Hur gör man Windows uppstart snabbare?

Permalänk
Avstängd

Hur gör man Windows uppstart snabbare?

Vad finns det för trix så att datorn startar på snabbast möjligaste sätt?
Bios är redan pimpat

Permalänk
Medlem

Snabbare? Med SSD så pratar vi om 20-30 sekunder kalluppstart, behöver det gå snabbare menar du?

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Medlem

som ovan ^ Sen kan du ju alltid gå in i autostart och avaktivera vissa program du inte vill starta med Windows om du inte redan gjort det.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0s:

Snabbare? Med SSD så pratar vi om 20-30 sekunder kalluppstart, behöver det gå snabbare menar du?

Nä, behövs gör det ju inte, det är bara det att alla mina gamla datorer startade dubbelt så snabbt och de var inte i närheten av prestandan jag har nu

Permalänk
Avstängd

@xcluzive: Det är fixat

Permalänk
Avstängd

Installerade preview 18999, kan säga det märks skillnad

Permalänk
Medlem

Kanske värt att prova att stänga av CSM (om du inte redan gjort det)? Se till att du kikar på vad det innebär först bara...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Kanske värt att prova att stänga av CSM (om du inte redan gjort det)? Se till att du kikar på vad det innebär först bara...

Det är avstängt, likaså nätverk och allt annat onödigt

Permalänk
Rekordmedlem

Win 10 är troligen den version som startar slöast, den är tom så långsam att man inte stänger av när man väljer stäng av utan då försätts datorn i hibernation för att man ska tro att den startar snabbare än den egentligen gör.
Å andra sidna är det väl ganska ointressant med starttiden för man startar väl bara om när man blir tvingad av win update typ var 6e vecka och uppdateringarna tar ju mer tid i sig än vad en vanlig start tar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 10 är troligen den version som startar slöast, den är tom så långsam att man inte stänger av när man väljer stäng av utan då försätts datorn i hibernation för att man ska tro att den startar snabbare än den egentligen gör.

Upplever snarare tvärt om, Windows 10, för mig startar och stängs av snabbare än tidigare versioner av Windows.

Man kan ju ändra diverse timouts så som WaitToKillAppTimeOut, HungAppTimeout etc för att försöka korta ned tiden, men att Windows 10 skulle gå ned i viloläge innan den stängs av känns falskt.

Däremot går det ju inte riktigt att jämföra med diverse linux distar, så som Debian, som tar betydligt kortar tide att stänga av.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gonace:

Upplever snarare tvärt om, Windows 10, för mig startar och stängs av snabbare än tidigare versioner av Windows.

Man kan ju ändra diverse timouts så som WaitToKillAppTimeOut, HungAppTimeout etc för att försöka korta ned tiden, men att Windows 10 skulle gå ned i viloläge innan den stängs av känns falskt.

Däremot går det ju inte riktigt att jämföra med diverse linux distar, så som Debian, som tar betydligt kortar tide att stänga av.

Men tänk på att du inte kan välja stäng av för att "kallstarta" datorn när du sedan trycker på strömbrytaren, du försätter datorn i hibernation med stäng av men om man mad starta menar att väcka datorn ut hibernation och få den att visa skrivbordet så är win 10 snabbast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min bootar in i gui på ~10sek vilket känns helt ok med tanke på att jag har en Haswell, har man nyare hw och inte trasat sönder sin installation bör man ligga på samma hastighet eller bättre.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Moderator
Moderator

Toms fick ned en boot till 4,9s. Finns nog lite matnyttigt att finna i deras artikel.

https://www.tomshardware.com/reviews/fastest-windows-10-boot-...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

@Daemon:
Läst där och efter diverse justeringar så har jag en boot tid på 19sec nu

ASUS PRO WS X570-ACE
3900x
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX
Corsair Force MP600 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

@Daemon:
Läst där och efter diverse justeringar så har jag en boot tid på 19sec nu

ASUS PRO WS X570-ACE
3900x
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX
Corsair Force MP600 1TB

Ryzen gen 3 tar generellt väldigt långt tid på sig att ta sig från bios splash screen, när den väl kommer därifrån och laddar in win 10 tar det ju inte så långt tid.

jämfört med min gamla 2500k med p67 moderkort går just den processen många gånger långsammare.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men tänk på att du inte kan välja stäng av för att "kallstarta" datorn när du sedan trycker på strömbrytaren, du försätter datorn i hibernation med stäng av men om man mad starta menar att väcka datorn ut hibernation och få den att visa skrivbordet så är win 10 snabbast.

Den funktionen kan man stänga av. Fins under Energiinställningarna och heter Turn on Fast Startup på mitt engelska Windows. Den funktionen stänger jag av först av allt på ett system med SSD

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Den funktionen kan man stänga av. Fins under Energiinställningarna och heter Turn on Fast Startup på mitt engelska Windows. Den funktionen stänger jag av först av allt på ett system med SSD

Det har jag stängt av, det är 19sec från jag trycker på strömbrytaren tills windows är startad