LG OLED C9 och Samsung HW-K960 ATMOS HDMI

Permalänk
Medlem

LG OLED C9 och Samsung HW-K960 ATMOS HDMI

Har beställt en LG OLED C9 och vet genom att testat med Windows 10 app att HW-K960 inte klarar att skicka ens komprimerad ATMOS genom ARC. Funderar på om man kan koppla till vanlig HDMI ingång istället eller tänker jag helt fel. DVS Netflix genom TV-appen och ljudet ut till Soundbaren genom vanliga HDMI. Annars får jag köra som innan med Xbox One genom vanliga HDMI-porten för Netflix men missar då Dolby Vision vilken Soundbaren inte klarar av att skicka vidare (N950 och deras nya kan).

Stavning
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar:

Jag förstår inte riktigt vad problemet är. Du behöver eARC som din soundbar inte stödjer för att skicka vidare ljudet via ARC. Men om du kopplar in Xboxen i soundbaren först och sedan till TV kommer du kunna få ut ljudet med stöd för Atmos när du använder Netflix på Xboxen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Kanske var lite otydlig. LG: S TV app för Netflix har Dolby vision och Atmos-ljud. Undra om man kan koppla från Arc på tv till vanliga HDMI porten (ej arc) och få ut ljudet den vägen och bild direkt på sin TV? Slipper jag starta min Xbox för att kolla på Netflix.

Jag har sökt men inte funnit någon som använt den metoden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kanske var lite otydlig. LG: S TV app för Netflix har Dolby vision och Atmos-ljud. Undra om man kan koppla från Arc på tv till vanliga HDMI porten (ej arc) och få ut ljudet den vägen och bild direkt på sin TV? Slipper jag starta min Xbox för att kolla på Netflix.

Jag har sökt men inte funnit någon som använt den metoden.

Skickades från m.sweclockers.com

ja det kan du. Jag kör så själv.
Inga problem med Atmos i filmer heller, det bara funkar.
På Tv.n väljer du på "Ljud ut" Optical/Hdmi Arc

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Gött, det låter bra. Kan man ha det så tills man kanske köper nyare ljudutrustning.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Jag är typ i samma sits, men har en LG Oled C8 + Samsung Soundbar K950, samt en PS4.
Jag får inte heller Atmos att fungera när jag kör Netflix via TV-appen. Soundbar:en är kopplad till TV:ns HDMI 2 (ARC) och PS4:an är kopplad i soundbarens ena HDMI-port.

- Menar ni att man kan få Atmos att fungera genom att koppla soundbaren till en konsol (i mitt fall min PS4) som sedan kopplas till TV:ns HDMI 2? Jag är inte helt med på hur saker och ting ska kopplas här.

Tacksam för hjälp då jag är lite halvtrög när det kommer till sånt här.

Permalänk
Medlem

@anon311152: Som jag har det just nu med min Samsung KS 7xxx-TV och HW-K960 Soundbar så kör jag Xbox direkt i limpan och tv ARC till ARC. Får ATMOS på Netflix genom Xbox app och fusk-atmos på material med dd 5.1. Gäller även Plex. Xboxen sköter detta för det mesta helt suveränt. Tror inte att PS4 har ATMOS i sin Netflix-app.

960 inte 950
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att det enda sättet att få ut Atmos ur HWK960 är att köra extern källa via HDMI in i soundbaren.
Personligen kör jag Apple TV, där allt har fungerat smärtfritt med hdmi cec, så behöver nästan aldrig använda någon annan fjärrkontroll.

Annars kan det vara värt att kolla på ny soundbar med eARC så klart,

Permalänk
Inaktiv

@yrfhar: Ok, jag förstår. Nä, googlade och PS4:an verkar inte stödja Atmos överhuvudtaget. Jag får kanske helt enkelt leva utan atmos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

ja det kan du. Jag kör så själv.
Inga problem med Atmos i filmer heller, det bara funkar.
På Tv.n väljer du på "Ljud ut" Optical/Hdmi Arc

Fungerar tyvärr inte. På C9 finns antingen optiskt eller ARC och ljudet kommer ut i TV-Högtalarna när jag kopplar till Soundbarens HDM 1. Ska testa vidare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Fungerar tyvärr inte. På C9 finns antingen optiskt eller ARC och ljudet kommer ut i TV-Högtalarna när jag kopplar till Soundbarens HDM 1. Ska testa vidare.

ska kolla när jag e hemma. på jobb nu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: Du kanske har N960?

När jag ställer TV till ARC så hoppar ljudlimpan K960 också dit från HDMI 1. Hålla på för mycket med HDMI kablar på en Samsung ljudlimpa där kablarna sitter i ett trångt fack är som att tigga om att de till slut kläms sönder.

Får köra med Xboxen direkt i HDMI 1 och Shield i HDMI 2 i ljudlimpan och inte få Dolby Vision tills jag uppgraderat på ljudfronten. Vet inte om det är placebo men tycker att Dolby Vision är riktigt nice och får trösta mig med att allt inte alltid ha ATMOS på Netflix.

Så mitt val blir ATMOS eller Dolby Vision. Får leva med det

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

ska kolla när jag e hemma. på jobb nu.

Ser att du har LG B7. På C9 har de tagit bort inställningen Optisk+HDMI kanske beroende på earc.

Experimenterade lite med och stängde av allt med CEC/Anynet (osäker på stavningen) på både TV och Soundbar och då hoppade det inte automatiskt till TV-ljud men något ljud kom aldrig ut. Ligger och vrider, vänder mig och svettas över suget efter HW-Q96R med eARC som säljs på benifyse för under 13 000 men tror ju att det blir betydligt billigare om 2 månader. Lite surt ändå att jag fick mitt konto samma dag de höjde från 9999 kr.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: Trist att inte Atmos fungerar via eARC. Har själv nyligen införskaffat ett HW-N960, och planerar att inom kort köpa en C9.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: HW-N960 klarar ATMOS genom ARC. Dock inte lossless audio som Dolby TrueHD, så BlueRay eller Shield får man köra genom HDMI 1+2. Men LG Netflix-appen ska fungera.

Kunde inte hålla i pengarna och beställde en HW-Q96R från Benify mot bättre Black friday vetande. Kommer skriva lite om den tillsammans med C9. Vad jag hört är det eftersläpningar i ljudet som inte går att fixa till i menyerna på C9 och andra TV-märken med just Dolby TrueHD och DTS X vilket kommer ställa till det i spel på Xboxen och PC misstänker jag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Varför kör du inte bara med stereo? Ljud som ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@r3mpuh: Jadu, du låter som Lyxfällan, bild som bild. Först var man glad för Stereo och SVT hade några sändningar. Även Sveriges radio körde detta och man tyckte det var roligt att spela in för att köra ljudet i lägre hastighet för att höra tonen som separerade ljudet. Sedan uppgraderade man till Dolby Surround vilket gjorde upplevelsen större från 2 kanalsljud. Sedan kom 5.1 DTS och Dolby Digital från fd Fimnet numera C-More samt SVT och man var supernöjd i många år. Sedan råkade man ut för ATMOS och det var kört. Numera är man en bortskämd unge

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: Tackar för infon.

Ser fram mot att få läsa lite om ditt testande av C9:an tillsammans med ljudsystemet

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

@r3mpuh: Jadu, du låter som Lyxfällan, bild som bild. Först var man glad för Stereo och SVT hade några sändningar. Även Sveriges radio körde detta och man tyckte det var roligt att spela in för att köra ljudet i lägre hastighet för att höra tonen som separerade ljudet. Sedan uppgraderade man till Dolby Surround vilket gjorde upplevelsen större från 2 kanalsljud. Sedan kom 5.1 DTS och Dolby Digital från fd Fimnet numera C-More samt SVT och man var supernöjd i många år. Sedan råkade man ut för ATMOS och det var kört. Numera är man en bortskämd unge

Man kan aldrig få för mycket bas att störa grannarna med tho, ju större baslåda ju bättre. 🤙🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Off Topic
Lite synd med PC-Gaming att varken Adaptive Sync, VRR, eller Freesync kommer fungera idag med ett kort från AMD. Antingen ett Nvidia RTX-kort eller så får man vänta tills det kommer grafikkort med HDMI 2.1 där VRR ingår och om det då verkligen fungerar är en annan femma.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

@yrfhar: Tackar för infon.

Ser fram mot att få läsa lite om ditt testande av C9:an tillsammans med ljudsystemet

Har testat lite och kan på rak arm påstå att Q96R låter mycket sämre än gamla HW-K960. Nu har man läst recensioner hur både N960 och Q96R lyft ljudkvaliteten men skulle tror att det bara är betald goja av dessa recensenter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Har testat lite och kan på rak arm påstå att Q96R låter mycket sämre än gamla HW-K960. Nu har man läst recensioner hur både N960 och Q96R lyft ljudkvaliteten men skulle tror att det bara är betald goja av dessa recensenter.

Ett nyare och dyrare ljudsystem från samma tillverkare och i samma "serie", som låter sämre? Det låter konstigt?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Tycker jag också. Kanske behöver spelas in några timmar?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@Guybrush82: Tycker jag också. Kanske behöver spelas in några timmar?

Med det lilla jag kan om högtalare så är min uppfattning att en "inspelning" endast gör en marginell skillnad. Ett sådant system du skaffat ska låta bra "out of the box".

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Då har Samsung enligt min smak försämrat ljudet enormt på sin nya version. Alltså, skillnaden är mycket märkbar om man gillar tryck i både dialoger och film. Finns en del EQ inställningar och olika ljudbilder att experimentera med men ingen av dessa hjälper mig. Får trösta mig med att HDMI och eARC verkar fungera bättre än på den gamla.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar: Mycket tråkigt när du köper ett nyare och dyrare system men får sämre ljud. Förhoppningsvis kanske du hittar några inställningar som förbättrar ljudbilden. Du får experimentera vidare med olika ljudkällor och format för att se om de blir någon skillnad.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Med det lilla jag kan om högtalare så är min uppfattning att en "inspelning" endast gör en marginell skillnad. Ett sådant system du skaffat ska låta bra "out of the box".

Jo, men så har man tillvänjning faktorn också. Att hjärnan vänjer sig vid en annorlunda ljudbild. Men så till slut till det rent tekniska med LG OLED och HW-Q96.

  • eARC och komprimerad ATMOS från Netflix fungerar utmärkt.

  • eARC och Windows ATMOS inställning fungerar inget vidare och bjuder bara på att ljudet fördröjs en sekund. Men klipp som detta fungerar bra i Edge men basen är inte lika mullrig hemma hos mig mot HW-K960: https://download.dolby.com/us/en/test-tones/dolby-atmos-trail...

  • Det går att köra PC till vanliga HDMI porten men skalningen stämmer inte riktigt men går att leva med. Men jag kör PC direkt i min TV

  • Hittar inga buggar som finns kvar sedan Samsung övergav HW-K960

  • Kan sammanfatta med att Q96R fungerar bra med C9

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:
  • Kan sammanfatta med att Q96R fungerar bra med C9

Det låter ju bra, och trevligt att det funkar bra med eARC också.

Inväntar "Black Friday" och ser om jag slår till på en C9 då.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Det enda som jag tycker är konstigt är att Windows app för Netflix inte ger ATMOS över eARC men det spelar ju ingen roll egentligen då jag kör LG Netflix-app eller Xbox One Netflix app. Just Xbox One simulerar ATMOS väldigt bra när videon bara har 5.1 både i Netflix och Plex (tyvärr simulerar den HDR också) men vem orkar dra igång en konsol var gång man bara ska kolla på Netflix

Så här ser info ut om jag kör en video med HDR + ATMOS i Windows Netflix app

Vet inte om du har en OLED idag men för mig tog det ett tag att vänja sig vid bilden men nu nästan lider jag när jag kollar på våran 4K LCD TV.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Vet inte om du har en OLED idag men för mig tog det ett tag att vänja sig vid bilden men nu nästan lider jag när jag kollar på våran 4K LCD TV.

Jag har bara en vanlig 1080 LCD idag, så jag kommer säkerligen behöva "vänja" mig med både 4K och OLED.

När jag har "ATMOS" iställt på min Xbox One X, och spelar upp Netflix-material med 5.1-ljud så upplever jag att jag varken får ATOMS eller 5.1-ljud, utan då blir det endast 2.1. Så då måste jag ställa om Xboxen till 5.1 för att det ska fungera med 5.1-ljud.

Visa signatur

Citera för svar.