Permalänk
Medlem

DirectX Error, hjälp!

Hej.

Jag har ett RTX 2080Ti och när jag spelar spel så kommer ibland detta felmeddelande upp helt plötsligt och spelet kraschar. Någon som vet vad detta beror på och hur man kan lösa det? Jag har ominstallerat drivrutinerna för grafikkortet som felmeddelandet föreslår men det har inte hjälpt. Ibland kommer det upp några minuter efter att man spelat, ibland efter flera timmar, och ibland inte alls. Verkar inte heller vara bundet till något speciellt spel utan kan hända med viket som helst. All hjälp uppskattas!

Permalänk
Avstängd

Klocka ned processorn eller grafikkortet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Klocka ned processorn eller grafikkortet.

Detta kan bero på överklockning? Jag har visserligen överklockat mitt 2080Ti så att den går på runt 1778mhz i basklocka och 1950-2075mhz med boost vilket kickar in så fort ett spel startas och den kör på det konstant. Även minnet på har jag överklockat till 16050mhz. Har kört diverse stresstester osv utan att det verkade instabilt men visserligen inte timmar av spelande. Detta felmeddelande kan alltså vara en indikation på att överklockningen är lite för hård och behöver tonas ner? Visserligen körde jag 4h i sträck utan några problem förut utan krasch och det meddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Detta kan bero på överklockning? Jag har visserligen överklockat mitt 2080Ti så att den går på runt 1778mhz i basklocka och 1950-2075mhz med boost vilket kickar in så fort ett spel startas och den kör på det konstant. Även minnet på har jag överklockat till 16050mhz. Har kört diverse stresstester osv utan att det verkade instabilt men visserligen inte timmar av spelande. Detta felmeddelande kan alltså vara en indikation på att överklockningen är lite för hård och behöver tonas ner? Visserligen körde jag 4h i sträck utan några problem förut utan krasch och det meddelandet.

Ja. Även om stresstest är stabila kan det ge fel vid spel, vissa spel är även känsligare än andra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@qwinoa: Ta det säkra före det osäkra och kör DDU och sen dom senaste drivrutinerna och kör utan överklock.
Du har ett 2080Ti, du klarar dig utan överklockningen ett tag

Btw.. Gå in på Nvidias forum och se vad andra säger om drivrutinen du ska använda. Ibland är drivrutinerna inte så bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.