Veckans fråga: Hur försäkrar du din teknik?

Permalänk
Medlem

Jag har en vanlig hemförsäkring. Täcker den så täcker den, om inte så får jag väl köpa nytt. Med självrisk och åldersavdrag får man nästan inte ut nåt ändå.

Jag anser att försäkringens viktigaste komponent är ansvarsdelen (det är den som egentligen är drulle, men i dag har allrisk fått ta över begreppet). Dvs, försäkringsskydd när jag av misstag och slarv orsakar annan person eller "motpart" skada. Och förstås hemförsäkringens skydd vid vattenskada, brand och liknande, där det blir stora förluster och stora summor.

Men för småprylar som hemelektronik, nä, där är försäkringen nästan meningslös. För saker under, säg, 10 000 skulle jag inte ens bry mig om att anmäla till försäkringsbolaget. Inte värt ansträngningen för den tusenlapp eller två jag skulle få ut.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bara hemförsäkring. Rädd om mina grejer, men telefoner går sönder hela tiden. Så jag köper bara telefoner under 2k och har mot min vilja anammat slit och släng mentaliteten på just den sortens produkter.

Permalänk
Medlem

Bara hemförsäkring. Har dock betalat för produktförsäkring vid ett tillfälle när vi köpte tv. Sambon tyckte det var självklart att man ska göra det om man köper en tv för dyra pengar. Mycket motvilligt gick jag med på det, men det var en jäkla tur eftersom hon en vecka senare mer eller mindre körde gardinstången rätt igenom bildskärmen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte tecknat någon "speciell" försäkring då jag anser att det är bortkastade pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RazaBlada:

Hade Länsförsäkringar som hemförsäkring, är glad att de nu ändrat lagstiftning så att man inte blir påprackad ett bolag när man hyr en hyresrätt.

Då jag anser att Länsföräskringar är ett skitbolag.

Självrisk upp till 1500 kronor, det dras från värderingen, den biten köper jag.

MEN när det som är stulet, 300 kronor i fickpengar, ID-kort (värderades till 400 kronor), en Huawei Nexus 6P 128 GB som kostade 4999 SEK vid inköp,

det förpackat i ett plånboksfodral som blev stulet av en ficktjuv vid Stockholms tunnelbana, INTE uppgick till ett värde över 1500 är fan illa.

Då telefonen var inköpt, räknat närmare 2 år vid stölden, än 1 år, så de räknade bort ett helt år i värde enligt deras kalkyl.

Allting värderades till ca 1 464 SEK enligt deras kalkyl om jag inte missminner mig gällande pengarna.

Det jävlar i mig är fanimej skam!! (Ja, jag blir förbannad av att tänka på det, det ska vara svordomar där och inga hyllningar i texten, blir du så lättkränkt så blunda och sätt på dig hörselkåpor, och sluta lev för verkligheten är inte massor med gulligull, den är hård och tuff.)

Vet att de inte är någon välgörenhetsorganisation där största delen går till administrativa kostnader, men att det ändå borde ha varit en bit över 2000 SEK enligt mig, då jag hade räknat på ca 7-800 kronor tillbaka.

Nej, det blev en dyr läxa. håller i telefonen hela tiden nu, och går runt med händerna i fickorna på tätt befolkade områden, tänker mycket mer på att det kan hända mig att jag blir bestulen.

Alternativt kör jag en midjeväska fastspänd högt upp på magen, med två par tröjor över för att försvåra för potentiella ficktjuvar, och för att jag ska känna eventuella händer, sen att man visar lite hud när jag ska komma åt mobilen eller så, det tar jag inget extra för

Funderar f ö på alternativ med öppningar som du måste ta av dig för att öppna upp och komma åt innehållet, exempelvis som ryggsäckar med fack som öppnas på den sidan där ryggen täcker för öppningen, så du måste ta av dig ryggsäcken för att sedermera komma åt innehållet.

Är det eventuellt någon som har tips på andra alternativa lösningar tro, eller idéer?

Och om någon ens vet något försäkringsbolag som kan ha varit mer gynnsamt för mig? Eller har idéer på några tillägg eller så som är fördelaktiga där du vistas utomhus och blir bestulen? eller någon billig där det gynnar en ifall att allting skulle brinna inne vid en potentiell brand?

Då det kan vara intressant eventuellt, och kan tilläggas att jag inte läst alla kommentarer i forumtråden än, men att det ska sättas ner och göras när tillfälle ges, då det känns aktuellt att kolla över alternativ, och faktiskt sätta sig ner och lägga energi på en grym fördelaktig försäkring, och att hitta ett försäkringsbolag som verkar som ett vettigt alternativ.

Tärt som fan. Så man kan säga upp sin hemförsäkring? Jag har själv haft Länsförsäkringar alla år i hyresrätt men tycker det är smörja att behöva pröjsa dryg 1200 kr per år för något som jag aldrig kmr behöva använda typ och som du själv skriver så fungerar det ju ändå inte i praktiken. Försäkringar för privatpersoner är en bedrägeriindustri enligt mitt tycke. Annat med företagsförsäkringar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på ett äldre klipp av komikern John Pinette som jag såg igen häromdagen.

https://youtu.be/j6YEpXS_ugU?t=178

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RazaBlada:

Hade Länsförsäkringar som hemförsäkring, är glad att de nu ändrat lagstiftning så att man inte blir påprackad ett bolag när man hyr en hyresrätt.

Då jag anser att Länsföräskringar är ett skitbolag.

Självrisk upp till 1500 kronor, det dras från värderingen, den biten köper jag.

MEN när det som är stulet, 300 kronor i fickpengar, ID-kort (värderades till 400 kronor), en Huawei Nexus 6P 128 GB som kostade 4999 SEK vid inköp,

det förpackat i ett plånboksfodral som blev stulet av en ficktjuv vid Stockholms tunnelbana, INTE uppgick till ett värde över 1500 är fan illa.

Då telefonen var inköpt, räknat närmare 2 år vid stölden, än 1 år, så de räknade bort ett helt år i värde enligt deras kalkyl.

Allting värderades till ca 1 464 SEK enligt deras kalkyl om jag inte missminner mig gällande pengarna.

Det jävlar i mig är fanimej skam!! (Ja, jag blir förbannad av att tänka på det, det ska vara svordomar där och inga hyllningar i texten, blir du så lättkränkt så blunda och sätt på dig hörselkåpor, och sluta lev för verkligheten är inte massor med gulligull, den är hård och tuff.)

Vet att de inte är någon välgörenhetsorganisation där största delen går till administrativa kostnader, men att det ändå borde ha varit en bit över 2000 SEK enligt mig, då jag hade räknat på ca 7-800 kronor tillbaka.

Nej, det blev en dyr läxa. håller i telefonen hela tiden nu, och går runt med händerna i fickorna på tätt befolkade områden, tänker mycket mer på att det kan hända mig att jag blir bestulen.

Alternativt kör jag en midjeväska fastspänd högt upp på magen, med två par tröjor över för att försvåra för potentiella ficktjuvar, och för att jag ska känna eventuella händer, sen att man visar lite hud när jag ska komma åt mobilen eller så, det tar jag inget extra för

Funderar f ö på alternativ med öppningar som du måste ta av dig för att öppna upp och komma åt innehållet, exempelvis som ryggsäckar med fack som öppnas på den sidan där ryggen täcker för öppningen, så du måste ta av dig ryggsäcken för att sedermera komma åt innehållet.

Är det eventuellt någon som har tips på andra alternativa lösningar tro, eller idéer?

Och om någon ens vet något försäkringsbolag som kan ha varit mer gynnsamt för mig? Eller har idéer på några tillägg eller så som är fördelaktiga där du vistas utomhus och blir bestulen? eller någon billig där det gynnar en ifall att allting skulle brinna inne vid en potentiell brand?

Då det kan vara intressant eventuellt, och kan tilläggas att jag inte läst alla kommentarer i forumtråden än, men att det ska sättas ner och göras när tillfälle ges, då det känns aktuellt att kolla över alternativ, och faktiskt sätta sig ner och lägga energi på en grym fördelaktig försäkring, och att hitta ett försäkringsbolag som verkar som ett vettigt alternativ.

Detta är dock precis samma sak som alla andra bolag. Portabel elektronik har alltid mycket kraftigt åldersavdrag. Det är även tydliga mönster, t ex brukar det vara markant fler Iphone mobiler som "trillar i toaletten" när Apple lanserat en ny serie.

Att man får några pengar alls för en mobiltelefon efter mer än ett år är mycket ovanligt då självrisken käkar upp kvarvarande belopp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@wargreymon: Taget från bulbapedia.... "The Pokéwalker is a pedometer device"

Men lite roligt att de alltså återinförde tamagotchi en liten sväng.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Självklart har man hemförsäkring, och kör med drulle + utökad hemelektronik

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

@wargreymon: Taget från bulbapedia.... "The Pokéwalker is a pedometer device"

Men lite roligt att de alltså återinförde tamagotchi en liten sväng.

Den var jätterolig för sin tid, sorgliga var att jag hann bara använda den några veckor innan den tog sig en simtur. Vet att den startade upp efter ett tag, men någon dag senare var den stendöd.

Kontaktade Bergsala, de ville ha mer för en ny än att köpa en hel Limited Edition av Pokemon. Synd nog var man ung och inte köpte en då. Har sett dessa paket gå för 1500+

Permalänk
Medlem

Har ingen försäkring mer än vanlig hemförsäkring, ingen drulle lr något sådant skit heller.

Inte behövt använda någon försäkring personligen så över alla år har man sparat en jäkla massa pengar på inte köpa extra mög iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Bara hemförsäkring. Rädd om mina grejer, men telefoner går sönder hela tiden. Så jag köper bara telefoner under 2k och har mot min vilja anammat slit och släng mentaliteten på just den sortens produkter.

Du tror inte att dina telefoner går sönder hela tiden för att det är telefoner för under 2k?
INGEN telefon har gått itu som jag har använt. Jag tappade min galaxy s7 edge så skärmen sprack dock.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av pa1983:

Jäpp! Bor förvisso i lägenhet med stabil, säker strömförsörjning; har bott här i nästan 25 år i samma lya o massor av åskväder har gått rakt över - aldrig nått som pajat. Men när jag nu har en dator som kostat gott och väl över 60 tusen så varför rulla tärning typ?

Har två stycken UPS, en på 900VA som driver bildskärmar, laptop, router, kabelmodem, TV, surroundljudet, o lite till, samt en på 1500VA enbart för speldatorn. Den kan leverera 900W och det räcker precis till när burken går 100%... En enda gång har den pipit till, var väl överströmsskyddet som gnällde kan jag tänka. Om man pressar min 7900X såpass högt att den börjar temp-throttla och kör folding på den och båda mina vega inställda på turbo energiprofil så peakar inströmmen till nätagget på över 900W lite inimellanåt. Då suger bara prollen över 200W.

Har justerat den nu så 41 är max multipel vid 6 cores aktiva och vid 7 går den ner till 40. Då är strömförbrukningen lite rimligare, under 175W för det mesta. Ska se om jag inte kan få den decappad också, om den går svalare drar den ju dessutom mindre ström...

Skrivet av RazaBlada:

Alternativt kör jag en midjeväska fastspänd högt upp på magen, med två par tröjor över för att försvåra för potentiella ficktjuvar, och för att jag ska känna eventuella händer, sen att man visar lite hud när jag ska komma åt mobilen eller så, det tar jag inget extra för

Är det eventuellt någon som har tips på andra alternativa lösningar tro, eller idéer?

Tja, 1 grej jag definitivt skulle rekommendera: kör aldrig med mobilskal som dubblerar som pluska. Du vill inte bli av med både mobil, ID och plastkort på samma gång.

Dessutom: ha pluskan och telefonen i framfickan på byxan, aldrig i bakfickan eller i en jackficka, och låt den ligga där alltid om du inte har den i handen. Kör bluetooth lurar i öronen för att svara på samtal så slipper du hala upp luren stup i kvarten. Extra bra på vintern när man har lång jacka och det blåser snålt. Finns många BT-lurar som är snygga, bra och praktiska idag, Microfjopps surface-lurar ser ut att vara rätt grymma både vad gäller formgivning och hårdvarumässigt. Ska räcka ett dygn i örat, påstår de? Fan tro't, men om det stämmer så fan va bra typ!

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Nej. Försäkringar är bortkastade pengar och rent lurendrejeri. När något händer måste man ändå betala en hög självrisk, varför betalade jag avgiften till försäkringen? Var det bara en medlemsavgift, rätten att få vara medlem, medlemsavgift?

Tragiskt att folk går på detta lurendrejeri, pengarna det skulle kostat mig att försäkra hemmet har redan betalat självrisken många gånger om

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazaBlada:

Nig för att jag hellre ser en styckesindelning för mycket än för lite, men någon måtta får det vara

Angående värdet på en mobil så tror jag inte något försäkringsbolag skulle värderat den speciellt mycket högre. Finns väl iofs försäkringar som lockar med att teknikprylar inte ska tappa så mycket i värde men det innebär ju att premien och/eller självrisken är dyrare.

Skrivet av Argammon:

Bara hemförsäkring. Rädd om mina grejer, men telefoner går sönder hela tiden. Så jag köper bara telefoner under 2k och har mot min vilja anammat slit och släng mentaliteten på just den sortens produkter.

Testa att sluta jonglera med telefonerna eller som någon annan nämnde, kanske går de sönder för att de är såpass billiga (relativt sett).

Skrivet av AplAy:

Tärt som fan. Så man kan säga upp sin hemförsäkring? Jag har själv haft Länsförsäkringar alla år i hyresrätt men tycker det är smörja att behöva pröjsa dryg 1200 kr per år för något som jag aldrig kmr behöva använda typ och som du själv skriver så fungerar det ju ändå inte i praktiken. Försäkringar för privatpersoner är en bedrägeriindustri enligt mitt tycke. Annat med företagsförsäkringar.

Du kan ju sätta priset i proportion med annat. Om det är pengar du vill spara kan jag sätta mitt ena finger på att det finns vettigare saker att spara in på. Försäkringar är inte direkt till för att du ska få en ny mobil när du slänger den gamla i sjön utan det är för lite större saker.
Om du bor i bostadsrätt eller villa så är det korkat att ens fundera på att inte ha försäkring men även i hyresrätt kan det bli väldigt, väldigt dyrt om olyckan är framme. Tänker främst på bränder, vattenskador m.m. Tror visserligen att fastighetsägarens försäkring täcker vissa saker men det är du som får betala självrisken som utan större problem kan bli sexsiffrigt vid allvarligare saker.

Skrivet av g146:

Tragiskt att folk går på detta lurendrejeri, pengarna det skulle kostat mig att försäkra hemmet har redan betalat självrisken många gånger om

Själv så tycker jag det är tragiskt att folk gnäller om någon/några hundralappar i månaden för något som eventuellt kan vara bra att ha samtidigt som de mer än gärna slänger pengar på all världens onödigt skräp. Visst, om man verkligen vänder på tiorna vid månadens slut så förstår jag att det inte är kul att betala för en försäkring men det är samtidigt för dessa personer försäkringen är som viktigast, paradoxalt nog.

P.S. Tyckte mig känna igen ditt nick från någon annanstans (vilket visade sig vara fel) så jag tog en titt på din kommentarshistorik. Kan man vara mer negativ?

Permalänk
Medlem

Jag har löst det så att jag har inget av värde att försäkra i mitt hem, min pc kanske är värd femtusen och min telefon har jag haft sedan 2015 och den har inte ens en repa än idag.

Den enda dyra maskinen jag har är min fetuppgraderade Amiga 4000 med 1000mhz PowerPC och SSD, men brinner den till exempel upp kan fan elden ta mig med, för då finns inget kvar att leva för.

Enda försäkringen jag besitter är livförsäkring. (äger inte ens en bil eller fordon av något sla, trots att jag är född på tidiga 80talet, men bor i stad med fullt fungerande lokaltrafik och i värsta fall finns taxi.)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Min villaförsäkring har en ”drulleförsäkring” som jag precis har/kommer utnyttja då min iPhone xs åkte i klinkersgolvet här hemma och spräckte baksidan. Jag har precis fått Mail om att ärendet är registrerat och fått hem fraktsedel och kuvert där jag lägger mobilen och sänder till ett företag som återvinner/lagar/byter ut enheter så antingen lagar dom den eller byter ut den mot en likadan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Allrisk via Folksam. (750kr självrisk, inget äldersavdrag på TV/mobil upp till 2 år)
Sjukt värt det om man har 4 småbarn. En sommar hade minsta grabben en killstreak på 3 ipads och 2 telefoner.

Permalänk
Medlem

Inte alls. Det jag har haft som går sönder är telefoner, men r det väl händer får man inga pengar i alla fall då "de är för gamla" trots fullt fungerande innan olyckan var framme.

Rena dumheterna. Jag bryr mig inte om åldern, utan vad enheten är värd i form av användbarhet och strul att ersätta med en ny.

Jag drar ur elektronik och bil när det åskar, och telefoner använder jag längre än två år i taget och använder tappskyddande och repskyddande fodral.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Att folk inte har hemförsäkring blev jag väldigt förvånad över, "jag har inget av värde". Vadå bor folk i 20kvm med campingkök och tältsäng? Bara i köket har jag väl elektronik för 50.000 kr.

Köper inte till extra försäkring i butik.
Hemförsäkring + Drulleförsäkring
Djurförsäkring
Bilförsäkring

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag har inte sönder grejer, hade jag det skulle jag väl använda hemförsäkringen. Skulle aldrig köpa en extraförsäkring. Har redan tjänat in så mycket på att aldrig ha nån att det i värsta fall bara är att köpa en ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Försäkringsbolagen är ute efter stt tjäna pengar. Massa anställda som kostar och sen har du tölpar som sabbar alla sina grejer och vill ha ersättning som i slutänden alla kunder vetalar för.

Såklart det inte är värt att ha försäkring i det långa loppet. Dessutom huvudbryt att ansöka om ersättning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en försäkring via jobbet som täcker all elektronik, typ mobiler och iPads, med självrisk på 500 spänn. Använt den ett par gånger på grund av krossade skärmar osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Att folk inte har hemförsäkring blev jag väldigt förvånad över, "jag har inget av värde". Vadå bor folk i 20kvm med campingkök och tältsäng? Bara i köket har jag väl elektronik för 50.000 kr.

Jag håller med om att man ska ha hemförsäkring. Men elektronik för 50 000 kr i köket???
Inkluderar du vitvaror och köksredskap i "elektronik" då, för i så fall kan jag förstå det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Hos en tidigare arbetsgivare fick man en ny mobil, tidigare alltid no questions asked, om den gamla gick sönder. Förövrigt ett bottennapp då IT tvingade oss att använda Iphone (av vettig programvarulogistisk anledning i o f s). Trots att vi av och till vistades i dammig miljö och ibland utomhus fick vi inte använda t ex en IP-klassad Samsung så då gick det några Iphone om året istället, men det är ett annat kapitel.

Vid den tiden var det Iphone 5 som gällde. När Iphone 6 lanserades blev det en epidemi av trasiga mobiler på företaget, jag råkar veta att minst en person lade den på marken och körde över den med bilen med flit. När 5-10 telefoner gått sönder slutade man att beställa 6:an och började med 5:an igen, varpå mobilerna lika plötsligt som det började slutade att gå sönder igen.

Permalänk
Medlem

TV, dator och annan stationär hemelektronik:
- Hemförsäkring. Värdet skrivs ju av så fort, och jag har aldrig lagt mycket pengar på TV, stereo osv, håller mig till enkla grejor, gav under 5k för min TV t ex. och den har jag nog många år. Samma med datorn, köper en ny som jag sedan har många år och minst halverar värdet varje år. Har elgitarrer m.m. för en del pengar hemma, men det ska hemförsäkringen ta.

Mobil:
- Köper inga dyra grejor. Min nuvarande Galaxy S5 Neo köpte jag för tre år sedan för runt 3 000, så inget restvärde på den. Alla är olika, men jag upplever att det räcker att tappa telefonen i backen med skärmen nedåt så går alla mobiler sönder oavsett skal nästan, då kan jag ha en billig som möter mina ganska låga krav på en smartphone. Så är den ju IP-klassad. Hade jag köpt en telefon för 8-10 papp som inte tålde vatten eller fukt hade jag varit mer orolig.

Kamerautrustning:
- Sammanlagt över 100k som jag släpar ut i fält. Grejorna är vädertätade och tål ganska mycket, men jag har funderat på att skaffa någon tilläggsförsäkring. Dock kostar det ganska mycket, man får nog räkna med 3-4k per år i premie för ett försäkrat värde på 100k.
Befintliga försäkringar täcker stöld, men ska man hårddra det då så får man inte lämna grejorna osynligt från utsidan i den låsta bilen ens om man går in och käkar någonstans för att försäkringen ska gälla. Samt att nedskrivningarna av värdet är mycket hårdare om man inte har en specialförsäkring. Skulle grejorna bli stulna är serienumren registrerade och ID't finns även lagrat digitalt i objektiv och kameror så det går inte att försöka serva eller sälja ett stulet objektiv så enkelt, förr eller senare hamnar det hos någon som lämnar in det på service av någon anledning. Det verkar vara mycket ovanligt att vi fotoentusiaster råkar ut för stölder eller personrån av fotoutrustning i Sverige, men det kanske ökar i framtiden som annan brottslighet i Sverige.

Permalänk
Medlem

Drulleförsäkring via hemförsäkringen, har man mycket teknik man gillar att uppdatera är den helt klart värd kostnaden. I övrigt har jag ibland på vissa Appleprodukter köpt AppleCare eller AppleCare+ då man får förlängd garanti och drulle i fallet med +.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Jag har inte sönder mina prylar, så extra försäkringar hade kostat mig mer än det lilla jag haft sönder. Brände en hårddisk och tappade min Pokewalker i toan, typ enda jag haft sönder.

Samma sak. Det enda som jag har gjort sönder var ett moderkort Asrock Z370 som jag böjde 2 pinnar på. Dual Chanell funkade inte. Då jag försökte få dem i skick bröt jag en viktig en alldeles i hörnet... det var bara att köpa ett nytt, MSI M5 som är mitt bästa köp någonsin

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte att en del av er skippar hemförsäkringen, den är billig och det den täcker kan ju bli extrema summor. Det var en artikel ganska nyligen om någon som hade lyckats få eld på spisen men lyckats släcka det. Dock hade det kommit upp glöd i ventilationen som började brinna några timmar senare och spred sig till hela trapphuset. Bostadsbolaget stämde henne på alla kostnader för reparationerna, ett antal miljoner. Men spara ni en knapp hundring i månaden för det skulle väl aldrig hända er, eller?

Permalänk
Medlem

Försäkring? Det krävdes hemförsäkring då jag flytta in men aldrig köpt eller haft behov av någon försäkring för min hemelektronik. Använder inget skärmskydd på mobilen och drar ur tv/dator när det åskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB