2 minuter eller mer och stoppa inte i bägge batterierna samtidigt rullgaridinerna när dom skall paras ihop. När vi parade ihop gardin 2 så sa enheterna att dom var parade men Smart Home appen sa att det var error när den skulle läggas till. Efter vi hade fått upp gardin 1, parat ihop gardin 2 med samma fjärrkontroll, och vi hade fått ytterligare felmeddelande i Home appen. Då började vi käka kvällsmat. 20 min senare startade appen och allt var på plats och fungerade. Skit i att appen säger nått är fel. Så länge enheterna pratar med varandra så synkas dom ihop.

En sak som folk kommer förstöra i dessa gardiner är ju batterilösningen. Extremt flimisig.

Efter att ha satt upp dessa så undrar jag om inte den begränsade tillgången är för att Ikea support inte skall bli nerringda av folk som inte får ihop det.

Permalänk
Medlem

@Oxies Husse: Förklarar varför de har varit helt slut i Malmö ett långt tag. Vissa människor i denna staden är extremt tröga.

Permalänk
Medlem

För er som inte uppdaterar er Ikea flik med Fyrtur varje dag som mig så finns nu den största 140cm gardinen att beställa online. Dock är deras sida så dålig att jag inte lyckas själv men någon annan kanske har mer tur med den.

Jag kan inte beställa till närmsta Ikea butik och via postmord så finns bara något stället i Uppsala och Stockholm att välja på. Är ju bara 60 mil att åka för att hämta men riktigt så desperat är jag inte nu mitt i vintern. Är det samma när solen kommer fram igen om ett halvår får man väl kanske tänka om dock!

Permalänk
Medlem

Ser ut som att flera storlekar finns inne nu. Frågan är skall man beställa nu eller hoppas på black friday deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

För er som inte uppdaterar er Ikea flik med Fyrtur varje dag som mig så finns nu den största 140cm gardinen att beställa online. Dock är deras sida så dålig att jag inte lyckas själv men någon annan kanske har mer tur med den.

Jag kan inte beställa till närmsta Ikea butik och via postmord så finns bara något stället i Uppsala och Stockholm att välja på. Är ju bara 60 mil att åka för att hämta men riktigt så desperat är jag inte nu mitt i vintern. Är det samma när solen kommer fram igen om ett halvår får man väl kanske tänka om dock!

Verkar inte finnas i lager tyvärr. Bara ser ut så på hemsidan. IKEA har bytt ”system” precis och det är något fel. Ringt och researchat allt jag kan. Är tydligen FEBRUARI som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Ja, februari sa de ju för ett år sen med så de kanske bara var lite otydliga med vilket år de menade!

Permalänk

Sugen på Fyrtur som finns online men går inte att beställa och slut på närmsta varuhusen 😥

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Undrar om det är möjligt att montera dessa på själva fönstret. Tänker mig då att det blir en snyggare lösning och att de gör att öppna fönstret smidigt.

Har för mig att jag har sätt någon adapter som man gänger på skälva fönstret men minns inte vart.

Någon som känner till detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag provade en idag. Dock är ju längden precis för kort för att täcka en glasdörr eller ett full långt fönster. Skulle behöva typ 10cm till.
Kom dock på att max längden styrs som ett relativt läge mot när den tror att den är i upphissat läge, så om man stoppar den för tidigt så fortsätter den att rulla ut sig motsvarande längd i maxläget. Detta kan ge typ 2-3cm till men inte mer.
Någon som sett något bra trick för att få mjukvaran att fortsätta förbi maxlängden?

Permalänk
Medlem

Jag lyckades knipa 3st 120cm fyrtur i helgen. Lyckats installera dom utan större problem.
Och även fått in dom i min Google Home app (med tillhörande mini+nest mini utrspridda i lägenheten)

Men tycker inte jag på något självklart sätt får Google Home voice kommande att styra dom.
Kan inte styra dom manuellt i Google Home appen. bara i IKEA Home appen. Så är röst-styrning som gäller via google verkar det som.

Någon som hittat några tips&tricks för att få röst-styrning via Google Home att funka optimalt med fyrtur rullgardinerna?

Vad säger man egentligen för att det ska vara korrekt och gardinerna ska gå upp och ner? Får inte riktigt något att funka.

Min setup av Fyrtur:
Rum#1 Sovrum
1st Fyrtur

Rum#2 Vardagsrum
2st Fyrtyr (vill med rösten få dessa att gå upp/ner samtidigt)
Har lyckats parkoppla dessa till samma signal repeater och fjärrkontroll

tack på förhand.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

IKEA har inte skrivit ut vad måtten är när gardinen är helt uppfälld. Det vill säga från överkanten till där gardinen börjar i läget som på nedan bild. Skulle vara guld värt om någon kunde mäta.

Permalänk
Medlem

@Handa: Fick äntligen tag på en 140cm variant när den äntligen kom i lager här i Göteborg. Den är ganska exakt 93mm där. Sen sticker fästet upp 7,5mm med där man monterar det ifall det är mot tak eller så och det spelar roll. Annars kan man kanske hitta på en annan lösning för fäste där man kan bli av med den biten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Handa:

IKEA har inte skrivit ut vad måtten är när gardinen är helt uppfälld. Det vill säga från överkanten till där gardinen börjar i läget som på nedan bild. Skulle vara guld värt om någon kunde mäta.
https://i.imgur.com/A0qcFdK.png

Jag mäter också 93mm. (+fästet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

@Handa: Fick äntligen tag på en 140cm variant när den äntligen kom i lager här i Göteborg. Den är ganska exakt 93mm där. Sen sticker fästet upp 7,5mm med där man monterar det ifall det är mot tak eller så och det spelar roll. Annars kan man kanske hitta på en annan lösning för fäste där man kan bli av med den biten.

Skrivet av anon257891:

Jag mäter också 93mm. (+fästet)

Underbart, tack för det! Väldigt tajt i och med höga fönster så blir lite velande nu.

Permalänk
Medlem

@Handa: Jag är precis i samma sits att det kan bli lite för tajt för att man ska kunna öppna fönstret. Har velat under några dagar, men jag noterar också att höjden är ju faktiskt lite mindre där rullen är än jämfört med sidorna där ramen finns. Kanske hjälper de här extra millimetrarna?

Permalänk
Medlem

Snyggt. Någon som vet om man kan tidsstyra dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fishcat:

Snyggt. Någon som vet om man kan tidsstyra dem?

Klart du kan tidsstyra dom. Bara att schemalägga i Ikea appen. Du kan till och med ställa in hur många procent rullgardinen ska fällas upp eller ner.0 - 100 procent.

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Info:

Klart du kan tidsstyra dom. Bara att schemalägga i Ikea appen. Du kan till och med ställa in hur många procent rullgardinen ska fällas upp eller ner.0 - 100 procent.

Tackar!

Permalänk
Inaktiv

@fishcat:
Nackdelen med IKEA-appen är att du enbart kan tidsstyra: inget astro-ur!
dvs du kan inte välja t.ex. "solnedgång" och styra på det, utan enbart klockslag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@fishcat:
Nackdelen med IKEA-appen är att du enbart kan tidsstyra: inget astro-ur!
dvs du kan inte välja t.ex. "solnedgång" och styra på det, utan enbart klockslag

Uppfattat!

Permalänk
Medlem

Har haft en 120cm Fyrtur i sovrummet i några månader nu och är svinnöjd. Att para den med Ikea gatewayen var ett helvete men när det väl var klart så...

Nu står jag dock inför nästa utmaning: Nya lägenheten kommer har fönster på 155cm. Har det snackats nåt om bredare modeller av Fyrtur framöver eller behöver jag titta någon annanstans?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Har haft en 120cm Fyrtur i sovrummet i några månader nu och är svinnöjd. Att para den med Ikea gatewayen var ett helvete men när det väl var klart så...

Nu står jag dock inför nästa utmaning: Nya lägenheten kommer har fönster på 155cm. Har det snackats nåt om bredare modeller av Fyrtur framöver eller behöver jag titta någon annanstans?

Kanske det här kan vara en lösning för dig: https://www.m.nu/rullgardin-markis-433mhz/motorisera-rullgard...

Finns längst ned guider för hur det går till.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske det här kan vara en lösning för dig: https://www.m.nu/rullgardin-markis-433mhz/motorisera-rullgard...

Finns längst ned guider för hur det går till.

något att tänka på om man väljer 433mhz, du kan inte ställa dom att åka en viss %, det är endas upp/ner 100% som gäller.
Visst det går ta sig runt genom scener osv men det är inte värt strulet jämfört med kostnaden att gå på en med z-wave istället om man vill kunna ställa att den bara ska åka upp 20% etc. (testade själv 433mhz innan jag skiftade tlll z-wave efter stört mig som sjutton på att man inte kunde ställa gardinen som man ville)

Sedan kan det vara bra att veta att motorerna fån m.nu inte har samma hastigheter även om du köper dom i paket med 2 eller 3 motorer.
det går till viss del ta sig runt med motstånd osv men gör man inte det kan det skilja närmare en meter och då tappar man meningen med funktionen att ställa två fönster på 20% om båda har samma kontroller, (ser inget vidare ut när ett är halvvägs och det andra är 90& öppet)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Köpte en till slut. Var inte så krångligt att koppla som folk har skrivit på nätet. Dock mäkta besviken över att Ikeas Gateway "Trådfri" ironiskt nog inte alls är trådlös utan kräver en fysisk nätverkskabel inkopplad mot routern. Kopplingen mot Google Home gick också smidigt, men när jag sa åt den att dra ner gardinen till 50 % så svarade den med att den skulle dra den till 46 %?! Den verkar inte förstå procentangivelser alls, däremot funkar det med att säga dra ner gardinen till "hälften" eller "tre fjärdedelar" osv.

Edit: Det visade sig att ordet "till" är viktigt. Dra ner gardinen 70 % - nej. Dra ner gardinen TILL 70 % - ja.