AMD Radeon-drivrutiner har dolt ray tracing-kod i flera månader

Permalänk

Strålande tider väntar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Hur är det svårt att förstå att de enda två företagen på hela grafikkortsmarknaden blir ett gemensamt samtalsämne vid nyheter? Fullt rimligt att diskutera ett företags enda konkurrent, eftersom exakt allt som lanseras från nåt av företagen kommer oundvikligen sättas i relativitet till deras enda konkurrent.

Det är ju knappast en enkelriktad gata heller, det sker ju exakt samma diskussion om AMD när en nyhet från Nvidia publiceras.

Det är tramsinläggen som är svåra att förstå, inte de som är vettiga ang tekniken.

Permalänk
Medlem

En skogshuggare hugger skog
En brevbärare bär brev
Men om en strålspårare spårar strålar utbrister PANIK!

En skogshuggare skogar inte hugg
En brevbärare brevar inte bär
Och en strålspårare strålar inte spår!

Finns även många indikationer på att Navi12 har speciell hårdvara att utföra RT på... men eftersom ingen tweetar om det så finns det inte antar jag. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vadå lömskt? Hur är det lömskt att det redan nu finns förberedd kod i drivrutinerna inför kommande lanseringar?

Ja motivet kan man ju i för sig fundera på. Men faktum är koden var dold, dessutom i flera månader enligt artikeln!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Vad är det i denna nyheten som Nvidia skulle svettas över?

Att RX 5700 XT har otroligt mycket råprestanda att skyffla strålspårning med, 1-2 Teraflops mer än 2070, och big Navi kommer att ha ändå mer.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neomeow:

Det känns som om febrilt binnade svårtillverkade kretsar är här för att stanna.

Om de hade två modeller så skulle folk rage:a över det istället.

Ju bättre de kan binna, desto större möjligheter finns det för folk att köpa billigare kort med relativt sett bättre pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tycker det är lite kul att folk fortfarande skriver tensor-kärnor när de pratar RayTracing. Tensor- kärnorna används för maskininlärning och RT- kärnor för RayTracing

Ännu roligare är att folk kallar realtids raytracing för RTX.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

... Innebär detta att vi får snart se RTX 2080 Ti Super Duper Edition som svar från NVIDIA?

RTX 2080 Ti Super Raytracing edition 2020 med Raytracing 2.0 med Ultralights 2020? :<

Skrivet av mill:

Jag förstår inte varför varenda nyhet om AMD måste handla om NVIDIA i kommentarerna.

För folk gillar att skämta på företags bekostnad? Välkommen till Sweclockers.

Skrivet av wargreymon:

Tycker det är lite kul att folk fortfarande skriver tensor-kärnor när de pratar RayTracing. Tensor- kärnorna används för maskininlärning och RT- kärnor för RayTracing

Inte lika kul som folk som verkar så osäkra att de måste visa sin kunskap för att klanka ned på andra trots att vederbörande förstod vad som menades från första början.

Skrivet av Ryzer:

Vad är det i denna nyheten som Nvidia skulle svettas över?

För att Nvidias enda egentliga saluföring för RTX-korten är just RT och om AMD visar att de kan få godkänd prestanda utan RT-cores eller tom. skapat sin egen version så kommer AMD förlora sin största dragningskraft att betala för ett RTX kort?

Skrivet av lindahlj:

Hehe, lömskt av AMD. Men det tyder på att de är väldigt rädda att halka efter Nvidia.

Återigen känns det bra och tryggt att vara på det gröna laget.

Hur exakt visar detta på att man är rädd att halka efter Nvidia?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För att Nvidias enda egentliga saluföring för RTX-korten är just RT och om AMD visar att de kan få godkänd prestanda utan RT-cores eller tom. skapat sin egen version så kommer AMD förlora sin största dragningskraft att betala för ett RTX kort?

Jag förstår fortfarande inte, vissa GTX kort kan göra RT. Tex mitt 1080ti, men det har inga dedikerade kärnor till detta vilket gör att det blir extremt långsamt. Lika så kan man väl tro att AMDs motsvarande kort får det svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte lika kul som folk som verkar så osäkra att de måste visa sin kunskap för att klanka ned på andra trots att vederbörande förstod vad som menades från första början.

Varför börja med personliga påhopp? Jag rättade någon som missuppfattat två olika termer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför börja med personliga påhopp? Jag rättade någon som missuppfattat två olika termer.

Om man är ute för att rätta till något så börjar man inte en mening med att påpeka att det är lite "småkul" att folk inte har samma kunskap om något som en själv.

Skrivet av Ryzer:

Jag förstår fortfarande inte, vissa GTX kort kan göra RT. Tex mitt 1080ti, men det har inga dedikerade kärnor till detta vilket gör att det blir extremt långsamt. Lika så kan man väl tro att AMDs motsvarande kort får det svårt?

Beror väl på hur man skriver koden. Finns tonvis med exempel där olika lösningar lett till olika resultat. Både positiva och negativa. Kan t.ex. vara så att AMD har sin egen version av RT-cores eller så kanske Nvidia valt en krånglig väg att implementera sagda teknologi. Detta får framtiden visa.

En sak är däremot uppenbart. Någonstans måste ju både Sony och Microsoft blivit nöjda med AMDs framsteg eftersom de implementerar RTRT i sina konsoler.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ännu roligare är att folk kallar realtids raytracing för RTX.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan nog ha med "RTX On"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om man är ute för att rätta till något så börjar man inte en mening med att påpeka att det är lite "småkul" att folk inte har samma kunskap om något som en själv.

Du är ett lysande exempel på hur du är en mer överlägsen människa än mig. God kväll.

Permalänk
Medlem

När det finns konkurrens så driver det utvecklingen framåt.

Vinnare är vi som konsumenter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snubb1:

Är RayTracing varumärkesskyddat eftersom AMD använder AMDTraceRay?
Bra att se referenser till DirectX Raytracing (DXR) så implementationen troligtvis följer standard.

En gissning är att AMD valt ett sådan namn då en av de mest fundamentala anropen i DXR heter TraceRay.

Namn på teknik: ray tracing
Vad gör man: trace rays

Skrivet av kelthar:

Du kan köra det på vanliga CUs också. RTX är inte någon magi, direkt. Hell, du kan ju köra det på din processor om du vill!

AMD kanske har ett litet försprång efter som de är starkare på compute jämfört med Nvidia, men RT-cores är specialiserade på en uppgift av många inom raytracing. De anropas av SM.

"The RT core essentially adds a dedicated pipeline (ASIC) to the SM to calculate the ray and triangle intersection. It can access the BVH and configure some L0 buffers to reduce the delay of BVH and triangle data access"

Tidigare var GCN mer effektiv på "compute" jämfört med Nvidias samtida modeller. Men Turing har med råge ändrat på detta.

Ett exempel är Phoronix compute test av Nvidia. RTX 2070S och GTX 1080 har rätt snarlik teoretisk kapacitet, men RTX 2070S är i praktiken något snabbare än 1080Ti!

ExtremeTech har en del GPGPU-tester, Turing är nya kungen. Pascal är akterseglad medan det varierar lite från fall till fall om RDNA eller GCN är bäst mellan dessa två.

Tittar man specifikt på ray tracing med CU/Cuda-cores med Blender 2.80 (som inte använder RT-kärnorna, de kommer i 2.81), något som finns med i Extreme Tech testerna, så ser man också hur effektiv Turing är. Framförallt är Turing mer "CPU-lik" just kring ray tracing då AMD och tidigare Nvidia GPUer kräver tweaks i form av ökning av "tile-storlek" för att prestera väl medan Turing presterar bäst med samma "tile-storlekar" som CPUer.

D.v.s. precis som CPUer kan Turing hantera fall där olik CUDA-kärnor tar olika vägar genom koden, så optimering handlar mer om att maximera cache-lokalitet. Traditionellt är GPUer väldigt ineffektiva på att hantera fall där olika CUDA/CU-trådar inte tar exakt samma väg vid villkor ("if-satser"), optimeringarna handlar då om att undvika sådant (som är omöjligt för ray tracing) samt ha extremt många samtida trådar igång (som minskar cache-lokalitet men är bättre än att beräkningsenheterna står på tomgång).

Missade att lägga med ExtremeTech länken
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

<Foliehatten PÅ>
Kanske AMD inte vill släppa det till PC innan det har kommit ut till konsolerna för att behålla goodwill med MS och Sony?
<Foliehatten av>

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En gissning är att AMD valt ett sådan namn då en av de mest fundamentala anropen i DXR heter TraceRace().

Namn på teknik: ray tracing
Vad gör man: trace rays

Tidigare var GCN mer effektiv på "compute" jämfört med Nvidias samtida modeller. Men Turing har med råge ändrat på detta.

Ett exempel är Phoronix compute test av Nvidia. RTX 2070S och GTX 1080 har rätt snarlik teoretisk kapacitet, men RTX 2070S är i praktiken något snabbare än 1080Ti!

Extreme Tech har en del GPGPU-tester, Turing är nya kungen. Pascal är akterseglad medan det varierar lite från fall till fall om RDNA eller GCN är bäst mellan dessa två.

Tittar man specifikt på ray tracing med CU/Cuda-cores med Blender 2.80 (som inte använder RT-kärnorna, de kommer i 2.81), något som finns med i Extreme Tech testerna, så ser man också hur effektiv Turing är. Framförallt är Turing mer "CPU-lik" just kring ray tracing då AMD och tidigare Nvidia GPUer kräver tweaks i form av ökning av "tile-storlek" för att prestera väl medan Turing presterar bäst med samma "tile-storlekar" som CPUer.

D.v.s. precis som CPUer kan Turing hantera fall där olik CUDA-kärnor tar olika vägar genom koden, så optimering handlar mer om att maximera cache-lokalitet. Traditionellt är GPUer väldigt ineffektiva på att hantera fall där olika CUDA/CU-trådar inte tar exakt samma väg vid villkor ("if-satser"), optimeringarna handlar då om att undvika sådant (som är omöjligt för ray tracing) samt ha extremt många samtida trådar igång (som minskar cache-lokalitet men är bättre än att beräkningsenheterna står på tomgång).

Något roligt att göra är att jämföra RX 5700 XT mot Vega 64 i blender och se vilken arkitekturell ökning som har skett, summa sumarum där är att de presterar lika, men den ena har 62.5% totala mängden shaders och drar bara 75% så mycket ström (en skaplig 33% ökning i perf/W!).

Om neon noir demon visar linknande skalningsresultat som blender gör för dessa kort skulle jag inte vara helt förvånad om RX 5500 faktiskt skulle fixa 720p 30fps, men det är bara teoretiskt och jag gissar vanliga RTRT spel inte presterar sisådär acceptabelt på dom billiga korten förens RDNA2.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Att RX 5700 XT har otroligt mycket råprestanda att skyffla strålspårning med, 1-2 Teraflops mer än 2070, och big Navi kommer att ha ändå mer.

Var kan man läsa mer om detta?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Var kan man läsa mer om detta?

Tittat på videor av More's law is dead på Youtube.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

<Foliehatten PÅ>
Kanske AMD inte vill släppa det till PC innan det har kommit ut till konsolerna för att behålla goodwill med MS och Sony?
<Foliehatten av>

Tror snarare att utvecklingen av PS5 och Xbox kräver så mycket att de inte har tid att släppa samtidigt till PC.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tidigare var GCN mer effektiv på "compute" jämfört med Nvidias samtida modeller. Men Turing har med råge ändrat på detta.

Ett exempel är Phoronix compute test av Nvidia. RTX 2070S och GTX 1080 har rätt snarlik teoretisk kapacitet, men RTX 2070S är i praktiken något snabbare än 1080Ti!

ExtremeTech har en del GPGPU-tester, Turing är nya kungen. Pascal är akterseglad medan det varierar lite från fall till fall om RDNA eller GCN är bäst mellan dessa två.
gång).

Ja, det beror lite på vad man är ute efter verkar det. Jag tycker att 5700 XT, VII och 2080 turas om beroende på vilket benchmark det är. Nöjer man sig med singleprecision i sina renderingar så kvittar det kanske. VII är ju mer ett kort för proffs om man jämför med 5700 XT. Inte ofta man bryr sig om dp när man spelar direkt.

2080 har 120% av 1080s CUDA, men har 150% av prestandan i phoronix. Så något bra har de gjort åt sin compute.
5770 XT har däremot endast 66% CUs av VII. Man ser ju hur VII äter upp det i vissa benches, men i vissa så slår 5700 XT både 2080 och VII. Kan helt för lite om de olika benches för att förstå varför den ena vinner i det ena och det andra i det andra.

När jag kollar på bänkarna och nu även speltester så blir jag också imponerad av 5700 XT. Vilket kliv AMD har gjort. Mycket billigare än VII och snarlik spelprestanda.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@Radolov:

AMD Tray Racing?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz