Temperaturloggning i flera rum, enkel lösning, vill ha in allt i en dator

Permalänk
Medlem

Temperaturloggning i flera rum, enkel lösning, vill ha in allt i en dator

Jag är intresserad av att få till en konstant loggning av temperaturen i min lägenhet, helst alla utrymmen (fem platser). Enkel och billig lösning, med möjlighet att när som helst, antingen trådat eller trådlöst över hemmanätverket (lagring lokalt i mätenheten för datatömning då och då duger inte), kunna se alla lagrade temperaturvärden i datorn (Win10). Gärna i ett program som själv skapar grafer baserat på vad jag väljer för tidsintervall (t ex senaste timmen, eller hela förra veckan, eller två månader mitt i vintern mellan udda datum), men som minimum CSV-filer som jag i värsta fall själv får plotta i Excel. Loggningen måste ske hela tiden, oavsett om min vanliga dator är på eller av, och oavhängigt nätverksstatusen i lägenheten.

Föreställer mig nån form av enkortsdator (RPi? Arduino? Nåt annat?) som styr och lagrar, med trådbundna givare kopplade, men det kanske finns bättre lösningar? Att ha en för varje givare blir onödigt dyrt...

Ett måste är att det finns helt färdigutvecklade lösningar redo att installera. Jag kan inte programmera eller skriva skript.

Ytterligare ett måste är att allt ska gå att köpa i svenska butiker (nät eller fysiska), även om det förstås innebär att det blir dyrare. Sen Postnord saboterade och förstörde utomeuropeisk paketleverans vägrar jag beställa saker från såna områden, och orkar inte med reklamationer till Norge, Tyskland eller liknande ställen.

Är detta möjligt att få till, eller ska jag strunta i det?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är intresserad av att få till en konstant loggning av temperaturen i min lägenhet, helst alla utrymmen (fem platser). Enkel och billig lösning, med möjlighet att när som helst, antingen trådat eller trådlöst över hemmanätverket (lagring lokalt i mätenheten för datatömning då och då duger inte), kunna se alla lagrade temperaturvärden i datorn (Win10). Gärna i ett program som själv skapar grafer baserat på vad jag väljer för tidsintervall (t ex senaste timmen, eller hela förra veckan, eller två månader mitt i vintern mellan udda datum), men som minimum CSV-filer som jag i värsta fall själv får plotta i Excel. Loggningen måste ske hela tiden, oavsett om min vanliga dator är på eller av, och oavhängigt nätverksstatusen i lägenheten.

Föreställer mig nån form av enkortsdator (RPi? Arduino? Nåt annat?) som styr och lagrar, med trådbundna givare kopplade, men det kanske finns bättre lösningar? Att ha en för varje givare blir onödigt dyrt...

Ett måste är att det finns helt färdigutvecklade lösningar redo att installera. Jag kan inte programmera eller skriva skript.

Ytterligare ett måste är att allt ska gå att köpa i svenska butiker (nät eller fysiska), även om det förstås innebär att det blir dyrare. Sen Postnord saboterade och förstörde utomeuropeisk paketleverans vägrar jag beställa saker från såna områden, och orkar inte med reklamationer till Norge, Tyskland eller liknande ställen.

Är detta möjligt att få till, eller ska jag strunta i det?

Låter som du ska strunta i det då du inte kan/vill programmera. Annars är det ett utmärkt Arduino / PI projekt. Med dina krav är det nog svårt hitta ett billigt system som du inte behöver ändra i. Finns en del exempel, tex: https://github.com/robinroche/arduino-temp-logger/blob/master...

Köper du ett proffs-system så lär det bli dyrt samt att konfigurera det precis som du vill ha det det kan vara jobbigare än att skriva ett eget från scratch.

Permalänk
Medlem

Nu när jag suttit och läst ett tag ser jag att Arduino inte verkar ha nätverksmöjligheter i normalutförande, så då faller den bort i alla fall. Att lagra på SD-kort och periodvis tanka över är inte intressant. Realtidsaccess över nätverk är vad jag är ute efter.

Men underligt ändå att det inte verkar finnas enkla och färdiga lösningar för detta. Att logga temperatur borde väl vara nåt av det mest eftertraktade för hemmamätningar?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen: kolla m.nu

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elosh:

Jo, jag känner till sidan. Med en RPi-baserad lösning kommer hårdvaran att kosta ca 2000 kr totalt (främst för att tempsensorerna kostar väldigt mycket per styck). Det blir mer än jag hade tänkt mig, men på sikt kanske, om jag hittar en lösning på mjukvaruproblemet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köp en beggad RPi av äldre modell (2B, 3B, 3B+) och en Conbee-sticka, det bör du kunna få tag i för ~500-600 kr, och några Aqara temp-givare (kostar ~200 kr/st på WH eller m.nu men går ofta att hitta på Marketplace eller Tradera för mindre). Du kommer inte att hamna långt under 2000 kr men du slipper ha sladdar som ligger och skräpar på golvet.

Sen kör du in Hass.io på pajen och lägger till plugins för InfluxDB och Grafana, det kräver inte något kodande. InfluxDB lagrar data och Grafana plottar den.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

@cyklonen:

Har för ont om tid för o hinna berätta mycket, men har lånat ett Arduinoprojekt ifrån två vänner, där man med billiga Clas Ohlsson temp/hyggivare, gjorda av Rubicon, så har jag sex sådana kopplade till en arduino med wifi. Använder MQTT så den kickar sina data via wifi till en MQTT broker och sedan visar jag värdena på valfri smartphone/dator.

Givarna kör över 433 Mhz, inte nexa/tellstick, och fungerar ursmidigt. Har den för att ha koll på fuktighet o temp på vind samt i källare, men loggar nu fler ställen.

Arduino med wifidel kostar nästan inget, men som sagt, man måste programmera en del.

Inte förstått varför det inte kommit en sådan lösning i konsumentversion, de flesta system verkar maxa vid 1 inbyggd givare o tre externa.

Skall du ha det busenkelt så skulle jag rekommendera tellstick, eftersom det säljs ut och är smidigt, men vad jag förstår vill du ha ännu smidigare

Permalänk
Medlem

Givarna måste vara trådbundna till moderenheten, annars blir det för mycket meck med att ladda/byta batterier hela tiden, eller om de är nätdrivna så blir det strömsladdar som dräller. Och vara trådtjocka för att inte synas och ta onödig plats. Inga Tell-nånting-klumpar alltså (jag har också extremt dålig erfarenhet av Telldus-produkter så jag kommer aldrig röra nåt från dem igen).

Tanken är att hela installationen ska ligga längs taket, med endast ström och nätverkskabel (om inte trådlöst) till moderenheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Givarna måste vara trådbundna till moderenheten, annars blir det för mycket meck med att ladda/byta batterier hela tiden, eller om de är nätdrivna så blir det strömsladdar som dräller. Och vara trådtjocka för att inte synas och ta onödig plats. Inga Tell-nånting-klumpar alltså (jag har också extremt dålig erfarenhet av Telldus-produkter så jag kommer aldrig röra nåt från dem igen).

Tanken är att hela installationen ska ligga längs taket, med endast ström och nätverkskabel (om inte trådlöst) till moderenheten.

Ledsen att behöva säga det här men det finns ingen lösning som uppfyller alla dina krav och varken kostar något eller innebär eget meckande. Vill du ha det billigt får du bygga själv, vill du ha det smidigt får du betala för det.

Om du kan tänka dig att mecka lite själv så kommer du knappast billigare undan än en beggad RPi med Hassio och några trådbundna DS18B20, dessa kostar bara några tior styck om du löder själv. Komplettera med lagom mängd EKKX- eller LIYY-kabel (4x0,5 eller 2x2x0,5) så har du allt du behöver för en dryg femhunka i materialkostnad.

Det sagt så byter jag batteri i mina Aqara-givare mindre än en gång om året, något oftare på de som sitter utomhus än på de inomhus. Det kan så klart vara för ofta om de sitter väldigt dumt till men om du vill ha trådlöst kommer du inte undan att byta batteri då och då.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Givarna måste vara trådbundna till moderenheten, annars blir det för mycket meck med att ladda/byta batterier hela tiden, eller om de är nätdrivna så blir det strömsladdar som dräller. Och vara trådtjocka för att inte synas och ta onödig plats. Inga Tell-nånting-klumpar alltså (jag har också extremt dålig erfarenhet av Telldus-produkter så jag kommer aldrig röra nåt från dem igen).

Tanken är att hela installationen ska ligga längs taket, med endast ström och nätverkskabel (om inte trådlöst) till moderenheten.

Med extra starka AA batterier har mina givare (rubicon) på vinden krävt byte c.a 1 gång/år. Och mkt pålitlig signal. Dock ingen display förstås på denna givare, ville ha så få saker som möjligt som kunde dra ström.

Du kan ju modifiera dem o dra fast spänning till dem, men 3 volt är ingen smart lösning för långa kablar. Kan tänka mig en o annan lösning som kan gå via RJ45 o tempgivare, Direktronik mfl har tagit in en del, men svårt att få det billigt också.....

Min lösning kostar nästan inget, 79 kr per givare och arduino + wifikretsen + 433 mhz mottagaren, köpt av kompis som importerat det med andra delar ifrån Kina till rock bottom pris. Men batterier, yes tyvärr.

Just works, men så är det ju ofta med en Arduinolösning där programmet bara är gjort för o sköta en enda sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu när jag suttit och läst ett tag ser jag att Arduino inte verkar ha nätverksmöjligheter i normalutförande, så då faller den bort i alla fall. Att lagra på SD-kort och periodvis tanka över är inte intressant. Realtidsaccess över nätverk är vad jag är ute efter.

Men underligt ändå att det inte verkar finnas enkla och färdiga lösningar för detta. Att logga temperatur borde väl vara nåt av det mest eftertraktade för hemmamätningar?

För att ha koll på temperaturerna i min varmvattenberedare har jag en arduino + ethernet-shield med tre NTC tempgivare på olika höjd i tanken och en strömsensor så man kan se om värmaren är på eller ej samt ett relä för att kunna stänga av värmen oberoende av vad termostaten säger.

Typ såna här:
https://www.elfa.se/en/thermistor-2kohm-3488k-30mm-mitsubishi...

Sen har jag skrivit lite kod för att omvandla resistansen till temperatur och lagt till en telnet-server för att läsa av data från annan dator för loggfiler samt en minimal web-server så man kan se nuvarande status.

En Rpi har inga analoga in som standard så aningen hade jag fått köpa till en sånt interface eller köra på dyrare givare som kan prata nåt seriesnitt. Kan bli svårt få det funka bra om man ska dra långa kablar. Sen har jag märkt på min Rpi att den skriver sönder sitt mikro-sd kort lite då och då så man behöver återskapa det i bland (nång gång om året).

Det dyraste i bygget var lådan att sätta allt i, det näst dyraste var "home-plug" enheten för att läsa av via elnätet.

Att det inte finns billigt att köpa beror på dina speciella krav så det är ingen som masstillverkar det. Så det som finns blir då dyrt eller så får man bygga själv.

Permalänk
Medlem

Jag skulle önska en billig lösning, men jag har inte krävt det. Om det går att lösa till ett högre pris, så får det kosta (när jag väl känner att jag kan lägga pengarna på det).

Så värst märkliga krav har jag väl inte. Trådat i stället för trådlöst, och utan att behöva programmera. Inget extremt, direkt. Snarare är det väl underligt att det inte finns färdiga program att skaffa! Varför ska varje användare behöva uppfinna hjulet på nytt varje gång...?
Tror ni smarta mobiler hade blivit en succé om användare var tvungna att koda allt från grunden vid nyköp?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tror ni smarta mobiler hade blivit en succé om användare var tvungna att koda allt från grunden vid nyköp?

Därför vi har trådlösa enheter bundna till specifika protokoll idag. För att det är lättare än att ha massa trådade enheter.

Denna hittade jag via en google-sökning, molnbaserad, men har det du vill ha :
https://www.lascarelectronics.com/easylog-data-logger-el-wifi...

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är intresserad av att få till en konstant loggning av temperaturen i min lägenhet, helst alla utrymmen (fem platser). Enkel och billig lösning, med möjlighet att när som helst, antingen trådat eller trådlöst över hemmanätverket (lagring lokalt i mätenheten för datatömning då och då duger inte), kunna se alla lagrade temperaturvärden i datorn (Win10). Gärna i ett program som själv skapar grafer baserat på vad jag väljer för tidsintervall (t ex senaste timmen, eller hela förra veckan, eller två månader mitt i vintern mellan udda datum), men som minimum CSV-filer som jag i värsta fall själv får plotta i Excel. Loggningen måste ske hela tiden, oavsett om min vanliga dator är på eller av, och oavhängigt nätverksstatusen i lägenheten.

Föreställer mig nån form av enkortsdator (RPi? Arduino? Nåt annat?) som styr och lagrar, med trådbundna givare kopplade, men det kanske finns bättre lösningar? Att ha en för varje givare blir onödigt dyrt...

Ett måste är att det finns helt färdigutvecklade lösningar redo att installera. Jag kan inte programmera eller skriva skript.

Ytterligare ett måste är att allt ska gå att köpa i svenska butiker (nät eller fysiska), även om det förstås innebär att det blir dyrare. Sen Postnord saboterade och förstörde utomeuropeisk paketleverans vägrar jag beställa saker från såna områden, och orkar inte med reklamationer till Norge, Tyskland eller liknande ställen.

Är detta möjligt att få till, eller ska jag strunta i det?

Har du kollat på Netatmo? Kostar en slant men fungerar ypperligt, enheter klaraf ca 1.5 år på ett par AA batterier.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Synd att du har dålig erfarenhet av Telldus. Jag har kört med det i 4-5 år och har inga problem. Varken i huset eller övernattningslägenheten.
Sen vill du ha trådat för att slippa byta batteri. Jag har inte bytt på mina sensorer än. Jag har två Telldus och några billiga 433 jag hittade på Ullared för 79:- st.
Så ja, jag rekommenderar Telldus.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broberg:

Därför vi har trådlösa enheter bundna till specifika protokoll idag. För att det är lättare än att ha massa trådade enheter.

Denna hittade jag via en google-sökning, molnbaserad, men har det du vill ha :
https://www.lascarelectronics.com/easylog-data-logger-el-wifi...

Nja... Det handlar ju om att jag inte vill ha en stor (eller liten för den delen) klump som givare, utan en liten givare i änden av en tråd, för att kunna placera enkelt och nästan osynligt där jag vill ha givarna. Så tändsticksaskstora eller ännu större trådlösa givare, som dessutom kräver batteribyte, är helt enkelt en väldigt dålig lösning.

Givare på flera meter långa trådar finns ju på digitaltermometrar för under hundringen på teknikbutiker, så nån teknisk begränsning finns inte. Det är bara det att såna termometrar är "dumma" och har bara en trådad givare kopplad till sig. Men samma upplägg, men med några meter längre tråd, och kopplat till en enhet som kan skicka vidare data till en riktig dator via hemmanätverket, det är vad jag är ute efter. Teknisk väldigt simpel konstruktion alltså. Och möjlig, med undantag för att man måste programmera själv. Så det faller på det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Synd att du har dålig erfarenhet av Telldus. Jag har kört med det i 4-5 år och har inga problem. Varken i huset eller övernattningslägenheten.
Sen vill du ha trådat för att slippa byta batteri. Jag har inte bytt på mina sensorer än. Jag har två Telldus och några billiga 433 jag hittade på Ullared för 79:- st.
Så ja, jag rekommenderar Telldus.

Jag har haft flera Telldus-prylar som dött efter väldigt kort tid, på samma sätt oberoende av varandra. Opålitligt. Brydde mig inte ens om att reklamera eftersom jag bara skulle ha fått likadan skit. Efter att sista komponenten dog, fyra månader efter inköp, svor jag att aldrig köpa en Telldus-produkt igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@cyklonen:
Det saknas helt enkelt marknad för det. Och då återstår bara bygga själv.

Du får helt enkelt börja bygga upp ett ordentligt z-wave nät med inbyggnadsenheter, då kan du koppla in dolda tempsensor vid varje strömbrytare och/eller uttag. Det blir dock inte billigt

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com