Vilken OLED är mest lik plasma? Panasonic GZ960E?

Permalänk
Medlem

Vilken OLED är mest lik plasma? Panasonic GZ960E?

Hej
Jag undrar om Panasonic TX-55GZ960E är den OLED tvn idag med mest korrekt bild och även den OLED tvn som är närmast en Plasma tv i rörelsehantering och färger.

Med vänlig hälsning

Pierre

Förtydligade rubriken från "Panasonic TX-55GZ960E"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

@pierre71: Ingen av dagens TV-tekniker är lik en plasma i rörelser eftersom en plasma fungerar så fundamentalt annorlunda. Hela bilden skapas genom att konstant modulera ljuspulser i temporala halvtonsmönster, så i termer av färgupplösningen är en plasma ungefär som 1 bit + 7 bit FRC. Går igenom detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/28307

Det som kommer närmast idag är DLP-projektorer som bygger bilden på ett liknande sätt med speglar som slår av på samt färger som kommer i sekvens. Både plasma och DLP har samma problem i rörelser att nyansen byggs i tiden. Då hinner ögat uppfatta att något sker och rörelserna kan se ganska annorlunda ut med utsmetade konturer och liknande. Det senare är jag ganska glad att slippa.

Dock kommer OLED med sin snabba responstid hålla varje bildruta i en längre period så rörelsemönstret är på det hela stora rätt likt. Dvs att korrekt återgiven 24p kan upplevas som hackande bredvid en LCD som också återger 24p då LCD:ns trögare respons – eftersläpen helt enkelt – jämnar ut övergången mellan bildrutorna och kortar ned tiden rutan är framme. En plasma fungerar där mer likt en OLED med skillnaden att plasman under tiden den visar rutan också modulerar hela tiden, det så kallade "plasmabruset"

Vad gäller korrekt bild så kan du åstadkomma är det möjligt med Panasonics, Sonys och LG:s OLED genom kalibrering. Med Panasonic, Sony och LG:S 2019-OLED kan du även reglera ljusnivåerna så att bilden blir lika ljussvag som plasman.

Annars tror jag mycket bara är en vanesak. En vettigt inställd och välgjord OLED kliver förbi de bästa plasmorna i fråga om bildkvalitet och färgkorrekthet. Och kan också gå så mycket längre med HDR och modernt material med större färgomfång och högre dynamik.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Skulle du kunna förklara lite mer vad du menar när du skriver "Med Panasonic, Sony och LG:S 2019-OLED kan du även reglera ljusnivåerna så att bilden blir lika ljussvag som plasman."?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej då vet jag lite mer. Tack för ditt svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

@PatrickP: Du kan på dessa modeller reglera hur ABL-förfarandet ska inverka, inklusive att eliminera det helt. På Sony kan du ställa "peak luminance"-läget till Low eller Off och då kommer panelen på Sony AG9 arbeta med max 140 nits respektive 100 nits oavsett bildens APL-nivå. Då får samma peak nits oavsett om du tittar på storslalom Kranjska Gora eller Harry Potter. Detta gör också bilden märkbart lugnare.

Motsvarande reglage finns på Panasonic och LG OLED 2019 för att uppnå samma effekt.

De flesta tester jag ser ställs denna inställning till "High" för att få så mycket ljus som möjligt. Ofta utan att dess användningsområde diskuteras. AG9 på "High" kan toppa över 350+ nits vilket kan upplevas som obehagligt ljus om är den som tittar på just Harry Potter i ett mörkt rum.