Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Såg The Matrix från 1999 och man slås av 2 saker, den är mycket mer våldsam än vad jag minns och fortfarande helt odödligt bra. 9/10 duckade pistolskott.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

The dead don't die - stjärnspäckad Zombiefilm där man försökt att göra nånting annorlunda med lite humor. Tyvärr är tempot lite för slött och det faller ganska platt. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Once upon a time… in Hollywood

Är inget stort fan av Tarantino. Tycker han är extremt överskattad, en one-trick-ponny som bara vet hur man gör Tarantino-filmer.

Dock.
Efter att ha läst en del omdömen så kände jag mig manad att se Once upon a time….
Den följde ett tema han haft i åtminstone en tidigare film, om en alternativ verklighet. Vilket var väntat sekunden jag förstod vad som var på gång. Vilket skedde tidigt, och nyfikenheten för exakt hur det skulle sluta var den stora behållningen. Han gjorde mig inte besviken på den punkten.

Jag tror dock man måste ha viss kännedom om amerikansk kulturhistoria för att kunna uppskatta denna film för vad den faktiskt är. Att man vet hur det faktiskt utspelade sig och var skillnaden ligger i Tarantinos berättelse. Jag blev rörd över hur han valde att porträttera detta. Om inte annat kan man läsa på efter man sett filmen och andra gången man ser den kommer man uppskatta den ännu mer. Vilket inte är dåligt i sig.

Dold text

Less is more…
Den är den minst Tarantino-aktiga filmen han gjort.
Men trots det oundvikliga Tarantinoismer i filmen så är den bra. Rekommenderas för den berättar en bra historia och den levererar en film som är resultatet av ett gediget hantverk. Dels från honom själv men också från skådespelarna och alla de som kämpade med att få LA och Hollywood att se ut som 1969.

Permalänk
Medlem

Spider-man - Far from home.
Jag gillade första filmen i den här rebooten; Homecoming. Tycker att den här var snäppet sämre, det var lite krystade scener och fånig dialog emellanåt. Jag gillade skurken även om hans plan är lite ologisk och krystad.
Bra insatser av skådisarna och trevliga effekter.
Jag skulle ge den 6/10 elementals.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Rambo: Last Blood 5/10

Permalänk

The Commitments 8/10. Jimmy startar ett soulband i 80-talets Dublin. Kanske onödigt mycket socialrealism i början, men håll ut. Filmen tar sig när de hittat alla medlemmar i bandet och de börjar spela.

Permalänk
Inaktiv

Man of Steel. Den har sina brister och tempot är lite ojämnt, men jag gillar den ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon311152:

Man of Steel. Den har sina brister och tempot är lite ojämnt, men jag gillar den ändå

tycker den filmen är bra. Justice League är dock riktigt dålig =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ad Astra - scifi film med lite djup à la Interstellar och Gravity. Inte så mkt aliens precis utan mera extensiella frågor.
Fantastisk bild/foto men knappast mer än så.
3,5 av 10 - inget jag kommer se igen

Permalänk
Medlem

Spider-Man: Into the Spider-Verse
En riktigt bra film, som vågade göra något nytt och lyckades. Fantastiskt animerad.

Permalänk
Medlem

Midsommar.

Jobbig film att titta på.

7/10 midsommarstänger.

Permalänk
Medlem

Aladdin [2019]
Lite cheesy till och från är minst sagt ett understatement, filmen kändes stundtals som en ren Bollywood produktion. 2 sångnummer som heller inte kändes igen från originalet utan som var rent tillagda "modera" Disney-sångnummer...minst sagt krystat.
Hade också velat se Will Smith få spela ut mer crazy i rollen som anden, visst var han rolig...stundtals. Mestadels av tiden kändes han dock bara dryg i rollen, inte alls vad jag hade väntat mig faktiskt.
Svag 4,5/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tampopo - https://www.imdb.com/title/tt0092048/ https://www.rottentomatoes.com/m/tampopo

Jag är normalt inget fan av japanska filmer men om en film har fått 100 % tomater av kritikerna samt 93 % av användarna på RT så måste man ge det en chans, tyvärr...

I mina ögon var det inte en sevärd film, det var två långa timmar med endast en handfulla scener som var bra medans resten på sin höjd var mediokra. Att de valde att klippa in en massa osammanhängande scener för sakens skull gjorde inte att den redan bristfälliga handlingen blev bättre.

Visst visst, gillar man att se japansk kultur skildras i film och/eller hur människans relation med mat är så blir den kanske sevärd men för mig var den riktigt intetsägande. Sambon tyckte samma sak, hon suckade högt vilket inte hör till vanligheterna.

Men... Om en film lyckas göra en väldigt minnesvärd scen eller två så kanske den inte är så illa ändå. Jag vet inte vilken som tar priset, den med äggulan eller den med räkorna. https://youtu.be/NqA-mP0MhZg

Fyra av tio ramen får den, och då är jag ändå lite generös.

Skrivet av RVX:

Hade också velat se Will Smith få spela ut mer crazy i rollen som anden, visst var han rolig...stundtals. Mestadels av tiden kändes han dock bara dryg i rollen, inte alls vad jag hade väntat mig faktiskt.

själv så förstod jag aldrig varför han ens blev påtänkt att spela anden, känns helt fel i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon311152:

Man of Steel. Den har sina brister och tempot är lite ojämnt, men jag gillar den ändå

Jag tyckte faktiskt att den var riktigt bra! Henry Cavill är spot on som Stålmannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

själv så förstod jag aldrig varför han ens blev påtänkt att spela anden, känns helt fel i mina ögon.

Har lite blandade känslor ang Will Smith faktiskt, han har ett ganska brett register i mina ögon av vilka sorts roller han kan spela. Men i den här rollen kändes han ganska malplacerad, hade han fått spela ut rollen som han själv (säkerligen med tanke på hans humor) så hade det blivit mycket roligare. Men säkerligen med skämt och humor som inte skulle passa gemene gå på bio med dina barn Disney besökaren. Jag tror dom spelade det safe helt enkelt och höll det på en låg nivå.
Hade varit betydligt roligare att få se ex Sasha Baron Cohen eller nåt liknande göra rollen istället

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Måste vara den sjukaste film jag någonsin sett "Midsommar"

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

The Balloon: https://www.imdb.com/title/tt7125774/?ref_=nv_sr_1?ref_=nv_sr...
Handlar om 2 familjer från tiden då öst och väst var delat i Berlin och deras kamp att ta sig över Berlin-muren med Stasi i hälarna.
Mkt välgjort o välspelat, satt som på nålar tills det rafflande slutet!
8 av 10 tegelstenar - rekommenderas!

Permalänk
Lego Master

Mission Impossible: Fallout (2018)

Okej actionrulle en söndagkväll. Saknar Jeremy Renner från förra MI-filmen dock. Helikopter-sekvensen på slutet är riktigt nice, mycket praktiskt och Tom Cruise flyger som en jävla chef.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

igår söndag blev det Avengers - Age of ultron , kollar igenom dom alla igen innan vi ska se Endgame

Permalänk
Medlem

Såg också den där midsommar. Riktigt usel, typ 1/10 eller möjligen 2/10.

Riktigt sömnpiller, inte ett dugg spännande eller läskig. Bestod mest av frossande i groteska scener av olika slag, troligen det sjukaste jag sett på bio.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Såg också den där midsommar. Riktigt usel, typ 1/10 eller möjligen 2/10.

Riktigt sömnpiller, inte ett dugg spännande eller läskig. Bestod mest av frossande i groteska scener av olika slag, troligen det sjukaste jag sett på bio.

Håller med. Blev som en komedi istället för skräck. Vi satt och gapskrattade genom många scener. Dessutom filmad i Ungern och inte i Sverige vilket man klart ser om man är svensk, Tex byggnaderna och dräkterna ser inte svenska ut och sen heter personer som amerikanerna tror att alla svenskar heter. Unga personer som heter Inga och Ingemar, jo tjena...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Såg också den där midsommar. Riktigt usel, typ 1/10 eller möjligen 2/10.

Riktigt sömnpiller, inte ett dugg spännande eller läskig. Bestod mest av frossande i groteska scener av olika slag, troligen det sjukaste jag sett på bio.

Skrivet av nevada:

Håller med. Blev som en komedi istället för skräck. Vi satt och gapskrattade genom många scener. Dessutom filmad i Ungern och inte i Sverige vilket man klart ser om man är svensk, Tex byggnaderna och dräkterna ser inte svenska ut och sen heter personer som amerikanerna tror att alla svenskar heter. Unga personer som heter Inga och Ingemar, jo tjena...

Hur förklarar ni att den ändå fått ganska bra betyg på imdb? Nog för imdb generellt ligger lite högre än vad filmerna förtjänar men knappast så mycket.

Jag har visserligen inte sett den själv då jag tycker att de flesta, så kallade, skräckfilmer är ren dynga men samtidigt har det varit så mycket snack om Aster att man blivit lite sugen. Och sen kommer ni och förstör allt

[rant]Jag är däremot nästan beredd att satsa mitt ena finger på att den inte får så dåligt betyg som Jesper ger den. Visst finns det utrymme för personliga tolkningar men en film som förtjänar 1-2 i betyg bör vara gjord av en full universitetsstudent som tänder av från helgens rave. Jag förstår inte varför folk slänger ut ettor på allt som ogillas det minsta och tior på allt som är bättre än genomsnittet.[/rant]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Såg också den där midsommar. Riktigt usel, typ 1/10 eller möjligen 2/10.

Riktigt sömnpiller, inte ett dugg spännande eller läskig. Bestod mest av frossande i groteska scener av olika slag, troligen det sjukaste jag sett på bio.

Precis därför jag diggade den Man blev lite paranoid mot vänliga människor precis efter. Klart en 7/10 iaf.

Skrivet av nevada:

Håller med. Blev som en komedi istället för skräck. Vi satt och gapskrattade genom många scener. Dessutom filmad i Ungern och inte i Sverige vilket man klart ser om man är svensk, Tex byggnaderna och dräkterna ser inte svenska ut och sen heter personer som amerikanerna tror att alla svenskar heter. Unga personer som heter Inga och Ingemar, jo tjena...

Nu var ju dessa personer en del av en isolerad sekt, så att de heter Ingemar är kanske inte jättekonstigt i sammanhanget. Att det på nåt sätt skulle vara tydligt att den är inspelad i Ungern håller jag inte alls med om. Jag reagerade inte över huvud taget.

Tror helt enkelt ni var fel målgrupp för filmen. Jag tyckte det var en fantastisk upplevelse.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hur förklarar ni att den ändå fått ganska bra betyg på imdb? Nog för imdb generellt ligger lite högre än vad filmerna förtjänar men knappast så mycket.

Jag har visserligen inte sett den själv då jag tycker att de flesta, så kallade, skräckfilmer är ren dynga men samtidigt har det varit så mycket snack om Aster att man blivit lite sugen. Och sen kommer ni och förstör allt

[rant]Jag är däremot nästan beredd att satsa mitt ena finger på att den inte får så dåligt betyg som Jesper ger den. Visst finns det utrymme för personliga tolkningar men en film som förtjänar 1-2 i betyg bör vara gjord av en full universitetsstudent som tänder av från helgens rave. Jag förstår inte varför folk slänger ut ettor på allt som ogillas det minsta och tior på allt som är bättre än genomsnittet.[/rant]

Att den hade så bra betyg på IMDB var det som lurade mig och de jag gick med att se filmen.
Givetvis är det hela en smaksak, men det var min sämsta bioupplevelse någonsin och jag har gått på många filmer i mina dar.
En av få filmer då jag verkligen funderat på om jag verkligen skulle sitta av hela tiden i salongen.
Jag är verkligen inte någon som ger 1 eller 2 av 10 så fort jag inte riktigt gillar något och högsta betyg så fort jag gillar något. Det här var en av de sämsta filmer jag någonsin sett och den förtjänar verkligen det betyget i mina ögon.
De övriga jag gick med var eniga om det hela och det var som någon nämnde nästan lite lyteskomedi över det hela så att det blev skrattretande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Fast & Furious: Hobbs & Shaw

7/10

Permalänk
Medlem

Pacific rim2 Uprising - Gigantiska robotar slåss mot andra robotar och Kaijus. I övrigt typ samma som första. Inte jättedåligt men heller inget speciellt. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Såg IT del 2, extremt bra film, tyckte del 2 var bättre än del 1 faktiskt.

Från att ha läst boken så kan jag säga såhär, gillar när en film faktiskt är noga och följer materialet som filmen baseras på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Bitter Moon (1992)

Har blivit en grej att kolla typ första halvtimmen på den nån gång ibland..
Vangelis, fulllmåne till havs, kryssningsfartyg, Paris.. Det är en kombo av spännande fantasier.
Den snutten liksom trycker på alla rätta knappar, känslomässig kick. Film-magi !
Tror vangelis-musiken gör en hel del av det.
(hela filmen är bra men den tar en något mörkare mer bisarr vänding efter ett tag hehe).

Permalänk
Medlem

Joker, 9/10. Riktigt bra film där Joaquin Phoenix verkligen storspelade i.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Lejonkungen. Såg den på bio 1994 när den kom och nu var det bara ett stort leende