Styr skärmens ljusstyrka direkt i Windows

Permalänk
Medlem

har testat nu. Och jag som sitter på 3st 24" skärmar som är som legobitar så har detta verkligen förenklat väldigt mycket. Innan fick jag ju flytta alla skärmar, sen när ljusconfig var klart, så skulle alla skärmar ställas in i vinklar o höjd!

Slipper det nu ju

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Det går att reglera, jag har iaf mer än av/på. Bland annat en slider- och timing-funktion. Men visst, f.lux. har lite mer funktioner. Inget jag saknat efter att gått över till Windows egna dock.

Gradient betyder gradvid förändring (av ljuset i det här fallet) över tid. Det finns om sagt inte i Windows inbyggda "nattläge".

Skrivet av Ratatosk:

Klarar det av våra ljusa sommrar och mörka vintrar?

Den största skillnaden mellan sommar och vinter är inte färgtemperatur utan antalet soltimmar. Vilket f.lux automatiskt anpassar efter tider för soluppgång/solnedgång på den plats man befinner sig.

Skrivet av Laxpudding:

För den som arbetar med krav på att färg ska följa en viss standard och se ut på ett visst sätt är dock dessa program som vitlök för vampyrer.

De som arbetar med krav på att färg ska följa viss standard är garanterat medvetna om att ett program där det tydligt framgår att det ändrar färgtemperaturen har den effekten

Skrivet av mrqaffe:

Jag är lätt allergisk mot såna program och gillar inte alls hur bilden blir, undrar varje gång man aktiverar nått sån om det bara är folk med större synfel än mig som står ut med att använda dem.

Jag har verkligen inget synfel. Jag tror du har missat syftet med programmet. Behöver man ha exakt korrekt färgåtergivning ska man inte köra såda program, det säger sig självt. Men i många sammanhang (t.ex. när man läser vanlig text) spelar det ingen som helst roll ifall färgåtergivningen är korrekt eller inte. Syftet med programmet är istället att det ska vara behagligare för ögonen i förhållande till bakgrundsljuset.

Men du kanske inte har något emot att sätta dig vid datorn en sen kväll och mötas av en kombination av Saurons öga och ett stroboskop som penetrerar rakt igenom din näthinna.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Gradient betyder gradvid förändring (av ljuset i det här fallet) över tid. Det finns om sagt inte i Windows inbyggda "nattläge".

Den största skillnaden mellan sommar och vinter är inte färgtemperatur utan antalet soltimmar. Vilket f.lux automatiskt anpassar efter tider för soluppgång/solnedgång på den plats man befinner sig.

De som arbetar med krav på att färg ska följa viss standard är garanterat medvetna om att ett program där det tydligt framgår att det ändrar färgtemperaturen har den effekten

Jag har verkligen inget synfel. Jag tror du har missat syftet med programmet. Behöver man ha exakt korrekt färgåtergivning ska man inte köra såda program, det säger sig självt. Men i många sammanhang (t.ex. när man läser vanlig text) spelar det ingen som helst roll ifall färgåtergivningen är korrekt eller inte. Syftet med programmet är istället att det ska vara behagligare för ögonen i förhållande till bakgrundsljuset.

Men du kanske inte har något emot att sätta dig vid datorn en sen kväll och mötas av en kombination av Saurons öga och ett stroboskop som penetrerar rakt igenom din näthinna.

Jag har jätteproblem med det så jag ser till att det aldrig händer...
Jag har extremt svårt med att stå ut med bilder som får svåra färgfel av den typ som både flux och nattläget i win ger. Allt blir ju extremt irriterande när färgerna blir smutsgula eller börjar dra iväg åt rött vilket de verkar göra med den typen av program.

Jag har visserligen en kalibrator som även kan känna av ljuset i rummet och anpassa profiler efter det och har även haft bildvisare med inbyggda omgivningsljussensorer som anpassat bilden automatiskt men jag gillar ingen av de lösningarna så jag anpassar ljuset i rummet i stället så att jag slipper obehagligt höga kontrastförhållanden mellan bildskärm och rum, brukar i princip alltid ha minst 2 lampor igång varav den som ser till att kontrasten mot rummet inte blir hemsk är en som står bakom skärmen och lyser uppåt så att reflektioner i väggen bakom och taket ger ett behagligt kontrastförhållande mot skärmens ljus.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ratatosk:

När vi är inne på ljusstyrka, vad bör kontrasten ställas in på, 100%?
Eller bottnar 100% vithetsnivåerna?

Det är som Spinal Tap. Reglaget ska stå på 11.

Annars föreslår jag att det står på rätt nivå så jag och knåpade ihop en guide om just detta ämne förra året: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Medlem

Stor tumme upp för detta!!!! Hade ingen aning om att det gick att styra över anslutningen men när man hör det så låter det ju fullständigt självklart. Nu alltså. Tackar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Laxpudding:

Det är som Spinal Tap. Reglaget ska stå på 11.

Annars föreslår jag att det står på rätt nivå så jag och knåpade ihop en guide om just detta ämne förra året: https://www.sweclockers.com/artikel/26241


Tackar skall läsas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Jag har jätteproblem med det så jag ser till att det aldrig händer...
Jag har extremt svårt med att stå ut med bilder som får svåra färgfel av den typ som både flux och nattläget i win ger. Allt blir ju extremt irriterande när färgerna blir smutsgula eller börjar dra iväg åt rött vilket de verkar göra med den typen av program.

Jag har visserligen en kalibrator som även kan känna av ljuset i rummet och anpassa profiler efter det och har även haft bildvisare med inbyggda omgivningsljussensorer som anpassat bilden automatiskt men jag gillar ingen av de lösningarna så jag anpassar ljuset i rummet i stället så att jag slipper obehagligt höga kontrastförhållanden mellan bildskärm och rum, brukar i princip alltid ha minst 2 lampor igång varav den som ser till att kontrasten mot rummet inte blir hemsk är en som står bakom skärmen och lyser uppåt så att reflektioner i väggen bakom och taket ger ett behagligt kontrastförhållande mot skärmens ljus.

Lite av det gamla knepet att ha en lampa bakom TV:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Videoapan:

Det ska gå att läsa Quality Control i alla tre rutorna där nere och de inre rutorna ska synas i två rutor på sidorna.

Mehhhhhh. Min nu ganska gamla Samsung Syncmaster S27A850D från 2011 (med första generationens PLS-panel händelsevis) har rätt taskig kontrast i de mörka partierna av bilden av någon anledning så jag ser bara Quality Control i de två ljusare rektanglarna, och den inre fyrkanten ser jag bara i den vita rutan.

Sedan så drar färgkalibreringen en aning åt rosa-hållet också, vilket man direkt ser om man har en annan skärm sida vid sida som visar 100% vitt - tex min Apple Thunderbolt Display. Blev lite entusiasmerad av den här diskussionstråden och försökte åtgärda de här defekterna genom att feppla med kontrastinställningar och gamma men kunde fan inte få den tredje Quality Control-texten att stå ut; allt man ser är ett svagt töcken av någonting. Säkert därför som jag fastnar i alla jävla stenar och rötter i mörka partier när jag sitter och spelar WoW... :/ Provade att rikta skärmen lite mer uppåt - då den här panelen tappar kontrast om man ser bilden ovanifrån tyvärr - men ingen skillnad. Även med LED-ljuset blästrandes på max så är det som förgjort.

Provade även att korrigera den rödtonade bilden (igen) genom att (igen) lägga in monitorns korrekta färgprofil istället för Windows' egna generella, men det verkar inte ha gjort någon märkbar skillnad. Man kan ju iofs vara inne och peta i monitorns menyer, den har manuell RGB-justering men...ORKA. lol Av de fasta färginställningarna (ingen färgtemperatur angiven) så är "Normal" (den i mitten) lätt rosa som sagt, Cool 1 är tokblå, Cool 2 är rent löjligt blå, Warm 1 är en stollig sandfärgad ton typ och Warm 2 är en vansinnesmardröm av kraftig sepia över hela bilden... Helt knas hur Samsung kunde göra så galna förinställningar, ingen med normal hjärnfunktion skulle någonsin välja något annat än "Normal"... lol

Dock funkar Monitorian felfritt på den här skärmen även fast den är så gammal! Rätt fantastiskt tycker jag. Alltid något!

Inte för att jag klagar egentligen - den här skärmen var billig i förhållande till vad man fick för pengarna - 5500 pix för en WQHD 1440P med "IPS-liknande" panel, ställ med fulla inställningsmöjligheter; höjd pan tilt rotate, 2x dual link DVI, 1x Displayport, 3.5mm ljudutgång och kors i taket USB3-nav med 3 portar var inte så illa för den tiden. Kunde inte hitta något liknande ens i närheten av det priset, och den har funkat 100% många timmar per dag nästan varje dag sedan jag köpte den för 8 år sedan nu. Rätt bra valuta för pengarna får jag säga, lite skavanker till trots.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Niclas:

Tyvärr verkar det inte funka alls på min Acer XB271HU. Oavsett HDMI eller DP.
Update: Allt funkar utom att ändra ljusstyrka.

Skrivet av pv2b:

Kul!

Testade precis Monitorian, funkar finfint på min sekundära skärm (Dell U2713UM) men min primära skärm (Acer Predator XB271HU) funkar det bara halvt på. Den kan se vad ljusstyrkan är, d.v.s. om jag ändrar ljusstyrkan och sedan kollar igen i Monitorian, så uppdateras den. Däremot så respekterar inte bildskärmen kommandon att ändra ljusstyrka.

Klickade runt lite snabbt i OSD:n men kunde inte hitta något uppenbart för att lösa det.

XB271HU ansluten med Displayport och G-sync aktiverat.

Detta var både förvånande, tråkigt och intressant. Jag tror den här tråden är högintressant för er.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta var både förvånande, tråkigt och intressant. Jag tror den här tråden är högintressant för er.

Ja, intressant att det funkar. Måste vara någon miss i firmware.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Samma funktion har funnits inbyggd i Windows ett bra tag nu. Tror det heter "Night light", kör engelska så vet ej vad det heter på svenska.

Fast nattläge/night mode är en helt annan funktion, den ändrar inte ljusstyrkan i skärmen utan ändrar istället om färgvärdena i grafikkortet så att ljuset kommer få mer mot rött-orange.

ClickMonitorDCC sänker verkligen den fysiska ljusstyrkan på skärmen utan att ändra bildens färgton eller dynamiska kontrast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Monitorian gör inget mer än att lägga till reglage för ljusstyrka, men det är nog bäst i klassen om man inte behöver något mer avancerat än så. Installationen kunde inte bli enklare; glöm bara inte att högerklicka på ikonen och markera Start on sign in.

Far tacka för tipset. Har kört med ClickMonitorDCC i många år nu, men det kan ibland kännas lite överlastat och Monitorian är ju betydligt mer lättjobbat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så... en raspberry pi 4 med Linux, ljussensor, detta protokoll och så kan man få en skärm som auto dimmar beroende på omgivningsljus.

Permalänk

kan man ändra profile med ClickMonitorDDC?

jag har en profile för surfing och en annan för gaming. inne i lg skärmens inställningar så att säga.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hakro807:

Fast nattläge/night mode är en helt annan funktion, den ändrar inte ljusstyrkan i skärmen utan ändrar istället om färgvärdena i grafikkortet så att ljuset kommer få mer mot rött-orange.

ClickMonitorDCC sänker verkligen den fysiska ljusstyrkan på skärmen utan att ändra bildens färgton eller dynamiska kontrast.

Observera att @frong citerade @Elektromans inlägg om f.lux och alltså aldrig jämställde nattläget i Windows 10 med att ändra skärmens ljusstyrka.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av relevantia:

kan man ändra profile med ClickMonitorDDC?

jag har en profile för surfing och en annan för gaming. inne i lg skärmens inställningar så att säga.

Kanske. ClickMonitorDDC verkar kunna styra allt som skärmen exponerar. Det enda säkra sättet att veta är att prova!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

kan man ändra profile med ClickMonitorDDC?

jag har en profile för surfing och en annan för gaming. inne i lg skärmens inställningar så att säga.

Jupp, du kan läsa in skärmens profiler och enkelt välja vilken som ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Observera att @frong citerade @Elektromans inlägg om f.lux och alltså aldrig jämställde nattläget i Windows 10 med att ändra skärmens ljusstyrka.

Det blir skämskudde för mig.

Permalänk
Medlem

Wow! Min skärm har också ett lite bökigt UI för att ändra ljusstyrkan men med Monetorian blev barnsligt enkelt. Stort tack för denna research och genomgång av programmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Kontot avslutas

Monitorian är ett listigt och snyggt formgivet litet program (jag gillar att det följer Win10s formspråk vilket gör att det känns väl integrerat och därmed nästan som en del av OSet), även om funktionaliteten är ganska barskrapad. Tyvärr låser den en liten mängd funktionalitet bakom en prenumeration. Ugh! Har vi inte nog av det redan nuförtiden? Jag skulle kunna tänka mig att betala en viss, inte allt för stor summa pengar för ett litet hjälp-program som detta, men inte femton spänn i månaden i all evighet. Det är för mycket.

Det är för mycket prenumerationer rent allmänt numera skulle jag säga...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Jupp, du kan läsa in skärmens profiler och enkelt välja vilken som ska användas.

kan man ändra profiler via tangentbordet?

Permalänk
Inaktiv

Jag kanske är dum i huvudet, men vad är syftet med detta? Du kalibrerar monitorn, sedan rör du den inte. Om det handlar om komfort för ögat finns det massor av sådana program, t.ex. f.lux. Men det är något helt annat...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon52343:

Jag kanske är dum i huvudet, men vad är syftet med detta? Du kalibrerar monitorn, sedan rör du den inte. Om det handlar om komfort för ögat finns det massor av sådana program, t.ex. f.lux. Men det är något helt annat...

För mig är syftet att enkelt kunna växla mellan hög och låg ljusstyrka på mina skärmar, då jag nästan dagligen använder datorn både på dagen när det är ljust och på kvällen när det är mörkt. Ser inte hur f.lux ensamt kan fylla det syftet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns något program som även kan växla input när man har flera datorer inkopplade till en och samma monitor? Kör med 3 Dell-skärmar och det är enormt frustrerande när man ska gå in och växla skärm i menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Undrar om det finns något program som även kan växla input när man har flera datorer inkopplade till en och samma monitor? Kör med 3 Dell-skärmar och det är enormt frustrerande när man ska gå in och växla skärm i menyerna.

Läs denna post från första sidan, tror den svarar på din fråga

Skrivet av zather:

ClickMonitorDDC är riktigt najs!
Eftersom man kan använda lite startargument på den så har använt den för att skapa kortkommandon så jag kan byta input på skärmen. Så nu är det bara att trycka Ctrl+Alt+Shift+1, 2 eller 3 för att gå till den input man vill.
Perfekt när man sitter vid datorn och har en konsol inkopplad till skärmen.

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Mehhhhhh. Min nu ganska gamla Samsung Syncmaster S27A850D från 2011 (med första generationens PLS-panel händelsevis) har rätt taskig kontrast i de mörka partierna av bilden av någon anledning så jag ser bara Quality Control i de två ljusare rektanglarna, och den inre fyrkanten ser jag bara i den vita rutan.

Sedan så drar färgkalibreringen en aning åt rosa-hållet också, vilket man direkt ser om man har en annan skärm sida vid sida som visar 100% vitt - tex min Apple Thunderbolt Display. Blev lite entusiasmerad av den här diskussionstråden och försökte åtgärda de här defekterna genom att feppla med kontrastinställningar och gamma men kunde fan inte få den tredje Quality Control-texten att stå ut; allt man ser är ett svagt töcken av någonting. Säkert därför som jag fastnar i alla jävla stenar och rötter i mörka partier när jag sitter och spelar WoW... :/ Provade att rikta skärmen lite mer uppåt - då den här panelen tappar kontrast om man ser bilden ovanifrån tyvärr - men ingen skillnad. Även med LED-ljuset blästrandes på max så är det som förgjort.

Provade även att korrigera den rödtonade bilden (igen) genom att (igen) lägga in monitorns korrekta färgprofil istället för Windows' egna generella, men det verkar inte ha gjort någon märkbar skillnad. Man kan ju iofs vara inne och peta i monitorns menyer, den har manuell RGB-justering men...ORKA. lol Av de fasta färginställningarna (ingen färgtemperatur angiven) så är "Normal" (den i mitten) lätt rosa som sagt, Cool 1 är tokblå, Cool 2 är rent löjligt blå, Warm 1 är en stollig sandfärgad ton typ och Warm 2 är en vansinnesmardröm av kraftig sepia över hela bilden... Helt knas hur Samsung kunde göra så galna förinställningar, ingen med normal hjärnfunktion skulle någonsin välja något annat än "Normal"... lol

Dock funkar Monitorian felfritt på den här skärmen även fast den är så gammal! Rätt fantastiskt tycker jag. Alltid något!

Inte för att jag klagar egentligen - den här skärmen var billig i förhållande till vad man fick för pengarna - 5500 pix för en WQHD 1440P med "IPS-liknande" panel, ställ med fulla inställningsmöjligheter; höjd pan tilt rotate, 2x dual link DVI, 1x Displayport, 3.5mm ljudutgång och kors i taket USB3-nav med 3 portar var inte så illa för den tiden. Kunde inte hitta något liknande ens i närheten av det priset, och den har funkat 100% många timmar per dag nästan varje dag sedan jag köpte den för 8 år sedan nu. Rätt bra valuta för pengarna får jag säga, lite skavanker till trots.

Kan du ändra gamma-inställningen i skärmen så är det oftast felinställd sån som sabbar inställningarna nära svart och vitt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Z3C0LD:

Läs denna post från första sidan, tror den svarar på din fråga

Ah, det fungerade! Himla smidigt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon52343:

Du kalibrerar monitorn, sedan rör du den inte.

Ja! Men nej.

Ifall man har sådana krav att man vill köra skärmen i en fast ljusstyrka, till exempel 100 nits för grading av broadcastmaterial, räcker det inte med att enbart kalibrera skärmen. Du måste anpassa rummet efter ändamålet också och göra det oberoende av dygnets olika ljus och liknande. Eftersom detta påverkar hur du upplever färgerna på de kalibrerade skärmen. Är inte rummet rätt kan man inte arbeta enligt de förutsättningar man förväntar sig av en kalibrerad skärm.

Jag tror dock ganska få använder en skärm på det sättet och bygger om sitt hem efter skärmen. Då behöver man kunna anpassa ljuset efter situationen. Och gör man inte det idag så borde man börja med det. Två helt olika saker att sitta kl 13 en solig dag och köra Office och en helt annan sak att dra igång Witcher 3 på kvällen.

Permalänk
Medlem

Provat ClickMonitorDCC nu, mycket skönt att slippa knappra på skärmarna!

Testade även installera på datorn som är kopplad till TVn via Recievern. Där tog det stopp eftersom mjukvaran bara känner av recievern.

Blir nog att köra vidare på TVns inbyggda funktion med ljussensor, men den är inte så rolig..

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Videoapan:

Kan du ändra gamma-inställningen i skärmen så är det oftast felinställd sån som sabbar inställningarna nära svart och vitt.

Den här skärmen har bara 3 fasta lägen för gamma och det är knappt någon skillnad mellan någon av dem. ...Konstigt nog får man säga, då den såldes som en proffsskärm. Inget av lägena är "kraftfull" nog för att ge mer detaljer i mörka partier av bilden, trist nog.

Ska byta den här skärmen så snart det finns en vettig HDR1000 monitor med FALD att köpa så detta spelar egentligen inte så gummiboll. ASUS kommer nästa år med en som ska stödja HDR1200-standarden och 120Hz freesync. Fåse hur mycket den kommer att kosta dock... "Mindre än Apples" har de sagt, men om det är 1kr mindre eller 10kkr vettifan. Mer än 10 papp billigare lär den ju inte vara dock även fast den "bara" har 4k upplösning. *suck* Och är det Apples pris MED eller UTAN skärmfot? lol

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla