Tillräcklig kräm för att driva SSD

Permalänk

Tillräcklig kräm för att driva SSD

Köpte precis ett Samsung 1 TB SSD som jag kopplade in på SATAporten på mitt ASUS Z170-PRO samt på nätagreggated på avsedd plats.

När jag startar datorn blinkar det till men inget mer händer. Verkar precis som att kraften inte räcker till. Drar ur kratfkabeln på disken och datorn startar. Har bytt kablage, testat lite olika utgångar på nätaggregatet men samma problem. Har ingen annan disk/kraft på denna datorn som jag kan testa. Har en annan dator som jag skall pröva med imorgon men exakt samma prylar/nätaggregat.

Kan det möjligtvis vara nätaggregatet, RM650x som inte räcker till?

MVH
Johanneshov

Permalänk
Medlem

SSD drar obetydligt. Det är inte ditt problem i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ehhh...
Garanterat så är det inte ett "kraft"-problem.
Det är snarare troligt en kortslutning någonstans i kretsen, antingen i SSD:n eller i nätagg:et

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Använder du kablarna som kom med ditt nättagg? Att nättagget inte har tillräckligt med kräm är inte problemet, en SSD drar väldigt lite. Det som jag kan komma på är om SSDn kortsluter och nättagget stänger av sig när den upptäcker det, testa SSD i en annan dator.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Tack för snabba svar!

Skall testa ett annat nätaggregat eller en annan dator_ slutsatsen är nätaggregatet eller SDDn.

Permalänk

Hmm mycket intressant, kopplade upp SDDn på en annan dator mer eller mindre med samma komponenter, same nätaggregat.

Samma sak, lite blink och sedan död. Ingen boot.

Kopplade sedan in ström från en gammal dators nätaggregat, SATAn på den vanliga datorn och BOOM, funkade.

Av någon anledning klarar inte mina två datorer med RM650x att driva mina datorkonfigurationer när jag kopplar in den nya SDD.

Kan någon förklara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanneshov:

Hmm mycket intressant, kopplade upp SDDn på en annan dator mer eller mindre med samma komponenter, same nätaggregat.

Samma sak, lite blink och sedan död. Ingen boot.

Kopplade sedan in ström från en gammal dators nätaggregat, SATAn på den vanliga datorn och BOOM, funkade.

Av någon anledning klarar inte mina två datorer med RM650x att driva mina datorkonfigurationer när jag kopplar in den nya SDD.

Kan någon förklara det?

Som sagt, använder du originalkablar till nätagget? Det finns nämligen ingen standard på hur modulära kablar är kopplade. De kan passa i nätagget, men vara helt annorlunda kopplade, vilket kan resultera i att du i värsta fall har sönder SSD, nätagg, eller mer.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanneshov:

Hmm mycket intressant, kopplade upp SDDn på en annan dator mer eller mindre med samma komponenter, same nätaggregat.

Samma sak, lite blink och sedan död. Ingen boot.

Kopplade sedan in ström från en gammal dators nätaggregat, SATAn på den vanliga datorn och BOOM, funkade.

Av någon anledning klarar inte mina två datorer med RM650x att driva mina datorkonfigurationer när jag kopplar in den nya SDD.

Kan någon förklara det?

Har du testat att bara koppla in ström till SSD:n, har haft något moderkort som inte ville start ordentligt när man hade pluggat in en disk i ett av SATA uttagen.(Däremot så funkade att använda uttaget senare när jag hade fyll de andra)

Permalänk

@mattoys: yep, same, same

Men det får nog bli ett nytt nätaggregat med nya kablar, om det inte skulle fungera då... då har jag ingen bra förklaring! ,-)

Permalänk

@Nioreh83: Jag vet faktiskt inte skall kolla om jag har fler alternativa kablage. Har dock testat med flera olika kablar och "troligtvis" tillhör de nätaggregatet, men inte helt säker...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johanneshov:

Har dock testat med flera olika kablar och "troligtvis" tillhör de nätaggregatet, men inte helt säker...

Det är inte att rekommendera att testa hejvilt med olika kablar du inte riktigt vet varifrån de kommer... Är kabeln felkopplad för den nädelen kan du i värsta fall få 12V där det ska vara 5V eller 3.3V, och då zappar du med sannolikhet din SSD. Hämta en ny kabel från lådan din nätdel kom i (du sparade väl den hoppas jag) så du kan vara säker på att det blir rätt.