Permalänk
Medlem

Jag har inga fel gjort, dock har vissa grejor inte fungerat efter att jag gjort rätt enligt mig själv.

Permalänk
Skrivet av maweric:

En säkring (gamla typen) hade gått i huset. Gick till proppskåpet och skruvade ut säkring efter säkring tills jag hittade den trasiga. Detta medans jag hade datorn igång. När jag gick tillbaka var datorn helt död. Tror bara lådan gick att rädda.
Det var en dyr läxa..

Tålde den inte strömspikar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Klantighet.

Utveckla gärna? 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Tålde den inte strömspikar?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen inte.
Datorn var iof inställd på att starta automatiskt efter strömavbrott och jag kan ha tagit ut samma säkring två gånger.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Utveckla gärna? 👍

Skickades från m.sweclockers.com

första moderkortet small när jag(frun) tappade datorn i golvet.

Andra moderkortet gick när min hemmagjorda reservoar gick sönder och sprutade vatten över hela datorn.

Tredje moderkortet gick helt random, inte en droppe kylvätska någonstans. Möjligen en dålig mosfet för cpu:n eller något? Det mobot gick på garanatin iaf.

Permalänk
Skrivet av maweric:

Troligen inte.
Datorn var iof inställd på att starta automatiskt efter strömavbrott och jag kan ha tagit ut samma säkring två gånger.

Startar min med Nexa så jag spar 15 sekunder av mitt liv varje gång jag startar den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Köpte min första PC 1992, vill hävda att det var början på en lång kedja av tvivelaktiga komponentinköp som utöver monetära kostnader medfört långt större kostnader i form av uteblivna studieresultat, relationsgnissel och eroderad karaktär.

Kan ha legat till grund för en mängd ickerelevanta kunskaper och en och annan vänskap.

Mer on topic, mördat raid när jag försökt bygga om den mitt i natten och bytt fel disk. Inte direkt heller en kostnad som mätes i pengar.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

En gång när jag hade en AMD K6-2/3 (är osäker på vilken) så skulle den överklockas. Jag höjde spänningen (volt) från vad jag tror var standard på ca 2,5 till 3,4. Den processorn fungerade inte igen. Jag kommer inte ens ihåg om jag orkade prova om moderkortet var okej.

Permalänk
Medlem

Inte jag men brorsan, för många år sedan.
Vi hade våra datorer rygg mot rygg så att säga. Vi retades lite och drog ut skärmsladden på varandra och så. Då fick han syn på en liten röd knapp bak på min skärm och slog om den.

*sprak!* Så blev min skärm svart. Forever. Han hade slagit om från 220V till 110V

Permalänk
Medlem

Minns att jag en gång satte i en repig skiva under ett lan, det lät som en jävla motorsåg som gick upp till 80000 varv och slutade med en explosion när skivan sprängdes och hela CD-läsaren bokstavligen talat sprängdes i tusen bitar och luckan flög loss och det sprutade ut massa delar av den föredetta skivan xD

Permalänk
Medlem

Satte en mejsel i ett Asus Z97-WS
https://www.sweclockers.com/marknad/123137-moderkort-defekt-z...

Undrar om det gick att laga...

Permalänk
Medlem

Kul tråd:) Har nog faktiskt inte gjort något misstag men kul att läsa:) Annars kan jag tänka mig distanser borde vara dem flestas misstag.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Första datorbygget som 11-åring. Glömde distanser mellan moderkortet och chassit.

Dåtidens elektronik hade inte samma skyddande åtgärder. CA 18 000 kr - bye bye.

Pappa blev dock inte så sur, utan sa åt mig endast att komma ihåg detta dyra misstag så att jag inte gör om det igen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt dyraste datormisstag var när jag av misstag stängde ner en port i en kunds brandvägg som låste mig ute ur admingränssnittet - på en brandvägg på en kunds utlandskontor i Tyskland. Fanns inget sätt att fixa det med fjärrstyrning och ingen lokal IT-personal med rätt kompetens.

Kostnaden blev att en kollega fick flyga ner till Tyskland och fixa mitt misstag, samtidigt som det kontoret blev utan nät i en dag. Till råga på det råkade min kollega ta fel taxi, så taxiresan blev väldigt dyr. Vad säger man, en olycka kommer sällan ensam.

Permalänk
Medlem

Dyraste misstaget var nog när jag på något vis lyckades sätta in en USB-A åt fel håll i moderkortet som stendog. Det var rätt skumt att det inte bara var själva porten som dog. Men det är 2000kr åt pipan bara för en sån liten grej. Haha.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Tyckte mitt 1060 lät för mycket och satt en accelero kylare på det. Spände kylaren lite för hårt och det var det 1060:t. Fortfarande för snål för att byta ut mitt begagnade R9 290

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Köpte ett extra 2080Ti och glömma bort att sända tillbaka det första som var planen. Lite väl dyrt "streamingkort"

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam

För att få plats med vattenblocket på ett nForce4 chipset fick jag löda om kondingar på 6800GS grafikkortet från ena till andra sidan. Det funkade.. ett tag.. Sedan blev det nytt grafikkort och luftkylning på nForce4.

Custom loop var mer utmaning på den tiden ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9224:

skruvade sönder radiatorn vid första vattenkylningsbygget... Inet var king som vanligt och erbjöd mig ett nytt för inköpspris!

Skrivet av Knotvillage:

Tur att dom åtgärdat detta nu. Iallafall vissa tillverkare. Går liksom inte att dra skruven in i kylaren.

EK har fortfarande såna radiatorer som man kan punktera med för långa skruvar. Sucks.
Som tur är är det inte så jättesvårt att löda igen hålen med lödtenn på kopparradiatorer och det har räddat mig en gång

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Ingen dator men jag lyckades med att bricka min iPod Nano 4Gb (den första modellen) en vecka inom att jag hade fått den i födelsedagspresent. Såg lite videos på folk som hade lagt in DOOM på sina enheter, och det såg ju häftigt ut. Så jag gick in på något forum och laddade ner några filer utan att läsa instruktionerna särskilt noggrant, installerade det på min iPod och vips så var den brickad.

Permalänk
Medlem

mitt dyraste misstag var att försöka bygga min första dator... vet inte hur mycket pengar som gått åt sedan man fick denna hobby...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

"Dyraste" misstaget jag gjort var att inte göra backup på min förra dators disk när jag skaffade ny dator kring 2008. När den väl gav upp tappade jag således nästan all min gamla data. Lite extra surt då den var på 200GB och lätt kunnat få plats på de två 1GB-diskar som jag köpte till den nya.

Annars är väl i pengaväg det dyraste misstaget inte så farligt. Köpte en D-AMP för ~200kr mest för att jag var nyfiken på vad en sådan liten förstärkare kunde leverera. Efter att ha haft den ett tag började jag fundera om man inte bara kunde montera den i datorchassit, och driva direkt via datorns nätagg. Öppnade chassit och kopplade in den, den stod på golvet brevid datorn, och jag hade sladden i ena handen när jag slog på nätagget med andra. Det blev väldigt varmt i sladd-handen direkt, så stängde av igen efter någon sekund. Kunde konstatera att sladdens gummi smält. Hade tur i att både datorn och förstärkaren klarade sig fint (samt att jag inte orsakat eldsvåda eller skadat mig själv), men sladden fick kasseras...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det måste ha varit en sommar när jag precis hade vaknat, fixat ihop ett gäng mackor och ett stort glas O'boy. Satte mig framför datorn och ställde glaset med O'boy på musmattan, tog tag i musen och såg inte att sladden var virad runt glaset. Det slutade med att hela glaset vältes in i datorn som stod på golvet bredvid skrivbordet. Det var den gaming-sommaren det..

Permalänk
Medlem

Dyraste mistaget för mig var när jag var 10 år och voltade om nätagget som då hade en knapp för högre volt, kan väl minnas att jag trodde det skulle göra datorn snabbare :), gick dock fort att få in en ny och bättre dator, för att det var min fars gaming rig samt för jobb.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarlucic:

Skulle byta kylare på en ryzen 1800x, av någon anledning så följde processorn med kylaren när jag lyfte upp den, massor med böjda pins som jag inte lyckades fixa. Blev att uppgradera till en 2700x istället.

Var det den medföljande kylaren? De är ökända för att sitta som betong och man brukar rekommendera att man varmkör CPUn med lite stresstest för att värma upp pastan innan man ger sig på att demontera den. Det hjälper så klart inte dig men någon som läser detta kanske slipper göra om detta vanliga men dyra misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Råkade hälla ut ett glas läsk över tangentbordet på en nästan ny Macbook Pro. Hade bara haft den i ett par månader. Det var bara att skrota den och köpa en ny. Efter det har jag nolltolerans mot vätskor på skrivbordet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

När jag tog ett abonnemang hos 3 på en Motorola A925 för 700kr /mån i två år på studiebidrag...

Några veckor efter jag köpt så erbjöd de ett Xbox med spel på köpet...

Var fattig i två år med en dyr telefon. Jag binder aldrig mer upp mig på saker som jag inte tänkt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Katt i närheten av datorbygge... :'( Som straff blev det torrfoder i två månader he he

Skämt åt sido, håll koll på djuren när ni mekar!

Permalänk
Medlem

Åkte longtail i Thailand med all min bärbara elektronik i en ej vattentät ryggsäck (Nikon D7500, optik, Dell XPS 15 osv.). Båten kantrade en bit från stranden, fick simma/vada iland och inget av elektroniken gick att laga.

Försäkringen ersatte till slut ca 2/3 av originalvärdet på drygt 30 000 kr, men det tog ett tag.

Permalänk
Medlem

Måste varit när jag köpte en helt ny dator strax efter 2a barnet föddes, tänkte kunde ju leka lite när man hade egentid och FL, passa på när dom vilade etc, och på kvällarna… men 2 ungar va grymt mycket mer att ha att göra än med bara 1, när ena ungen sov middag, va det ju dags att leka etc med den andra, sen på kvällarna vart man ju helt slut, men underbar tid va det... men var ju 100% fokus på dom små liven :)...
Sen gick det några år, sen va typ datorn utdaterad för att köra nya bf spelen som kom... så vart ju bara att uppgradera grafikkort, processor, och minnen, hehehe