Utmaning! Dator+tillbehör! 20-25k

Permalänk
Medlem

Utmaning! Dator+tillbehör! 20-25k

Hej!
Jag ska uppgradera och söker alla komponenter + alla tillbehör förutom hörlurar för ca 20k men kan gå mot 25k om det är stor skillnad. Har diskuterar runt en del och har fått fram följande lista. Vad tycker ni om den här? Och tror ni jag som är oerfaren av datorbygge kan bygga ihop den själv eftersom det är delar från olika sidor?

Ska tillägga att jag spelar mestadels Cs go,borderlands, Lol för tillfället så inte sjukt tunga spel kanske men vill inte ha några problem med prestanda och fps med framtida spelköp heller.. men om någon kompontent är "overkill" för dessa spelen så säg gärna till!

Tacksam för svar. Ha en bra kväll alla!

https://komponentkoll.se/bygg/rvcuG/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxiii:

Hej!
Jag ska uppgradera och söker alla komponenter + alla tillbehör förutom hörlurar för ca 20k men kan gå mot 25k om det är stor skillnad. Har diskuterar runt en del och har fått fram följande lista. Vad tycker ni om den här? Och tror ni jag som är oerfaren av datorbygge kan bygga ihop den själv eftersom det är delar från olika sidor?

Ska tillägga att jag spelar mestadels Cs go,borderlands, Lol för tillfället så inte sjukt tunga spel kanske men vill inte ha några problem med prestanda och fps med framtida spelköp heller.. men om någon kompontent är "overkill" för dessa spelen så säg gärna till!

Tacksam för svar. Ha en bra kväll alla!

https://komponentkoll.se/bygg/rvcuG/

Korrigerade dirt bygge bytte till snabbare ram minnen bytte till en ips 144hz skärm från aoc en 2tb ssd en snabbare processor och ett bra b450 kort med support för 3000 serie direkt (onödigt med x570) bättre nätaggregat och slutligen bättre kylning på grafikkortet. Kan ha missat mer bytte även chassi

Avseende Windows licens plocka jag bort de och rekommenderar att du tittar på andra marknader som exempelvis Ebay för licens billigt

Avseende byggnation av dator är allt möjligt jag har guidat flera medlemmar via Messenger eller WhatsApp när de bygger jag får bilder de får svar hur de ska köra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Maxiii:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 339 kr hos Komplett)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 VENTUS 8G (4 699 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Meshify Mini C (699 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR MAX (1 209 kr hos Dustin)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (862 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD (1 349 kr hos Webhallen)
PSU: Corsair RM850 850W (2019) (1 099 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cooler Master MasterAir MA610P (349 kr hos Inet)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 169 kr hos Elgiganten)
Skärm: HP OMEN 27 (4 490 kr hos Komplett)
Tangentbord: Corsair Gaming K70 LUX Red LED (Cherry MX Brown) (864 kr hos CDON)
Mus: Zowie by BenQ FK1 (749 kr hos Webhallen)
Summa: 19 877 kr

Har i paketet ovan satsat lite mer på en bra skärm, CPU-kylare & SSD. Nätagget är bättre för samma peng. Chassit är lika bra för en lägre peng.
32GB RAM är overkill idag, då är det bättre att satsa på åtminstone 3000MHz-stickor.
Moderkortet är också overkill, Mortar B450 MAX är ett bra kort för en bra peng. Grafikkortet lite svagare, men billigare och mer än tillräckligt bra. Den kommer med G-Sync och passar därmed skärmen bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Korrigerade dirt bygge bytte till snabbare ram minnen bytte till en ips 144hz skärm från aoc en 2tb ssd en snabbare processor och ett bra b450 kort med support för 3000 serie direkt (onödigt med x570) bättre nätaggregat och slutligen bättre kylning på grafikkortet. Kan ha missat mer bytte även chassi

Avseende Windows licens plocka jag bort de och rekommenderar att du tittar på andra marknader som exempelvis Ebay för licens billigt

Avseende byggnation av dator är allt möjligt jag har guidat flera medlemmar via Messenger eller WhatsApp när de bygger jag får bilder de får svar hur de ska köra

https://komponentkoll.se/bild/Darnh.png

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret! Tror du det är värt bättre processor för ren gaming? Många jag frågat säger att 3700x hade varit onödigt till gaming?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maxiii:

Tack för svaret! Tror du det är värt bättre processor för ren gaming? Många jag frågat säger att 3700x hade varit onödigt till gaming?

Till gaming ska du väl ha Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

@Maxiii:

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3600 (2 339 kr hos Komplett)
Grafikkort: MSI GeForce RTX 2070 VENTUS 8G (4 699 kr hos Elgiganten)
Chassi: Fractal Design Meshify Mini C (699 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450M MORTAR MAX (1 209 kr hos Dustin)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (862 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD (1 349 kr hos Webhallen)
PSU: Corsair RM850 850W (2019) (1 099 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cooler Master MasterAir MA610P (349 kr hos Inet)
Operativsystem: Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail) (1 169 kr hos Elgiganten)
Skärm: HP OMEN 27 (4 490 kr hos Komplett)
Tangentbord: Corsair Gaming K70 LUX Red LED (Cherry MX Brown) (864 kr hos CDON)
Mus: Zowie by BenQ FK1 (749 kr hos Webhallen)
Summa: 19 877 kr

Har i paketet ovan satsat lite mer på en bra skärm, CPU-kylare & SSD. Nätagget är bättre för samma peng. Chassit är lika bra för en lägre peng.
32GB RAM är overkill idag, då är det bättre att satsa på åtminstone 3000MHz-stickor.
Moderkortet är också overkill, Mortar B450 MAX är ett bra kort för en bra peng. Grafikkortet lite svagare, men billigare och mer än tillräckligt bra. Den kommer med G-Sync och passar därmed skärmen bra.

Hej! Tacksam för svar. Har bytt moderkortet till rekommenderat, och även till 2x8 ram med 3.200 mhz. Men behåller nog amd och radeon denna gången. Har hittat en prisvärd skärm som inte har gsync ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Maxiii Om du är lite osäker på hur man bygger en dator, så kan jag rekommendera Paul's Hardware på Youtube. Han gjorde en serie i 3 delar för inte så länge sen, där han går igenom allt från steg 1 till att all setup i datorn är klar. Han använder dessutom ett Msi Tomahawk moderkort och Ryzen i bygget. Vilket gör det perfekt för dig om du nu köper det också. det finns såklart 1000 andra guider på Youtube, men den är faktiskt jävligt bra. Han visar hur man flashar bios och ställer in rätt hastighet på minnen och allt. Och hur man bygger datorn såklart.

https://www.youtube.com/watch?v=gHY6ygHj80c Del 1
https://www.youtube.com/watch?v=i5jFXl0GZJo Del 2
https://www.youtube.com/watch?v=WXwMbmhCQuY&t Del 3 (Kan ha blivit en länk med tidsstämpel mitt i klippet)

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]