Samsung investerar 108 miljarder kronor i tillverkning av OLED-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

@mkl: Samsung är inget företag man vill arbeta för. Enda fördelen är att det är sjukt bra Förmåner på deras portal

Så vad är priset på en bra LG OLED där då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundberg_90:

Sedär trodde inte samsung skulle köra på oled.
Har gått i tankarna på att byta ut min projektor till en stor tv för just att slippa mörk lägg när solen är framme. Ser att många skriver att det är ett problem även när det kommer till tv kanske gör bättre i att köpa en nyare projektor istället ?

Lite OT men jag gjorde samma sak och gav upp min 120" duk till förmån för en 77" OLED. Det var en viss omställning och nog händer det att jag får återfall men överlag är det jäkligt skönt att slippa striden det innebär med projektor i vardagsrum (som jag antar att det handlar om även i ditt fall). Samt att bilden är klart bätter, om än mindre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Hur illa är det med inbränningar, när det gäller Oled? (konsol och pc gaming).

Jag kör min 65" oled ihop med en dator. Slösurfar i långa sessioner när jag väntar på att tjejen skitit klart mitt i en film..
Kör även fjärrskrivbordet ofta.
Inget har bränts in.. efter 2 år

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Hur illa är det med inbränningar, när det gäller Oled? (konsol och pc gaming).

Inga inbränningar på snart 4 år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Inga inbränningar på snart 4 år

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem här heller trots barnens "misshandel" av tvn.

Helt nöjd med den, ångrar kanske lite att jag inte köpte en 65" på en gång. Så har ett byte planerat i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Jo juste så var det, men den ska väl helst inte vara över 50 för att det som ska vara "totalt svart" inte ska bli mööörkgrått va?

Det diffar lite från panel till panel samt vilken ljusstyrka man använder. Det är bara att lägga in ett testmönster och ställa in för att få det korrekt, för mig är det 52 vid 6/10 i "oled light"/ljusstyrka t ex, går jag till 53 så börjar "svärtan" försämras (bilden börjar bli grå, medans allt under är det är lika "svart", dock börjar den klippa i de lägsta nivåerna under 52).

Skrivet av HenrikM:

Inga inbränningar på snart 4 år

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av saigon:

Inga problem här heller trots barnens "misshandel" av tvn.

Helt nöjd med den, ångrar kanske lite att jag inte köpte en 65" på en gång. Så har ett byte planerat i framtiden.

Samma här, vid blackfriday i år så är det 3 års jubileum. Använt den väldigt flitigt, har både windows htpcs inkopplad och spelar på den, inga som helst problem med innbränning eller retention. 6/10 i ljusstryrka och har skärmsläckaren och dimmfunktionen påslagen. Min tidigare high end Sony LCD CCFL TV höll i 8år innan den började ta stryk (svag på max ljusstyrka och retention efter bara några minuter av statiska element), har denna liknande livslängd så är jag nöjd iaf.

Permalänk
Skrivet av Superolle:

@Savage_Gray: Ja och nej.
Jag har en LG 65" C8 och den är underbar. Verkligen underbar. Men.....
Den är världssämst när det är ljust. Även om jag vrider upp ljuset till max, och då ser den sämre ut än en bra LCD, så är det dåligt. Så jag kan typ inte se på film på sommaren om det är en "mörkare" film.

Nu ska jag förvisso skaffa mörkläggningsgardiner men den här punkten var mycket allvarligare än vad jag trodde att den skulle vara, jag hade ju trots allt läst om ljusproblemet.

Det ska dock bli nice med en till aktör som pressar priserna för 19k som jag betalade för min är lite för mycket. Även om TVn i förhållande till andra var värd det.

Hur bor du? Min C8 är omgiven av fönster i söderläge, så jäkla jobbigt är det inte. Om du släpper in ljus så kommer ingen bild att vara bra, oavsett paneltyp. Om en LCD är 1000 lumen mer ljusstark så spelar det ingen roll om du får totalreflektion från solen. Tips är att placera om TVn eller flytta...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

Jag kör min 65" oled ihop med en dator. Slösurfar i långa sessioner när jag väntar på att tjejen skitit klart mitt i en film..
Kör även fjärrskrivbordet ofta.
Inget har bränts in.. efter 2 år

😂😂😂😂😂

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Skulle de inte skrota oled till fördel av microled?

Permalänk
Medlem

Vill börja med att säga att jag är supernöjd med TVn men vill nädå belysa *badumtss* ett av de FÅ problem JAG haft med TVn!

Skrivet av CarlOscar:

Nyfiken, måste bara fråga vad är det för filer du kollar på?
Jag har den markant sämre B7an 65" och har inte alls det problemet.
Allt från Netflix (inbyggda då, inte från en dator) ser perfekt ut och mina.. filer.. är alltid Bluray(Gärna Remux) och någon enstaka web-dl

Såg någon gammal film på netflix och kikade på något 720p avsnitt i ljuset, då kan jag minnas att det var lite kass.

Något som förvånar mig är att den vita undertexten bländar mig när det är en HDR-film

I stort sett allt vi tittar på är ifrån en Chromecast via förstärkare. Sen är det Plex som spelar i originalkvalitet ifrån MKV filer, Netflix, Youtube m.m.

Skrivet av Aka_The_Barf:

tycker det jobbigaste med min lg oled tv är att den reflekterar allting, måste stänga av alla lampor annars syns dom i tv'n. de kanske borde forska lite på antireflex behandling, min dell skärm har mycket bra antireflex behandling.
likaså när det är sol ute så får jag gå ut och klippa gräs istället. har köpt mörkläggnings gardiner vilket hjälper mycket.
IKEA hade billiga som fungerar bra.
Andra nackdelen jag har med min lg tv är att i väldigt mörka filmer så kan allt det svarta flyta ihop i en enda svart sörja så man inte ser så mycket i de olika mörka partierna för att urskilja saker. man kan ställa in det till viss effekt men vissa andra tillverkare ska tydligen vara bättre på det med samma panel.

hoppas samsung pressar pris och ökar kvaliten.

Jag har spanat in Fyrtur ifrån IKEA så till sommaren åker de upp!

Skrivet av anon246659:

Kan väl säga att jag har samma "problem". Men jag skulle nog säga att det är totalt värt det med rullgardiner eller persienner. Dagens räjs på Nits är verkligen inte bra för synen!

Håller med! Det är värt det alla dagar i veckan och rullgardiner är på G!

Skrivet av improwise:

Märkligt, då min 77" C8 inte har några problem med att visa film året runt, även med mina stora fönster i söder. Och då är jag inte i närheten av att köra fullblås heller (samt att jag är en ljusknarkare överlag gällande TV och bildskärmar). Det är inte så enkelt som att du har felaktiga svärtanivåer? Samtidigt, din personliga åsikt är så klart inte mindre värd än min eller någon annans.

Den är perfekt så länge det inte är ljust ute! Men jag har stora fönster i alla riktningar samt ett direkt intill TVn men jag kan inte placera den någon annanstans!

Så det är inte TVn jag anklagar men jag vill som sagt bara lyfta problemet om man har samma förutsättningar som jag!

@The Kristoffer: Sitter med mobilen så jag taggar dig istället och så får du läsa ovan 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Hur illa är det med inbränningar, när det gäller Oled? (konsol och pc gaming).

Inga inbränningar efter 2 år, har enbart tv.n kopplad till dator, så spel, surf, neflix etc.

Skrivet av Cooling23:

Det är illa.

Skitsnack.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Inga inbränningar efter 2 år, har enbart tv.n kopplad till dator, så spel, surf, neflix etc.

Skitsnack.

Det är lite olika, att kalla det för skitsnack är fel.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1531239-inbranning-pa-...

https://www.expressen.se/dinapengar/tv4s-morgonsol-inbrand-i-...

Sen finns det massor som inte har några som helst problem, men det är inte skitsnack att problemen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det är lite olika, att kalla det för skitsnack är fel.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1531239-inbranning-pa-...

https://www.expressen.se/dinapengar/tv4s-morgonsol-inbrand-i-...

Sen finns det massor som inte har några som helst problem, men det är inte skitsnack att problemen finns.

Ja men spelar man cs:go i 16 timmar sen gnäller man har inbränningar så har man ju andra problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ja men spelar man cs:go i 16 timmar sen gnäller man har inbränningar så har man ju andra problem.

Det är inte det enda exemplet på folk som fått inbränning.
Jag förstår inte varför du är otrevlig och spelar illvilligt dum.

Permalänk
Master of Overkill

Typ noll problem inbränning har 4x oled 65 på jobbet som står med still bilder inga problem på 4 år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Den är perfekt så länge det inte är ljust ute! Men jag har stora fönster i alla riktningar samt ett direkt intill TVn men jag kan inte placera den någon annanstans!

Så det är inte TVn jag anklagar men jag vill som sagt bara lyfta problemet om man har samma förutsättningar som jag!

Ja det var minst sagt en ganska extrem situation, svårt att klandra TV:n för mycket.

För övrigt, på LGs OLEDs kontrolleras ljusstyrkan av OLED-Ljus i kombination med Kontrast. Jag kör 30/85 på min C7 vilket jag vill minnas är någonstans runt 120-130 nits. Reglaget som heter Ljusstyrka kontrollerar som sagt främst svartnivån så den ska man vara extremt försiktig med att peta på eftersom den perfekta svärtan går förlorad om man höjer. Har själv sällan några problem med dessa inställningar, skulle det vara så pass soligt att det blir störande går jag ut istället.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Buulaa:

Skulle de inte skrota oled till fördel av microled?

Förmodligen är det enklare att få till en fungerande OLED-produktion än vad det är att få ned Micro-LED-priserna under 10.000 kronor per tum till slutkund. Beroende på källa kostar 146 tum "The Wall" runt 250.000 – 300.000. Dollar$ alltså. Sony motsvarande LED-lösningar går på ungefär samma priser.

Så det är en bit kvar för den tekniken.

Tog upp det för 1,5 år sedan när Samsungen skapade Hype:

Från denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/25325

Permalänk
Medlem

Inga problem med inbränning på min 65 oled haft den i 2 år och den står på kanske 10h per dag, har även en 9 år gammal plasma från LG i sovrummet som körs varje gång man sover och glömmer såklart väldigt ofta att ställa in timer så den står på hela nätterna, inga inbränningar på den heller.

Permalänk
Medlem

@Superolle: Ok, med den setupen så kan jag absolut förstå att ljusstyrkan kanske är den viktigaste aspekten för dig/er och att ljusstyrkan från en OLED inte räcker till (och förmodligen inte de flesta LCDer heller). Sen har jag svårt föreställa mig att Gravity eller liknande blir bra en ljus sommardag oavsett vilken TV du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Ja det var minst sagt en ganska extrem situation, svårt att klandra TV:n för mycket.

För övrigt, på LGs OLEDs kontrolleras ljusstyrkan av OLED-Ljus i kombination med Kontrast. Jag kör 30/85 på min C7 vilket jag vill minnas är någonstans runt 120-130 nits. Reglaget som heter Ljusstyrka kontrollerar som sagt främst svartnivån så den ska man vara extremt försiktig med att peta på eftersom den perfekta svärtan går förlorad om man höjer. Har själv sällan några problem med dessa inställningar, skulle det vara så pass soligt att det blir störande går jag ut istället.

Skrivet av improwise:

@Superolle: Ok, med den setupen så kan jag absolut förstå att ljusstyrkan kanske är den viktigaste aspekten för dig/er och att ljusstyrkan från en OLED inte räcker till (och förmodligen inte de flesta LCDer heller). Sen har jag svårt föreställa mig att Gravity eller liknande blir bra en ljus sommardag oavsett vilken TV du har

Som sagt skyller jag absolut inte på TVn men jag tror inte att jag är ensam om att ha mycket fönster i en villa, så därför ville jag ta upp den nackdelen. Vår förra LCD fungerade utmärkt på samma ställe även när det var ljust men den var betydligt mindre rolig att titta på ändå!

Så bara för att förtydliga ännu en gång så är jag jättenöjd med TVn och skulle absolut inte byta den mot någon annan då vi mest ser på film och serier och aldrig på direktsänd TV eller kanaler. Man får bara tänka på att lägga till rullgardiner i budgeten om man har ett välbelyst vardagsrum!

Permalänk
Medlem

@Superolle: Och vilken TV var det ni hade innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Superolle: Och vilken TV var det ni hade innan?

Philips 60PFL8708S

Denna! Var rätt nöjd med den men den kunde självklart inte mäta sig med C8:an förrutom på ljusa dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Philips 60PFL8708S

Denna! Var rätt nöjd med den men den kunde självklart inte mäta sig med C8:an förrutom på ljusa dagar

C8 har ju dock betydligt högre ljusstyrka än den där, så borde absolut kunna mästa sig på ljusa dagar också

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Aeqvist: Vad jag hittar så har C8 300CD/m² medans Philips har 450CD/m² men jag ska erkänna att jag har nollkoll på vad det betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

C8 har ju dock betydligt högre ljusstyrka än den där, så borde absolut kunna mästa sig på ljusa dagar också

Det var just min tanke också när jag frågade, 60pfl8708 verkar ha en maximal ljusstyrka på 400 cd / m2 enligt recenssioner, C8 har ca 350 cd/m2 för icke HDR (betydligt mer med HDR så klart). Därför jag undrar om det kan vara så att det är inställningar som spökar, t.ex. HDR inställningar som när dom inte fungerar kan ge en klart märklig bild. Handlar det om mörka filmer så borde inte ABL ha samma påverkan som om man kollar typ på Vinterstudion.

Om sen detta har så mkt med Samsungs planerade OLED tillverkning är väl mer tveksamt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Superolle:

@Aeqvist: Vad jag hittar så har C8 300CD/m² medans Philips har 450CD/m² men jag ska erkänna att jag har nollkoll på vad det betyder.

1 cd/m² är samma sak som 1 nits. cd/m² är en SI-enhet och uttalas kandela per kvadratmeter och är precis vad det låter som, den ljusenergi 1 stearinljus utstrålar från en yta: https://en.wikipedia.org/wiki/Candela_per_square_metre

Så enkelt uttryckt är C8 lika ljusstark som 300 stearinljus och den gamla Philipens lika ljusstark som 450 stearinljus.

Nu är verkligheten mer komplex då en OLED C8 kan lysa starkare än 500 nits i korta perioder vid HDR och lär kämpa med att nå över 200 nits när det är mycket ljusinformation i bilden. Och Philipsen är antagligen endast 450 nits stark när den står på dynamiskt läge och allting ser ut som Disney på LSD. Inte när den kör någorlunda korrekta färger.

Så siffrorna fungerar som finger i vinden, men inte mer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det var just min tanke också när jag frågade, 60pfl8708 verkar ha en maximal ljusstyrka på 400 cd / m2 enligt recenssioner, C8 har ca 350 cd/m2 för icke HDR (betydligt mer med HDR så klart). Därför jag undrar om det kan vara så att det är inställningar som spökar, t.ex. HDR inställningar som när dom inte fungerar kan ge en klart märklig bild. Handlar det om mörka filmer så borde inte ABL ha samma påverkan som om man kollar typ på Vinterstudion.

Om sen detta har så mkt med Samsungs planerade OLED tillverkning är väl mer tveksamt

Det kan mycket väl vara den lilla skillnaden tillsammans med högblank skärm som gör att den upplevs sämre när det är ljust. Återigen var vill jag bara klargöra att den kanske inte är optimal om man har ett väl upplyst vardagsrum, vilket jag inte verkar vara ensam om om man googlar lite.
Jag tycker personligen att detta är den ultimata TVn just nu men den är absolut inte bäst på allt om än på det mesta

Men som du säger så har det inte så mycket att göra med Samsung och deras OLED satsning! Som jag nämnde tidigare så ser jag starkt framemot detta så jag kan motivera OLED i alla rum om priserna sjunker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1 cd/m² är samma sak som 1 nits. cd/m² är en SI-enhet och uttalas kandela per kvadratmeter och är precis vad det låter som, den ljusenergi 1 stearinljus utstrålar från en yta: https://en.wikipedia.org/wiki/Candela_per_square_metre

Så enkelt uttryckt är C8 lika ljusstark som 300 stearinljus och den gamla Philipens lika ljusstark som 450 stearinljus.

Nu är verkligheten mer komplex då en OLED C8 kan lysa starkare än 500 nits i korta perioder vid HDR och lär kämpa med att nå över 200 nits när det är mycket ljusinformation i bilden. Och Philipsen är antagligen endast 450 nits stark när den står på dynamiskt läge och allting ser ut som Disney på LSD. Inte när den kör någorlunda korrekta färger.

Så siffrorna fungerar som finger i vinden, men inte mer.

Skrivet av improwise:

Nu är det inte riktigt så illa som det ser ut på bilden men mycket beror som sagt på att skärmen är så blank samt att jag har ljus ta mig fan överallt 😅

Vet att jag frågat dig någon gång tidigare Laxpudding men finns det något kalibreringsverktyg som inte kostar skjortan? Eller det kanske kräver mer än rätt verktyg såsom kunskap och erfarenhet?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Superolle: En riktigt ljusstark LCD som kan hålla 500-700 nits konstant har förstås en annan förutsättning att lysa ut rummet än en OLED som kämpar runt 300 nits. Styrkan hos en OLED är också kontrastförhållandet och förmågan att sätta "djupet" och nyanser av skuggtoner. Men den fördelen är ganska omkullblåst i ett rum där man sitter med så mycket omgivningsljus att pupillen drar ihop sig till ett nålsöga.

Det kan göra med din OLED att ändra till OLED-ljus-inställningen så ljusstarkt som möjligt och välja gamma 1.9-inställningen för att överlag ljus upp bilden. Men så mycket mer kan du inte göra med TV:n. Du behöver mörklägga rummet istället.

Kan vara värt att påpeka att de flesta mellanklass-LCD sällan är så mycket starkare än en OLED. Ganska många apparater som kämpar under 300 nits och de flesta är sällan mer än 350-400 nits i praktiken. Först vid ett fåtal LCD-toppmodeller man börjar nå den ljusstyrka som verkligen kan överträffa en OLED och passar för den typ av svårt rum som du har.