Fredagspanelen 180: Intel dumpar priser, Radeon RX 5500 och Microsoft Surface-nytt

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 180: Intel dumpar priser, Radeon RX 5500 och Microsoft Surface-nytt

I veckans avsnitt av Fredagspanelen fryser helvetet till is när Intel halverar priset på en hel processorfamilj. Därtill blir det snack om de nya Radeon-korten samt färska Surface-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så Navi är Rajas sista bygge hos AMD innan han gick över till Intel? Ska bli intressant att se vad nästa generations grafikkort blir från AMD, om man tänker att det är den första utan honom vid rodret.

Permalänk
Medlem

Ta nu inte detta fel!!

Men 2st (ja 3st min inräknad) kommentarer sen kl 18:00 på fredagspanelen ?
580 visningar på Y T
43 tummar upp

50:00 minuter av bla bla bla (som Jacob sa i början)

Är det studion som är fel, som ni själva vart inne på?
Tror inte det.
Hela upplägget måste göras om.
Ni tappar mer o mer.

Det är stelt, ni står rätt upp o ner, det är inte avslappnat alls.
Det ni säger är väldigt intressant, men det kryper i mig, efter 10min slår jag av!

Varför är det så?

Fredagspanelen hade jättemånga av allt för bara ett år sen....

Som trogen fredagspanelslyssnare sen måånga år tillbaka, så har ni tappat mig.
Big Time!!
Jag vet vad jag kommer att få se, 2st personer som talar om hård o mjukvara, rätt upp o ner. Thats It. (som det varit i typ antal år nu) Som en ljudbok m e m

Kanske skulle lösningen vara att sitta ner, slappna av, ta det lugnt, ett runt bord m mickar, eller bara två fåtöljer vara lösningen.

Ja jag vet inte, en sak vet jag, det ni säger är guld, men det är inte alls avslappnat, och där tappar ni mig.

Någon förändring måste ske.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hoppas studion blir awesome great!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Hoppas studion blir awesome great!

m 2

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

580 visningar på Y T

Det finns även ungefär 580 st svensktalande personer som är intresserade utav datorhårdvara i Sverige.
Resten behöver tips inför nytt datorinköp för Fortnite/CS:GO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Det finns även ungefär 580 st svensktalande personer som är intresserade utav datorhårdvara i Sverige.
Resten behöver tips inför nytt datorinköp för Fortnite/CS:GO.

Kul o tillhöra
en av de 580 då

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Tack för intressant fredagspanel. Jag tyckte det var bra (utom bakgrunden...). Mycket spännande som är på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Det finns även ungefär 580 st svensktalande personer som är intresserade utav datorhårdvara i Sverige.
Resten behöver tips inför nytt datorinköp för Fortnite/CS:GO.

Jag har också ledsnat lite på dessa fredagspaneler eftersom de inte utvecklats med tiden jämfört med konkurrensen som finns nu.

Jag läser ju alla artiklar dagligen på SWEC som jag tycker är intressanta så för mig är Fredagspanelen bara en återupprepning. Och för folk som inte läser tech nyheter dagligen finns det som sagt många andra YT kanaler som behandlar samma ämnen och IMHO ofta gör det bättre.

Permalänk
Medlem

@skog1s
Själv lyssnar jag på podcast versionen de veckor när jag inte hängt med så mycket eller vill höra deras åsikt om något ämne. Då spelar inte studio eller om de ser obekväma ut någon större roll.
Går ju även göra annat samtidigt.
Som podcast fungerar det fortfarande bra enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@skog1s: Jag har följt fredagspanelen sedan begynnelsen. Som medlem sedan 10 år tillbaka så har jag mina teorier. Man kan vrida hur mycket som helst på detta, men man kommer inte ifrån att detta är ett produktions-problem, d.v.s. det material (fredagspanelen) som produceras av bolaget (Sweclockers).

---Edit: Tog bort lite onödig text som låg här.
---End of Edit.

Vad jag tror har hänt:

  • Det är snart 2020. Väldigt få, eller ska jag säga extremt få. har tid att kolla på ett 50 min långt klipp. Jag gjorde det i början. Men efter åren har det blivit allt mindre. Nu kollar jag nästan aldrig på videoklipp av den typen. Om en användare länkar mig en 6 minuters klipp på något så kollar jag inte. Varför? Ska jag vara ärlig? Har inte tid. Orkar inte. Idag ska allt gå snabbt. Kan man inte koka ner det på ett par meningar så tröttnar folk. Jag skulle inte vara förvånad många inte läser denna mening. Om en fredagspanel är 6 minuter så skulle jag KANSKE kolla på den. 4 min? Ja det funkar för mig. Varför? Fredagspanelen är riktad mot oss sweclockare. En sweclockare har, troligtvis, redan följt alla nyheter under veckan, så det blir mest repetition. Det är därför folk är ute efter något "extra". Att få en sammanfattning är bra, om man inte följt veckans nyheter.

  • Stelt. Det är väldigt lite "action", om man säger så. Det händer inte så mycket. Folk gillade Emil + Jonas eftersom radarparet gillade att ta ut lite på svängarna ibland.

  • Nyhetsvärdet. Även om man slänger ihop något häftigt med fart och vind så måste det vara intressant att lyssna på. Annars blir det dokusåpa av det hela. Som jag tidigare nämnde så får en person som redan följt alla nyheter inte så mycket mervärde av att titta på panelen. Möjligtvis djupare analyser men då är man ute efter de 1 % superinsatta.

Vad jag tycker man borde pröva:

  • Ändra på nyhetsvärdet. D.v.s. ta inte upp gamla nyheter. Om man ska göra det så gör man en djupanalys av det. Personligen tycker jag det är lite riskabelt, men det är kanske det folk är ute efter? D.v.s. "Den här veckan tar panelen upp Ryzen-arkitekturen och varför den är så bra. Vilka förändingar gjorde AMD för att lyckas? Vad är det som är så bra? Varför är Intel fortfarande lite bättre på spel?". Ett mer varför-format. Då blir det som att man behandlar ett ämne ordentligt. Blir dock väldigt nära Guide formatet som redan finns i text-form.

  • Ändra på panelen. D.v.s. bjud in gäster utifrån Swec/Geeks. Få ut deras historia, hur hamnade de där de är i dag? Hur jobbar de för att förändra dagens teknik? Svårigheter? Etc. Lite som en teknik-intervju fast mer freestyle. Inga kavajer o grejer. Dra fram kaffe/cola och snacka ledigt. Kanske inte funkar för alla gäster, men då kan man blanda intervju med vissa gäster och schysst snack med andra gäster. Sweclockers bör vara så pass stora att de kan dra i sådana personer, eller så kan de jobba för det.

  • Ändra på rummet. Kanske redan är på tapeten, men miljön är otroligt viktig. Inte bara den som finns utomhus men även inomhus. Anpassa rummet efter formatet. Ska panelen ha ledigt snack? Då ska man inte ha ett rum med jobbsaker. Sitt i någon skön fåtölj, se till att ha trevligt. Ska panelen ha genomgång av veckan? Se till ändra på lite rekvisita. Man vill inte se samma föremål i rummet för hundraelfte gången. Ändra stolar då och då. Bord då o då. Växter, föremål, etc. Ska panelen ha gäster? Man kanske inte ska vara på Sweclockers lokaler alls då. Man kanske ska hälsa på företaget man "bjuder in"? Se hur det ser ut därborta? Eller bjud in gästen på ett café och hålla panelen där. Man måste se till att variera miljön, på ett eller annat sätt. Spelar ingen roll om man har en fläskig studio för miljoner, skönt att se lite nytt o fräscht ibland.

My 2 cents...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av skog1s:

Ta nu inte detta fel!!

Men 2st (ja 3st min inräknad) kommentarer sen kl 18:00 på fredagspanelen ?
580 visningar på Y T
43 tummar upp

50:00 minuter av bla bla bla (som Jacob sa i början)

Är det studion som är fel, som ni själva vart inne på?
Tror inte det.
Hela upplägget måste göras om.
Ni tappar mer o mer.

Det är stelt, ni står rätt upp o ner, det är inte avslappnat alls.
Det ni säger är väldigt intressant, men det kryper i mig, efter 10min slår jag av!

Varför är det så?

Fredagspanelen hade jättemånga av allt för bara ett år sen....

Som trogen fredagspanelslyssnare sen måånga år tillbaka, så har ni tappat mig.
Big Time!!
Jag vet vad jag kommer att få se, 2st personer som talar om hård o mjukvara, rätt upp o ner. Thats It. (som det varit i typ antal år nu) Som en ljudbok m e m

Kanske skulle lösningen vara att sitta ner, slappna av, ta det lugnt, ett runt bord m mickar, eller bara två fåtöljer vara lösningen.

Ja jag vet inte, en sak vet jag, det ni säger är guld, men det är inte alls avslappnat, och där tappar ni mig.

Någon förändring måste ske.

Skrivet av Jones377:

Jag har också ledsnat lite på dessa fredagspaneler eftersom de inte utvecklats med tiden jämfört med konkurrensen som finns nu.

Jag läser ju alla artiklar dagligen på SWEC som jag tycker är intressanta så för mig är Fredagspanelen bara en återupprepning. Och för folk som inte läser tech nyheter dagligen finns det som sagt många andra YT kanaler som behandlar samma ämnen och IMHO ofta gör det bättre.

Skrivet av Alotiat:

@skog1s: Jag har följt fredagspanelen sedan begynnelsen. Som medlem sedan 10 år tillbaka så har jag mina teorier. Man kan vrida hur mycket som helst på detta, men man kommer inte ifrån att detta är ett produktions-problem, d.v.s. det material (fredagspanelen) som produceras av bolaget (Sweclockers). Enligt mig är grundfrågorna:

  • Först och främst målgruppen. Vilka ska titta? (eller konsumera, om man jobbar inom medie-branschen)

  • Hur ska man locka folk att titta? Hur väcker man intresset?

  • Hur håller man kvar folk?

  • Och viktigast av allt: Hur gör man det ekonomiskt hållbart? I detta fall blir det Jakobs och Jonas tid.

Vad jag tror har hänt:

  • Det är snart 2020. Väldigt få, eller ska jag säga extremt få. har tid att kolla på ett 50 min långt klipp. Jag gjorde det i början. Men efter åren har det blivit allt mindre. Nu kollar jag nästan aldrig på videoklipp av den typen. Om en användare länkar mig en 6 minuters klipp på något så kollar jag inte. Varför? Ska jag vara ärlig? Har inte tid. Orkar inte. Idag ska allt gå snabbt. Kan man inte koka ner det på ett par meningar så tröttnar folk. Jag skulle inte vara förvånad många inte läser denna mening. Om en fredagspanel är 6 minuter så skulle KANSKE jag skulle kolla. 4 min? Ja det funkar för mig. Varför? Fredagspanelen är riktad mot oss sweclockare. En sweclockare har, troligtvis, redan följt alla nyheter under veckan, så det blir mest repetition. Det är därför folk är ute efter något "extra". Att få en sammanfattning är bra, om man inte följt veckans nyheter.

  • Stelt. Det är väldigt lite "action", om man säger så. Det händer inte så mycket. Folk gillade Emil + Jonas eftersom radarparet gillade att ta ut lite på svängarna ibland.

  • Nyhetsvärdet. Även om man slänger ihop något häftigt med fart och vind så måste det vara intressant att lyssna på. Annars blir det dokusåpa av det hela. Som jag tidigare nämnde så får en person som redan följt alla nyheter inte så mycket mervärde av att titta på panelen. Möjligtvis djupare analyser men då är man ute efter de 1 % superinsatta.

Vad jag tycker man borde pröva:

  • Ändra på nyhetsvärdet. D.v.s. ta inte upp gamla nyheter. Om man ska göra det så gör man en djupanalys av det. Personligen tycker jag det är lite riskabelt, men det är kanske det folk är ute efter? D.v.s. "Den här veckan tar panelen upp Ryzen-arkitekturen och varför den är så bra. Vilka förändingar gjorde AMD för att lyckas? Vad är det som är så bra? Varför är Intel fortfarande lite bättre på spel?". Ett mer varför-format. Då blir det som att man behandlar ett ämne ordentligt. Blir dock väldigt nära Guide formatet som redan finns i text-form.

  • Ändra på panelen. D.v.s. bjud in gäster utifrån Swec/Geeks. Få ut deras historia, hur hamnade de där de är i dag? Hur jobbar de för att förändra dagens teknik? Svårigheter? Etc. Lite som en teknik-intervju fast mer freestyle. Inga kavajer o grejer. Dra fram kaffe/cola och snacka ledigt. Kanske inte funkar för alla gäster, men då kan man blanda intervju med vissa gäster och schysst snack med andra gäster. Sweclockers bör vara så pass stora att de kan dra i sådana personer, eller så kan de jobba för det.

  • Ändra på rummet. Kanske redan är på tapen, men miljön är otroligt viktig. Inte bara den som finns utomhus men även inomhus. Anpassa rummet efter formatet. Ska panelen ha ledigt snack? Då ska man inte ha ett rum med jobbsaker. Sitt i någon skön fåtölj, se till att ha trevligt. Ska panelen ha genomgång av veckan? Se till ändra på lite rekvisita. Man vill inte se samma föremål i rummet för hundraelfte gången. Ändra stolar då och då. Bord då o då. Växter, föremål, etc. Ska panelen ha gäster? Man kanske inte ska vara på Sweclockers lokaler alls då. Man kanske ska hälsa på företaget man "bjuder in"? Se hur det ser ut därborta? Eller bjud in gästen på ett café och hålla panelen där. Man måste se till att variera miljön, på ett eller annat sätt. Spelar ingen roll om man har en fläskig studio för miljoner, skönt att se lite nytt o fräscht ibland.

My 2 cents...

Uppskattar verkligen feedbacken och håller med om att det finns en del att skruva på när det gäller det nästan tio år gamla upplägget av panelen. I dagsläget är den helt klart mer stel än den behöver vara, vilket jag tror är en kombination av miljön och en kanske onödigt lång lista ämnen som tas upp varja gång, så mer avslappnat hårdvarumys och mindre SVT Rapport är det som eftersträvas.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas alla Intel-fans förstår vikten av konkurrens nu när Intel slaktar sina priser och även förstår vilka överpriser vi betalat genom åren. Att alltid köpa en sak och rekommendera samma märke även i andra prisklasser där de inte alls är best bang for the buck bara för att de har den bästa top of the line är ett bra sätt att i längden få sämre utveckling och mindre för pengarna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag Kan bara hålla med tidigare skribenter om att fredagspanelen borde göras om helt.
Till och med Inet.se recensioner är mer underhållande och känns mer avslappanande än sweclockers ,som ex.
Inet
Numera kollar jag enbart på Fz.se , tycker dom har fått till det rätt bra.
Tänkt ztv studio så är ni på rätt väg : )

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Uppskattar verkligen feedbacken och håller med om att det finns en del att skruva på när det gäller det nästan tio år gamla upplägget av panelen. I dagsläget är den helt klart mer stel än den behöver vara, vilket jag tror är en kombination av miljön och en kanske onödigt lång lista ämnen som tas upp varja gång, så mer avslappnat hårdvarumys och mindre SVT Rapport är det som eftersträvas.

Inga problem. Ta't inte hårt dock! Även SVT har varit tvungna att anpassa sig genom att ta in Jan Helin som programansvarig och gjort allt "nytt o fräscht". Vi är mitt inne i en digital revolution, det som fungerade 2010 fungerar säkerligen inte idag. Gäller att vara snabb vid svängarna och det är inte alltid lätt. Så länge man försöker så blir det säkert bra i slutändan

Edit: Världen har blivit allt mer content-baserad. Allt ska vara content nu. Och det är influencers experter på, det är därför de rider på vågen. Informationsflödet ska vara "spännande" idag, annars tittar/läser inte folk. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ta nu inte detta fel!!

Men 2st (ja 3st min inräknad) kommentarer sen kl 18:00 på fredagspanelen ?
580 visningar på Y T
43 tummar upp

50:00 minuter av bla bla bla (som Jacob sa i början)

Är det studion som är fel, som ni själva vart inne på?
Tror inte det.
Hela upplägget måste göras om.
Ni tappar mer o mer.

Det är stelt, ni står rätt upp o ner, det är inte avslappnat alls.
Det ni säger är väldigt intressant, men det kryper i mig, efter 10min slår jag av!

Varför är det så?

Fredagspanelen hade jättemånga av allt för bara ett år sen....

Som trogen fredagspanelslyssnare sen måånga år tillbaka, så har ni tappat mig.
Big Time!!
Jag vet vad jag kommer att få se, 2st personer som talar om hård o mjukvara, rätt upp o ner. Thats It. (som det varit i typ antal år nu) Som en ljudbok m e m

Kanske skulle lösningen vara att sitta ner, slappna av, ta det lugnt, ett runt bord m mickar, eller bara två fåtöljer vara lösningen.

Ja jag vet inte, en sak vet jag, det ni säger är guld, men det är inte alls avslappnat, och där tappar ni mig.

Någon förändring måste ske.

+1

Kunde inte sagt det bättre själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller inte med om att panelen är för kort, den ska vara lite längre för att vara just Fredagsunderhållning, nått man tittar på istället för Idol! På helgen har folk helt klart tid att titta på längre klipp/filer/serier. När folk på tuben släpper längre vloggar över 10 minuter så är det alltid en viss andel som klagar på att det är för långt men det stora flertalet tycks uppskatta matiga vloggar. Folk som verkligen gillar sina favoriter på YT vill höra de så mycket som möjligt ju. Jag vill höra Jonas, Jacob, Kenneth, Frida och Emil så mycket som möjligt ju!

Jag läser alla nyheter på Sweclockers ändå tycker jag att lyssna på panelen ger nått mervärde!

Om man har problem att kolla på 50 minuter innehåll undrar jag hur man klarar att kolla på flera avsnitt av en serie eller dokumentärer?

Mina förslag är att se till att få en mysig studio med kul grejer i bakgrunden, ändra till sittande format mysigt format och kanske köra med 3 personer där den tredje skulle kunna variera mellan Emil, Kenneth och Frida. Prova att ibland köra fredagspanelen som live chatt där ni kan i realtid interagera med tittarna.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Håller inte heller med om att det vore bättre att korta ner panelen. Jätteskönt att kunna sitta i lugn och ro och få reda på vad som hänt under veckan, utan att behöva se en massa korta hetsiga småklipp som stressas igenom. Vill man ha den typen av klipp, släpps det redan en miljon av dem varje dag. Mer stress är inte det världen behöver.

Lite synd att panelen inte är varje vecka dock, då vissa saker kan kännas lite gamla när de börjar få 2 veckor på nacken. Antar att det är en tidsfråga.

Hoppas på att swec. hörnan av studion också kommer få lite mer mysfaktor, likt FZ hörnet, och lite mindre steril sjukhus känsla, när den blir klar. Tycker själv att det känns mer avslappnat om man sitter ner, så fort man står upp känns det lite nyhetsuppläsare på något sätt. Men Jonas har väl säkert en Apple watch, så han ska väl fylla sin "stå upp ring" på den, antar jag.

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag inte panelens längd som ett problem. Tycker dock att ni borde fokusera på ett fåtal nyheter (som ni faktiskt kan diskutera) istället för att rabbla mindre grejor. Den urgamla panelen om AMD Bulldozer är ett praktexempel på en bra panel - mycket åsikter, bra diskussion, lite "scuffed" osv.

https://www.youtube.com/watch?v=y75t9NEpCYQ

Visa signatur

12700K | RTX 4070