Permalänk
Medlem

Onyx studio 3 till TV

Hej!

Jag har ett par harman kardon onyx studio 3 som jag har fått för mig att koppla till min tv!
Högtalarna har endast aux och bluetooth som ingångar. (bluetooth kommer med någon sekunds-delay).
I nuläget har jag dem inkopplade till min dator genom att splitta en aux utgång med hjälp av en enkel aux Y splitter.
Nackdelen med detta är att jag bara får mono ljud och nu när jag ska koppla dem till tv'n vill jag ha stereoljud.

Hur löser jag detta på bästa sätt?

Kom gärna med förslag!

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av obbe123:

Hej!

Jag har ett par harman kardon onyx studio 3 som jag har fått för mig att koppla till min tv!
Högtalarna har endast aux och bluetooth som ingångar. (bluetooth kommer med någon sekunds-delay).
I nuläget har jag dem inkopplade till min dator genom att splitta en aux utgång med hjälp av en enkel aux Y splitter.
Nackdelen med detta är att jag bara får mono ljud och nu när jag ska koppla dem till tv'n vill jag ha stereoljud.

Hur löser jag detta på bästa sätt?

Kom gärna med förslag!

Tack!

Varför får du bara monoljud? Har du en 3.5mm till 2x3.5mm-adapter bör du väl ha stereo?

Vilken tv har du och finns det någon ljudutgång? Finns det ex. optiskt ut?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent: Är inte insatt alls i "ljudtermer" men det jag försöker säga är att jag får samma ljud ur båda högtalarna. Om ett ljud kommer från höger, så kommer ljudet från höger i båda högtalarna.

Här är en länk till TV'n. Ja den har en optisk ljudutgång och allt man kan förvänta sig av en hyffsat ny tv!

Permalänk
Medlem

Har du ställt in dom som L/R Stereo i Appen?

Permalänk
Medlem

Om jag förstår det rätt så får du stereoljud ur båda 'paren', detta då Onyx Studio i sig är en stereohögtalare, inte en monohögtalare för att köra i par.

För att du ska få den effekt du är ute efter, om så är fallet, måste du skicka bara höger signal och vänster signal till respektive högtalare, inte stereosignal till båda. Detta kommer skapa lite intressanta effekter i sig dock, hur mycket återstår att se.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@obbe123:

Du måste dela på stereo ljudet ur 3.5mm kontakten.
Det kan du göra med en 3.5mm>RCA. Sedan kör du en RCA>3.5mm för vardera högtalare.

Det kommer att likna en vanlig splitter, men du har delat på ljudet från vänster och höger.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@obbe123:

Du måste dela på stereo ljudet ur 3.5mm kontakten.
Det kan du göra med en 3.5mm>RCA. Sedan kör du en RCA>3.5mm för vardera högtalare.

Det kommer att likna en vanlig splitter, men du har delat på ljudet från vänster och höger.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Typ sådär ja.
Han behöver dock en lite annorlunda kabel för att få 'fullt' ljud ur sin högtalare då du bara får halva högtalarens ljud med den lösningen. Onyx har en dubbel uppsättning element, så han behöver dubbel monosignal in för att få igång båda uppsättningarna element.

Iofs kanske det räcker med att halva högtalaren spelar, då slipper han störningar mellan elementparen, även om han förlorar halva ljudeffekten.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Typ sådär ja.
Han behöver dock en lite annorlunda kabel för att få 'fullt' ljud ur sin högtalare då du bara får halva högtalarens ljud med den lösningen. Onyx har en dubbel uppsättning element, så han behöver dubbel monosignal in för att få igång båda uppsättningarna element.

Iofs kanske det räcker med att halva högtalaren spelar, då slipper han störningar mellan elementparen, även om han förlorar halva ljudeffekten.

Som jag förstår det gör den lilla pluggen om det från RCA till 3.5mm med samma ljud på båda kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Som jag förstår det gör den lilla pluggen om det från RCA till 3.5mm med samma ljud på båda kanaler.

Men de där små adaptrarna har bara RCA->3.5mm 'mono'.. med andra ord TS, Tip-Sleeve, inte TRS med tre kontakter. Så du får likväl bara signal på ena kanalen. I all fall fungerar de likadana jag har liggandes så, möjligen att kjells är annorlunda, men tvekar till det?

Nu har jag ingen aning om han har RCA eller 3.5'a ut från TVn men det spelar ju roll i hur det enklast kan lösas.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@roxkz, @tBiorrith
TV'n har RCA & 3.5 ut. Bild på RCA

Som sagt, jag är inte särskilt insatt i ljud och kan därför inte bedöma om detta kommer fungera. Men om det finns en chans att detta kommer lösa mitt problem så ska jag självklart ge det ett försök!

Om det däremot endast ger mig halvt ljud i högtalarna så skulle jag nog avstå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbe123:

@roxkz, @tBiorrith
TV'n har RCA & 3.5 ut. Bild på RCA

Som sagt, jag är inte särskilt insatt i ljud och kan därför inte bedöma om detta kommer fungera. Men om det finns en chans att detta kommer lösa mitt problem så ska jag självklart ge det ett försök!

Om det däremot endast ger mig halvt ljud i högtalarna så skulle jag nog avstå...

Det där är RCA in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Det där är RCA in.

Shit jag ber om ursäkt!
RCA in är det enda som finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem

@obbe123: Den enda ljudutgången du har är optisk, vilket tyvärr gör det ännu svårare.
Köp en soundbar istället .