Steam får stöd för lokal multiplayer online

Permalänk
Melding Plague

Steam får stöd för lokal multiplayer online

I en uppdatering för Steam blir det möjligt för upp till fyra spelare att lira tillsammans online – även om spelet är gjort för lokal multiplayer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte testat stream med steam på länge. Parsec Gaming har jag kört remote och det är rätt hyfsat så det här är ju en trevlig funktion om Steam stream har nått samma nivå som Parsec

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Det där måste väl vara för väldigt gamla spel som Duke Nukem 3D typ?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det är tveksamt om jag någonsin kommer att använda funktionen men det är ju alltid välkommet för de få spel som endast har lokal multiplayer men inget stöd för online-baserad multiplayer.
Ytterligare kan jag tänka mig att det skulle vara användbart för att ge en polare som har intresse i spelet hur det är att lira, förutsatt att det har lokal MP, nu när demos är relativt ovanliga.

Visa signatur

Molijoxer och mojänger

Permalänk
Medlem

Är multiplayer rätt term? Mer delad singelplayer låter det som.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur många spel är det som stödjer lokal multiplayer på PC? Känner inte till särskilt många..

Permalänk
Hjälpsam

Detta är kanon för partyspel som Towerfall och Broforce!

Sånadär som gärna inkluderar några öl och skratta och gräla tillsammans

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Nice! Overcooked kommer med all sannolikhet spelas ut nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DiamondDogs:

Hur många spel är det som stödjer lokal multiplayer på PC? Känner inte till särskilt många..

https://store.steampowered.com/curator/6859938-LAN-Party-Game...

En del.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Endast spelsessionens värd behöver äga spelet.

Men enligt Valve så äger jag ju inte spelen?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Det där måste väl vara för väldigt gamla spel som Duke Nukem 3D typ?

Duke Nukem 3D har inte local co-op vad jag minns, så det går nog inte att fixa enligt den här modellen.

Däremot gick det att köra det i nätverk eller över serieport/modem, så vill man köra det multiplayer finns det säkert något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är multiplayer rätt term? Mer delad singelplayer låter det som.

Skickades från m.sweclockers.com

LAN är väl också multiplayer. För det va väl det som det handlade om?

Skrivet av pv2b:

Duke Nukem 3D har inte local co-op vad jag minns, så det går nog inte att fixa enligt den här modellen.

Däremot gick det att köra det i nätverk eller över serieport/modem, så vill man köra det multiplayer finns det säkert något sätt.

I konfigprogrammet så fanns det IPX för nätverk om jag inte minns fel?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

@Baxtex: Yes, local multiplayer är rätt term.

Permalänk
Medlem

Det där är Lan spel och har inget att göra med artikeln, utan det handlar om Local Multiplayer spel, dvs spel som spelas på en maskin med flera.

Finns dock många sådana på steam, du finner listan här med över 4k spel https://store.steampowered.com/search/?category2=37 sedan kan du filtrera med andra filter för local co-op eller split screen o.s.v.

Med det sagt, många av dom stödjer också online så för de flesta är det sak samma.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Det där är ju dock en lista över spel med multiplayer över LAN.
Nyhetsartikeln beskriver en feature som låter en köra shared/split screen över internet.
Inte samma sak.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det där är Lan spel och har inget att göra med artikeln, utan det handlar om Local Multiplayer spel, dvs spel som spelas på en maskin med flera.

Finns dock många sådana på steam, du finner listan här med över 4k spel https://store.steampowered.com/search/?category2=37 sedan kan du filtrera med andra filter för local co-op eller split screen o.s.v.

Med det sagt, många av dom stödjer också online så för de flesta är det sak samma.

Local multiplayer innefattar även LAN (Local Area Network) med flera maskiner, lokal multiplayer betyder att spelet inte behöver internet eller servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Local multiplayer innefattar även LAN (Local Area Network) med flera maskiner, lokal multiplayer betyder att spelet inte behöver internet eller servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det råder delade meningar om det. Vad man menar med "local". För mig betyder det lokalt på samma dator. D.v.s. två personer på var sin dator i ett LAN eller med seriekabel är inte local coop. Men jag kan respektera att andra tycker annorlunda.

Termerna "split screen" eller "couch coop" kanske är mer entydliga? Det är denna sorts multiplayer som artikeln avser.

Permalänk

Det är ju Online multiplayer som jag vill ha i Split-screen! Inte andra hållet!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Hur många spel är det som stödjer lokal multiplayer på PC? Känner inte till särskilt många..

Finns många guldkorn

Helldivers, Lovers in a dangerous space time, bro force, sonic racing transformed, street fighter, m.m.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det råder delade meningar om det. Vad man menar med "local". För mig betyder det lokalt på samma dator. D.v.s. två personer på var sin dator i ett LAN eller med seriekabel är inte local coop. Men jag kan respektera att andra tycker annorlunda.

Termerna "split screen" eller "couch coop" kanske är mer entydliga? Det är denna sorts multiplayer som artikeln avser.

Fast förr sa man ju alltid Local till Lan och tvärt om , i alla fall när jag växte upp och lärde mig spela på PCn
Googlade runt lite och hittar även trådar där folk säger att Local är Lan samt att Local och Lan är ju samma sak
När vi spelade Serious Sam eller Sacred Underworld så sa vi alltid att vi skulle joina Local servern alltså Lan. XD
Stämmer inte detta så har jag blivit lurad hela livet haha

La till ett ord som fattades..
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det råder delade meningar om det. Vad man menar med "local". För mig betyder det lokalt på samma dator. D.v.s. två personer på var sin dator i ett LAN eller med seriekabel är inte local coop. Men jag kan respektera att andra tycker annorlunda.

Termerna "split screen" eller "couch coop" kanske är mer entydliga? Det är denna sorts multiplayer som artikeln avser.

Så hur definierar du multiplayer över LAN/serial etc där internet inte behövs?
För om det är möjligt att spela över nätet så brukade man ju säga online multiplayer (numera bara multiplayer för att allt är online).
Det finns ju massa saker som exempelvis split screen , couch coop etc som du säger för att precisera att man spelar på en skärm, så vad är ordet du använder för ett spel som går att spela över LAN utan något annat?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Tvärtom skulle vara mer intressant, en kopia av ett spel som kan delas ut lokalt och tillåta LAN spel hemma.

Permalänk
Inaktiv

Krävs det att alla äger spelet i fråga eller bara värden? Ursäkta om detta stod i artikeln för då missade jag det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Så hur definierar du multiplayer över LAN/serial etc där internet inte behövs?
För om det är möjligt att spela över nätet så brukade man ju säga online multiplayer (numera bara multiplayer för att allt är online).
Det finns ju massa saker som exempelvis split screen , couch coop etc som du säger för att precisera att man spelar på en skärm, så vad är ordet du använder för ett spel som går att spela över LAN utan något annat?

Det är ju en efterkonstruktion att säga att "local multiplayer" betyder att man bara kan köra det över ett lokalt nät, inte över Internet.

Jag skulle inte kalla Duke Nukem 3D för ett "local multiplayer"-spel heller i benämningen funkar bara på LAN. Jag har spelat det ganska mycket i min barndom över modem. (Alltså, inte över Internet, utan mellan två modem som ringer upp varandra direkt över telefonnätet.)

I princip alla spel som går att spela över nätverk går också därför att spela "icke lokalt" om man har en tillräckligt lång nätverkskabel / seriekabel / telenät etc.

Jag har ingen färdig terminologi för att kategorisera alla sorters multiplayer. Men "local multiplayer" betyder enligt mig lokalt på samma enhet. Två datorer även i samma rum är inte local multiplayer för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Finns många guldkorn

Helldivers, Lovers in a dangerous space time, bro force, sonic racing transformed, street fighter, m.m.

Overcooked!

Men det går att spela över Internet också. Iaf med 2:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju en efterkonstruktion att säga att "local multiplayer" betyder att man bara kan köra det över ett lokalt nät, inte över Internet.

Jag skulle inte kalla Duke Nukem 3D för ett "local multiplayer"-spel heller i benämningen funkar bara på LAN. Jag har spelat det ganska mycket i min barndom över modem. (Alltså, inte över Internet, utan mellan två modem som ringer upp varandra direkt över telefonnätet.)

I princip alla spel som går att spela över nätverk går också därför att spela "icke lokalt" om man har en tillräckligt lång nätverkskabel / seriekabel / telenät etc.

Jag har ingen färdig terminologi för att kategorisera alla sorters multiplayer. Men "local multiplayer" betyder enligt mig lokalt på samma enhet. Två datorer även i samma rum är inte local multiplayer för mig.

Fast det är ju inte en efterkonstruktion, local servers när du gick in i spel var de som var på LAN?

"I princip alla spel som går att spela över nätverk går också därför att spela "icke lokalt"" - Nej, så är enbart fallet nu, inte förr. Det var många spel som fungerade på LAN men inte online, därav fanns det tjänster som skapade VPN liknande kopplingar för att man skulle kunna spela online.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Betyder detta även att enbart spelvärdens dator kommer behöva använda resurser för spelet? Så om t.ex kör Mortal Kombat 11 på min dator så kan jag spela det med en person som vanligtvis inte har tillräckligt bra dator för det spelet?

Så jag blir liksom en egen liten Google stadia i det här fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Fast det är ju inte en efterkonstruktion, local servers när du gick in i spel var de som var på LAN?

"I princip alla spel som går att spela över nätverk går också därför att spela "icke lokalt"" - Nej, så är enbart fallet nu, inte förr. Det var många spel som fungerade på LAN men inte online, därav fanns det tjänster som skapade VPN liknande kopplingar för att man skulle kunna spela online.

Ja precis, det är en lokal server i ditt lokala nät. Det är inte samma sak som lokal multiplayer.

Och har du ett spel som endast stödjer nätverksspel på LAN så fick man typ köra Kali. Och hade ett spel bara lokal multiplayer går det inte alls. Förutom nu med Steam alltså, eller andra liknande tekniker för strömning.

Men du har ju inte riktigt svarat på frågan om du tycker att Duke Nukem 3D är ett spel med bara "lokal multiplayer" trots att det går att spela över modem out of the box?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SollieFoto:

Det är ju Online multiplayer som jag vill ha i Split-screen! Inte andra hållet!

Precis, får väl hoppas att det blir nästa steg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja precis, det är en lokal server i ditt lokala nät. Det är inte samma sak som lokal multiplayer.

Och har du ett spel som endast stödjer nätverksspel på LAN så fick man typ köra Kali. Och hade ett spel bara lokal multiplayer går det inte alls. Förutom nu med Steam alltså, eller andra liknande tekniker.

Men du har ju inte riktigt svarat på frågan om du tycker att Duke Nukem 3D är ett spel med bara "lokal multiplayer" trots att det går att spela över modem out of the box?

Såg ingen fråga i det du skrev om Duke men jag ser det inte som att något måste ha bara lokal eller icke lokal multiplayer? Med den motiveringen skulle man kunna vända på det och fråga om Smash Bros på Wii var ett spel med bara Online multiplayer trots att det kan spelas lokalt (även i hur du ser lokalt)?

Lokalt är när du inte behöver någon form av online funktion, ett isolerat system även om det systemet har längre avstånd med koppar är för mig lokalt. Ett problem blir att definitionen av multiplayer är flytande i vad folk menar då standarden ändrats, man har sedan varit tvungen att definiera olika delar av det men lokalt (local) för mig är ett avgränsat område/system etc. Lokala kiosken ligger inte i sovrummet men inte heller på andra sidan stan, det finns en avgränsning.

Ett LAN kallas LAN just för att det är avgränsat, det är ett eget system som funktionellt är delvis eller helt avgränsat från en helhet, det betyder inte att det inte kan vara en del av helheten eller så men det är fortfarande ett separat system.

Okej, så om jag ansluter till en lokal server är det inte ett lokalt spel? Vart går då din gräns? om spelet skapar en "server" och fyra "klienter" men visar upp det på samma skärm är det lokalt men om du gör exakt samma men inte samma skärm ser du det som något helt annat? Så det är enbart en fråga om vilken display det är på?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood