XP och licensiering / registrering. Finns det ngt hack som funkar?

Permalänk

XP och licensiering / registrering. Finns det ngt hack som funkar?

Iom att jag testade tangentbordet som tog en sväng i diskmaskinen var jag tvungen att elda liv i min IBM 8513 med XP i. Den har en legitim licens klistrat på sidan. Problemet är att den går ut stup i kvarten då det ju inte går att registrera. Har lagt ner en dag på googlande och testande men får det ändå inte att funka så tillvida att den slutar att begära en registrering och att den inte går att logga på efter utgången tid (med mer än att man startar i felsäkert läge). Har någon lyckats?

Permalänk
Inaktiv

Supporten för Windows XP upphörde att gälla den 8 april 2014

Permalänk
Medlem

Funkar telefonregistrering?

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Avstängd

@hakank222: Testa https://www.youtube.com/watch?v=0Orky0S4gys Jag vet inte om det funkar dock, har inte behövt hålla på med sånt sedan XP var nytt.

Tänkte själv dra igång XP i en VM då jag köpte Backpacker 3 precis och det verkar som om det inte fungerar i modernt Windows, men jag har en XP från min Visual Studio prenumeration, alltså från MS, så jag hoppas det fungerar utan mekande.

Permalänk

@snajk Har provat den YT-varianten.. Har också provat med en MSDN licens tyvärr samma sak. Vilket är extremt underligt. Inte satt man väl och ringde MS när man körde MSDN licenser... (körde bara serverprogramvarorna på den tiden...)

Permalänk
Skrivet av ArcliteRX:

Funkar telefonregistrering?

Funkar inte då det inte är supportat längre tyvärr..

Permalänk
Medlem

Blir väl att söka på google efter windows xp torrent

Permalänk
Medlem

Nycklarna på COA-klisterlapparna fungerar inte längre vad jag vet, MS svartlistade dem pga att det nästan blev en industri att sno sådana och sälja vidare om jag inte minns det fel.

I och med att det rör sig om en märkesdator, som jag antar levererades med XP då den har en COA-klisterlapp, så bör den ha IBM:s SLP-sträng i BIOS. Detta innebär att du borde kunna installera från en SLP-skiva, och få en föraktiverad installation, dvs OSet behöver inte prata med Microsoft för att aktiveras. Du kan kolla om strängen finns mha Oembios test.

Om den inte finns, och du orkar bli lite småavancerad, kan man alltid patcha in den i en BIOS-image och flasha, förutsatt att det finns nån BIOS editor för aktuell BIOS-typ.

Hittar du ingen färdig skiva för IBM-datorer är det rätt enkelt att bygga en själv. Du behöver valfritt XP OEM-installationsmedia, IBMs SLP-nyckel + oembios-licensfilerna för IBM som korresponderar mot SLP-strängen i BIOS. nLite har också alldeles utmärkta funktioner för det där, kör du med det kan basera det på vilken XP-skiva som helst. Det finns alldeles säkert guider på nätet, googla loss.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Nycklarna på COA-klisterlapparna fungerar inte längre vad jag vet, MS svartlistade dem pga att det nästan blev en industri att sno sådana och sälja vidare om jag inte minns det fel.

I och med att det rör sig om en märkesdator, som jag antar levererades med XP då den har en COA-klisterlapp, så bör den ha IBM:s SLP-sträng i BIOS. Detta innebär att du borde kunna installera från en SLP-skiva, och få en föraktiverad installation, dvs OSet behöver inte prata med Microsoft för att aktiveras. Du kan kolla om strängen finns mha Oembios test.

Om den inte finns, och du orkar bli lite småavancerad, kan man alltid patcha in den i en BIOS-image och flasha, förutsatt att det finns nån BIOS editor för aktuell BIOS-typ.

Hittar du ingen färdig skiva för IBM-datorer är det rätt enkelt att bygga en själv. Du behöver valfritt XP OEM-installationsmedia, IBMs SLP-nyckel + oembios-licensfilerna för IBM som korresponderar mot SLP-strängen i BIOS. nLite har också alldeles utmärkta funktioner för det där, kör du med det kan basera det på vilken XP-skiva som helst. Det finns alldeles säkert guider på nätet, googla loss.

Jädra intressant. Får bli ett helgprojekt att grotta vidare i detta. BIOS borde rimligtvis innehålla strängen då klisterlappen siter på och jag antar att den då var bundlad. Kollar.

Permalänk

Gav upp till slut och hittade en nerladdning som inte skall behöva vare sig nyckel eller registrering. Har installerat och det krävdes ingen nyckel och den har inte bråkat om att den vill registrera sig heller. Inkluderade det sista uppdateringarna som släpptes för XP. Ser lovande ut.. Nu kan man ju hoppas att jag sparade rätt "save" filer för Serious Sam 2 som jag hade kommit en bit in i..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon13728:

Supporten för Windows XP upphörde att gälla den 8 april 2014

Det heter retro för en anledning

Permalänk
Medlem

@hakank222:

Testat ringa numret? jag aktivera en XP home senast för några veckor sedan

annars så fungerar valfri WPAcrack tillgänglig online, svårt o hitta så skicka ett PM. gäller ju obselete mjukvara så antar det är okej?

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

@hakank222:

Testat ringa numret? jag aktivera en XP home senast för några veckor sedan

annars så fungerar valfri WPAcrack tillgänglig online, svårt o hitta så skicka ett PM. gäller ju obselete mjukvara så antar det är okej?

Installerade WXP igår på min pentium 4 och det var bara att skriva in nyckeln under installation.
Borde funka för alla kan jag tycka 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Installerade WXP igår på min pentium 4 och det var bara att skriva in nyckeln under installation.
Borde funka för alla kan jag tycka 😁

finns ju lite olika sorters nycklar och krav på dess aktivering=) OEM nycklar behöver gå online, medans VL inte behöver t.ex

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

@hakank222:

Testat ringa numret? jag aktivera en XP home senast för några veckor sedan

annars så fungerar valfri WPAcrack tillgänglig online, svårt o hitta så skicka ett PM. gäller ju obselete mjukvara så antar det är okej?

Det löste sig med nerladdningen beskriven ovan. Och jag är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

@hakank222:

Testat ringa numret? jag aktivera en XP home senast för några veckor sedan

annars så fungerar valfri WPAcrack tillgänglig online, svårt o hitta så skicka ett PM. gäller ju obselete mjukvara så antar det är okej?

Fick använda det när min licens inte längre ville funka. Hade installerat Windows XP (x64 versionen) för många gånger stod det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare