Permalänk
Medlem

Funkar Subwoofern?

Hej.
Provade att koppla in mitt högtalarsystem från 3.5mm outlet till en RCA - 3.5mm kabel till datorns ljudkort.
Allting verkar funka som vanligt, men jag är lite osäker på om min subwoofer funkar till 100% då 3.5/rca:n är inkopplad till 'L/R front speaker outlet' på ljudkortet som även har en separat outlet för just subwoofer.
RCA kabeln går från datorn till baksidan på högtalarsystemets subwoofer som sedan skickar ut ljudet till L/R högtalarna.

Men eftersom ingenting är kopplat till subwoofern på ljudkortet så undrar jag om subwoofern verkligen registrerar bas-ljudet?
När jag ställer in ljudkortet på 5.1 så kan jag provtesta varje högtalare, & när jag provar subwoofer så kommer det endast en dovt basljud från den högra högtalaren & inte själva subwoofern i sig.
När jag spelar upp ljud/musik så känner jag ändå att subwoofern ger ifrån sig vibrationer/ljud.
Kör systemet just nu bara i stereo.
Det finns fortfarande tillgång till en vanlig 3.5mm inkoppling från subwoofern till ljudkortets subwoofer outlet, men jag märker ingen större skillnad när jag kopplar in den samtidigt som RCA kör front speakers.

Permalänk
Lego Master

@Area52:
Om datorn är inställd på att skicka ut stereo så används bara den gröna L/R-utgången. Alla frekvenser skickas dit, inkl bas. Det är upp till mottagande system att reda ut vad som ska vart, det kan vara ett par hörlurar eller ett komplett ljudsystem, spelar ingen roll.

När du ställer in datorn på 5.1 för att testa de olika delarna så görs L/R-utgången om till att skicka ut (oftast) front left och front right, vilka bara ska ha mellan- och diskantfrekvenser, dvs basfrekvenserna går ut på den dedikerade sub-utgången då.

TL;DR:
Låt det vara som det är. Du får bas i subben.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Så ska jag ha den inställd på stereo eller 5.1?
Jag har stereo nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Area52:

@Shudnawz: Så ska jag ha den inställd på stereo eller 5.1?
Jag har stereo nu

Testa själv? Är ju bara du som kan höra.

Stereo om systemet är 2.1

Permalänk
Medlem

Högtalarsystem är 2.1 upptäcka jag idag ;P