Permalänk
Medlem

Funderar på att göra en typ... "gamepad" med lite lättare switchar av en Cospad från kprepublic. Långskott, men kan ju hända att nån har nån bra input på tänkbara layouter. Här är möjligheterna och nederst en variant jag hittade på nu.

Störrre: https://i.imgur.com/VglGuij.jpg

Permalänk
Medlem

Går och funderar på att beställa ett Varmilo tangentbord. Osäker ännu på om jag vill ha tkl eller fullstort. Någon som har bra input gällande dessa? Är det värt priset (ligger på mellan 1490 och 1790 på maxgaming) eller ska man titta på något annat märke?

Permalänk
Medlem

Hur taggade är ni på GMK Phosphorous? Finns ett NORDE-kit och Group Buy startar den 4:e. Woop WOOP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeshu:

Går och funderar på att beställa ett Varmilo tangentbord. Osäker ännu på om jag vill ha tkl eller fullstort. Någon som har bra input gällande dessa? Är det värt priset (ligger på mellan 1490 och 1790 på maxgaming) eller ska man titta på något annat märke?

Skulle rekommendera dom väldigt mycket. Om du inte är nöjd med urvalet där, kolla in varmilo.com. De har en tjänst där du kan välja allt från vilka switchar du vill ha individuellt per tangent, bakgrundsbelysning, vilka keycaps du vill ha, färg på tangentbordet, numera även egen gravyr på olika ställen på tangentbordet... Snart även Kailh-switchar.

Det blir inte dyrare inklusive frakt. Antagligen billigare. Varmilo ligger ju i Tyskland som vi alla vet..

Dom är kända för att vara väldigt bra. Välgjorda, välsmorda, bra ljuddämpning, bra känsla. Vill du ha nåt lite billigare så kolla på https://www.maxgaming.se/leopold - dom typ samma.

Leopold och Varmilo är typ de bästa du kan få utan att köpa nåt "custom".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeshu:

Går och funderar på att beställa ett Varmilo tangentbord. Osäker ännu på om jag vill ha tkl eller fullstort. Någon som har bra input gällande dessa? Är det värt priset (ligger på mellan 1490 och 1790 på maxgaming) eller ska man titta på något annat märke?

Mitt allra första tangentbord är ett Varmilo VA88M och kan utan tvekan säga att jag älskar det! Vågar inte byta för att jag lätt kommer att bli besviken samt att jag fortfarande är brutalt nöjd. Valde med MX Brown. Från början hade jag det svårt att veta vad jag gillade så beställde hem ca 4-5 olika tangentbord men behöll detta.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av phedd:

Funderar på att göra en typ... "gamepad" med lite lättare switchar av en Cospad från kprepublic. Långskott, men kan ju hända att nån har nån bra input på tänkbara layouter. Här är möjligheterna och nederst en variant jag hittade på nu.

https://i.imgur.com/Wokl6cl.jpg

Störrre: https://i.imgur.com/VglGuij.jpg

Beror ju lite på vad du ska spela, men det känns som de fattas en rad under WASD och att det kommer bli jobbigt att använda space,ctrl, shift med mera för att layouten dels diffar mot staggered och dels har en rad för lite. :/

Du har inte funderat på att köpa en vänsterdel av typ Quefrency, Viterbi, nyquist eller liknande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phedd:

Funderar på att göra en typ... "gamepad" med lite lättare switchar av en Cospad från kprepublic. Långskott, men kan ju hända att nån har nån bra input på tänkbara layouter. Här är möjligheterna och nederst en variant jag hittade på nu.

https://i.imgur.com/Wokl6cl.jpg

Störrre: https://i.imgur.com/VglGuij.jpg

Jag gjorde såhär: http://www.sweclockers.com/galleri/14349-ett-gaming-tangentbo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Skulle rekommendera dom väldigt mycket. Om du inte är nöjd med urvalet där, kolla in varmilo.com. De har en tjänst där du kan välja allt från vilka switchar du vill ha individuellt per tangent, bakgrundsbelysning, vilka keycaps du vill ha, färg på tangentbordet, numera även egen gravyr på olika ställen på tangentbordet... Snart även Kailh-switchar.

Det blir inte dyrare inklusive frakt. Antagligen billigare. Varmilo ligger ju i Tyskland som vi alla vet..

Dom är kända för att vara väldigt bra. Välgjorda, välsmorda, bra ljuddämpning, bra känsla. Vill du ha nåt lite billigare så kolla på https://www.maxgaming.se/leopold - dom typ samma.

Leopold och Varmilo är typ de bästa du kan få utan att köpa nåt "custom".

Skrivet av Dashio:

Mitt allra första tangentbord är ett Varmilo VA88M och kan utan tvekan säga att jag älskar det! Vågar inte byta för att jag lätt kommer att bli besviken samt att jag fortfarande är brutalt nöjd. Valde med MX Brown. Från början hade jag det svårt att veta vad jag gillade så beställde hem ca 4-5 olika tangentbord men behöll detta.

Tackar för bra input! Får nog bli ett Varmilo när plånboken tillåter.

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Mitt allra första tangentbord är ett Varmilo VA88M och kan utan tvekan säga att jag älskar det! Vågar inte byta för att jag lätt kommer att bli besviken samt att jag fortfarande är brutalt nöjd. Valde med MX Brown. Från början hade jag det svårt att veta vad jag gillade så beställde hem ca 4-5 olika tangentbord men behöll detta.

Precis samma för mig. Köpte hem massa tangentbord, men när jag fick min Varmilo VA88M blev jag supernöjd, också med MX Brown. Haft den i över 2 år nu, jobbar med den dagligen (programmering) och aldrig känt behovet av att byta. Eller, köpte en till förra året för att testa Silent Red-switchar men inget slog MX Brown så den sålde jag snabbt.

Rekommenderar också starkt detta tangentbord! Den kanske inte har miljarder med fancy funktioner för att programmera om och liknande, men det som finns är klockrent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur mycket skillnad gör det om man smörjer in sina switches? Blir det mindre friktion avsevärt om man har röda cherry mx? Hur stor är risken att något går fel om man inte lött av switchar tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Hur taggade är ni på GMK Phosphorous? Finns ett NORDE-kit och Group Buy startar den 4:e. Woop WOOP!

Så pass taggad så jag redan lagt order! Gillar det verkligen.

https://mykeyboard.eu/catalogue/gmk-phosphorous-core-kit_1302...
https://mykeyboard.eu/catalogue/gmk-phosphorous-space-kit_130...
https://mykeyboard.eu/catalogue/gmk-phosphorous-numpad-kit_13...
https://mykeyboard.eu/catalogue/gmk-phosphorous-nordeuk-kit_1...
https://mykeyboard.eu/catalogue/gmk-phosphorous-40s-kit_1298/

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se: My man!

Sitter och klurar på om jag ska unna mig spacebars-kittet. 23 EU för en spacebar känns dock smaskigt

Permalänk

Tjenare, någon som vet vart man kan få tag i custom keycapsets med nordic layout?? Dom jag har hittat har bara varit vanliga vita eller svarta och det är jag inte sugen på.

Visa signatur

Ta inte livet på för stort allvar, du kommer inte ur det levande ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuppetPuppet:

Tjenare, någon som vet vart man kan få tag i custom keycapsets med nordic layout?? Dom jag har hittat har bara varit vanliga vita eller svarta och det är jag inte sugen på.

Kanske detta?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@dorf_se: My man!

Sitter och klurar på om jag ska unna mig spacebars-kittet. 23 EU för en spacebar känns dock smaskigt

Man kan inte ha för många GMK set! De kommer hålla många år framöver. Jag har dessutom skaffat förvaring så jag lätt kan byta.
https://mykeyboard.eu/catalogue/jtk-keycaps-tray_1117/

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

Kanske detta?

Mycket som var out of stock, men fanns ju en del. har du någon produkt från dom?

Visa signatur

Ta inte livet på för stort allvar, du kommer inte ur det levande ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuppetPuppet:

Mycket som var out of stock, men fanns ju en del. har du någon produkt från dom?

GMK är enligt mig det bästa du kan köpa idag. Mykeyboard.eu är mellanhand. Båda är topp, bara handla. Det som säljs idag är i gruppköp så allt finns inte tillgängligt. Passa på medan det finns!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

GMK är enligt mig det bästa du kan köpa idag. Mykeyboard.eu är mellanhand. Båda är topp, bara handla. Det som säljs idag är i gruppköp så allt finns inte tillgängligt. Passa på medan det finns!

Brukar det ta lång tid innan dom får in det igen??

Visa signatur

Ta inte livet på för stort allvar, du kommer inte ur det levande ändå

Permalänk
Medlem

@MuppetPuppet: Det handlar inte om att få in. Du köper en bokning så att säga. Alla kiten har ett mål för antal sålda, ex 150 core kits osv När GBn är slut skickas en order för tillverkning och sen skickas grejerna ut till respektive mellanhänder och sedan vidare till oss köpare. Jag tippar på att det här ligger uppe under typ hela oktober och sen får vi våra caps (om det går igenom) i typ januari.. ish?

De grejer som är out of stock är troligtvis gamla group buys eller kanske kommande. Det är rätt sällan de kommer tillbaka som jag förstått det.

Har jag rätt om jag säger såhär?

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

@MuppetPuppet: Det handlar inte om att få in. Du köper en bokning så att säga. Alla kiten har ett mål för antal sålda, ex 150 core kits osv När GBn är slut skickas en order för tillverkning och sen skickas grejerna ut till respektive mellanhänder och sedan vidare till oss köpare. Jag tippar på att det här ligger uppe under typ hela oktober och sen får vi våra caps (om det går igenom) i typ januari.. ish?

De grejer som är out of stock är troligtvis gamla group buys eller kanske kommande. Det är rätt sällan de kommer tillbaka som jag förstått det.

Har jag rätt om jag säger såhär?

okej då hänger jag med lite. Många säger ju att pbt är bättre än abs, men som sagt jag är väldigt ny på det här.

Visa signatur

Ta inte livet på för stort allvar, du kommer inte ur det levande ändå

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MuppetPuppet:

okej då hänger jag med lite. Många säger ju att pbt är bättre än abs, men som sagt jag är väldigt ny på det här.

PBT håller strukturen längre än ABS, ABS blir alltså "shiny" snabbare.
Däremot är GMK doubleshots och texten slits därmed aldrig ut. Personligen älskar jag mina gamla cherry orginalcaps som är gjorda med samma grejer som GMK, speciellt nu när de är lite blanka och fina efter användning i 30~ år.

Permalänk

@huttala: okej,det är ju bra att dom hållt så länge.

Visa signatur

Ta inte livet på för stort allvar, du kommer inte ur det levande ändå

Permalänk

Tjena!

jag funtar på att bygga ett eget tb och undrar om någon vill hjälpa mig att komma igång!

jag tänkte beställa från kbd fans då de verkar ha allt på samma ställe, jag är osäker på stabs och pcb inköpslistan ser ut som nedan, det jag vill ha är ett litet tb (ingen f-rad och ingen numpad med "vanlig layout", alltså stor enter och åäö + piltangenter och dedikerad delete.

PCB: KBD67
plåt: plåt
case: Plast - tänker byta ut denna vid ett senare tillfälle då kbd fans inte hade ett i trä
Stabs: 2U*4 6.25U*1 Här är jag fundersam på om dessa är rätt för vanlig iso layout?
Switch: Box Brown - aldrig testat bruna, dock har jag förbokat ett ducky sf med cherry brown så kanske tar nått annat i bygget. Rekomendationer? jag både spelar och skriver, har haft röda i ett par år nu så vill ha något taktilt

Permalänk
Medlem

Har blivit mer och mer intresserad av att bygga ett eget tangentbord. Men först ska jag försöka löda av switcharna och smörja in mina cherry mx red i mitt cooler master master keys s.
Jag undrar vart jag köper rätt smörjolja för detta? Vet att det finns olika och vill nog ha en tunnare för att det blev större utrymme för fel om man smörjer för mycket / för lite.
Vart kan jag köpa det? Målet är för mig att få mer "smooth" känsla I knapparna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lallo:

Har blivit mer och mer intresserad av att bygga ett eget tangentbord. Men först ska jag försöka löda av switcharna och smörja in mina cherry mx red i mitt cooler master master keys s.
Jag undrar vart jag köper rätt smörjolja för detta? Vet att det finns olika och vill nog ha en tunnare för att det blev större utrymme för fel om man smörjer för mycket / för lite.
Vart kan jag köpa det? Målet är för mig att få mer "smooth" känsla I knapparna

Skickades från m.sweclockers.com

Denna funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som testat trådlösa 65% Varmilo Miya Pro? Det är alltså ett VA69M men i plast istället för aluminium.

Jag köpte nämligen ett Filco Convertible 2 ISO (red silent) och det fungerar väldigt bra, men går inte att jämföra med känslan i mitt VA69M Funderar om Varmilot är vassare även fast det är i plast..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Håller på att bygga ihop mitt nya tangentbord. Men har ett problem, stab för space är seg att trycka och ligger mot platen.
Är oem cherry pcb mount som är köpte från candykeys. Någon som testat dom?
Dom kanske ska vara så?

Visa signatur

i5 - 9600k | Noctua - NH-D15 | MSI Z390-A PRO | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 3000 MHz | NVIDIA GeForce RTX 2080Ti | Fractal Design Meshify C | ZOWIE XL2546 25 240Hz | Razer BlackWidow Tournament Edition Chroma V2 | Gpw & Ultra light |

Permalänk
Skrivet av Gustenrocks:

Hur taggade är ni på GMK Phosphorous? Finns ett NORDE-kit och Group Buy startar den 4:e. Woop WOOP!

Jag har följt IC för GMK Nord, Firefly och Phosphorous men det landar förmodligen i Dracula för min del. Samtliga kommer med möjlighet till komplett svensk layout, dvs så länge minsta beställningsantal uppnås vilket inte ser helt självklart ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag har följt IC för GMK Nord, Firefly och Phosphorous men det landar förmodligen i Dracula för min del. Samtliga kommer med möjlighet till komplett svensk layout, dvs så länge minsta beställningsantal uppnås vilket inte ser helt självklart ut.

Samma. Var intresserad av alla dom men Dracula... Perfektion alltså. Mer neutralt/tidlöst/stilrent. Hoppas jag har råd med alla kit jag vill ha.

Dracula verkar slå alla rekord. 676 kits sålda första dan varav 15 internationella, 28 i förrgår. 18 dagar kvar... Lyckas inte den så kan man väl ge upp.

Permalänk
Medlem

@Jens-Ragnar @phedd

Firefly är väl lite ospännande för min del. Men ja, Dracula är tjusigt ochr ligger hittills långt mycket bättre till än Phosphorous. Dracula har bara så sjukt många kit jag skulle vilja ha. Det är core, nordics, accents, och ERR! Med phosphorous vart jag nöjd med core och norde.

Hoppade dock av Phosphorous nu pga ekonomin den här månaden. Men får se lite hur det ser ut kring löning om jag hoppar tillbaka på något