Styr skärmens ljusstyrka direkt i Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För mig är syftet att enkelt kunna växla mellan hög och låg ljusstyrka på mina skärmar, då jag nästan dagligen använder datorn både på dagen när det är ljust och på kvällen när det är mörkt. Ser inte hur f.lux ensamt kan fylla det syftet.

Arbetar du med grafisk design eller någon annan applikation som kräver exakt rätt färgåtergivning eller varför duger annars inte f.lux till detta?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Elektroman: Du försämrar bildkvaliteten på alla tänkbara sätt. Går igenom det tidigare i tråden: #18101872

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Elektroman:

Arbetar du med grafisk design eller någon annan applikation som kräver exakt rätt färgåtergivning eller varför duger annars inte f.lux till detta?

Det händer att jag sysslar med grafiskt arbete, men även när jag inte gör det sänker ju inte f.lux skärmens ljusstyrka. Brukar kombinera låg ljusstyrka med Night Light på kvällen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@hakro807: gick inte på min skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

@hakro807: gick inte på min skärm.

Ok, ja det verkar ju som om olika tillverkare har mer eller mindre kompletta implementationer av det. Min skärm är en Dell P2715Q.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FabriciusRex:

Så... en raspberry pi 4 med Linux, ljussensor, detta protokoll och så kan man få en skärm som auto dimmar beroende på omgivningsljus.

Det finns en del kalibratorer som kan styra skärmen efter omgivningsljuset, vet inte exakt hur alla kombinationer funkar men antar att det är vettigare att köpa en kalibrator än att lägga ungefär samma pengar på en pi med ljussensor för den går ju inte att profilera/kalibrera med.

Det skulle vara intressant om @laxpudding: skulle kunna göra ett test av kalibratorer och mjukvaror med en lite annan vinkling än den vanliga tex för att lösa liknande problem.
Det kunde även vara intressant att få mer info om hur man skulle kunna få ljuset i rummet att variera mindre tex genom att använda nått system som automatiskt styr "smartlampr" utefter en ljussensor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack!
Då jag sitter med tre skärmar är det alltid en lite omständlig process att ändra ljusstyrkan, tanken har aldrig slagit mig att det finns program som kan ändra ljusstyrkan. Kanoners.

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har använt Monitorian i stort sett varje dag sedan @Alling tipsade om det. Så galet bra och värt att bumpa denna tråd bara för det så att fler kanske upptäcker fördelarna

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
99:e percentilen

I helgen fick jag äntligen tummen ur och gav mig den på att lista ut hur man lägger till stöd för en skärm i DDC Control. Det har hittills resulterat i en PR som lägger till stöd för XV273K och en som beskriver hur man gör. Så ni som sitter på ännu ej igenkända skärmar: det är bara att sätta igång!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Varför har jag inte hittat monitorian tidigare? Tack så mycket för tipset, sitter med 3 skärmar på jobbet och har inte orkat bry mig så kört på något mellanläge. Har samma modell på skärmarna så bara att synka alla tre reglage och dra i ett reglage i mjukvaran ☺️