AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Kan ej lira apex legends med stock volt...
får världens freeze i endast spelet.

Där emot klarar jag prime 95....
Sjukt wacko

Jag Har också märkt att Just Apex Legends är extremt känsligt och en väldigt bra indikator på om OC är stabil eller ej. Vet inte vad det beror på men antagligen är väl lasterna sådana att det stressar systemet på ett ojämnare sätt än klassiska stresstest, så istället för att slita håret har jag bara börjar acceptera att om Apex inte lirar så är det inte 100% stabilt och jag får helt enkelt lossa skruvarna lite

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@tellus82: Tack för utförligt svar, jag börjar nog med cldo_vddg innan försämrade timings men magkänslan säger att det är FLCK som behöver ner som du skrev. Verkar som jag haft otur med mina bdie dessvärre men så kan det gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag Har också märkt att Just Apex Legends är extremt känsligt och en väldigt bra indikator på om OC är stabil eller ej. Vet inte vad det beror på men antagligen är väl lasterna sådana att det stressar systemet på ett ojämnare sätt än klassiska stresstest, så istället för att slita håret har jag bara börjar acceptera att om Apex inte lirar så är det inte 100% stabilt och jag får helt enkelt lossa skruvarna lite

Tips vad jag kan lossa i denna situation?
Kör nu:
PBO enabled
Manual
10x
200mhz

CPU Core voltage - Auto
CPU SOC - 1.15
CLDO VDD Voltage - 1.0
1.8 PPL Voltage 1.6

D.O.C.P standard
Performance enhancer - level 3
3200 mhz memory - överklockad från 3000
1600 mhz - Fclk
100 bclk

Load line calibration level 2 på både fabric samt strömmen.

Börja bli lost, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Tips vad jag kan lossa i denna situation?
Kör nu:
PBO enabled
Manual
10x
200mhz

CPU Core voltage - Auto
CPU SOC - 1.15
CLDO VDD Voltage - 1.0
1.8 PPL Voltage 1.6

D.O.C.P standard
Performance enhancer - level 3
3200 mhz memory - överklockad från 3000
1600 mhz - Fclk
100 bclk

Load line calibration level 2 på både fabric samt strömmen.

Börja bli lost, haha

Ursäkta om du redan har skrivit och jag har missat det men vad har du för moderkort? (Kom förresten på att det måste vara ett ASUS för är väl ingen annan som har performance enhancer-inställningen)

X10 på scalar är jag spontant tveksam till X10 gjorde ingen skillnad mot Auto för mig i CB men systemet blev varmare och instabilare, så tror att det är ganska trasigt just nu, åtminstonne på Crosshair VII. Förmodligen smiskar den bara på med onödigt mycket spänning utan att man vinner prestanda. Dessutom sätter "performance enhancer" också scalar-värden men vet inte vilka eller hur, men kan hända det blir en konflikt någonstans om man kör både manuell scalar och Performance Enhancer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag Har också märkt att Just Apex Legends är extremt känsligt och en väldigt bra indikator på om OC är stabil eller ej. Vet inte vad det beror på men antagligen är väl lasterna sådana att det stressar systemet på ett ojämnare sätt än klassiska stresstest, så istället för att slita håret har jag bara börjar acceptera att om Apex inte lirar så är det inte 100% stabilt och jag får helt enkelt lossa skruvarna lite

Dock så är apex fruktansvärt ostabilt nu efter säsong 3 släpptes så det behöver inte betyda att överklockningen är det. Har testat både stock, överklockat samt voltjusteringar. Lite synd att jag byggde mitt nya system i samma veva som säsong 3 uppdateringen släpptes då jag spenderat många timmar till felsökning om vad som är fel innan jag orkade söka på Google efter lösning (som ej finns ännu)

Permalänk
Medlem

Hej på er alla,

jag tänkte göra intåg i Ryzen familjen och har nyligen införskaffat mig en 3700x, min fråga är egentligen vilket moderkort hade ni rekommenderat? Hade tänkt mig ett x570 ATX kort någonstans i mellanklassen. Jag kommer överklocka både cpu och ram hade jag tänkt. Vad bör jag tänka på?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag Har också märkt att Just Apex Legends är extremt känsligt och en väldigt bra indikator på om OC är stabil eller ej.

Känsligare än PUBG kan det väl ändå inte vara? PUBG verkar åtminstone vara ganska känslig för OC av GPUn, en bra test för stabil GPU OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Dock så är apex fruktansvärt ostabilt nu efter säsong 3 släpptes så det behöver inte betyda att överklockningen är det. Har testat både stock, överklockat samt voltjusteringar. Lite synd att jag byggde mitt nya system i samma veva som säsong 3 uppdateringen släpptes då jag spenderat många timmar till felsökning om vad som är fel innan jag orkade söka på Google efter lösning (som ej finns ännu)

Season 3 har varit lika stabil som season 2 var för mig när jag fick ordning på OC, så för mig har season 3 inte varit instabil alls, och då lägger jag kanske 2-3 timmar om dagen under veckan och sedan 4-5 timmar om dagen på helgerna, så tycker jag borde märkt något om det vore instabilt för mig.

Skrivet av makatech:

Känsligare än PUBG kan det väl ändå inte vara? PUBG verkar åtminstone vara ganska känslig för OC av GPUn, en bra test för stabil GPU OC.

Har inte spelat PUBG meh har liknande erfarenheter med GTA V. Andra program, stresstest osv kan vara hur stabila som helst men i GTA så blir det crasher, artefakter mm, så det gör väl något med GPU'n som avviker från de flesta spel. Men som sagt bra att ha ett grinigt program så man kan veta säkert om det är stabilt eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bdea:

Hej på er alla,

jag tänkte göra intåg i Ryzen familjen och har nyligen införskaffat mig en 3700x, min fråga är egentligen vilket moderkort hade ni rekommenderat? Hade tänkt mig ett x570 ATX kort någonstans i mellanklassen. Jag kommer överklocka både cpu och ram hade jag tänkt. Vad bör jag tänka på?

Tack på förhand!

ASUS TUF x570 (just nu dryga 400kr cashback) & Gigabyte Aurus Elite X570 är väl dom två som rekommenderas av många och även av @tellus82 som har bäst koll på forumet när det kommer till AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Season 3 har varit lika stabil som season 2 var för mig när jag fick ordning på OC, så för mig har season 3 inte varit instabil alls, och då lägger jag kanske 2-3 timmar om dagen under veckan och sedan 4-5 timmar om dagen på helgerna, så tycker jag borde märkt något om det vore instabilt för mig.

Har inte spelat PUBG meh har liknande erfarenheter med GTA V. Andra program, stresstest osv kan vara hur stabila som helst men i GTA så blir det crasher, artefakter mm, så det gör väl något med GPU'n som avviker från de flesta spel. Men som sagt bra att ha ett grinigt program så man kan veta säkert om det är stabilt eller ej.

Må så vara att det är stabilt för din del med lägre/stabil (duuh) klock, men det förändrar dock inte att majoriteten haft stora problem med spelet efter uppdateringen, (reddit, Twitter osv, samt att respawn gått ut med meddelande att dom jobbar på att lösa problemet), detta med o klockade system AMD samt Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Må så vara att det är stabilt för din del med lägre/stabil (duuh) klock, men det förändrar dock inte att majoriteten haft stora problem med spelet efter uppdateringen, (reddit, Twitter osv, samt att respawn gått ut med meddelande att dom jobbar på att lösa problemet), detta med o klockade system AMD samt Intel

Det är inte så att jag direkt kör "lägre" klock. Har både PBO, Performance enhancer Level 4, samt AUTO OC +200Mhz, kör även mina 3600Cl16-minnen i 3800Mhz Cl16 samt tighta timings i övrigt, och FCLK, UCLK och MemCLK på 1900Mhz, så 1:1:1 där. Allt det är saker som borde orsaka instabilitet om spelet i stort till och med är instabilt utan överklockning. Men det är stabilt för mig. Dock är det så att jag testat med ännu tightare timings vilket har klarat stresstest och andra spel utan problem men just Apex tålde dem inte.

Det jag pratar om är alltså rena krascher. Att hela systemet fryser, att spelet kastar ut en till Desktop etc. Sådant hade jag innan men inte nu när jag inte kör fullt lika tighta timings.

Om vi pratar spelet i stort däremot så är det tydligt att de har en del att jobba på. Händer ju till som tätt att det inte går koppla upp till servrarna, att man får "svart skärm med röd logga i hörnet", har problem att ansluta till sina kompisars squads osv, men det ör inget som påverkats av hur aggresivt jag klockar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Jag har precis installerat min nya dator med 3900x (uppgradering från 4790k). Allt känns extremt snabbt och känner mig så klart väldigt nöjd med uppgraderingen än så länge. Men jag känner mig väldigt osäker kring vilka resultat jag kan förvänta mig av denna fantastiska CPU och undrar om jag får liknande resultat som ni andra med 3900x.

Ryzen 3900X
X570 Aorus Elite (senaste bios)
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB (CMK32GX4M2B3200C16)

Skulle någon insatt kunna se om allt står rätt till?

Ser dessa resultat normala ut?

https://valid.x86.fr/cw7av1

https://imgur.com/a/7TlAPwE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ursäkta om du redan har skrivit och jag har missat det men vad har du för moderkort? (Kom förresten på att det måste vara ett ASUS för är väl ingen annan som har performance enhancer-inställningen)

X10 på scalar är jag spontant tveksam till X10 gjorde ingen skillnad mot Auto för mig i CB men systemet blev varmare och instabilare, så tror att det är ganska trasigt just nu, åtminstonne på Crosshair VII. Förmodligen smiskar den bara på med onödigt mycket spänning utan att man vinner prestanda. Dessutom sätter "performance enhancer" också scalar-värden men vet inte vilka eller hur, men kan hända det blir en konflikt någonstans om man kör både manuell scalar och Performance Enhancer.

Tack för ditt svar!
Inget att be om ursäkt för, men Crosshair hero VIII just nu.

Prövade lite annat idag, ccx/ccd oc.

Stängde av allting.
Ingen PBO
Ingen Preformance enchancer

1.35 manuell volt
CCD0 - 4500 på 3 kärnor / 4400 på 3 kärnor
CCD1 - 4275 på 3 kärnor / 4250 på 3 kärnor

PPL 1.65 volt
Soc Vcore 1.15

Jag får betydligt bättre prestanda i CR20.
Men frågan är om man vågar köra med denna volt ständigt

Permalänk
Medlem

Vet inte varför folk köper dyra moderkort med X470 eller X570 chipset. Det duger bra med ett X370 board. Prestanda skillnaderna är minimala. Benchmarks med mitt CHVI mobo hade lika bra resultat som en del X570 kort över på AMDs reddit sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Vet inte varför folk köper dyra moderkort med X470 eller X570 chipset. Det duger bra med ett X370 board. Prestanda skillnaderna är minimala. Benchmarks med mitt CHVI mobo hade lika bra resultat som en del X570 kort över på AMDs reddit sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt många x370 bord klarar inte speciellt höga minnesfrekvenser stabilt och når man 3600 får man vara glad i stort sett, en stor orsak till detta är kvalité på borden men också layout och på rätt kass optimering i uefi.
400 serien når generellt mycket högre och allra högst når x570 bord men då pratar vi långt norr om 3800MT/s och då blir det asynkront läge då FCLK helt enkelt inte orkar upp speciellt mycket över 1900MHz, de flesta 400 borden klarar 3800/1900 ledigt vilket gör att de flesta köpt det istället. Sen finns det fler anledningar ändå att köpa nyare bord så som högre chans till bra mjukvarustöd.

Med det sagt så lirar min3900x rätt bra på mitt x370

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Väldigt många x370 bord klarar inte speciellt höga minnesfrekvenser stabilt och når man 3600 får man vara glad i stort sett, en stor orsak till detta är kvalité på borden men också layout och på rätt kass optimering i uefi.
400 serien når generellt mycket högre och allra högst når x570 bord men då pratar vi långt norr om 3800MT/s och då blir det asynkront läge då FCLK helt enkelt inte orkar upp speciellt mycket över 1900MHz

Just CH6 som jag har klarar 3600mhz bara fint. Nu har jag inte testat högre eftersom jag har 3600 minnen.

Netonnet säljer CH6 för 1700kr medan CH8 kostar 4800kr. Skillnaden i priset är verkligen inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Just CH6 som jag har klarar 3600mhz bara fint. Nu har jag inte testat högre eftersom jag har 3600 minnen.

Netonnet säljer CH6 för 1700kr medan CH8 kostar 4800kr. Skillnaden i priset är verkligen inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Just C6H är ett sjukt prisvärt bord för 1700:-. Välbyggt och bra på nästan alla sätt. Det kan inte sägas om alla 300-bord, rätt många risiga produkter där ute. Den generella kvaliteten höjdes rejält med 400-borden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Just CH6 som jag har klarar 3600mhz bara fint. Nu har jag inte testat högre eftersom jag har 3600 minnen.

Netonnet säljer CH6 för 1700kr medan CH8 kostar 4800kr. Skillnaden i priset är verkligen inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Värt din tid och dina pengar.
Ibland väljer man att lägga tid och pengar olika, man behöver ej hålla med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte så att jag direkt kör "lägre" klock. Har både PBO, Performance enhancer Level 4, samt AUTO OC +200Mhz, kör även mina 3600Cl16-minnen i 3800Mhz Cl16 samt tighta timings i övrigt, och FCLK, UCLK och MemCLK på 1900Mhz, så 1:1:1 där. Allt det är saker som borde orsaka instabilitet om spelet i stort till och med är instabilt utan överklockning. Men det är stabilt för mig. Dock är det så att jag testat med ännu tightare timings vilket har klarat stresstest och andra spel utan problem men just Apex tålde dem inte.

Det jag pratar om är alltså rena krascher. Att hela systemet fryser, att spelet kastar ut en till Desktop etc. Sådant hade jag innan men inte nu när jag inte kör fullt lika tighta timings.

Om vi pratar spelet i stort däremot så är det tydligt att de har en del att jobba på. Händer ju till som tätt att det inte går koppla upp till servrarna, att man får "svart skärm med röd logga i hörnet", har problem att ansluta till sina kompisars squads osv, men det ör inget som påverkats av hur aggresivt jag klockar.

Hade vart underbart om en aggressiv klock hade fixatven detta 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Värt din tid och dina pengar.
Ibland väljer man att lägga tid och pengar olika, man behöver ej hålla med

Visst om man vill lägga 3000kr extra på typ ingenting

PCIE 4.0 är nice men kommer ej göra någon stor skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Tack för ditt svar!
Inget att be om ursäkt för, men Crosshair hero VIII just nu.

Prövade lite annat idag, ccx/ccd oc.

Stängde av allting.
Ingen PBO
Ingen Preformance enchancer

1.35 manuell volt
CCD0 - 4500 på 3 kärnor / 4400 på 3 kärnor
CCD1 - 4275 på 3 kärnor / 4250 på 3 kärnor

PPL 1.65 volt
Soc Vcore 1.15

Jag får betydligt bättre prestanda i CR20.
Men frågan är om man vågar köra med denna volt ständigt

1.35 är lugnt sålänge Tdie inte ligger och svävar kring 80c vid t. ex spel. Vid stresstest är det OK med ett par grader till. Har för mig att 1.375V är rekommenderat maxvärde för daglig användning på Zen2, så det är lugnt. Men handlar som sagt också om vad för temperatur det resulterar i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1.35 är lugnt sålänge Tdie inte ligger och svävar kring 80c vid t. ex spel. Vid stresstest är det OK med ett par grader till. Har för mig att 1.375V är rekommenderat maxvärde för daglig användning på Zen2, så det är lugnt. Men handlar som sagt också om vad för temperatur det resulterar i.

33-40 c i idle.
50-60 i spel
Spikes temps förekommer lite då och då.

Permalänk
Medlem

Fick 6700 i PCMark 10. Vad får ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

33-40 c i idle.
50-60 i spel
Spikes temps förekommer lite då och då.

Absolut lugnt då med andra ord

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Fick 6700 i PCMark 10. Vad får ni?

Skickades från m.sweclockers.com

7 314 Total
Essentials 10 883
App Start-up Score 15 262
Video Conferencing Score 8 961
Web Browsing Score 9 427

Productivity 8 735
Spreadsheets Score 10 117
Writing Score 7 543

Digital Content Creation 11 168
Photo Editing Score 13 400
Rendering and Visualization Score 16 370
Video Editing Score6 351

tog sjukt lång tid att genomföra testet

Edit (specs)
3900x
1080ti
16gb ddr4 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Fick 6700 i PCMark 10. Vad får ni?

Skickades från m.sweclockers.com

6 924

1700X
1080Ti
Asus X370 Prime pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

6 924

1700X
1080Ti
Asus X370 Prime pro

3700X
1080

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

7 314 Total
Essentials 10 883
App Start-up Score 15 262
Video Conferencing Score 8 961
Web Browsing Score 9 427

Productivity 8 735
Spreadsheets Score 10 117
Writing Score 7 543

Digital Content Creation 11 168
Photo Editing Score 13 400
Rendering and Visualization Score 16 370
Video Editing Score6 351

tog sjukt lång tid att genomföra testet

antar att du har ett 2080

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

Hej alla!

Jag har precis installerat min nya dator med 3900x (uppgradering från 4790k). Allt känns extremt snabbt och känner mig så klart väldigt nöjd med uppgraderingen än så länge. Men jag känner mig väldigt osäker kring vilka resultat jag kan förvänta mig av denna fantastiska CPU och undrar om jag får liknande resultat som ni andra med 3900x.

Ryzen 3900X
X570 Aorus Elite (senaste bios)
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB (CMK32GX4M2B3200C16)

Skulle någon insatt kunna se om allt står rätt till?

Ser dessa resultat normala ut?

https://valid.x86.fr/cw7av1

https://imgur.com/a/7TlAPwE

Ser ju bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

antar att du har ett 2080

Ne, jag sitter på ett vattenkylt 1080ti + 3900x