AMD Ryzen Threadripper 3000 fungerar inte med äldre moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vad rolig du är
och tror du inte jag fattar att de har klarat detta innan

Roligt att man kan vara till glädje!

(men, givet den nya informationen,
begriper jag inte riktigt meningen med ditt ursprungliga inlägg)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Man skall nog betrakta en utfästelse om bakåtkompatibilitet långt i förväg mer som att det är en målsättning. Det måste ju självklart vara väldigt svårt att veta om det krävs en ny sockel för en CPU som är i konstruktionsfas. AMDs målsättning har säkerligenigen varit att uppfylla den utfästelse som gjordes, men att det nu visat sig inte hålla. De klarade att hålla det så långt som att tredje generationens Ryzen-processorer kunde användas till första generationens moderkort (förutom till A320). Vad gäller TR vet jag inte om det förekommit några utfästelser gällande detta. Men det är ju föga förvånande att deras belackare tar tillfället i akt att gnälla, sådant är ju klimatet vad gäller dessa produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det stämmer så antar jag att det har någonting med hantering av ram minne och/eller pci express att göra.
Vanliga Ryzen släpps snart med 16 kärnor, så om man inte behöver mer än 16 kärnor är det framförallt de sakerna som gör att Threadripper kan vara värt att köpa över vanliga Ryzen.

Permalänk
Medlem

Jag tror det när jag ser det, men det vore onekligen tragiskt för dem som investerat i svindyra x399-kort med förväntan att AMD skulle vara mer framtidskompatibel än intel.

Jag undrar om det kanske rör sig om ett missförstånd. Tidigare har det ju ryktats om en ny "professionell" variant av TR. Det kan ju vara så att "TR pro" inte är kompatibel med x399, medan den vanliga är det (med begränsning av PCIe 4 osv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag tror det när jag ser det, men det vore onekligen tragiskt för dem som investerat i svindyra x399-kort med förväntan att AMD skulle vara mer framtidskompatibel än intel.

Har AMD någongång dagt att TR4-brädorna kommer vara kompatibel till ett visst datum?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det inte stämmer. Men om det stämmer så beror min reaktion på anledningen.

Gör de det för att det inte går? Fine... Är det inte tekniskt möjligt så är det som det är.

Gör de det av affärstekniska skäl, och alltså stryper kompatibiliteten på konstgjord väg så blir jag förbannad. Då är de inte bättre än Intel, och kommer förlora mycket goodwill. Som jag skrev i en annan tråd igår så är det många som köpt Threadripper-system med förväntningen att processorn skall gå att uppgradera på samma moderkort år efter år som på AM4. Och om AMD nu helt plötsligt sätter stopp fast det tekniskt skulle gå, ja då sviker de dem som vågat ge AMD en chans i hopp om att de är mer måna om sina kunder än Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@thomson: threadripper är ju inte mainstream användning direkt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

@thomson: threadripper är ju inte mainstream användning direkt.

Det vet jag, då jag har själv ägt en Threadripper

Permalänk
Medlem

@Jacob Om redaktionen vet ifall Amd gjort någon form av utfästelse gällande kompatibilitet för kommande generationer av TR-CPUer med äldre moderkort, då skulle det vara tacksamt om forumet upplystes, detta så det blir stopp på spekulationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på att om det skall vara bakåtkompatibelt så kan det kosta prestanda, men de som vill ha en Threadripper skaffar den för bästa möjliga prestanda och vill inte att den skall vara bromsad av krav på bakåtkompatibilitet.

Permalänk
Medlem

Det går väl så bra för AMD att de kan göra som Intel har gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Det går väl så bra för AMD att de kan göra som Intel har gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ens nära. Du kan börja räkna hur många sockets intel har jämfört med amd

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Ni gör alla fel. Man behåller sin processor & köper nytt moderkort varje år istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Har AMD någongång dagt att TR4-brädorna kommer vara kompatibel till ett visst datum?

Inte vad jag vet, mer än att de framhållit att de generellt värdesätter kontinuitet, och att både AM4- och SP3-plattformarna har kompatibilitet från Zen till Zen2, så det har varit ett helt rimligt antagande att så blir fallet även för TR4. För de som gjort det antagandet skulle det vara en missräkning om så inte var fallet, särskilt som moderkorten för TR4 var (är) svindyra. Om AMD bryter kompatibiliteten för TR så är de inte bättre än intel, som också har som norm att byta varannan generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Inte ens nära. Du kan börja räkna hur många sockets intel har jämfört med amd

Klart att Intel har kunnat byta fler sockets än AMD. När man är ledande kan man ju göra som man vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De har ju ex inte släppts några a320 moderkort som stödjer 3000 serien vad jag vet.

Nej, A320 har inte officiellt stöd för 3000-serien baserat på AMDs pressmaterial men det finns flera moderkortstillverkare som lagt in det stödet och det verkar fungera bra, med reservation för att vissa moderkort kanske inte klarar de absoluta toppmodellerna på grund av för svag VRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt lite vad olika sajter skriver, finner ingen som skriver att det avgivits något löfte med bakåtkompatibilitet från Amd - åtminstone inte uttryckligen för TR. Det närmaste jag fann var en artikel med denna rubrik: "New Threadripper not as backwards compatible as AMD initially hoped" (här: https://www.tweaktown.com/news/68077/new-threadripper-backwar..., och där det fortsatt i texten anges: "I know AMD has claimed socket compatibility across generations. But we can only assume there was an architectural hangup that was insurmountable while keeping the performance they want and need while offering a smooth upgrade path for the board or CPU."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av NutCracker:

@Jacob Om redaktionen vet ifall Amd gjort någon form av utfästelse gällande kompatibilitet för kommande generationer av TR-CPUer med äldre moderkort, då skulle det vara tacksamt om forumet upplystes, detta så det blir stopp på spekulationerna.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD har (vad jag vet) aldrig gjort några utfästelser eller lovat något vad gäller kompatibilitet på TR4. Däremot är de väldigt duktiga på att ge Intel kängor för att de byter sockel efter två generationer och sätter sig själva på höga hästar med AM4. Så jag tycker kritiken är befogad oavsett vad de lovat eller inte lovat med TR4.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag har kollat runt lite vad olika sajter skriver, finner ingen som skriver att det avgivits något löfte med bakåtkompatibilitet från Amd - åtminstone inte uttryckligen för TR. Det närmaste jag fann var en artikel med denna rubrik: "New Threadripper not as backwards compatible as AMD initially hoped" (här: https://www.tweaktown.com/news/68077/new-threadripper-backwar..., och där det fortsatt i texten anges: "I know AMD has claimed socket compatibility across generations. But we can only assume there was an architectural hangup that was insurmountable while keeping the performance they want and need while offering a smooth upgrade path for the board or CPU."

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-TR-2990WX-vs-... så ser man ju att det konceptet inte riktigt håller. När 1950X kom så var den ju riktigt intressant men nu ligger den i stort sett lika med 3900X. Är nog så att AMD från början tänkte att 16 kärnor skulle räcka för TR därav begränsningen till 4 minneskanaler. Så ska inte den nya TR begränsas av minnesbandbredden så lär 8 kanaler behövas. I annat fall lär den bara prestera bra när största delen av koden får plats i cachen.

Går sen alla vassa chiplets med 8 fungerande kärnor åt ill Epyc så borde nya TR ha modeller med 24, 36 och 48 kärnor.

Jag hade så klart gärna haft en 64 kärnors TR, men den lär kosta klart mycket mer än 20KSEK + XXX KSEK för mer snabbare minne så att lägga till 4-6KSEK för ett nytt moderkort är ju inte så blodigt.

Tänker inte uppgradera min 1950X, blir det nån ny TR-3000 så får bli en burk till helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

AMD har (vad jag vet) aldrig gjort några utfästelser eller lovat något vad gäller kompatibilitet på TR4. Däremot är de väldigt duktiga på att ge Intel kängor för att de byter sockel efter två generationer och sätter sig själva på höga hästar med AM4. Så jag tycker kritiken är befogad oavsett vad de lovat eller inte lovat med TR4.

Hmm, lite konstigt att jag inte noterat de kängorna, tycker jag hänger med rätt så bra, men har väl missat dessa då. Återstår att se vilket skäl som kommer att anges, är åtgärden välmotiverad så borde väl kritiken bedarra - tycker man åtminstone.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Kolla https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-TR-2990WX-vs-... så ser man ju att det konceptet inte riktigt håller. När 1950X kom så var den ju riktigt intressant men nu ligger den i stort sett lika med 3900X. Är nog så att AMD från början tänkte att 16 kärnor skulle räcka för TR därav begränsningen till 4 minneskanaler. Så ska inte den nya TR begränsas av minnesbandbredden så lär 8 kanaler behövas. I annat fall lär den bara prestera bra när största delen av koden får plats i cachen.

Går sen alla vassa chiplets med 8 fungerande kärnor åt ill Epyc så borde nya TR ha modeller med 24, 36 och 48 kärnor.

Jag hade så klart gärna haft en 64 kärnors TR, men den lär kosta klart mycket mer än 20KSEK + XXX KSEK för mer snabbare minne så att lägga till 4-6KSEK för ett nytt moderkort är ju inte så blodigt.

Tänker inte uppgradera min 1950X, blir det nån ny TR-3000 så får bli en burk till helt enkelt

jag hade inte ens funderat på byte om jag hade en 1950X
Nu sitter jag med en 1900X

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag hade inte ens funderat på byte om jag hade en 1950X
Nu sitter jag med en 1900X

och jag funderar inte ens på att byta från mitt 1950x
Är mycket nöjd och kan nog ha 1950x 2- 3 år till utan problem!

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadeByMe:

och jag funderar inte ens på att byta från mitt 1950x
Är mycket nöjd och kan nog ha 1950x 2- 3 år till utan problem!

jag behöver inte byta upp mig, men villhöver fler cores!

kanske lika bra å köpa en 1950x här

https://www.amazon.com/AMD-Threadripper-32-thread-Processor-Y...

typ ish pris ink frakt å import: 6 702

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag behöver inte byta upp mig, men villhöver fler cores!

kanske lika bra å köpa en 1950x här

https://www.amazon.com/AMD-Threadripper-32-thread-Processor-Y...

typ ish pris ink frakt å import: 6 702

Köpte min på blackfriday förra året för 6 666kr

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag behöver inte byta upp mig, men villhöver fler cores!
kanske lika bra å köpa en 1950x här
https://www.amazon.com/AMD-Threadripper-32-thread-Processor-Y...

Om du avvaktar tills kommande generation TR är lanserad, och det visar sig finnas bakåtkompatibla varianter, så förutspår jag att det kommer finnas en hel del bättre använda 1950X att köpa för en betydligt billigare peng.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

AMD har (vad jag vet) aldrig gjort några utfästelser eller lovat något vad gäller kompatibilitet på TR4. Däremot är de väldigt duktiga på att ge Intel kängor för att de byter sockel efter två generationer och sätter sig själva på höga hästar med AM4. Så jag tycker kritiken är befogad oavsett vad de lovat eller inte lovat med TR4.

Ifall de blivit tvingade att göra en dramatisk förändring av arkitekturen vilket verkar vara fallet är det fullt förståeligt med ett skifte.
Intel tvingade kunden dvs du och andra att uppgradera i onödan utan arketitiska grunder med tveksamma ipc lyft.
Detta löfte med stöd för am4 gör att jag kunnat köpa 2 processorer från amd utan att byta moderkort samt på G köpa en ny igen utan att byta moderkort ryzen 3600 och som det verkar en fjärde nästa år och igen utan att byta moderkort som de lovat med AM4.

Hedt är en begränsad kundgrupp med större fickor som köper helt enkelt för sin arbetsbelastning.

Och sen är det klart att det påverkar vad de lovat eller inte.
ifall sweclockers inte rör sig med fakta kan man ju börja misstänka att ni har betalt av andra aktörer som tex Intel.
Det skulle ifrågasätta den journalistiska integriteten ordentligt här.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Om du avvaktar tills kommande generation TR är lanserad, och det visar sig finnas bakåtkompatibla varianter, så förutspår jag att det kommer finnas en hel del bättre använda 1950X att köpa för en betydligt billigare peng.

mja, förra gången så försvann Gen1:orna väldigt fort hyllorna i svenska webbutiker, å de vill jag inte riskera med Gen2 riktigt den här gången

från första början hade jag tänkt mig en Gen2 nu strax innan Gen3 å alla Gen2or försvinner som Gen1:orna gjorde.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

mja, förra gången så försvann Gen1:orna väldigt fort hyllorna i svenska webbutiker, å de vill jag inte riskera med Gen2 riktigt den här gången
från första början hade jag tänkt mig en Gen2 nu strax innan Gen3 å alla Gen2or försvinner som Gen1:orna gjorde.

Jag kanske var otydlig, men med bättre använda 1950X menade jag begagnade 1950X, som ju är gen1 (vilket du länkade till först, men nu pratar du om gen2, dvs 2950X?). Vad jag menar är, att om det finns en uppgraderingsväg utan att byta moderkort så kommer många med 1950X (och 2950X etc) säkert välja att sälja sin TR CPU för att köpa en ny i 3000-serien. Och en begagnad 1950X kan du då kanske få för halva priset (jag gissar) av det i annonsen du länkade till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag kanske var otydlig, men med bättre använda 1950X menade jag begagnade 1950X, som ju är gen1 (vilket du länkade till först, men nu pratar du om gen2, dvs 2950X?). Vad jag menar är, att om det finns en uppgraderingsväg utan att byta moderkort så kommer många med 1950X (och 2950X etc) säkert välja att sälja sin TR CPU för att köpa en ny i 3000-serien. Och en begagnad 1950X kan du då kanske få för halva priset (jag gissar) av det i annonsen du länkade till.

ja de har du troligen rätt i

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.