Permalänk

Nytt grafikkort

Tjena.

Jag funderar på ett nytt grafikkort i datorn till grabben och har en fråga hur kraftigt kort man kan sätta i datorn med utrustningen jag idag har i datorn utan att byta nåt mer än just kortet. Evigt tacksam för förslag. Kör helst med Asus men kom gärna med andra förslag.
Idag sitter följande komponenter i.

ASUS Z170 PRO GAMING
Intel Core I5 7600K 3.8GHz Unlocked Kaby Lake
Noctua NH-D15
Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz DDR4
Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS
ASUS GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB

Permalänk
Medlem

Komponenterna ser ganska balanserade ut, så att uppgradera en grej kan få resten av systemet att flaskhalsa, men det beror på vad som spelas och i vilken upplösning, Hz osv?

Nackdelen med processorn är att den bara har 4 kärnor/trådar som kan bli ett problem i krävande spel som t.ex BFV.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Skrivet av Decster:

Komponenterna ser ganska balanserade ut, så att uppgradera en grej kan få resten av systemet att flaskhalsa, men det beror på vad som spelas och i vilken upplösning, Hz osv?

Nackdelen med processorn är att den bara har 4 kärnor/trådar som kan bli ett problem i krävande spel som t.ex BFV.

Spel som spelas mest idag är CS, Fortnite och Apex. Tanken att framtida spel ska kunna spelas men inte så att det flyter på ok i 1080p i alla fall. Ekonomin tillåter inte riktigt ett nytt bygge. Tack för snabbt svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om Grabben lirar i högre upplösningar och nöjer sig med runt 60 fps har jag svart att se att CPUn kommer flaska ens med ett 2080.

Är målet att få så hög fps i CS som möjligt kan det vara värt att uppgradera CPU dock.

Här är ett prestandatest från Swec med din processor

https://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian-R76:

Spel som spelas mest idag är CS, Fortnite och Apex. Tanken att framtida spel ska kunna spelas men inte så att det flyter på ok i 1080p i alla fall. Ekonomin tillåter inte riktigt ett nytt bygge. Tack för snabbt svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju leta efter en begagnad 6700k/7700k, dom brukar gå för 1000-1500kr. Det är fortfarande en väldigt bra CPU, framförallt om du kan överklocka. Med 6700k/7700k så klarar du i princip av att driva allt utom 2080ti. Kanske flaskar det ett 2080 också i vissa scenarion, men med OC så är det nog inga problem.

Hoppar man bak lite i Sweclockers tester, så ligger en 7600k ganska jämt med 2600X i avg fps i vissa spel. Dock så har 7600k mycket lägre lägsta FPS, främst på grund av avsaknaden av HT/få kärnor. Tror dock med lite OC på din CPU så ska du nog kunna driva ett 1080 eller högre, dock får du räkna med lite stutter.

1060 är ett väldigt bra instegskort, men ett 1070 är ca 30-40% snabbare. Så Vega 56, 1070 och uppåt kommer ge dig märkbar skillnad i FPS, dock så får du räkna med lite stutter/höga fps drops ibland.

Permalänk
Medlem

https://www.mindfactory.de/product_info.php/8GB-ASRock-Radeon...

Där har du grymt bra bang for the buck i din burk. Vega 56 presterar på ungefär samma nivå som 1070 ti, vilket är mer än tillräckligt för spelen du nämnt.

Mindfactory levererar inte utanför Tyskland om du inte har företag, men du kan använda t.ex. mailboxde.com för att vidarebefordra leveransen till Sverige. Kostar kanske 170kr extra. Beställer du mellan kl 00-06 så har Mindfactory gratis frakt, så totalrpiset hamnar på ca 235 euro.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Du kan ju leta efter en 6700k/7700k, dom brukar gå för 1000-1500kr. Det är fortfarande en väldigt bra CPU, framförallt om du kan överklocka. Med 6700k/7700k så klarar du i princip av att driva allt utom 2080ti. Kanske flaskar det ett 2080 också i vissa scenarion, men med OC så är det nog inga problem.

Hoppar man bak lite i Sweclockers tester, så ligger en 7600k ganska jämt med 2600X i avg fps i vissa spel. Dock så har 7600k mycket lägre lägsta FPS, främst på grund av avsaknaden av HT/få kärnor. Tror dock med lite OC på din CPU så ska du nog kunna driva ett 1080 eller högre, dock får du räkna med lite stutter.

1060 är ett väldigt bra instegskort, men ett 1070 är ca 30-40% snabbare. Så Vega 56, 1070 och uppåt kommer ge dig märkbar skillnad i FPS, dock så får du räkna med lite stutter/höga fps drops ibland.

Jag skulle inte rekommendera att köpa 6700k eller 7700k. Det är en död plattform, och kostnaden är hög för den uppgraderingen. Jag skulle istället rekommendera att sälja mobo+cpu och köpa B450 (MSI:s Max-serie) och Ryzen 5 3600. Det är klart framtidssäkrare, och inte mycket dyrare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Tack så mycket för alla svaren. Ska överväga och se vad jag ska göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle inte rekommendera att köpa 6700k eller 7700k. Det är en död plattform, och kostnaden är hög för den uppgraderingen. Jag skulle istället rekommendera att sälja mobo+cpu och köpa B450 (MSI:s Max-serie) och Ryzen 5 3600. Det är klart framtidssäkrare, och inte mycket dyrare.

https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-... 7700k är hack i häl i standard utförande.

En begagnad 6700/7700k går att köpa för 1000-1500kr och TS får runt 500-800kr för sin CPU. Det är en kostnad på max 1000kr, förmodligen lägre.

Att hoppa över till 3600 (som förmodligen presterar sämre än en OC:ad 7700k) kostar mycket mer, även om han behåller sina ram och att dom lirar bra med Ryzen. Så kostar en 3600 + Tomahawk Max ca 4000kr, plus att han måste köpa ny Windows licens och förmodligen fäste till sin D15 med (beroende på när den är köpt). Får han då ut runt 1500kr ex ram för sitt paket. Så pratar vi nästan 3000kr vs 500-1000kr mot att bara byta CPU som ger likvärdig prestanda.

Visst man får 2 kärnor och 4 trådar till med en 3600, men få spel drar nytta av det idag, framförallt spelen som TS spelar. Ska TS däremot streama, så kan det vara värt det, men ren spelprestanda är pengar i sjön förutsatt att man hittar en beg CPU till rätt pengar. Vilket också kan vara svårt.

Sen ska även tilläggas att AM4 testas med 3200mhz och Intel med 2667 mhz ram speed, bara där har du ett par FPS i många titlar.

Sen finns det än inga garantier på att AM4 sockeln kommer garantera ännu en generation. (Även om jag själv hoppas på det då jag äger system med 2600X, 3600 och 3700X och att bara kunna byta CPU är mycket smidigare än att byta allt)

Permalänk

Skulle detta kunna funka tror ni? MSI GeForce RTX 2060 Super Ventus GP OC 8GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christian-R76:

Skulle detta kunna funka tror ni? MSI GeForce RTX 2060 Super Ventus GP OC 8GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer bli ett stort lyft från ett gtx 1060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian-R76:

Skulle detta kunna funka tror ni? MSI GeForce RTX 2060 Super Ventus GP OC 8GB.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men sålänge du sitter kvar på 7600k så kommer du få mer stutter än med en i7a eller 3600. Men högre fps kommer du få.

Permalänk

En i7 7700k skulle funka bra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian-R76:

En i7 7700k skulle funka bra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, eller 6700k. Men leta begagnad. Att köpa en ny 7700k är en dålig ide, då är Ryzen 3600 bättre köp (mobo och cpu kostar lika mycket som en 7700k ny) som @Sando säger. Begagnad 67/7700k med ny GPU är absolut mest fps/krona dock.

Permalänk

Jag tackar så mycket för alla som hjälpt mig. Trevlig helg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Christian-R76: Börja med GPU, känner du att det ger för mycket stutter/inte maxar kortet. Ladda ner HWinfo om du inte har det redan, så ser du hur hårt varje tråd/kärna och GPU belastas.

Når kortet sällan eller aldrig 99-100%, så flaskas det av din CPU. Ligger det ofta 90-100%, så har du inte så mycket att vinna på att byta CPU också.

Trevlig helg på dig med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

https://www.sweclockers.com/test/27954-amd-ryzen-5-3600x-och-... 7700k är hack i häl i standard utförande.

En begagnad 6700/7700k går att köpa för 1000-1500kr och TS får runt 500-800kr för sin CPU. Det är en kostnad på max 1000kr, förmodligen lägre.

Att hoppa över till 3600 (som förmodligen presterar sämre än en OC:ad 7700k) kostar mycket mer, även om han behåller sina ram och att dom lirar bra med Ryzen. Så kostar en 3600 + Tomahawk Max ca 4000kr, plus att han måste köpa ny Windows licens och förmodligen fäste till sin D15 med (beroende på när den är köpt). Får han då ut runt 1500kr ex ram för sitt paket. Så pratar vi nästan 3000kr vs 500-1000kr mot att bara byta CPU som ger likvärdig prestanda.

Visst man får 2 kärnor och 4 trådar till med en 3600, men få spel drar nytta av det idag, framförallt spelen som TS spelar. Ska TS däremot streama, så kan det vara värt det, men ren spelprestanda är pengar i sjön förutsatt att man hittar en beg CPU till rätt pengar. Vilket också kan vara svårt.

Sen ska även tilläggas att AM4 testas med 3200mhz och Intel med 2667 mhz ram speed, bara där har du ett par FPS i många titlar.

Sen finns det än inga garantier på att AM4 sockeln kommer garantera ännu en generation. (Även om jag själv hoppas på det då jag äger system med 2600X, 3600 och 3700X och att bara kunna byta CPU är mycket smidigare än att byta allt)

Du hittar definitivt ingen 7700k för 1000kr. Tittar du på tradera på avslutade annonser så ligger 7700k på ca 2500kr, med de många närmare 3000kr. Det är många som vill komma ifrån sina 7400 och 7600k, så efterfrågan är stor.

Personligen skulle jag inte betala mera för en begagnad 7700k än en ny Ryzen 5 3600. Priset för en uppgradering till 7700k blir kanske 1300kr efter att ha sålt sin 7600k. För en ny 3600 får han betala ungefär 3200kr med moderkort, vilket blir runt 1600kr efter att ha sålt cpu+moderkort.

För 300kr extra skulle jag nog ta en ny, bättre processor med nytt moderkort. Enda gången som 7700k är värt det är om han hittar en för under kanske 1800kr, vilket nog är osannolikt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Nej nej och åter nej.

Mycket desinformation på forumet tyvärr.

Vad som blir flaskhals i datorn beror på väldigt många faktorer och vad man vill uppnå, ska man generalisera lite så brukar CPU begränsa för löjligt höga framerates i äldre/lättdrivna spel med lägsta settings medans grafikkortet brukar vara den begränsande faktorn om du vill spela moderna spel i 4k upplösning.

En dator med ett 2060 super kommer alltid prestera bättre än en med ett gtx 1060 om övrig hårdvara är identisk.

Så för att avgöra om det är bäst att lägga allt på en så bra GPU som möjligt, eller om det är bättre att spara in lite på GPU och få pengar över till en lite bättre CPU så behöver vi veta exact vad som spelas, i vilken upplösning och vilken uppdateringsfrekvens.

Kan inte tänka mig att en 7600 skulle ha några som helst problem att leverera 60+ fps i alla dagens spel, om det nu är en 60hz skärm som används. 144Hz däremot kan bli annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nej nej och åter nej.

Mycket desinformation på forumet tyvärr.

Vad som blir flaskhals i datorn beror på väldigt många faktorer och vad man vill uppnå, ska man generalisera lite så brukar CPU begränsa för löjligt höga framerates i äldre/lättdrivna spel med lägsta settings medans grafikkortet brukar vara den begränsande faktorn om du vill spela moderna spel i 4k upplösning.

En dator med ett 2060 super kommer alltid prestera bättre än en med ett gtx 1060 om övrig hårdvara är identisk.

Så för att avgöra om det är bäst att lägga allt på en så bra GPU som möjligt, eller om det är bättre att spara in lite på GPU och få pengar över till en lite bättre CPU så behöver vi veta exact vad som spelas, i vilken upplösning och vilken uppdateringsfrekvens.

Kan inte tänka mig att en 7600 skulle ha några som helst problem att leverera 60+ fps i alla dagens spel, om det nu är en 60hz skärm som används. 144Hz däremot kan bli annat

Det kommer alltid att leda till högre average fps, men dropsen kan bli riktigt jobbiga. Min förra dator hade en fjärde generationens i5 med RTX 2060, och t.ex. i Kingdom Come Deliverance droppade frameraten ner till 20 när man red genom den största staden. Processorn hängde helt enkelt inte med. Den processorn var visserligen ett par generationer äldre än 7600k, men skillnaden är sist och slutligen inte så stor. 4 kärnor är inte längre tillräckligt för moderna spel. Då gör det inget att du har framerates över 100, om det sedan dimper ner när du minst önskar det.

Ser man förresten på ebay.com så ligger billigaste 7700k i europa på 2300kr, medan de flesta ligger över 3000kr. Köp nytt moderkort och Ryzen 3600 istället.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du hittar definitivt ingen 7700k för 1000kr. Tittar du på tradera på avslutade annonser så ligger 7700k på ca 2500kr, med de många närmare 3000kr. Det är många som vill komma ifrån sina 7400 och 7600k, så efterfrågan är stor.

Personligen skulle jag inte betala mera för en begagnad 7700k än en ny Ryzen 5 3600. Priset för en uppgradering till 7700k blir kanske 1300kr efter att ha sålt sin 7600k. För en ny 3600 får han betala ungefär 3200kr med moderkort, vilket blir runt 1600kr efter att ha sålt cpu+moderkort.

För 300kr extra skulle jag nog ta en ny, bättre processor med nytt moderkort. Enda gången som 7700k är värt det är om han hittar en för under kanske 1800kr, vilket nog är osannolikt.

Där var dock en på Sweclockers som la ut en 7700k för 1000kr med avhämtning endast för någon månad sen. Jag köpte själv en 3770k här på forumet för 600kr ink frakt, när dom gick på 1200k+frakt på Tradera. Så helt omöjligt under 1500kr är det inte, men det kräver att man bevakar forumet / skapar en köpes post och har lite tur.

Det finns många snälla/generösa entusiaster också, som vill att nybörjare/nya på forumet också ska få tag på bra hårdvara till bra pris. Alla vill inte tjäna maximalt på sina begagnade prylar.

Sen håller jag med dig också, att över 1500kr för en sådan CPU är det inte värt. Då är 3600 bättre (vilket jag också skrev i förra posten)

Permalänk

Jag har kikat runt på diverse sidor och kommit fram till att en I7 7700K kanske inte är så aktuellt då priserna ligger runt 3000:- för en begagnad. Funderar på ett Asus Rog Strix 2070 Super kort och att byta till AMD då priserna är betydligt mer humana. Hoppas någon som kan rekommendera ett moderkort och cpu från AMD som skulle passa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian-R76:

Jag har kikat runt på diverse sidor och kommit fram till att en I7 7700K kanske inte är så aktuellt då priserna ligger runt 3000:- för en begagnad. Funderar på ett Asus Rog Strix 2070 Super kort och att byta till AMD då priserna är betydligt mer humana. Hoppas någon som kan rekommendera ett moderkort och cpu från AMD som skulle passa.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-5-3600-Wraith-Stealth-CP...

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B450-TOMAHAWK-MAX-Moderk...

Du kan också gå ner lite på moderkortet i pris, till t.ex. följande:

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B450M-PRO-VDH-MAX-Moderk...

Du förlorar inte mycket alls, men Tomahawk har speciellt bättre strömförsörjning om du vill uppgradera till t.ex. en 3900x i framtiden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-5-3600-Wraith-Stealth-CP...

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B450-TOMAHAWK-MAX-Moderk...

Du kan också gå ner lite på moderkortet i pris, till t.ex. följande:

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B450M-PRO-VDH-MAX-Moderk...

Du förlorar inte mycket alls, men Tomahawk har speciellt bättre strömförsörjning om du vill uppgradera till t.ex. en 3900x i framtiden.

Vet du om min cpu kylare Noctua NH-D15 funkar ihop med moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian-R76:

Vet du om min cpu kylare Noctua NH-D15 funkar ihop med moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på när den har köpts. Nyare versioner kommer med två olika mounting kits, där en funkar med Intel och andra med AMD. Om du inte har en sån, men har kvitto kvar, kan du ta kontakt med Noctua för att få en hemskickad:

https://noctua.at/en/nm-am4-mounting-kit

Om du inte har kvitto eller annat proof of purchase så kan du också köpa ett AM4 mounting kit för typ 80kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Köp absolut inte ens ny processor till det moderkortet. Uppgradera din GPU. Processorn kommer inte pressa din GPU till max i 1080p, men lägg hellre den extra tusenlappen på en bättre GPU. Det kommer alltid ge störst prestandaökning. Så, ta den bästa GPU du hittar i prisklassen du är ute efter. 1060 är ett okej kort. Om du ska ha någon större uppgradering så får du hoppa upp till 2060 och då snackar vi en hel del pengar. GPUerna är så jäkla dyra nu.

2060 för 4000kr:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Att uppgradera processorn du har känns meningslöst. Den var så pass bra i sin generation. Om du inte redan har så kan du kanske klocka upp den lite.

2060 är typ 50% snabbare än 1060. Hittar du ett beg 1080 för 3200kr så är det nog en bra deal.

Edit:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/justnu/amd-xbox-... 3500kr

Radeon 5700 - Väldigt bra pang för pengarna i 1080p.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-5-3600-Wraith-Stealth-CP...

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B450-TOMAHAWK-MAX-Moderk...

Du kan också gå ner lite på moderkortet i pris, till t.ex. följande:

https://www.proshop.se/Moderkort/MSI-B450M-PRO-VDH-MAX-Moderk...

Du förlorar inte mycket alls, men Tomahawk har speciellt bättre strömförsörjning om du vill uppgradera till t.ex. en 3900x i framtiden.

Hade för mig att man ska undvika VDH som fan. Riktigt pissiga VRMer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Brukar rekommendera detta:

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian-R76:

Jag har kikat runt på diverse sidor och kommit fram till att en I7 7700K kanske inte är så aktuellt då priserna ligger runt 3000:- för en begagnad. Funderar på ett Asus Rog Strix 2070 Super kort och att byta till AMD då priserna är betydligt mer humana. Hoppas någon som kan rekommendera ett moderkort och cpu från AMD som skulle passa.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör på ett 5700xt då dom ligger mycket bättre till i pris jämfört med 2070 super. Det skiljer inte alls mycket mellan dom i prestanda.
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-AMD-Radeon-RX-5700...

Ska du byta cpu så kan ett x470 moderkort och en r5 3600 bli riktigt bra o billigt.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Ser väldigt intressant ut efter lite läsning. Tack som tusan för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com