Frugan på yoga retreit och då kan man passa på att

Permalänk

Frugan på yoga retreit och då kan man passa på att

testa att köra ett TB i diskmaskinen. Skitigt som attan och efter mycket googlande så tänkta jag testa själv.

Stavfel
Permalänk
Medlem

@hakank222: Låt det bara torka innan så brukar det vara lugnt! Brukar diska mitt Apple-bord när det blir skitigt (vita keycaps liksom...)

Permalänk
Inaktiv

Hade jag någonsin testat detta så hade jag absolut inte gjort det med disk i maskinen och defintivt inte med diskmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Hade jag någonsin testat detta så hade jag absolut inte gjort det med disk i maskinen och defintivt inte med diskmedel.

precis, många tvättmedel har Natriumhydroxid och detta går inte ihop med vissa metaller som aluminiun

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

precis, många tvättmedel har Natriumhydroxid och detta går inte ihop med vissa metaller som aluminiun

Till råga på allt så kanske inte plasten nödvändigtvis tål de temperaturerna och sätter sig som beläggningar på tallrikar osv.

Skön person som potentiellt kan introducera nervgift som kan ha långsiktiga konsekvenser för att han är för lat för att köpa ett nytt tangentbord / torka av det försiktigt med blöt trasa.

Permalänk
Medlem

Vanskligt. Du tar en stor risk att det inte funkar efterråt.

Ta istället isär och tvätta delarna separat. De stora plastdelarna kan gå i diskmaskin, om det inte blir för varmt, men membran (genomskinlig plast med ledare på) och elektronik ska absolut inte utsättas för vatten!

Det bästa sättet att tvätta tangenterna på är att använda tangent-dragare ("keycap puller"), och lägga tangenterna i frugans tvättpåse med dragkedja (som hon använder för att tvätta bygel-BH och dyl.) tillsammans med fyra Corega Tabs (för rengöring av tandskena eller tandproteser). Dra ihop dragkedjan och lägg i en bytta med höga kanter och häll på varmt vatten från kran tills det täcker. Låt stå en timme och skölj sedan hela påsen med innehåll. Häng sen upp hela påsen för att torka över natten innan du öppnar den.

Sladdar brukar jag torka av med IPA.

Rengöringstabletterna är förresten användbara för att diska olika plastdetaljer till köksredskap, termosar etc. där det är svårt att komma åt med diskborsten. (om man inte stoppar dem i diskmaskinen då)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeanC:

Till råga på allt så kanske inte plasten nödvändigtvis tål de temperaturerna och sätter sig som beläggningar på tallrikar osv.

Skön person som potentiellt kan introducera nervgift som kan ha långsiktiga konsekvenser för att han är för lat för att köpa ett nytt tangentbord / torka av det försiktigt med blöt trasa.

Nervgift? Vad pratar du om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Till råga på allt så kanske inte plasten nödvändigtvis tål de temperaturerna och sätter sig som beläggningar på tallrikar osv.

Skön person som potentiellt kan introducera nervgift som kan ha långsiktiga konsekvenser för att han är för lat för att köpa ett nytt tangentbord / torka av det försiktigt med blöt trasa.

Hahaha. tänk på alla andra plast artiklar man tvättar i diskmaskinen, argh jag kommer dö.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hahaha. tänk på alla andra plast artiklar man tvättar i diskmaskinen, argh jag kommer dö.

Du jämnför alltså mot plastprodukter som är ämnade för livsmedel, eller vilka andra plaster pratar du om.

Plaster med "till livsmedel" eller "glas-gaffel" gör inget att skicka in i tvättmaskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hahaha. tänk på alla andra plast artiklar man tvättar i diskmaskinen, argh jag kommer dö.

"Plast" är ett samlingbegrepp, inte ett namn för ett specifikt material. Således finns det plast som är direkt skadligt för mänsklig hälsa och plast som skall vara helt ofarlig. Plast som bryts ner av solljus och plast man bygger rymdfärjor av.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Kan meddela att efter diskmaskinens lätta program 40 grader under 30 minuter så blev det extremt rent, som nytt om man bortser från ålderfärgen på plasten. Håller på att öppna upp för att köra ett varv med fönen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToirRisker:

Du jämnför alltså mot plastprodukter som är ämnade för livsmedel, eller vilka andra plaster pratar du om.

Plaster med "till livsmedel" eller "glas-gaffel" gör inget att skicka in i tvättmaskinen.

Skrivet av twit:

"Plast" är ett samlingbegrepp, inte ett namn för ett specifikt material. Således finns det plast som är direkt skadligt för mänsklig hälsa och plast som skall vara helt ofarlig. Plast som bryts ner av solljus och plast man bygger rymdfärjor av.

Nu pratar vi tangentbord. Ganska ofarliga grejer som har visats otaliga gånger förr vara helt ofarliga att tvätta i diskmaskin. Ni som är oroliga kan ju ta en ett på Der8auer när han tvättar moderkort i diskmaskinen efter kylning med flytande kväve.

Permalänk
Medlem

Vatten i sig är inte farligt för elektronik, var har ni fått det ifrån?
Däremot om man kör sakerna med fukt... Ja då kan det kortsluta. Men man torkar ju efter sig (t.ex. som TS med en hårfön). Och det ska ju självklart inte stå blött länge, för då oxiderar det snabbare.

Finns ju inget batteri i som alstrar ström. Det hade varit skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nu pratar vi tangentbord. Ganska ofarliga grejer som har visats otaliga gånger förr vara helt ofarliga att tvätta i diskmaskin. Ni som är oroliga kan ju ta en ett på Der8auer när han tvättar moderkort i diskmaskinen efter kylning med flytande kväve.

Va? That made no sense... Bara för att "Der8auer" gör något så betyer det ju det inte att det är rätt/ok?
Dessutom är det inget man känner av direkt, det är på lång sikt det är skadligt. Men fortsätt du följa guden Der8auer, han vet nog bäst!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ToirRisker:

Va? That made no sense... Bara för att "Der8auer" gör något så betyer det ju det inte att det är rätt/ok?
Dessutom är det inget man känner av direkt, det är på lång sikt det är skadligt. Men fortsätt du följa guden Der8auer, han vet nog bäst!

Fast vad är det exakt som är farligt? 45 gradigt vatten?
Borde inte plasten tåla högre temperaturer än det?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Diskmedel är ju lätt att hoppa över, men diskglans och avhärdningssalt ligger ju liksom redan i maskinen. Annars tror jag det funkar utan bekymmer.

Permalänk

Efter lite fönande och ihopskruv så lirar det som det skall. Är man orolig kan man ju öppna först och ta ut elektroniken. I mitt fall var det så skitigt att jag knappt ville ta i det innan det blev rengjort.

Edit:

Lite bilder på eventet.

Så här rent blev det. Tog tyvärr ingen bild innan..

Och så lite fönande...

adderade bilder
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Va? That made no sense... Bara för att "Der8auer" gör något så betyer det ju det inte att det är rätt/ok?
Dessutom är det inget man känner av direkt, det är på lång sikt det är skadligt. Men fortsätt du följa guden Der8auer, han vet nog bäst!

Det är nog större risk att man blir överkörd när man går utan för dörren än att bli sjuk av att du diskar ett tangentbord i maskinen.
Finns ju folk som kört sina bil däck i maskinen med och de har säkert överlevt det
Edit. Sen kan vi ju alla få Stroke i hjärnan, cancer och få en hjärtattack när som helst så att tvätta ett tangentbord är nog minsta problemet när det finns mycket annat vi kan få på samma gång xD

Permalänk
Avstängd

Jag kör alltid min Macbook i tvättmaskinen, inga problem så länge man låter elektroniken torka innan man trycker igång igen.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört tangentbord (och annat) i diskmaskinen utan problem många gånger, bara det får torka ordentligt sen. Å andra sida hade jag inte gjort det med något hemmabygge för flera tusen förstås, men med gamla membrantangentbord som är skitiga så har man liksom inget att förlora. En ordentlig rengöring för hand tar lång tid och ett tangentbord för en hundring eller tre är inte värt det i mina ögon. Däremot kör jag förstås det ensamt i maskinen utan diskmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Du jämnför alltså mot plastprodukter som är ämnade för livsmedel, eller vilka andra plaster pratar du om.

Plaster med "till livsmedel" eller "glas-gaffel" gör inget att skicka in i tvättmaskinen.

Skrivet av twit:

"Plast" är ett samlingbegrepp, inte ett namn för ett specifikt material. Således finns det plast som är direkt skadligt för mänsklig hälsa och plast som skall vara helt ofarlig. Plast som bryts ner av solljus och plast man bygger rymdfärjor av.

Skrivet av Andreaz1:

Nu pratar vi tangentbord. Ganska ofarliga grejer som har visats otaliga gånger förr vara helt ofarliga att tvätta i diskmaskin. Ni som är oroliga kan ju ta en ett på Der8auer när han tvättar moderkort i diskmaskinen efter kylning med flytande kväve.

Ja folk verkar tro att plasten i tangentbord är den dödligaste typen av de alla

Akrylnitril-butadien-styren som troligtvis de flesta tangenbord är gjorda av är relativt harmlös och finns i många vardags produkter. den är dessutom väldigt tålig så jag anser att en tvätt i maskin borde göra att minimalt med saker lossnar från den.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Har själv diskat Både Gpu och Moderkort i diskmaskin. inga som helst konstigheter. Hade även ett äldre kort som jag tänkte se vad som hände med om jag inte torka ordentligt.
Gav upp efter 3 dygn tyvärr för en ynka droppe vatten som kom i vid kontakten.
Så om det får torka okej så är det ingen fara.

Visa signatur

8700K@5.3 Custom loop ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING 16GB Crucial Ballistix Sport White 3000Mhz cl15 Samsung 960 Pro 512gb Seagate Baracuda 1TB * 2 EVGA GTX 980 TI SC ACX2.0 Corsair Rm 850i lian li pc-o11 dynamic ACER 24" XB240H 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hahaha. tänk på alla andra plast artiklar man tvättar i diskmaskinen, argh jag kommer dö.

Finns olika typer av plast

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Finns olika typer av plast

Sant det finns det men de eventuella partiklar/ämnen du får i dig sekundärt från att diskat ett tangentbord bleknar nog i relation till det vi får i oss allmänt
https://www.theguardian.com/environment/2019/jun/05/people-ea...

That said, så du har rätt i att det finns olika sorters plaster och vanligt är att tangentbord och andra plastartiklar är gjorda i ABS som inte är food grade utan anses riskfyllda av skälen du nämnt ovan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem

Tangentbord brukar tåla en hel del innan de ger upp.

Dränkte (bokstavligen) mitt favorittangentbord med mjölk för snart 10 år sedan. Fortsatte använda det hela kvällen utan problem. Dagen efter duschade jag det och gjorde rent med vanligt vatten och diskmedel. Efter nån vecka på elementet i badrummet var det som nytt igen och hänger fortfarande med efter 28 års flitigt användande.

Mycket elektronik tvättas förövrigt med just vatten i tillverkningsprocessen. Det viktigta är att det blir rent, tort och att inga rester av vatten eller annat finns kvar som kan kortsluta eller hitta på andra dumheter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||