Google: "Negativ latens gör Stadia snabbare än lokalt spelande"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dunde:

OT:Blå korn i tvättmedel brukar vara enzymer. Behövs för att tvätta vettigt i låga temperaturer

OnT: Jag väntar på att IT-institutet i Schweiz ska bekräfta positiva nyheter om negativ latens.

O:T är det enzymer eller färgmedel som gör dem blå?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snabbare än lokalt säger de? Har de löst hur man skickar information snabbare än ljusets hastighet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om cloud servrarna är ganska lokala, typ samma stad som man befinner sig i så går det säker att ha ganska låg latens, annars om dom vill ha "riktig" negativ latens behöver man nog använda nån sån här typ av utrustning som läser ens undermedvetna hjärna signaler och förutspår att man kommer klicka en knapp innan man ens själv är medveten om det... 14:10

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vore ju fint om den kunde predicta headshots i CS, NOT!

Blir ledsen när man läser sånt här...

Skickades från m.sweclockers.com

I synnerhet som inte ens spelet själv tycks kunna göra det. Aim at the feet and pray

För egen del är det främst en enda sak som gör cloud gaming intressant, om det kan minska mängden fusk. Spel som CS GO, BF etc är ju helt sönderhackade nu för tiden och det är svårt att uppskatta alla dom som faktiskt är riktigt bra när man utgår ifrån att det är fusk (inte utan anledning).

Permalänk
Medlem

[sarkasm]Google börjar väl inte bli oroliga över att folk inte kommer att köpa den här smörjan?[/sarkasm]

Permalänk
Medlem

"Den andra metoden går ut på att använda algoritmer för att förutspå vad spelaren gör härnäst, och utföra förutspådd handling innan spelaren själv utför den"

Alltså jag förstår det här som att de gissar vad spelaren ska göra (kanske fler än ett alternativ) räknar ut det och sedan har det redo när om spelaren faktiskt gör det. Inte som att de bara chansar och skickar det till användaren, de försöker bara skapa en buffert hela tiden.

Men jag kanske missuppfattat helt?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Fan va nice! Om de vidareutvecklar det här så kan jag ju förlora matchen så fort matchmakingen är klar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av whisssper:

Fan va nice! Om de vidareutvecklar det här så kan jag ju förlora matchen så fort matchmakingen är klar

Ännu bättre, du kommer kunna få resultatet innan du köper spelet. Enklast blir att kolla vad google ger dig för ragequit_probability och keyboard_smash-rate så ser du om det är värt att lägga tid på eller om du ska satsa på något lökigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Så har du en bra dator så skulle du kunna ha ett program som lyssnar på data-strömmen och alltid se till att du tar det steget så att du inte blir skadad.
Beroende hur ju mer negativ latens man kör med kommer desto mer kommer hitboxen att krympa, om man siktar på någon mitt på kroppen så träffar man en arm om man har tur.

Permalänk
Medlem

Så allt kommer flyta på bra så länge du spelar som alla andra. Om du gör en avstickare eller på annat sätt gör något algoritmerna inte tror du ska göra så kommer det börja lagga. Så tycker jag det låter som, men får väl se.

Sen kan man undra om folk tar väg A istället för B av fri vilja eller för att algoritmen leder en till väg A. Får mig att tänka på Metal Gear Solid 2 när de frågar om en låt är på toplistan för att den är populär eller om den blir populär för att den är på toplistan. Hur mycket väljer man egentligen själv och vad styr AIn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag synar på det.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Citat:

... En av metoderna går ut på att under korta tidsrymder öka bilduppdateringen drastiskt, ...

Just det: Ojämn uppdateringshastighet är ju något som efterfrågas ofta. Tuffa på i 30 fps och sedan tillfälligt nå 150...

Skrivet av backfeed:

För övrigt borde det bli ganska ryckigt då, för när den faktiskt lyckas gissa rätt blir latensen låg, men när den misslyckas blir latensen längre. Blir cloudstutter ett nytt fenomen?

Antingen det eller att den agerar på "gissningen" innan input kommer.

Skrivet av Orisons:

Alltså jag förstår det här som att de gissar vad spelaren ska göra (kanske fler än ett alternativ) räknar ut det och sedan har det redo när om spelaren faktiskt gör det. Inte som att de bara chansar och skickar det till användaren, de försöker bara skapa en buffert hela tiden.

I bästa fall, ja.

Påminner mig om hur BTS först försökte implementera online multiplayer (två spelare) i Combat Mission: Beyond Overlord:
För 20 år sedan var överföringshastigheten definitivt en trång resurs, så till detta omgångsbaserade (inte "turbaserade") spel tyckte programmeraren att det vore en bra idé att bara skicka givna order till motspelaren och sedan låta båda datorerna räkna ut vad som skulle hända var för sig.
Det var lite knepigt att få till, men fungerade så småningom bra i deras vanliga testmiljö med två likadana datorer.
När de sedan testade med två olika datorer blev det problem. Olika processorer avrundar lite olika, vilket här då och då kunde ge väldigt olika resultat (träff/miss)!
Min åsikt är att det var ett feltänkande redan från början. Om datorerna var olika snabba kunde man spara betydligt mer tid (minuter per omgång) på att bara låta den snabbare datorn göra alla beräkningar.

Permalänk
Medlem

Pffff...

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Haha alltså att de kan bli bra en sak men hävda att det blir bättre är bara larvigt.. Skärmens uppdatering är fortfarande baserad på latens till datacentret. Om spelet inte ska se grötigt ut / vara väldigt dålig respons på input kanske förallt slut med input så kan det inte bli lika "bra". Att det förutser vad du ska göra är ju fortfarande baserat på den tiden för att visas.

Tror det kan bli bra men att gå så långt...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Om Google är så desperata med marknadsföringen att de behöver hitta på ny meningslös terminologi kan vi vara rätt säkra på hur mycket förtroende de egentligen har för produkten. Detta kommer floppa lika mycket som alla tidigare försök.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

Är negativ latens detsamma som att sitta med speedrun-videos och en handkontroll, och leva sig in i att man är bäst? Lite som att vara barn och sitta i bilen med en leksaksratt? Det ska bli spännande att se hur denna typ av spelande upplevs.

Permalänk
Medlem

Haha, lite som när man åkte veteranbilarna på rälsbanan på Gröna Lund när man var 4 år och trodde att man styrde själv.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

BOOM. Där kom det i klartext. Google ska spionera på hur dess kunder spelar. Bland annat för "negativ latens".

De som spelar stadia kommer i själva verket verka som mänskliga tränare för deras olika AI system. Congratz.

Precis som med alla andra google produkter..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

BOOM. Där kom det i klartext. Google ska spionera på hur dess kunder spelar. Bland annat för "negativ latens".

De som spelar stadia kommer i själva verket verka som mänskliga tränare för deras olika AI system. Congratz.

Ja! Sedan kommer man sätta dessa AI system i robotar, som kommer styra världen, och Googles vd Sundar Pichai kommer vara en diktator och förslava mänskligheten. Det förstår ju alla att det är tanken bakom Stadia.

Permalänk
Medlem

Det låter som att Stadia kommer pyssla med just Videogames, alltså videospel, där det enda interaktiva är att man kan endast välja en av de utstakade vägarna.
Visst kommer det funka i kass RPG, men av samma anledning som jag valde N64 över Playstation en gång i tiden var för att man direkt styr karaktären och slipper fördröjning.

Vad Google kan trösta sig med är att den största flaskhalsen jag upplever i PUBG är Ping'en, så oavsett om man har en egen dator så blir det ju internetuppkopplingen som blir vad som orsakar fördröjning oavsett spel i framtiden.

Att motverka fusk, visst är det bra, men vad händer när spel börjar prioritera användare som köpt fler lootboxar än den andra på sina servrar. En helt ny Pay-to-Win marknad kommer ju att brisera.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galadhnen:

Det enda sättet det här blir bra är om det blir så populärt att varenda ISP har Stadia-servrar ståendes, som Netflix.
Fast då tappar man iofs molneffekten av att servrarna skickar data mellan varandra snabbt, om jag från Stockholm spelar med någon från London. Men för single-player går det väl.

Men till saken de egentligen tar upp:
Jag undrar hur hög fps de "burstar" upp till egentligen. Har man en renderingstid på ~4ms med 240fps & Hz så kan de inte tjäna in mer än teoretiskt 4ms max, med "oändlig fps".

Det är dock skillnad på latensen mellan spelaren och spelet/spelsystemet, och mellan de olika spelsystemen.
Aktörer som har möjlighet att tillhandahålla en server som är kapabel att tillhandahålla en tillfredsställande singleplayerupplevelse för någon med okej anslutning bör definitivt ha resurserna för att ansluta riktigt bra till andra liknande servrar.
Den interserverella (det finns garanterat ett bättre ord för den saken) kommunikationen torde inte vara något problem, eftersom det för spelaren är viktigast att spelarens input registreras så snabbt som möjligt mot spelarens egna verksamhetsområde (spelkaraktären, bilen, you name it), och därefter att effekten gentemot andra aktörer registreras. Då är det viktigare att renderingsservrarna är så nära spelaren som möjligt.

Permalänk
Medlem

Så dom hoppas på att nyttja och döpa om en 20+ år gammal etablerad teknik och tror att det skall lösa deras problem, suck.

https://en.wikipedia.org/wiki/Client-side_prediction

Permalänk
Medlem

Engadget citerar nedan:

"It can run the game at a super-fast framerate so it can act on player inputs earlier, or it can predict a player's button presses. These tricks can help the game feel more responsive, potentially more so than a console game running locally at 30fps with a wireless controller."

Dock inte helt tydligt om det är ett citat av Edge's skribent eller googles representant.

Oavsett så låter detta mer som ett sätt att brygga gapet mellan en spelkonsol som kämpar för att hålla 30fps med gott om input latency och en medioker speldator som kör i upp till 60fps med vanliga trådade HID's.
Att de har tricks för att få relativt simpla spel att flyta bättre spelar nog ingen roll i de spel som folk generellt köper dyra speldatorer för- till exempel snabba och krävande skjutspel.

Nu förstår jag att detta bara är något motsvarande predictive rendering och inte alls något som faktiskt spelar spelet åt dig, men kan inte hjälpa att känna att detta och hela konceptet med google stadia är lite som att säga att bilracing kommer vara roligare och lättare för alla när bilarna kör sig själva och man bara behöver sätta sig i en och säga "kör framåt, sväng vänster" osv.

Gaming kom inte ur människors behov för att luta sig tillbaka och smil-dregla medan underhållning sköts in i deras synnerver utan av människor som gillade att bygga utmaningar för varandra och sedan testa sig själva tillsammans.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Känns lite 1 april över detta

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Om man jobbat med spelutveckling så garvar man lite åt detta. Quakeworld som är ett av mina absoluta favoritspel har även det prediction (och har haft sen ~96/97 nånting).

All in all, det går bara att förflytta latens mellan olika delar (såvida prediction inte når 100% accuracy). Att det skulle gå snabbare att förflytta input via miltals av nätverkskabel och nätverksstackar än någon ynka meter kopparlina rakt in i datorn är ju bara skrattretande

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Ja! Sedan kommer man sätta dessa AI system i robotar, som kommer styra världen, och Googles vd Sundar Pichai kommer vara en diktator och förslava mänskligheten. Det förstår ju alla att det är tanken bakom Stadia.

Jag bortser från din sarkastiska ton och kanske ger dig mer uppmärksamhet än vad du kanske förtjänar genom att ge dig ett seriöst svar.

Nu tror inte jag att en generell AI ligger särskilt nära. Alltid läser man att det ligger 10-20 år fram i tiden. Vilket har inträffat flera gånger om. Det kanske inte ens sker inom vår livstid. Men när det sker förvånar det mig inte om det är ett företag som Google som lyckats åstadkomma det. Och varje litet steg de tar, varje bit data de samlar in leder dem till vad man får anta vara deras slutmål. En AI som kan allt.

Och jag delar mångas oro över att en sådan AI inte kommer att vara till gagn för någon. Utan snarare vår undergång.

Permalänk
Medlem

Den där Madj har rätt och fel samtidigt.
Visst kommunikationen mellan servern och klienten i molnet kommer att ha bra latenser, MEN kommunikationen mellan "moln-klienten" och din lokala klient kommer fortfarande att spela in (negativt).
Ett "Click to Pixel" test för stadia:
mus->lokal spelklient->moln-klient->server->moln-klient->lokal spelklient->TV
Ett "Click to Pixel" test för "vanlig" multiplayer
mus->din PC->server->din PC->monitor

Jag tror på det när jag ser det...

Permalänk
Medlem

"Den andra metoden går ut på att använda algoritmer för att förutspå vad spelaren gör härnäst."

Har svårt att se hur detta inte kommer orsaka strul.

Permalänk
Avstängd

QTE event tryck B
man trycker B
servern: kolla hans achievments bara 5% han är säkert en idiot han tryckte nog V
YOU DIED

Permalänk

Det går att prediktera framtida input. Det går också att se till att algoritmerna inte agerar vid stor osäkerhet, därmed inte orsaka problem.

Däremot väldigt svårt att säga hur bra det kan bli och hur mycket det kan tillföra. Väldigt roligt problem att jobba med för de anställda hur som helst.

Skickades från m.sweclockers.com