Permalänk
Medlem

Dator till grabben

Tjipp!

Grabben ska få en dator och är kluven i huruvida jag ska ge honom min och bygga nytt till mig själv, vilket känns lite sådär om det nu kommer nya gens inom en nära framtid.. Har helt gett upp tanken på att hitta något begagnat till vettigt pris.

Alternativ två är en dator nu till honom och bygga nytt nästa år till mig medan dottra får min nuvarande då.

Dels helheten på det jag slängde ihop tar jag gärna emot kommentarer på samt om någon har något bra att säga om processorn Intel Core i5 9400F 2.9 GHz 9MB samt den som är i bygget. Samt alternativt GPU Gigabyte GeForce RTX 2060 6GB OC eller uppgradera mitt 1070 till RTX 2070 super, om det är värt att göra så? och sätta 1070 i grabbens.

AMD är inget alternativ!

Permalänk
Inaktiv

Ska det inte klockas så duger en 9400F fint.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hade gått på detta så länge processorn ska överklockas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort så här:

Bättre grafikkort
Snabbare ram
Bättre psu med 10 års garanti och 80+ guld certifierad

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Vzano: Tack, framförallt för infon om grafikkortet och den datorbyggarsidan var riktigt nice. Jag stötte på ett litet problem eller kanske bara var någon bugg när jag gjorde min efter din och det var att sidan först inte ville godkänna moderkortet som kompatibelt med processorn. Tog bort processorn och lade till moderkortet först och hittade inte processorn, så när jag tog bort moderkortet och lade till processorn igen då hittade jag moderkortet... Som jag föstått det ska 370 nu vara uppdaterat och kompatibelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezezius:

@Vzano: Tack, framförallt för infon om grafikkortet och den datorbyggarsidan var riktigt nice. Jag stötte på ett litet problem eller kanske bara var någon bugg när jag gjorde min efter din och det var att sidan först inte ville godkänna moderkortet som kompatibelt med processorn. Tog bort processorn och lade till moderkortet först och hittade inte processorn, så när jag tog bort moderkortet och lade till processorn igen då hittade jag moderkortet... Som jag föstått det ska 370 nu vara uppdaterat och kompatibelt?

Såhär hade ja gjort ännu bättre grafikkort och likvärdig processor kylare Dock drog ja ner nätaggregat och moderkort (max korten är kompatibla med 3000 serien ur box)

Vad är 370 menar du x370 så skulle ja hålla mig borta från de köp ett x470 om du måste ha det, de flesta korten är dock inte kompatibla med Ryzen 3000:)

Jag skulle även utöka ssd till 1tb om du haft pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dundaj:
@sifri:

AMD eller Radeon är inte intressant för mig. Tack för att ni tog er tid i alla fall.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Mezezius:

@Vzano: Tack, framförallt för infon om grafikkortet och den datorbyggarsidan var riktigt nice. Jag stötte på ett litet problem eller kanske bara var någon bugg när jag gjorde min efter din och det var att sidan först inte ville godkänna moderkortet som kompatibelt med processorn. Tog bort processorn och lade till moderkortet först och hittade inte processorn, så när jag tog bort moderkortet och lade till processorn igen då hittade jag moderkortet... Som jag föstått det ska 370 nu vara uppdaterat och kompatibelt?

Alla Z370 moderkort har inte stöd för 9e generationen från fabrik men denna har det, väldigt få som gör det faktiskt. Inet kör ett säkert kort och säljer bara processorer med moderkort som de vet säkert att de fungerar.

"Ready for Socket 1151 for 9th / 8th Gen Intel® Core™, Pentium® Gold and Celeron® processors"
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z370-A-II/

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Ja det var det jag med hade läst, blev lite osäker när byggsidan inte riktigt ville vara med på noterna Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezezius:

@Dundaj:
@sifri:

AMD eller Radeon är inte intressant för mig. Tack för att ni tog er tid i alla fall.

Får man fråga varför du inte tycker AMD är intressant?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezezius:

@Dundaj:
@sifri:

AMD eller Radeon är inte intressant för mig. Tack för att ni tog er tid i alla fall.

Alternativt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Jag börjar bli lat och min erfarenhet sedan gammalt är att det ser bra ut på papper och i slutändan inte alls fungerar eller presterar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezezius:

@Mangee75: Jag börjar bli lat och min erfarenhet sedan gammalt är att det ser bra ut på papper och i slutändan inte alls fungerar eller presterar som det ska.

Redigerat 2 alternativ ovan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bortkastade pengar att köpa Intel när man ska bygga budget dator, finns inget som är i närheten av 3600 från Intel i samma prisklass.
Ska du köpa high end spel dator köp Intel men budget dator är det totalt fel.

sifri build är utan tvekan den bästa här om man tittar på prestanda.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezezius:

@Mangee75: Jag börjar bli lat och min erfarenhet sedan gammalt är att det ser bra ut på papper och i slutändan inte alls fungerar eller presterar som det ska.

Okej
Kör för första gången själv på en AMD processor och är mer än nöjd Ryzen 5 3600 , grafikkort har jag alltid kört med ATI/AMD.
Men det är som dom kloka säger , smaken är som baken

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Bortkastade pengar att köpa Intel när man ska bygga budget dator, finns inget som är i närheten av 3600 från Intel i samma prisklass.
Ska du köpa high end spel dator köp Intel men budget dator är det totalt fel.

Jag håller med det är nog bulldozer serien han tänker på sen tidigare ryzen har levererat bra konkurrens mot Intel men men TS gör som han vill

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Redigerat 2 alternativ ovan

Skickades från m.sweclockers.com

Såg det, tittar igenom

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Mezezius:

Såg det, tittar igenom

Punkterar ut valet av nättagg. 2 år garanti och 80+ white, hade undvikt det som pesten, bara garantitiden skriker förtroende som cooler master själva har i nättagget.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Bortkastade pengar att köpa Intel när man ska bygga budget dator, finns inget som är i närheten av 3600 från Intel i samma prisklass.
Ska du köpa high end spel dator köp Intel men budget dator är det totalt fel.

sifri build är utan tvekan den bästa här om man tittar på prestanda.

Mjo man kan tycka det men vill man köpa sämre budget grejer så är det ju upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Punkterar ut valet av nättagg. 2 år garanti och 80+ white, hade undvikt det som pesten, bara garantitiden skriker förtroende som cooler master själva har i nättagget.

Tack, redan noterat och kommer gå på det med 10 års garanti.